Lääkäri meinasi lähes pakottaa ottamaan bentson käyttöön unettomuuteen
Tavallaan mitä olen lukenut niin bentsoja ei saa sitten millään. Mulla on kokeiltu vaikka mitä lääkkeitä ja nukahtaminen on välillä iso ongelma johon ei ole lääkärin rohdot auttaneet. Nyt sitten tapasimme ja melkein väkisin oli työntämässä bentsoa. Sanoin etten halua riippuvaiseksi ja olen seurannut yhden naapurini elämää. Syö bentsoja ja nukkuu Max 4 tuntia yössä. Kun lääke uhkaa loppua niin panikoi.
Ja olen lukenut ihmisten kokemuksia siitä kuinka ne alkuun auttaa mutta sitten teho häviää annosta pitää nostaa tai ottaa rinnalle joku toinen lääke. Unet katkonaisia ja vain muutama tunti yössä unta ja lisänä riippuvuus josta ei pääse helpolla irti.
Pyysin lääkäriä kirjoittamaan 3 mg pitkävaikutteisen melatoniinin 1-2 tbl päivässä ja siihen suostui erittäin vastahankaisesti. Olen kuitenkin kokenut saaneensa luontaistuotekauppojen melatoniinista apua nukahtamiseen. Lääkäri perusteli että kun ei ole varsinainen lääke ja kaikki ei hyödy... Minä olen hyötynyt. Lisäksi rinnalla on erittäin hyvä valeriaana tuote jossa on mukana myös mm. Idäntuliunikkoa ja tuolla coctaililla saan hyvin unen päästä kiinni.
Ihme touhua kun väkisin meinasi tehdä minusta lääkeriippuvaisen. Entäs sitten kun olen jäänyt koukkuun bentsoihin ja niitä ei uusitakaan! Mitäs sitten ?
Onneksi lääkäreiden täytyy kuunnella potilaitaan määrätessä lääkkeitä.
Oli varmaan ihmeissään kun edessä istuikin yksi joka ei halua mitään pirun bentsoja
Kommentit (34)
Missä päin tämän lääkärin vastaanotto on?
Haluan sinne.
Vierailija kirjoitti:
Melatoniinia ja valeriaanaa ei saa syödä yhtä aikaa.
Siis miksi?
Luontaistuotteissahan nuo on nimenomaan yhtäaikaa.
Bentsot vaikuttavat kyllä eikä teho heikkene kun ei ota niitä
joka ilta.
Itse käytän Zopinoxia (ex Imovane) viitenä iltana viikossa.
ja kahtena yönä joudun valvomaan.
Vaikka Zopinox on paljon parjattu bentso niin itselleni siitä
on ollut vähiten sivuvaikutuksia kuin muista unilääkkeistä.
Käytin joskus Mirtatsapiiniä unettomuuteen ja lihoin lyhyessä ajassa 30kg.
Voi ap. Käytin vuosia Imovanea, annostus pysyi samana eikä teho kadonnut mihinkään. Itselleni ei melatoniini auttanut, toi huonon olon ja päänsäryn.
On tosi harvinaista nykyään että bentsoja saa. Luulen että eläkeikäinen lääkäri tai ulkomaalainen oli.
Ei sun tartte bentsoja syödä, vaikkei puolikas esim.pari kertaa kuussa tee riippuvaiseksi. Mutta älä tuomitse niitä jotka saavat niistä apua, monen elämä tehty vaikeaksi tuon riippuvuus-hokemisen takia.
Bentsoista ei ollut mulle mitään haittaa. Tilalle määrätyt masennuslääkkeet sen sijaan lihottivat kymmeniä kiloja.
Vierailija kirjoitti:
Melatoniini ei toimi mulla, sama ois syödä fluoritabletti ja uskoa sen toimivan..
Nämä toimii paremmin kuin melatoniini tai useimmat lääkkeet ja on tieteellisesti tutkitut vaikutukset
https://youtube.com/shorts/IquMZd26rn0?si=qf3n1uXHRcsZGzOg
jos lihoit lyhyess ajassa sen 30 kg niin kun lopetit niin meniks yhtä kauan saada se 30 kg pois nahan sisältä
Vierailija kirjoitti:
Melatoniinia ja valeriaanaa ei saa syödä yhtä aikaa.
Saahan ottaa. On tällainen valmiste apteekissa myynnissä, jossa on valeriaanaa ja melatoniinia.
https://www.yliopistonapteekki.fi/ya-melatoniini-yrtit-tabl-30-kpl-92438
Oisit Ap ottanut bentsot ja myynyt katukaupassa, kyllä ostajia on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainitsemasi tole tulee myös muihin lääkkeisiin. Ei ole bentsojen ongelma vaan heidän, ketkä eivät ymmärrä toleranssin käsitettä.
Osa tykkää levittää informaatiota, jonka mukaan vain tiettyihin lääkkeisiin kasvaa sietokyky. Lääkäreistä äänekkäimmät ovat tätä ryhmää. Eivät halua puhua niistä muista lääkkeistä toleranssiyhteydessä, koska agendana on demonisoida tietyt lääkeryhmät.
Turha siis uskoa moisia palopuheita ja riippuvuusongelmia.Jos tarvitset kontrollia/lääkäriä asiasi suhteen, niin olet vain jääräpää tässä suhteessa. Omaa etuasi sun on ajettava oman harkintakykysi mukaan.
Ps. Yhteistyö ei ole välttämätöntä. Lääkäri on ylempänä, joten hänen sanansa painavat enemmän kuin sinun. Hän esim. saa sinut halutessaan pakkohoitoon. Vaikutelma voi yksinkertaisimmille tulla, jos mielipiteet käyvät nätisti yhteen. Reaalitodellisuudessa potilas ei voi vaikuttaa siihen, saako hän itselleen toimivaa ja sopivaa lääkettä.
No eihän lääkärikään mitään kristallipalloa omaa, josta voi katsoa, mikä lääke kellekin toimii. Ihmiset reagooi, tai ovat reagoimatta lääkkeisiin yksilöllisesti.
Ei voi mutta kustannustehokas ja empaattinen lääkäri voi kuunnella potilasta teoillaan.
Lääkärillä on mahdollisuus auttaa jos hän haluaa. Kukaan muu ei laillisesti voi reseptiä kirjoittaa.
Hänellä on myös mahdollisuus päästä käsiksi tutkimustietoon lääkkeistä, johon potilas ei pääse.
Uneton nurmijärveltä kirjoitti:
Bentsot vaikuttavat kyllä eikä teho heikkene kun ei ota niitä
joka ilta.
Itse käytän Zopinoxia (ex Imovane) viitenä iltana viikossa.
ja kahtena yönä joudun valvomaan.
Vaikka Zopinox on paljon parjattu bentso niin itselleni siitä
on ollut vähiten sivuvaikutuksia kuin muista unilääkkeistä.
Käytin joskus Mirtatsapiiniä unettomuuteen ja lihoin lyhyessä ajassa 30kg.
Zopinox on niin sanottu z-lääke eikä varsinainen bentsodiatsepiini (jotka ovat -aami loppuisia aineiden nimiä). Jossain vaiheessa hoitoasi tämä voi olla relevantti ero tietää.
Minulla useamman lääkkeen, myös z-lääkkeiden jälkeen, lääkäri 15 vuotta sitten lopulta määräsi pienen pakkauksen bentsoja, että näillä kyllä sitten nukut. No valvoin koko yön. Sopivaa lääkettä ei senkään jälkeen ole löytynyt. Onneksi on selvinnyt ilmankin.
Vierailija kirjoitti:
jos lihoit lyhyess ajassa sen 30 kg niin kun lopetit niin meniks yhtä kauan saada se 30 kg pois nahan sisältä
Ei ollut helppoa pudottaa niinkin suurta ylipainoa.
Vielä on 10kiloa pudotettavana.
Mikä ihme riippuvuus? Minä olen käyttänyt opamoxia jo 6 vuotta, ilman koukkuja. Tarvitsen lääkkeen ehkä kerran -kaksi kuussa. Joskus menee kuukausia etten tarvitse, ja sitten taas joudun syömään viikottain jonkun ajanjakson.
Lääke on kirjoitettu ahdistukseen ja nukahtamisvaikeuteen. Ei tulisi mieleenkään popsia tuota huvikseen. Ei se nyt niin ihmeellistä ole.
Ohoh 😳 nykyään bentsoja ei saa edes ne, ketkä sitä oikeasti tarvitsevat ja aivan kaikkea kokeillaan ennen niitä.
Mutta hienoa, jos pärjäät pelkällä melatoniinilla.