Pitääkö mielestäsi muiden ihmisten katsoa vanhusten perään bussissa yms paikoissa
Olin tänään nimittäin bussissa matkalla kotiin, kun kyytiin nousi eräs vanhempi nainen. Ja en nähnyt mitään erityistä syytä kiinnittää mitään huomiota häneen. Ja kyseinen nainen alkoi sitten marisemaan minulle siitä, että miten kehtaan katsella ulos ikkunasta, enkä huolehdi ja seuraa, että vanhus (eli siis hän) pääsee turvallisesti istumaan, eikä esimerkiksi kaadu. (Oli kuulemma huonot polvet, minkä tietäminen olisi toki vaatinut ajatustenlukijan taitoja, sillä minkäänlaista kävelykeppiä, rollaattoria tai muuta apuvälinettä kyseisellä naisella ei ollut mukanaan).
Kommentit (9)
No hupsista. Nuo on vaikeita tilanteita. Harvoin sitä tuntemattomiin haluaa kiinnittää huomiota, koska kaikki eivät ole mukavia.
Alkoholisteja, ja mt-potilaista heissä myös paljon. Suuri yksinäisyys ja huomionhaku saa ärisemään joukkoliikenteessä myös muille.
Osa vanhuksista on kuitenkin tavattoman suloisia ja arvostavat jos heille antaa paikan tai päästää kassajonossa edelle. Minusta nämä on nuoren ihmisen velvollisuuksia.
Sinäkin tulet olemaan joskus vanha ja varmasti toivoisit, että joku huomioisi sinut pienin elein.
Ollaan ihmisiä toisillemme ja nostetaan katse ja kohdataan arkitilanteissa ihmisiä ennakkoluulottomasti.
Näin tehdään Suomesta parempi.
No ei tietenkään. Apua pitää antaa jos jotain sattuu, mutta ei kenenkään tarvitse tuijottaa tiettyyn ihmisryhmään kuuluvia ajatellen että jotain saattaa sattua.
Minä olisin vastannut, että minä en ole sinun hoitajasi.
Yhteiskunnassa on kaikenikäisiä ja kaikenkuntoisia ihmisiä. Avun antaminen tarvittaessa on itsestäänselvyys.
Ap:n kertoma tapaus on jotenkin outo, tuskin vanhat ihmiset noin käyttäytyy. Tai ainakin toivon niin.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnassa on kaikenikäisiä ja kaikenkuntoisia ihmisiä. Avun antaminen tarvittaessa on itsestäänselvyys.
Ap:n kertoma tapaus on jotenkin outo, tuskin vanhat ihmiset noin käyttäytyy. Tai ainakin toivon niin.
Joo provo on, oikein noin pitkän tarinan on keksinyt.
Vierailija kirjoitti:
No hupsista. Nuo on vaikeita tilanteita. Harvoin sitä tuntemattomiin haluaa kiinnittää huomiota, koska kaikki eivät ole mukavia.
Alkoholisteja, ja mt-potilaista heissä myös paljon. Suuri yksinäisyys ja huomionhaku saa ärisemään joukkoliikenteessä myös muille.
Osa vanhuksista on kuitenkin tavattoman suloisia ja arvostavat jos heille antaa paikan tai päästää kassajonossa edelle. Minusta nämä on nuoren ihmisen velvollisuuksia.
Sinäkin tulet olemaan joskus vanha ja varmasti toivoisit, että joku huomioisi sinut pienin elein.
Ollaan ihmisiä toisillemme ja nostetaan katse ja kohdataan arkitilanteissa ihmisiä ennakkoluulottomasti.
Näin tehdään Suomesta parempi.
Eri asia antaa huonokuntoiselle vanhukselle istumapaikka kuin tuijottaa vanhusta kytäten että meinaako se kaatua. Eikä vanhuus myöskään ole automaattinen syy päästää ihmistä edelleen kassajonossa, jos sillä vanhuksella on vaikka kärryllinen tavaraa ja itsellä yksi ostos. Sen sijaan itsekin vain nuorena ihmisenä arvostan, jos joku kuukauden ostokset ostava päästää edelleen jos minä ostan pelkän maitopurkin.
Bussikuskin (uusienkin ja nuorten) pitäisi huomioida tilanne. Onko heillä ohjeistus siihen. Ei? Silloin ei voi liian kiireellä lähteä, pitää katsoa ettei kaadu. Ehkä iäkäs voi sanoa kuskille tilanteen, jos osaa, jotkut eivät löydä oikeita sanoja. Jotkut kuskit eivät kuuntele, siksi osa pyytää apua toiselta matkustajalta tai tukeutuu. Tuo "kehtaamisjuttu" on aika törkeä iäkkään suusta. Olisi voinut pyytää yleisesti apua seisoessaan? Vaikeita tilanteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin tehdään Suomesta parempi.Eri asia antaa huonokuntoiselle vanhukselle istumapaikka kuin tuijottaa vanhusta kytäten että meinaako se kaatua. Eikä vanhuus myöskään ole automaattinen syy päästää ihmistä edelleen kassajonossa, jos sillä vanhuksella on vaikka kärryllinen tavaraa ja itsellä yksi ostos. Sen sijaan itsekin vain nuorena ihmisenä arvostan, jos joku kuukauden ostokset ostava päästää edelleen jos minä ostan pelkän maitopurkin.
Tyypillinen itsekäs luuseri. Luuletko ja oletko muka nähnyt koskaan huonokuntoista vanhusta ostavan kärryllisen tavaraa ruokakaupasta?
Entäpä jos menisit itsepalvelukassalle sen yhden maitopurkin kanssa? Ne nimenomaan on tarkoitettu pienille ostoksille ja malttamattomille kuspäille, joita ärsyttää muut vauraat ihmiset jotka ostaa keralla paljon. Vai oletko niin ääliö ettet osaa niitä käyttää?
Asennemuutos tekis sulle hyvää. Huomaa et sulla ei kotikasvatusta ole ollu lainkaan. Onnea vaan siihen aikaan kun itse kasvatat yhtä huonokäytöksisiä jälkeläisiä
Kaikki vanhukset eivät ole oletusarvoisesti autettavia saati holhottavia. En haluasi että tekemisiäni vahdittaisiin.