Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitoalan rasismi - ei haluta ulkomaalaisia

Kommentit (225)

Vierailija
41/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa persumodet hereillä taas tänään - niin törkeää rasismia koko ketju täynnä 🙄

Suomessa englanninkielisen sairaanhoitajakoulutuksen saanut afrikkalainen ystäväni ei meinannut millään saada edes harjoittelupaikkoja, niin pahat olivat ennakkoluulot. Hän sai kuitenkin opinnot suoritettua, mutta ei mistään työpaikkaa. Silti täälläkin maristaan työvoimapulaa, mikä ei voi olla totta, kun täällä koulutettu ei kelpaa töihin.

Lopulta hänen oli pakko muuttaa Helsinkiin ja hän sai sieltä hyvän työpaikan. Hänen suomenkielen taitonsa on kasvanut koko ajan, nytkin käy kursseilla. Työnantaja on erittäin tyytyväinen häneen.

Toivottavasti sinä jäät seuraavan kerran hoitamatta, kun kerran ihonvärillä on noin paljon väliä.

Vierailija
42/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruottis ulkomaalaiset lääkärit eivät osaa edes kieltä suurin osa ja jollakin kirje kurssilla saatu tutkinto läpi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja monessa työpaikassa rukoilevat pari kolme kerta päivässä työajalla.Onpa alettu laittamaan heille omia rukoushuoneita mattoinenne esim Heinätorin hallin kellarissa. 

Eli merkillistä menoa on ja pahemmaksi muuttuu. 

Vierailija
44/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruottis ulkomaalaiset lääkärit eivät osaa edes kieltä suurin osa ja jollakin kirje kurssilla saatu tutkinto läpi

Tavallista että väärennetyillä papereilla ovat töissä . Tässäkin tulee esiin pelko ja suvaitsevaisuus että ei vaan kutsuta rasistiksi, koska ruotsalaiset lääkärit pelkäävät sanoa jos jokin menee väärin. 

Vierailija
45/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja monessa työpaikassa rukoilevat pari kolme kerta päivässä työajalla.Onpa alettu laittamaan heille omia rukoushuoneita mattoinenne esim Heinätorin hallin kellarissa. 

Miksi alapeukutat. Toivon vastauksen. Onko sinusta oikeen ?

Vierailija
46/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa persumodet hereillä taas tänään - niin törkeää rasismia koko ketju täynnä 🙄

Suomessa englanninkielisen sairaanhoitajakoulutuksen saanut afrikkalainen ystäväni ei meinannut millään saada edes harjoittelupaikkoja, niin pahat olivat ennakkoluulot. Hän sai kuitenkin opinnot suoritettua, mutta ei mistään työpaikkaa. Silti täälläkin maristaan työvoimapulaa, mikä ei voi olla totta, kun täällä koulutettu ei kelpaa töihin.

Lopulta hänen oli pakko muuttaa Helsinkiin ja hän sai sieltä hyvän työpaikan. Hänen suomenkielen taitonsa on kasvanut koko ajan, nytkin käy kursseilla. Työnantaja on erittäin tyytyväinen häneen.

Toivottavasti sinä jäät seuraavan kerran hoitamatta, kun kerran ihonvärillä on noin paljon väliä.

Mitkä vn persumodet. Ei kai kukaan koulutettua englanninkielistä sorra .Ihan sairas sinun kirjoitus. Valehtelet!

Vierailija
47/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajien riistäminen köyhiltä kehitysmailta on OIKEIN! Suomalaisten ajaminen pakoon alalta on OIKEIN!

Kuka niitä tänne haalaa. Vasemmisto ja vihreät sekä sossut. Me emme halua heitä tänne. 

Sinä haluat hoitaa itse vanhuksesi. Se on kunnioitettavaa.

Olen itse eläkeläinen hoitoalalla.Puuttuu ruotsin kielen taitoisia joten aina riittää töitä. 

Vierailija
48/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukutat. Toivon vastauksen. Onko sinusta oikeen ?

Saanko minä lähteä kesken sunnuntai työvuoron kirkkoon? En.

Vierailija
49/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanti ei nyt vaan riitä täällä suomessa hoitotyössä. Potilaat puhuu suomea!

Vierailija
50/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikaisemminkin tänne kirjoittanut, että omasta kokemuksesta olen huomannut, että nämä rasismista itkevät ja valittavat yleensä ottaa aina sen rasismi kortin esille, kun jokin asia ei mene oman mielen mukaan. Eli jos et saa haluamaasi työvuoroa, palkankorotusta, vuoronvaihtoa, kesälomajaksoa, pyhävuoroja töihin jne niin silloin syytetään, että työkaverit on rasisteja ja häntä kohtaan käyttäydytään rasistisesti. Näitä tapauksia pitäisi kuvata ja laittaa mediaan julkiseksi niin siinä sitten nähdään se todellisuus niistä ns rasistisista syytteistä. Meilläkin hoitoalalla 5 tälläistä työntekijää ja jokainen heistä kokee rasismista käytöstä päivittäin juuri näistä edellä kerrotuista syistä.

Vierailija
51/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas kummaa, ei haluta kielipuolta (tai taidotonta), joita todennäköisemmin ulkomaalaiset ovat. Ne parhaimmillaan vaarantavat potilasturvallisuuden, kun jakavat lääkkeet väärille ihmisille.

Vierailija
52/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kävikö mulla vaan huono säkä, mutta Korona-aikaan sain yhtä Koronarokotusta lukuunottamatta kaikki rokotteet tummaihoisilta hoitajilta. Piikitys sattui vietävästi joka kerta. Sen ainoan kerran kun rokottaja oli selkeästi kantasuomalainen, piikki ei tuntunut yhtään. Ja tämä on tosi juttu.

Vierailija
53/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aikaisemminkin tänne kirjoittanut, että omasta kokemuksesta olen huomannut, että nämä rasismista itkevät ja valittavat yleensä ottaa aina sen rasismi kortin esille, kun jokin asia ei mene oman mielen mukaan. Eli jos et saa haluamaasi työvuoroa, palkankorotusta, vuoronvaihtoa, kesälomajaksoa, pyhävuoroja töihin jne niin silloin syytetään, että työkaverit on rasisteja ja häntä kohtaan käyttäydytään rasistisesti. Näitä tapauksia pitäisi kuvata ja laittaa mediaan julkiseksi niin siinä sitten nähdään se todellisuus niistä ns rasistisista syytteistä. Meilläkin hoitoalalla 5 tälläistä työntekijää ja jokainen heistä kokee rasismista käytöstä päivittäin juuri näistä edellä kerrotuista syistä.

Yksi syytti minuakin rasistiksi, kun käytiin kahviossa ja en suostunut lainaamaan 10 euroa hänelle.

Vierailija
54/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenkieli ei ole mahdoton oppia.  Ja onhan se välttämätöntä ottaa haltuun täällä asuvana ja elävänä.

Vierailija
55/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan tuollaisiakin työnantajia olla, jotka syrjivät jopa itse sitä tiedostamatta ihonvärin tai muun asian perusteella. Mutta kielitaidon taso on oltava sen tietyn rajan yli ja toisissa tehtävissä vielä sitäkin parempi. Jos kieli on hallussa niin työvoimapula on niin suuri että taatusti pääsee töihin.

Hoiva-alalla on töissä ihan mukavia ihmisiä jotka olleet kotimaassaan vaikka minkä ammattien edustajia mutta kielitaito aivan onneton. Jos homma ei ole aivan yksinkertaista syöttämistä ja vastaavaa niin menee suhtettomasti aikaa näiden perehdyttämiseen kuin mikä menisi suomea ymmärtävien kanssa. Kun sekä hoito- että hoiva-ala kumpikin ovat todella sosiaalisia ja perustuvat hyvin pitkälti henkilökunnan keskinäiseen viestintään ja sairaalassa vielä kykyyn viestiä kirjallisesti ilman vaaratilanteita (joita tulee nykyisellä työtahdilla ja surkeilla mitoituksilla ihan tarpeeksi jo suomenkielisillekin) niin ei se vaan toimi. Tiedän, että töissä kieltä myös oppii mutta ei voi mitään. Ei sairaalaharjoittelu ole paikka lähteä ihan alusta.

Kerran oli pakko laittaa ulkomaalaistaustainen pois harjoittelusta kun ei kerta kaikkiaan ollut yhteistä kieltä. Opettajan mielestä päätöksen tehnyt oli r-sisti...

Hoitoalalla on töissä paljon mm-taustaisia jotka ovat jo oppineet kielen ja kun kommunikaatio sujuu niin sitten ei ongelmaa. Moni on saanut vakipaikankin ja on tykätty työkaveri.

Vierailija
56/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sitten jouduin käyttää lasta hammaslääkäripäivystyksessä kun oikomiskoje lähti puoliksi irti. Sekä lääkäri että hoitaja olivat ulkomaalaistustaisia, ulkoisesti toki menivät suomalaisesta,  mutta kumpikaan ei puhunut suomea kunnolla eikä heillä ollut myöskään yhteistä kieltä ilmeisesti. Oli todella pelottavaa kun huonolla suomella kommentoivat että ei ole tuollaista nähneet ja repivät sitten laitteen lopulta irti lapsen suusta, onneksi laite ei hajonnut kokonaan vaikka oli väärin eli väkisin irrotettu ja saatiin myöhemmin korjattua kielitaitoisella hammaslääkärillä, joka kauhistui sitä, miten laite oli irroitettu.

Eli ei se ihonväri eli rasismi vaan se kielitaito, jos olisi joutunut noille paikkaukseen niin en tiedä mitä olisi tapahtunut. En vieläkään käsitä miten sellaisella kielitaidolla on saanut työluvan Suomessa.

Vierailija
57/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinasin vastata ihan eri viestiin mutta pakko tarttua tähän.

Siis sehän on ihan itsestäänselvää, että suomessa on hankalaa saada töitä pelkällä englannin kielellä, ei se ole tämän maan virallinen kieli. Olen joutunut seuraamaan kun esimerkiksi kaveriani, joka on syntynyt suomessa, kasvanut Suomessa ja puhuu äidinkielenään suomea syrjitään töissä koska hänen vanhempansa ovat aasiasta kotoisin. SE on rasismia. En minäkään muuta Kolumbiaan töihin ja ala parkua että täällä syrjitään seksuaalivähemmistöjä, koska en saa italiankielisellä koulutuksella töitä.

Vierailija
58/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaana minua kyllä kyrsi, kun lääkäri ei osannut suomea eikä englantia ja googlaili tietoja netistä. Sain kuitenkin lääkkeet, mistä plussaa.

Vierailija
59/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pietarsaarelais-afrikkalainen gynekologi määräsi aiheettomia abortteja naisille.

En tiennytkään, että abortteja määrätään ihmisille.

Lue artikkeli.Jossain IS ssä on. 

Vierailija
60/225 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon meidän yksikössä ainut suomalainen ja valkoinen, kun kalkkilaivan kapteeni. Ja minusta tuntuu, että minua syrjitään ja minulle nauretaan :) Taitaa tilanne olla kääntynyt jo toisinpäin.