Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko arka aikuinen muuttua rohkeaksi?

Vierailija
15.09.2023 |

Sain työharjoittelusta palautetta jossa sanottiin (monen myönteisen asian lisäksi) että rohkeutta lisää ja että olen vähän arka tarttumaan toimeen. Sillä ei tarkoitettu laiskaa, koska palautteessa kehuttiin myös ahkeraksi mua ja tiedän itsekin olevani ahkera. Sillä tarkoitettiin kirjaimellisesti arkuutta. Olen varovainen ja nopeatempoisessa sosiaalialan työssä liian harkitseva.

Tiedän olevani sellainen. Musta vaan tuntuu että en pysty muuttumaan rohkeammaksi. En näe itseäni rohkeana tulevaisuudessakaan. Tulevissakin työtilanteissa ihan varmasti taas emmin ja punnitsen voinko tehdä jotain tai voinko tehdä sen omalla tavallani. Sen sijaan että vain tekisin ja ottaisin virheen riskin.

Mikä teidän kokemuksenne on, että onko arkuus enemmänkin temperamenttipiirre kuin tahdolla säädeltävä tapa toimia? Mun mielestä enemmän temperamenttipiirre.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmiset muuttuu. Esim. kuuluisuus ja valta muuttaa, mut ei se kai helppoa ole "vanhalla" iällä, aivot ei ole yhtä sopeutuvat. Mut en näkisi tuota asiaa mitenkään mahdottomana, tarvitset vaan lisää kokemusta ja rakentavaa ilmapiiriä.

Vierailija
2/6 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun tarvi muuttua. Opit kyllä ajan kanssa työrutiinit ja hommat automatisoituu ja alkaa jo senkin takia sujua reippaammin. Näet myös kokemuksen myötä paremmin mitä kaikkea ympärillä tapahtuu.

Työyhteisö tarvitsee erilaisia persoonia. Kaikki ei voi olla tehokkaita ja nopeita, tarvitaan myös tarkkoja ja huolellisia.

Löydät kyllä ammatillisen identiteettisi ajan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Sain aikoinaan samanlaista palautetta, otin siitä opikseni ja uskaltauduin oma-aloitteisemmaksi.

Vierailija
4/6 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkuutta vai oma-aloitteisuuden puutetta?

Sinällään arkakin voi työmaailmassa "muuttua", mutta se vaatii poistumista omalta mukavuusalueelta. Kokemusta on. Työminänsä voi rakentaa hieman eri tavalla kun todellisen minänsä.

Vierailija
5/6 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnminän voi kehittää.

Vierailija
6/6 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun opettelee työnsä, niin on helppoa olla itsevarma. Aikoinaan pelkäsin esim. niitä fläppitaululla pidettäviä esityksiä, joissa piti jotain asiaa työpaikalla mielestään korjata. Kun kerrankin osasin aiheeni, niin oli helppoa ja sain itsevarmuutta.