IS: Petteri Orpo jyrisee: Suomessa on puoli miljoonaa työtöntä, jotka voisivat vaan mennä töihin jos haluaisivat!
Kysymyshän on siitä, että meillä on laaja työttömyys plus työvoiman ulkopuolella oleva väki noin puoli miljoonaa työikäistä ja työkykyistä ihmistä, joilla ei ole tällä hetkellä kannusteet kunnossa. Työtä olisi tarjolla, mutta töihin ei kannata lähteä.
Orpon mukaan kaikki hallituksen uudistukset tähtäävät siihen, että ihmisten kannattaisi ottaa työtä vastaan, ja yrittäjien ja työnantajien kannattaisi tarjota enemmän töitä ja investoida Suomeen.
Orpon mielestä ihmiset ovat "järjestelmän vankeja.
Hallitus aikoo työllistää ihmiset purkamalla kannustinloukut, mutta missä ovat palkalliset työpaikat puolelle miljoonalle työntekijälle? Työministeriön mukaan avoimia paikkoja on n. 30 000 eivätkä kaikki niistä ole valituista palkkatyötä.
Kommentit (1336)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaista leikataan, vaikka työllisyysrahasto josta se maksetaan, on jo ylijäämäinen.
Etkö ymmärrä, että tarkoitus on saada ansiosidonnaisella makaavat hakemaan töitä?
Eiköhän tämä juuri kerro siitä, että ansiosidonnaisen saajat työllistyvät nopeasti. Jos kaikki käyttäisivät tukipäivänsä loppuun, olisi tuo rahastokin jo konkassa.
Vierailija kirjoitti:
Pankki on ohjeistanut ihmisiä, että pitää olla 2 kuukauden asumis- ja ruokarahat säästössä, jos irtisanotaan.
Moniko on varautunut talven irtisanomisiin.
Tuet ei ala juosta heti.
Mä tein 6 kuukauden sijaisuuden talvella ja odotin ansiosidonnaista 2 kuukautta. Se tarkoittaa, että tilille ei tule mitään rahaa.
Ja senkin jälkeen ei välttämättä ole oikeutta tt-tukeen, sitä saa vain tietyin ehdoin.
Nyt eletään kyä semmosia aikoja, että irtisanomisen tullessa on paras olla kymmenen vuoden asumis- ja ruokarahat säästössä. Varsinkin jos +50 ikäisenä irtisanotaan, niin uutta työpaikkaa ei pierasta itkullakaan mistään, ellei sitten käy satumainen onni.
Maailmantilanne on nyt sellainen, että kohta voi olla sen parempi, mitä vähemmän mitään on. Meinaan tällä vaan sitä, että jos kohta alkaa atomipommit räjähdellä. Se on sitten heippa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espanjassa sosiaalitukia kuten työttömyyskorvausta ym saa vain puoli vuotta. Sen jälkeen on omillaan. Eläkettä saa eläkeiässä, jos saa. Kyllä kelpaa kaikki työ.
Tähän voitais mennä täälläkin.
Verorahoja voi käyttää muuhunkin kuin laiskojen makuuttamiseen.
Ilmankos taskuvarkaudet siellä ovat niin yleisiä.
Taidetaan myös meitä enemmän katsoa, että sukulaisten tulee elättää toisiaan.
Espanjan työttömyysaste on kuitenkin tänäkin vuonna ollut reilusti päältä kymmenen prosentin (lähde: https://fi.investing.com/economic-calendar/spanish-unemployment-rate-526), joten ei se työ sielläkään näköjään kaikille kelpaa. Suomessa on ollut tänä vuonna seitsemän prosentin pinnassa.
Monessa maassa pärjää shortseilla ja t-paidalla, kun meillä täytyy lapsillakin olla syyshaalarit, talvihaalarit, kurahaalarit ja joka vuosi uudet, kun lapsi kasvaa.
Osassa maita ei ole edes lämmitystä talossa.
Kun mä olin työkokeilussa työmarkkinatuella niin tarha alkoi vaatimaan, että lapselle pitää tuoda talvikumisaappaat ja kurahaalarit.
Mulla meni tarhamaksua toisesta lapsesta 60 euroa ja toisesta iltismaksua 80 euroa, koska puoliso tienasi 2400 brutto.
Kulukorvausta ei saa, jos sairastuu tai lapsi sairastuu.
Ja nyt ollaan vielä viemässä lapsikorotukset työttömyystuista.
Tori.fi sieltä olisit saanut ilmattex ne kamppeet sun lapsille.
Pitää olla oikea koko. Ei niitä käytettynä kuule aina ole.
Vierailija kirjoitti:
Mistä Orpo tietää että kaikki puoli miljoonaa on työkykyisiä? Suurin osa ei luultavasti ole. Itse olen ollut suurimman osan elämästäni työtön, tai sitten sairaslomilla, määräaikaisilla eläkkeillä, osastohoidossa.. Ei minua kukaan mihinkään palkkaa vaikka tukia miten leikataan.
Sori,kun orpo ei maininnut sinua erikseen,vai olisiko hänen pitänyt sanoa,että paitsi tämä monisairas mieleltään heikkokuntoinen yksilö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole työkykyinen, on sairas ja sairaseläkeläinen. Tällöin ei voi tehdä edes istumatyötä.
Toimistotöitä ei ole. Olen palkkatuella ollessa nähnyt kuinka kaupungin palkkalistoilla oleva siivooja siirrettiin palkanlaskentaan, kun hän ei terveyden puolesta voi tehdä enää siivoojan töitä.
Toimistotöitä ei riitä kaikille ja mulla oli palkkatukitöissä tradenomin tutkinto.
Oliko tämä Helsingissä? Ilmankos on palkkasotkuja, jos siivojat niitä palkkoja makselee. Palkanlaskijalta edellytetään palkanlaskentamerkonomin koulutusta.
Ei ollut Helsingissä.
Jos sulla on vakituinen työpaikka julkisella niin on oikeus saada siirto toisiin tehtäviin, jos terveys reistaa.
Mun mielestä tradenomin tutkinto voitaisiin lopettaa, koska niitä tehtäviä tekee aivan muut.
Tiedän myös toisen siivoojan joka siirrettiin koulusihteeriksi.
Ei mene aivan noin, että olisi oikeus päästä toisiin tehtäviin. Pitää kyllä selvittää, onko organisaatiossa tarjolla muuta työtä, jota henkilö pystyisi tekemään, mutta jos ei ole, kyllä silloin julkinenkin työnantaja voi irtisanoa.
Kyllä kaupungilla paikkoja on esim. museot, taidemuseot, rakennusvalvonta, vesilaitos, sähkölaitos, koulut, tarhat, nuorisotalot, liikuntapaikat, puutarhanhoito, katujen hoito, tekninen puoli (eli rakennusten huoltoa), sairaaloita, nuorisotalot, kansalaisopistot, sivistyskeskus, toimisto missä on siivoojien ja keittäjien esimiehet, sosiaalitoimistot jne. Joka paikassa on toimistotöitä. Noissa työttömätkin kiertää palkattomissa työkokeiluissa ja kuntouttavassa työtoiminnassa ja palkkatukitöissä.
Teidän kaupungissa saattaa olla, mut ei kaikissa muissa!
Omituinen kaupunki teillä... mites mitä ne vakituiset tekee, kun palkkatukilaisia otetaan.Palkkatuella ja työmarkkinatuella tehdään samoja töitä kuin vakituiset tekevät.
Esim. työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä sairaalan osastolla tein seuraavia töitä: hain osaston postit, tilasin potilaille laboratoriokokeita ja takseja, tein osaston tilastoinnin, kokousmuistioita, keitin, hoitajille kahvia, vastasin puhelimeen, tilasin osastolle parturin, tein osaston käyntikortit. Purin osaston potilaskansiot eli osa papereista tietoturvaroskikseen, osa arkistoon ja osan skannasin ja putsasin kansiot, tulostin surulehtiä, kopioittin kaavakkeita, putsasin koneiden näppäimistöt, tilasin veripusseja, tulostin potilaan paperit, kun hänet siirrettiin toiseen yksikköön jne jne.
Nyt digitalisaatio on ehkä mennyt vähän eteenpäin, mulla tosta jokunen vuosi. Nyt olen määräaikaisissa töissä muualla.
Tämäntyyppisiin avustaviin tehtäviin ei nykyisin enää palkata ketään, vaan työntekijät hoitavat nuo oman toimensa ohessa. Ei se minusta hyvä ratkaisu ole, koska vie aikaa varsinaiselta työltä, mutta näin säästetään. Ei varmasti ainakaan julkiselle puolelle tällaisia työpaikkoja synny, kun rahoitusta koko ajan leikataan, vaikka hyvin voisi matalasti koulutettu noita tehdä ja koulutetun terveydenhuollon henkilökunnan työaikaa säästyisi varsinaiseen työhön.
Kyllä meidän kaupungissa osastosihteerit on. Poliklinikaltakin tuli viesti, jossa lähettäjänä osastonsihteeri.
Nythän on tulossa myös toimeentulotukeen työvelvoite julkisen yksiköissä.
Lisäksi osa-aikatyötä tekevältä yh-vanhemmalta leikataan 500 kuukaudessa ja hänen pitää hakea koko-aikatyötä mihin on realistiset mahdollisuudet päästä esim siivooja tai osallistua työkkärin aktivointeihin osa-aikatyön rinnalla. Nythän nuo ovat lähettäneet työnantajalle 3 kuukauden välein sähköpostin ja pyytäneet lisätunteja, se ei enää ensi vuonna käy.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi osa-aikatyötä tekevältä yh-vanhemmalta leikataan 500 kuukaudessa ja hänen pitää hakea koko-aikatyötä mihin on realistiset mahdollisuudet päästä esim siivooja tai osallistua työkkärin aktivointeihin osa-aikatyön rinnalla. Nythän nuo ovat lähettäneet työnantajalle 3 kuukauden välein sähköpostin ja pyytäneet lisätunteja, se ei enää ensi vuonna käy.
Jos valitaan koko-aikaiseksi siivoojaksi niin on mentävä.
Onneksi mun lapset on jo teinejä. Ihan kummalliseksi menee kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos valitaan koko-aikaiseksi siivoojaksi niin on mentävä.
Onneksi mun lapset on jo teinejä. Ihan kummalliseksi menee kaikki.
Kun lapset muuttaa kotoa pois niin pärjään kaalilaatikolla. Vaatteita on 30 vuodeksi ja letti päähän.
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä työkokeiluissa kaupoissa tavaroita hyllyttämässä ja kirjastossa laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn jne.
Tuohan on hyvä asia.
Saa todella kivasti rahaa.
Saa ilmaisen asunnon,sähkön,veden,ruuan ym tukien muodossa ja siihen päälle toimeentulotuen 590e käyttörahaa ja tuon 9e päivässä jonka saa toimeentulotuen päälle,sitä kun ei oteta tulona huomioon lainkaan. Rapeat 700e kuukaudessa käyttörahaa on ihan kiva summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaista leikataan, vaikka työllisyysrahasto josta se maksetaan, on jo ylijäämäinen.
Etkö ymmärrä, että tarkoitus on saada ansiosidonnaisella makaavat hakemaan töitä?
Eiköhän tämä juuri kerro siitä, että ansiosidonnaisen saajat työllistyvät nopeasti. Jos kaikki käyttäisivät tukipäivänsä loppuun, olisi tuo rahastokin jo konkassa.
No mut eihän ansiosidonnaistapelkästään tuolta kustanneta.
Paljansaajista jokainen maksaa tuonne osuutensa niin kuin työnantajatkin. Rahaa on kertynyt...
You shall not pass kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä työkokeiluissa kaupoissa tavaroita hyllyttämässä ja kirjastossa laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn jne.
Tuohan on hyvä asia.
Saa ilmaisen asunnon,sähkön,veden,ruuan ym tukien muodossa ja siihen päälle toimeentulotuen 590e käyttörahaa ja tuon 9e päivässä jonka saa toimeentulotuen päälle,sitä kun ei oteta tulona huomioon lainkaan. Rapeat 700e kuukaudessa käyttörahaa on ihan kiva summa.
Ei saa, kun puoliso tienaa 2400 brutto ja 2 lasta ja puoliso tarvitsee töihin kulkemiseen auton.
Asumistukeen ja toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on hyvä asia.
Tuo on enemmän kuin mitä minulle jää käteen 1600 euron palkasta kun maksan kaikki laskut itse! ei ihme jos ei halua mennä töihin!!
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on hyvä asia.
Mitä sönkötät, taas uskottelet että jokainen saa toimeentulotukea ja sieltä kustannetaan koko elämä.
Mene jo hlvettiin siitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on hyvä asia.
Saa ilmaisen asunnon,sähkön,veden,ruuan ym tukien muodossa ja siihen päälle toimeentulotuen 590e käyttörahaa ja tuon 9e päivässä jonka saa toimeentulotuen päälle,sitä kun ei oteta tulona huomioon lainkaan. Rapeat 700e kuukaudessa käyttörahaa on ihan kiva summa.Ei saa, kun puoliso tienaa 2400 brutto ja 2 lasta ja puoliso tarvitsee töihin kulkemiseen auton.
Ne puolison tulot ei siis saisi vaikuttaa tukiin ollenkaan? Eikö ne ole tuloja lainkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on hyvä asia.
Saa ilmaisen asunnon,sähkön,veden,ruuan ym tukien muodossa ja siihen päälle toimeentulotuen 590e käyttörahaa ja tuon 9e päivässä jonka saa toimeentulotuen päälle,sitä kun ei oteta tulona huomioon lainkaan. Rapeat 700e kuukaudessa käyttörahaa on ihan kiva summa.Tuo on enemmän kuin mitä minulle jää käteen 1600 euron palkasta kun maksan kaikki laskut itse! ei ihme jos ei halua mennä töihin!!
Mut sulla taitaa olla omistusasunto.
Me ei saatu asumistukea eikä toimeentulotukea vuokra-asuntoon, kun puoliso sai palkkaa 2400 brutto ja itse sain työmarkkinatukea. Ja lapsista meni hoitomaksut työkokeilussa, toisesta 60 euroa ja toisesta 80 euroa iltismaksua. Kulukorvausta ei saa, jos lapsi sairastuu tai itse sairastuu eli olinkin ripulitaudissa töissä lastenhoitomaksujen takia ja lapsi mummulassa kipeänä.
Ihan sama. En jaksa enää yrittää. Tässä olen jo kamppaillut nousevien elinkustannuksien kanssa ja olen ihan loppu. Viekää vaan tuhkatkin pesästä. Haen huomenna sairaslomaa ja se loma saattaa kestää pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on hyvä asia.
Saa ilmaisen asunnon,sähkön,veden,ruuan ym tukien muodossa ja siihen päälle toimeentulotuen 590e käyttörahaa ja tuon 9e päivässä jonka saa toimeentulotuen päälle,sitä kun ei oteta tulona huomioon lainkaan. Rapeat 700e kuukaudessa käyttörahaa on ihan kiva summa.Ei saa, kun puoliso tienaa 2400 brutto ja 2 lasta ja puoliso tarvitsee töihin kulkemiseen auton.
Ne puolison tulot ei siis saisi vaikuttaa tukiin ollenkaan? Eikö ne ole tuloja lainkaan?
Jos sut irtisanotaan niin varaudu, että teidän perhe saa saman mitä 2 työtöntä vanhempaa.
Tuo palkka on saman mitä asumistuki ja toimeentulotuki mutta se työssäkäyvä raataa 40 h viikossa vuorotyössä.
Netissä on paljon juttua, että perhee tulotaso ei nouse, jos on 2 työtöntä vanhempaa ja toinen työllistyy matalapalkka-alalle, koska asumistuki ja toimeentulotuki otetaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espanjassa sosiaalitukia kuten työttömyyskorvausta ym saa vain puoli vuotta. Sen jälkeen on omillaan. Eläkettä saa eläkeiässä, jos saa. Kyllä kelpaa kaikki työ.
Tähän voitais mennä täälläkin.
Verorahoja voi käyttää muuhunkin kuin laiskojen makuuttamiseen.
Ilmankos taskuvarkaudet siellä ovat niin yleisiä.
Taidetaan myös meitä enemmän katsoa, että sukulaisten tulee elättää toisiaan.
Espanjan työttömyysaste on kuitenkin tänäkin vuonna ollut reilusti päältä kymmenen prosentin (lähde: https://fi.investing.com/economic-calendar/spanish-unemployment-rate-526), joten ei se työ sielläkään näköjään kaikille kelpaa. Suomessa on ollut tänä vuonna seitsemän prosentin pinnassa.
Monessa maassa pärjää shortseilla ja t-paidalla, kun meillä täytyy lapsillakin olla syyshaalarit, talvihaalarit, kurahaalarit ja joka vuosi uudet, kun lapsi kasvaa.
Osassa maita ei ole edes lämmitystä talossa.
Kun mä olin työkokeilussa työmarkkinatuella niin tarha alkoi vaatimaan, että lapselle pitää tuoda talvikumisaappaat ja kurahaalarit.
Mulla meni tarhamaksua toisesta lapsesta 60 euroa ja toisesta iltismaksua 80 euroa, koska puoliso tienasi 2400 brutto.
Kulukorvausta ei saa, jos sairastuu tai lapsi sairastuu.
Ja nyt ollaan vielä viemässä lapsikorotukset työttömyystuista.
Pitää olla oikea koko. Ei niitä käytettynä kuule aina ole.
Ai jaa. Teillä koko huusholli sitten meni konkkaan kurahousujen vuoksi ? Pitää sitten säästää kaikissa menoissa jos raha ei riitä menoihin. Ja oletko tiedostanut, että nyt kun lapset ovat pieniä, ovat kulutkin pienet. Odotas tommonen 4-6 vuotta niin kulut ovat ihan eri luokkaa. Ja siitä eteenpäinkin ne kasvavat. Tuskin risasissa vaatteissa kouluun menevät. Harrastukset ? Ruokamenot. Ja sitten ajokortit, menopelit..
Vierailija kirjoitti:
Ai, persiagentti tietää että se ajateltu muutos toimeentulolain suhteen on jo tulossa. Se on siis jo lakiin kirjattu.
Niin, että joku kertoo että jos joutuu hakemaan kelalta toimeentulotukea, jota ehkä saatettaisiin sitten myöntää vaikka 70 e, niin velvoitetaan menemään kelan osoittamaan paikkaan 8 h per päivä siivoamaan. Onko tuo velvoite sitte kuinka pitkä, sen myöntöjakson pituinen? Entä kuuluuko tuohon sosiaaliturvaa esim tapaturmien varalta? Eikö tuollaisessa velvoitesuhteessa työtapaturmille ole sijaa?