Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

18-vuotias tytär ei vastaa viesteihin

Vierailija
15.09.2023 |

Tyttäreni muutti keväällä omilleen. Yhteydenpito on vähäistä ja yksipuolista: tytär vastaa vain käytännön kysymyksiin, ei esim. vastaa yhtään mitään jos kysyn kuulumisia.

Taustalla on etäiset / huonot välit teini-iässä. Tyttärellä on ollut masennusta ja ahdistusta, niiden taustalla myöhään diagnosoitu autismin kirjo ja sosiaalisten suhteiden haasteet. Tytär syyttää ongelmistaan vanhempia ja kokee paljon katkeruutta kaikenlaisista menneistä asioista, jotka tavisten mittapuulla olivat normaaliin perhe-elämään kuuluvia tilanteita, mutta Tytär kokenut vahvasti negatiivisiksi.

Mietin, miten minun pitäisi ja kannattaisi äitinä toimia - pitää yhteyttä vaikka yksipuolisesti (jotta ovi pysyisi auki, jos tytär myöhemmin haluaa olla yhteydessä) vai antaa hänelle rauha ja vähentää itsekin yhteydenpito minimiin?

Normaalitilanteessa juttelisin tytön kanssa. Hän ei kuitenkaan halua keskustella, joten ei onnistu. Kirjeet on myös kokeiltu, ei vastaa niihinkään.

iten minun äitinä kannattaa

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kirjoittaa hänelle myös suoraan ajatuksistasi. Kerro nuorelle suoraan, että olet epävarma, haluaako hän, että olet yhteydessä. Tiedostat että kotona olisi voitu toimia joskus toisin ja on asioita joissa jälkikäteen mietittynä olisit voinut huomioida häntä toisin. Haluat olla hänen elämässä ja tukea parhaasi mukaan.

Autistiset voivat olla hyvin herkkiä ja jyrkkiä, ja jos on syntynyt traumakokemuksia, katkeroituminen ja uhriutuminen tapahtuvat myös helposti, ainakin oman kokemukseni mukaan mitä olen lähipiiriäni seurannut. Tosin autistit voivat olla myös hyvin empaattisia ja voit ehkä ns. voittaa hänetkin puolellesi, mutta vain jos osoitat hänelle empatiaa.

Vierailija
22/25 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai äiti on silloin tällöin yhteydessä vaikka 18-vuotias ottaisi etäisyyttä. Ei sitä tarvi erikseen miettiä.

"Mitä kuuluu?" sijaan voi kysyä konkreettisia kysymyksiä. "Huomasitko lehdestä asian x, ajattelin että voisi kiinnostaa". "Haluatko tulla pääsiäiseksi käymään, tehdä asiaa x tai y" "Laitoin nimpparien kunniaksi pienen lahjan tilille" olisi varmaan myös yksi hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär ei mammalle viestittele kun kuksii poikaystävän kanssa kolme kertaa päivässä!

Vierailija
24/25 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mun veljet saaneet äidiltä aina normaalia kohtelua, mulle tullut samassa tilanteessa aina näitä "keskusteluita" ja "kirjeitä".. Ei kiinnostaisi toimia äidin psykologina. Se on ihan normaalia että nuori ottaa etäisyyttä. Jos siitä haluaa jutella, senkin voi tehdä normaalisti ja kevyesti eikä ahdistavasti hypäten syvään päätyyn kun toinen haluaisi vain normaalia kanssakäymistä. Ei se nuori jaksa kuunnella äidin tyhjän pesän kriisejä.

Vierailija
25/25 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tytär ottaa yhteyttä kun itse haluaa. Katkaise napanuora.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme