Luumupuun kasvatus siemenistä
Nyt kun luumupuissa on vielä hedelmiä puissa niin olisi houkutus kasvattaa uusi puu siemenestä. Onko kukaan onnistunut tässä ja millä keinoin? Tuliko uudesta puusta alkuperäisen veroinen maultaan?
Kylmäkäsittely siemenille on luumun ilmeisesti välttämätön. Sisällä jääkaappi on siihen kai paras valinta. Pidetäänkö kivet avoimena jääkaapissa vai rasiassa tai pussissa?
Itse huomaan, että puun ympärille on tullut pudonneista luumuista myös uusia taimia. Nämä ovat todennäköisesti olleet talven yli maassa.
Entä puun sivusta kasvavat versot, tekevätkö ne juuret, jos leikkaa puusta irti ja laittaa veteen?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin sinun on mietittävä, mikä motivoi sinua luumupuiden kasvatukseen?
Ts. haluatko kloonin, vai haluatko [ristipölytteisyydestä syntynyttä] variaatioita?
Minua motivoi luumun hedelmät. Pihassa on vain yksi luumupuu, joten ristipölytteisyys ei kai ole edes mahdollista.
Ap
Niistä juurivesoista kasvaneisiin ei tule luumuja. Sillä luumulla on juuret paksummat, kuin ranteet ja siitä lähtee ylös niitä vesoja - ovat siis kiinni siinä juuressa. Luumu leviää niin paljon, että luokittelisin haittalajiksi, jos voisin. Harmittaa, kun joka paikka niitä täynnä. Niitä luumuja siis kasvaa lähes 10 metrin päässä puusta eikä todellakaan ole mistään siemenestä kasvaneita.
Eikä se emäpuukaan tuota niin, että siitä mitään iloa on; tänäkään vuonna ei ensimmäistäkään.
Vierailija kirjoitti:
Niistä juurivesoista kasvaneisiin ei tule luumuja. Sillä luumulla on juuret paksummat, kuin ranteet ja siitä lähtee ylös niitä vesoja - ovat siis kiinni siinä juuressa. Luumu leviää niin paljon, että luokittelisin haittalajiksi, jos voisin. Harmittaa, kun joka paikka niitä täynnä. Niitä luumuja siis kasvaa lähes 10 metrin päässä puusta eikä todellakaan ole mistään siemenestä kasvaneita.
Eikä se emäpuukaan tuota niin, että siitä mitään iloa on; tänäkään vuonna ei ensimmäistäkään.
Oletko siis irrottanut juurivesat ja istuttanut toiseen paikkaan? Olen ymmärtänyt, että muuten juurivesa ei edes kasva isoksi, ellei emokasvi kuole. Mutta joku muu neuvoa, itse en asiaa tunne googlailua enempää. Jos edes emopuusi ei tuota mitään niin miten juurivesakaan voisi mitään tuottaa. Oma luumupuuni on juuri tuottanut valtavan hyvän sadon.
Ap
Siitä vaan taimi ylös ja toiseen paikkaan
Onko juurivesa alkuperäisen klooni? Tarkoitin lähinnä puun alaosasta kasvavia oksia, mutta kauempanakin puusta kasvaa taimia vai onko ne sitten juurivesoja. Luulin, että ne ovat kasvaneet siemenistä, mutta ehkä juurista sittenkin.
Ap