Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko vanhaa turkista käyttää?

Vierailija
13.09.2023 |

Kannatan turkistarhauksen lopettamista enkä tosiaankaan halua edistää sitä. Sain nyt kuitenkin perinnöksi minkkiturkin, noin 50 vuotta vanhan.

Olen muuttamassa Rovaniemelle opiskelemaan. Nyt pähkäilen, voinko siellä pohjoisen pakkasessa käyttää turkkia? Katsotaanko minua kieroon tai käydäänkö jopa kimppuuni, jos käytän sitä siellä talvella. Koska onhan se tosi epäekologista jättää vanha turkki käyttämättä. Ja olisihan se myös talvipakkasilla hyödyksi.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ilmiselvää, ettei alalla ole minkäänlaista tulevaisuutta. Siihen ei vaikuta edes Suomen päättäjä, vaan ihan maailmanlaajuinen kysynnän lasku. Eläimen nahkaan pukeutuminen nähdään globaalisti barbaarisena jäänteenä jostakin esihistoriasta sekä Suomessa etupäässä venäläisten tapana - trendi ei tule enää kääntymään. Turkisalan tekohengitystä ei pidä missään nimessä jatkaa. Pillit pussiin ja kompensaatiota muun elinkeinon hankkimiseen, se on ainoa järkevä tie.

Vierailija
42/58 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään ihmetyttää turkistarhauksen kannattajien ja alan harjoittajien kyvyttömyys pohdintaan sen eläimen kannalta. Liekö defenssi kyseessä? En ole vielä kuullut yhdenkään turkiksien kannattajan olevan itse valmis muuttamaan verkkopohjahäkkiin ja kuolemaan nuorena kaasukammiossa tai sähköllä suuhun ja perseeseen työnnettyjen puikkojen läpi.

Ja vaikka miten pitäisimme oman lajimme puolia, niin ei se poista sitä seikkaa, että muutkin lajit tuntevat kipua, monet ovat älykkäitä ja niillä on rikas omalle lajilleen tyypillinen kokemusmaailma. Ne eivät ole kehittyneet elämään pieneen häkkiin teljettyinä, vaan liikkumaan pitkiäkin matkoja ruuanhaussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun puolesta pidä vaan. Mutta aika kovapintainen luonne sulla pitää olla, saat varmaan palautetta. Jos laittaisit hakaneulalla kiinni lapun "peritty/ second hand"?

Mulla on 20-vuotta ollut täyspitkä naarasminkkiturkki. Käytän sitä lähes joka talvi.

Kukaan ei ole koskaan sanonut mitään.

Oikein odotan, että joku sanoisi. Olisi mukava vaihtaa ajatuksia

Vierailija
44/58 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tohon olekaan vastattu kuin muutaman kerran...

Yllätys, että pro-turkikset jankuttaja ei niistä tietenkään piittaa.

Vierailija
45/58 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipäätään ihmetyttää turkistarhauksen kannattajien ja alan harjoittajien kyvyttömyys pohdintaan sen eläimen kannalta. Liekö defenssi kyseessä? En ole vielä kuullut yhdenkään turkiksien kannattajan olevan itse valmis muuttamaan verkkopohjahäkkiin ja kuolemaan nuorena kaasukammiossa tai sähköllä suuhun ja perseeseen työnnettyjen puikkojen läpi.

Ja vaikka miten pitäisimme oman lajimme puolia, niin ei se poista sitä seikkaa, että muutkin lajit tuntevat kipua, monet ovat älykkäitä ja niillä on rikas omalle lajilleen tyypillinen kokemusmaailma. Ne eivät ole kehittyneet elämään pieneen häkkiin teljettyinä, vaan liikkumaan pitkiäkin matkoja ruuanhaussa.

Sitten vaan samalla logiikalla kieltämään untuvatakit, tuotantoeläimet, kalat jne.lista on pitkä, ja voin vakuuttaa, että ei tule onnistumaan.

Vierailija
46/58 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän muut ihmiset voi tietää turkkisi olevan kierrätetty. Niinpä turkki päällä kulkeva tahtomattaankin viestittää hyväksyvänsä eläinten kaltoinkohtelun ja on kävelevä mainos turkisteollisuudelle. Ymmärrän kyllä jossain määrin niiden ihmisten näkökannan jotka haluavat turkiksensa "käyttää loppuun", vaikka itse en toisen olennon ruumista ylleni suostuisi laittamaan.

Vierailija
47/58 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun puolesta pidä vaan. Mutta aika kovapintainen luonne sulla pitää olla, saat varmaan palautetta. Jos laittaisit hakaneulalla kiinni lapun "peritty/ second hand"?

Minä olen alkanut käyttää karvahattua talvella oikein odotan, että joku tulis soittamaan suutaan.

Vierailija
48/58 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten vaan samalla logiikalla kieltämään untuvatakit, tuotantoeläimet, kalat jne.lista on pitkä, ja voin vakuuttaa, että ei tule onnistumaan.

Vaikkei kaikkea olisikaan (vielä, monessa maassa turkistarhaus kyllä on) lailla kiellettyä, ihminen voi tehdä silti eettisiä valintoja.

Vierailija
49/58 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunki nurkissa asustelee vanha luuska

Vierailija
50/58 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän muut ihmiset voi tietää turkkisi olevan kierrätetty. Niinpä turkki päällä kulkeva tahtomattaankin viestittää hyväksyvänsä eläinten kaltoinkohtelun ja on kävelevä mainos turkisteollisuudelle. Ymmärrän kyllä jossain määrin niiden ihmisten näkökannan jotka haluavat turkiksensa "käyttää loppuun", vaikka itse en toisen olennon ruumista ylleni suostuisi laittamaan.

Auttaisiko asiaa, jos vähän tuunaisin turkista? Vaikka itse neuloisin resorit hihansuihin? Ei kai kukaan voisi silloin kuvitella, että se on mikään uusi turkis? Ja kyllä sen mallista jo näkee, ettei se ole tältä vuosituhannelta.

Vierailija
51/58 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä jälleen argumenttityyppinä näkyy on dikotomiaharhautusta, missä asia esitetään kahtena vaihtoehtona: öljy tai turkis. Vaihtoehtoja on huomattavan paljon enemmän. Ja turkisten osuus tässä vaatemaailmassa on mikroskooppinen.

Vierailija
52/58 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jessus mitä uhriutumistarinoita taas, ikään kuin joku turkki olisi ainut mahdollinen minkä ulos lähtiessään voi päälleen vetää.

Vierailija
53/58 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole hyvä vaan ja mene oikein ylpeästi esittelemään niitä turkiksiasi maailmalle kun olet niistä niin innoissasi.

Kaikki eivät välttämättä ole.

Vierailija
54/58 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja tässä: Mä en kannata turkistarhausta, kuten jo alussa sanonut. Mulle ei tarvitse näitä asioita selittää.

Mutta ilmeisesti mun pitää nyt sitten nostaa opintolainaa, jotta voin ostaa uudet goretex- tai vastaavasti Kiinassa tai muussa halpatyövoimamaassa valmistetut talvivaatteet, jotka kuljetetaan jostain huitsin nevadasta tänne pohjoiseen. Sekö sitten on ekologisempaa kuin se, että alan käyttää vanhaa turkista?

Oon niin sun kanssa samaa mieltä.

Älä anna näille ilmanaikuisille tärkeilijöille "pappa betala" eläjille mitään sijaa omissa asioissa.

Pidä itsesi ja sydämesi lämpimänä ja todella niin on, että arvostelijat kertovat ja paljastavat itsestään enemmän kuin asiasta.

Jos joku puhuu eläinten oikeuksista tai ei tykkää turkisten esittelemisestä niin mitäköhän järkyttävän pahaa sekin mahtaa kertoa. Eikö pitäisi pikemminkin uhriutua niiden eläinten puolesta eikä päinvastoin.

Vierailija
55/58 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkistarhausta vastustavalle marssille vaan turkikset päällä, mutta hei, minä ostin tämän second-handina, ei enää väliä miten tuotettu.

Vierailija
56/58 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei saisi käyttää perintöturkista. Minä käytän. Ihan sama mitä muut ajattelevat. En ole toisten tai yhteisön orja. Minuun ei vaikuteta enkä halua vaikuttaa.

Vierailija
57/58 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole hyvä vaan ja mene oikein ylpeästi esittelemään niitä turkiksiasi maailmalle kun olet niistä niin innoissasi.

Kaikki eivät välttämättä ole.

Kaikkia ei voi miellyttää. Sorry siitä.

Vierailija
58/58 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silsi en harrasta myöskään seksiä;-)