Voiko vanhaa turkista käyttää?
Kannatan turkistarhauksen lopettamista enkä tosiaankaan halua edistää sitä. Sain nyt kuitenkin perinnöksi minkkiturkin, noin 50 vuotta vanhan.
Olen muuttamassa Rovaniemelle opiskelemaan. Nyt pähkäilen, voinko siellä pohjoisen pakkasessa käyttää turkkia? Katsotaanko minua kieroon tai käydäänkö jopa kimppuuni, jos käytän sitä siellä talvella. Koska onhan se tosi epäekologista jättää vanha turkki käyttämättä. Ja olisihan se myös talvipakkasilla hyödyksi.
Kommentit (58)
Jos perii hautausmaalta kaivetun pääkallon tai minkkiturkin tai hitlerinaikaisen hakaristilipun, saako niitä käyttää?
Myy turkki ja lahjoita rahat turkistarhauksen vastaiseen työhön.
Miten turkiksia, villaa, nahkaa ja untuvaa tuotetaan? Millaisissa oloissa eläimiä pidetään? Muun muassa näihin kysymyksiin löydät vastauksen alla olevasta artikkelista Oikeutta eläimille -sivustolta.
https://oikeuttaelaimille.fi/elainperaiset-materiaalit-vaatetuksessa
Vierailija kirjoitti:
Miten turkiksia, villaa, nahkaa ja untuvaa tuotetaan? Millaisissa oloissa eläimiä pidetään? Muun muassa näihin kysymyksiin löydät vastauksen alla olevasta artikkelista Oikeutta eläimille -sivustolta.
https://oikeuttaelaimille.fi/elainperaiset-materiaalit-vaatetuksessa
Ihan jo noi usein käytetyt aineet on sellaisia että ihan mielelläni en tuollaisia päälleni pistäisi, olkoon uusi tai käytetty.
Onko Suomessa joku laki, joka kieltää turkisten käytön?
Hölmöä olisi jättää käyttämättä. Kun se kerran on valmistettu niin pitäähän sitä käyttää. Uutta en ostaisi mutta vanha turkki on ekologinen vaihtoehto. Googleta.
Voivat olla tai olla olematta
Jonkun mielestä vanhan turkin käyttö voi olla ihan fiksua, jopa eleganttia. Mutta monet saattavat suhtautua karsastaen, jotkut jopa kauhistuen.
Monet ihmiset, jotka syövät tehotuotettua lihaa ja käyttävät nahkakenkiä ovat hyvin tuomitsevia turkiksia kohtaan.
Luulen, että se johtuu siitä että ne ovat "selkeämmin" peräisin eläimestä ja perinteisesti yleellisyystuote.
Jos käytöt turkkia, varaudu kysymyksiin ja kyseenalaistamiseen. Lämpimiä vaatteita ob olemassa muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Onko Suomessa joku laki, joka kieltää turkisten käytön?
Laki ei kiellä, mutta se ei poista noita seikkoja mitä käsitelty jo aiemmin.
Mutta senkus käytät jos niin kovasti haluat niille näkyvyyttä antaa, itse en haluaisi.
Minullakin on lahjaksi saatu pitkä minkkiturkki. En ole käyttänyt sitä kymmeneen vuoteen, en kehtaa.
Muutama vuosi sitten kasvaneessa turkisbuumissa oli Animalian toiminnanjohtajan Salla Tuomivaaran mielestä kyse turkistuottajien panostuksesta.
– Kun turkistarhaus edellisen kerran joutui eettisen kritiikin kohteeksi, turkisala alkoi panostamaan hirveän paljon markkinointiin. He ovat tehneet töitä, että catwalk-merkit taas ottavat turkiksen takaisin, Tuomivaara sanoi.
Ylen haastattelu vuodelta 2015.
Yle: Turkiseläinkasvatusta kannattaa alle puolet suomalaisista Fifurin tuoreen tutkimuksen mukaan kannatusluku on mittaushistorian alhaisin
https://yle.fi/a/74-20038813
Pidä eläinten puolta. Kettu on ihan yhtä älykäs kuin koira ja niitä pidetään pienissä häkeissä. Siis niin kammottavaa ettei sanoja löydy. Kukaan ei tarvitse turkkia paitsi eläin itse!
Tulevat sukupolvet tulevat pitämään turkistahoja keskitysleireinä.
Äänestä sitä puoluetta, joka lupaa lopettaa turkistarhauksen!
Vierailija kirjoitti:
Jos perii hautausmaalta kaivetun pääkallon tai minkkiturkin tai hitlerinaikaisen hakaristilipun, saako niitä käyttää?
Pääkallojen kaivelu on rikos mutta hakaristilippu ei. Eikä sen turkin pito. Vähän ontuu tämä sinun vertaus.
Turkistarhausta ei voi enää millään muotoa nykypäivänä perustella. Vaateteollisuus tuottaa ihan tarpeeksi muitakin materiaaleja ilman eläinten tarpeetonta kärsimystä. Turkistarhaus on elinkeino siinä missä muutkin yrittämisen muodot ja perustaessaan yrityksen yrittäjä ymmärtää siihen liittyvät riskit. Ei turkistarhaus ole mikään poikkeus, missä yrittäjät eivät voi enää esimerkiksi kouluttautua toiseen ammattiin, tai muuttaa tilojaan sopivaksi muuhun tuotantoon.
Vierailija kirjoitti:
Pidä eläinten puolta. Kettu on ihan yhtä älykäs kuin koira ja niitä pidetään pienissä häkeissä. Siis niin kammottavaa ettei sanoja löydy. Kukaan ei tarvitse turkkia paitsi eläin itse!
Tulevat sukupolvet tulevat pitämään turkistahoja keskitysleireinä.
Äänestä sitä puoluetta, joka lupaa lopettaa turkistarhauksen!
Tässä maassa on oikeitakin ongelmia ja turkistarhaus ei ole sellainen.
Eipä esim. Grönlannissakaan enää pukeuduta hylkeennahkoihin. Mikä ei siis ole turkis ja hylkeitä ei ole koskaan tarhattu.
Mitä tulee vaatteen tehokkuuteen kylmässä, niin monellako Mount Everestin vuorikiipeilijällä tai Etelä-mantereen tutkijalla olet nähnyt turkiksia modernien vaatteiden sijaan.
Tarhaus vaatii paljon rehua, vettä ja energiaa. Tilojen fosfori- ja typpipäästöt rehevöittävät vesistöjä. Turkis on materiaalina pitkäikäinen, mutta säilyvyys tulee siitä, että ne käsitellään vahvoilla kemikaaleilla ja kyllästetään säilöntäaineilla. Näiden aineiden "ajautuminen metsään tai mereen", ei liene sen parempi kuin minkään muunkaan sinne ajautuminen. Ajatus turkiksen luonnonmukaisuudesta ei ihmisen käyttötarkoituksissa ja vahvoin kemikaalein kyllästettyinä enää toteudu.
Itse en näe alalla tulevaisuutta. Eläinrääkkäys ei ole suotava tulevaisuuden suunnitelmien sisältö. Jos yhtäkkiä ottaisin otoksen hyvinkin erilaisista ihmisistä koostuvasta ystävä- ja tuttavapiiristä, vaikkapa 40 ihmistä, niin yksi heistä kannattaa (kylläkin vain ehdolla, ettei itse tarvitse olla tekemisissä tuotannon kanssa eikä siitä mitään tietää) ja loput vastustavat.
Eläimen lyhytikäinen ja epäluonnollinen "kasvatus" ja vangitseminen vain siitä rahallisesti hyötyäkseen, ei ole eettistä toimintaa. Ihmisen on nykytietoisuudellaan jo vaikea olla tätä ymmärtämättä. Siten tämä ala on väistämättä katoava ja kaikille parempi, mitä nopeammin se ajetaan alas. Kestävämpää tekemistä löytyy ahkerille miehille varmasti.
Perusteltiinhan lapsityövoiman käyttöä kaivoksissakin sillä, että niin on ennenkin tehty. Turkiksia ei tarvitse kukaan. On monia muitakin aloja, joista aika on ajanut ohi ja yrittäjät tai palkansaajat kouluttautuneet muihin ammatteihin. Kun paperitehdas lopetetaan (esim. Kaipola) sanotaan, että kouluttautukaan lähihoitajiksi, töitä riittää. Samaa voi sanoa elinkeinonsa menettäville turkistarhaajille; kouluttautukaa lähihoitajiksi tai koodareiksi, kyllä töitä riittää.
Mun puolesta pidä vaan. Mutta aika kovapintainen luonne sulla pitää olla, saat varmaan palautetta. Jos laittaisit hakaneulalla kiinni lapun "peritty/ second hand"?
Jännä ettei Elisa Aaltola ole esiintynyt käytetty turkis päällään puhuessaan tarhauksen kieltämisestä, kun käytettynähän asialla ei ole siis enää väliä kuten täälläkin esitetty.