Minulla ei ole joulstressiä ollenkaan vaikka teen ruokia, leivon ja olen ostanut paljon lahjoja.
Monet tuntuvat ottavan joulusta stressin. Miksi?
Ostin viimeiset lahjat pari viikkoa sitten ja tällä viikolla olen tehnyt pipareita ja joululimpun. Kuusi laitettiin eilen. Siivosin sauna viime viikonloppuna. Kaappeja en jaksa tänä jouluna pestä, ehtii alkuvuodesta sitten. Lattian pesin vain keittiöstä. Pesen sitten kun on vähemmän puuhaa.
Tänään laitan kinkun uuniin ja teen riisipuuron. Osan jouluruuista ostin valmiina. Ei tule stressiä ollenkaan vaan nautin joulutunnelmasta ja ihanan perheeni joulumielestä.
Miksi joulusta tulee stressi? Minulle se on vierasta. Mitään ei ole pakko tehdä, kun melkein kaiken saa valmiina ja kinkku paistuu itsekseen. Meidän joulutunnelmaa ei myöskään vie lainkaan se, ettei kaappeja ole siivottu. Ollaan rennosti ja aletaan se valmistelu ajoissa.
Joulu tulee ja olen valmis. Ollaan oman perheen kesken, joten olen tehnyt vain ja ainoastaan ruokia, joista väki tykkää. Lapset inhoavat laatikoita, joten tein yhden porkkanlaatikon ja ostin lanttulaatikon minun ja miehen herkuiksi. Lisäksi kinkkua, perunoita, rosollia sekä graavia kalaa kotikaljan kera. Siinä se eväspuoli. Lounaalla syödään riisipuuroa ja luumukeittoa. Helpot eväät siis.
Mies pesi saunan, sen kummempaa joulusiivousta ei ole tehty normaalin viikkosiivouksen lisäksi. Käyn kaksi kertaa vuodessa perusteellisesti läpi kaikki kaapit ja vien kirppikselle tavarat ja vaatteet, joita ei olla käytetty. En osta mitään, millä ei taatusti ole käyttöä ja hankkiudun välittömästi eroon kamoista, joita en tarvitse,mutta jotka ovat päätyneet kotiimme esim. tuliaisina. Tämän systeemin ansiosta kaapit ovat aina melko hyvässä järjestyksessä, eikä minun tarvitse tehdä lapsuudestani tuttua joulupuristusta.
Huomenna käydään haudoilla, ihaillaan kuusta ja katsotaan " Lumiukko" -elokuva. Illalla käydään saunassa ja aterian jälkeen avataan lahjat.
Joulurauhaa kaikille!