¢¾-¢¾-¢¾Tammenterhojen aatonaatto¢¾-¢¾-¢¾
Polkaisenpa lauantain pinon joulutouhuisen päivän päätteeksi.
Perjantain pulinat:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9145746&p=1&tmode=1&smode…
Kommentit (17)
Päätin vielä alkaa raapustelee tällä koneella, kun tuo mieskin tuolla vielä hääräilee. Pakkaa kai mulle lahjaa ;)
Semmosta asiaa haluaisin kysyä, että onko jollain terhoista siis raskausmyrkytys?! Kellä se olikaan? Siksi kiinnostaa, kun jotenkin pelottaa, että mullakin on :( Eikös siihen kuulu semmonen voimakas turvotus? Mitä muuta?
Huomasin eilen, että on jotenkin " tukevahko" olo. Siis hirveen turpea. Tänään sitten pidin kauppareissun ajan sukkia jalassa, niin kauhistus oli suuri kun riisuin... Aivan ÄLYTÖN turvotus päällä!! Sormet ei meinaa liikkua, nilkat on melkein muodottomat ja muutenkin on semmonen turvonnut olo. Kyykkyyn kun menee, tuntuu että jaloista iho ratkeaa justiinsa :( Semmosta älytöntä kihelmöintiä koko kropassa...
Mulla oli esikoiselta maailman rajuin turvotus (ainaki itsestä silloin tuntui siltä, ja oli th:kin aina melko huolissaan...) ja epäiltiin raskausmyrkytystä, mutta ei sitä sitten kuitenkaan todettu. Nyt turvotus ei oo niin paha kuin silloin, siis silmämääräisesti, mutta tää kihelmöinti on aivan käsittämätöntä...
Ei haluttais mennä nyt synnytysvastaanottoon marisemaan, kun siellä on taatusti kilometrien jonot, ja se pahin syy: pelkään että ne ottaa mut sisään JOULUKSI! :´(
Kertokaa mulle, että mulla EI oo raskausmyrkytystä, joohan!!
Nasu 37+6
Raskausmyrkytys
Julkaistu 27.09.2006 - 10:32
Raskausajan loppupuolen ongelma, raskausmyrkytys, voi periaatteessa puhjeta milloin tahansa 20. raskausviikon jälkeen, joskin valtaosa alkaa 32.-36. raskausviikolla. Raskausmyrkytykselle ei ole nykytietämyksen valossa löydetty aukotonta lääketieteellistä selitystä, perimmäinen syy sen kehittymiseen on vielä epäselvä.
Todennäköisesti raskausmyrkytys saa alkunsa jo alkuraskaudessa istukan verisuoniston rakentuessa, vaikka oireet puhkeavatkin vasta myöhemmin. Varsinaisessa raskausmyrkytyksessä istukan toiminta heikkenee ja sekä äidin että lapsen yleisvointi huononee. Raskausmyrkytykseen voi liittyä häiriöitä istukan verenkierrossa sekä sikiön kasvussa.
Oireina turvotus, verenpaine ja valkuaisvirtsaisuus
Raskausmyrkytyksen selkein itse havaittava oire on turvotus, varsinkin kasvoissa ja muualla ylävartalossa. Loppuraskauteen normaalisti liittyvästä, täysin vaarattomasta turvotuksesta raskausmyrkytyksen aiheuttaman turvotuksen erottaa yleensä ajankohta. Tavallinen, raskauteen kuuluva turvotus ilmestyy yleensä iltapainotteisesti, kun taas raskausmyrkytykseen liittyvä turvotus on päällä jo aamusta alkaen. Turvotuksen esiintyminen ympäri vuorokauden ei kuitenkaan aina automaattisesti tarkoita raskausmyrkytystä.
Raskausmyrkytyksen oireita voivat olla myös väsymys, huonovointisuus, yleisesti heikko olo ja jatkuva päänsärky, ylävatsakipu sekä mahdolliset näköhäiriöt; jos päänsärky kestää päiväkausia ja siihen liittyy valopisteiden tai sahalaitakuvioiden ilmaantumista näkökenttään, on todennäköisesti kyseessä raskausmyrkytys.
Raskausmyrkytystä epäiltäessä kannattaa ottaa yhteys omaan neuvolaan, jossa äiti tutkitaan tarkemmin ja ohjataan tarvittaessa jatkotutkimuksiin ja ¿hoitoon äitiyspoliklinikalle. Jos kyseessä on raskausmyrkytys, ovat selvinä oireina edellä mainitun turvotuksen lisäksi verenpaineen nousu ja valkuaispitoinen virtsa.
Vakavimmillaan seurauksena raskauskouristus
lievät raskausmyrkytyksen oireet, kuten verenpaineen hienoinen kohoaminen raskauden loppuvaiheessa ovat melko tavallisia loppuraskauden vaivoja. Lievät oireet eivät kuitenkaan yleensä johda sairaalareissuun, vaan niiden kehittymistä ja äidin vointia seurataan neuvolassa.
Pahimmillaan raskausmyrkytys vaatii seurantaa sairaalassa. Oireet voivat ilmestyä hyvinkin äkillisesti ja voimakkaina, pahimmillaan seurauksena on raskauskouristus eli eklampsia, jossa äidin ja sitä myötä sikiön vointi huononee vakavasti hapenpuutteen takia. Raskausmyrkytystä ei voida varsinaisesti hoitaa muulla kuin synnytyksellä, joten pahan raskausmyrkytyksen yhteydessä saatetaan synnytys joutua käynnistämään. Niin vaikeat raskausmyrkytykset ovat kuitenkin harvinaisia ja yleensä lievien oireiden yhteydessä keskitytään tarkkailemaan äidin vointia tehostetusti.
Raskausmyrkytyksen tulemista on melko vaikea ennustaa, koska se vaihtelee yksilöllisesti eikä tehokkaita estäviä toimenpiteitä tunneta. Joitakin riskitekijöitä on kuitenkin selvitetty. Niitä ovat huomattava ylipaino, diabetes, yli 40 vuoden ikä, aiempi raskausmyrkytys, kohonnut verenpaine, kaksosraskaus, perinnöllinen taipumus ja antifosfolipidi vasta-aineet. Ensimmäisessä raskaudessa riski on myös suurempi.
Eeva Mykkänen, toimittaja
Asiantuntijana Oulun Kaakkurin neuvolan terveydenhoitaja Satu Hotti
Voi harmi, kun poika on ruvennut heräileen jo tuntia kahta aiemmin. Yleensä on nukkunut 21-09 eli 12 tuntia putkeen, mutta nyt on jostain syystä yöunet lyhentynyt. Saas nähdä kuinka käy kun vauva saapuu taloon.
Eilen oltiin tosiaan kaupungilla, mutta eipä siitä mitään tullut tuolla kaupoissa kun oli aivan hirveet ruuhkat. Hyvä etten paniikkikohtausta saanut siä kassajonoissa. No, säästypähän rahat, kapaloliinan sain sit viimein hommattua. Ensin piti tilata sellainen netistä, mutta päädyin nyt kuitenkin tohon ruskovillan kapaloliinaan ( koskahan siitä on oma viestiketju, kuten silkkimyssystä :-) ) Ei ollut sillai pahan hintanen 15e ja sillä on käyttöö sit myöhemmin, kun se on sellaista puuvillaflanellia ja sopivan kokoinen peitoksi myöhemmässä vaiheessa. En mä tota kapalointia aatellu harrastaa kuin ihan alkuviikot nukkuessa, mutta katsotaan nyt kuinka se käytännössä sujuu. Harjoittelin eilen pojan nukella, joka tosin on hitusen pienempi kuin vastasyntynyt lähes nelikiloinen, mutta ajoi asian kuitenkin. Samalla kun sitä nukkea siinä kääntelin niin heräs taas selllainen kädetön olo, Miten sitä taas osaa käsitellä pientä hentoa vauvaa? Nyt tuntuu ettei muista ollenkaan, mutta on kai se taito jäänyt tonne selkäytimeen ees jollain lailla esikoisen ajoilta.
Nasulle tosiaan etsin ton raskausmyrkytys jutun, googleta niin tietoa löytyy runsaasti. Mutta tossahan oli mainintaa, että turvotuksen lisäksi on tosiaan muitakin oireita, mitä sulla ei nyt ilmeisesti ole...niin tuskin kyseessä on raskausmyrkytys. Toivottavasti helpottaa. Nyt vaan paljon vettä ja ananasta, sen pitäis auttaa....
Pitäis kohta lähtee kaupoille, siis ruokaostoksille. Aattelin, että nyt aamusta ei ehkä ole niin hirveesti porukkaa liikkeellä, tai sitten kaikki ajattelee niin ja ryntää just aamusta. Poika on aivan innoissaan, avas just joulukalenterin ja silmät loisti kun tajus että enää 1 YÖ jouluun. Kylläpä on mennyt nopeesti tää joulukuu.
Liikkeistä vielä sen verran, että millalailla teillä muilla tuntuu nää liikkeet rv 36-37 tienoilla. Siitähän oli puhetta että liikkeet vaimenee, enkä itsekään ole ollut kauheen huolissani vauvan rauhallisuuudesta ennen kuin eilen illalla. Tajusin, etten ole oikeen tuntenut mitään liikettä koko päivänä, no oltiin kyllä liikenteessä ja illalla vielä riehuin imurin kanssa ja vaihdoin petivaatteet, ja muuta touhua oli siinä. Mutta sitten kun luin pojalle iltasatua niin säikähdin kun ei edelleenkän tuntunut mitään, yleensä siinä tuntuu liikettä kun makaa just vasemmalla kyljellä, mutta eilen ei mitään. Tunnin verran siinä herättelin ja tökin mahaa eikä mitään, mies tuli siinä sitten kotiin ja olin jo melkeen lähdössä sairaalaan. Ihan hirvee paniikki hiipi, että mitä jos asiat on huonosti, mutta sitten yht`äkkiä alkoi kova meno tuolla mahassa. Mutta kyllä säikähdin. Mieleen hiipi kaikki kauhuajatukset kohtukuolemista ym. On se vaan ihana että vauva kohta syntyy, niin loppuu tää murehtiminen että onko kaikki hyvin. Tosi toisaalta sittenhän se vaan jatkuu, mutta on vähän erilaista sitten.
Niin se aika menee, tänään alkoi viikko 37 ja vauva voi syntyä koska vaan. Ekakin syntyi 37+6, jotenkin sitä aattelee että nyt menee saman kaavan mukaan, mutta ei välttämättä.
Mutta nyt aamupalalle ja sit täytyy raahautua tonne kauppaan. Päivänjatkoja!
Täällä ei taida moni ehtiä kun kääntyä tän viikonlopun aikana, itseni mukaanlukien...;)
Luin kyllä pikaisesti pinon eilen mutta sen verran naatti olin koko päivän touhuamisen jäljiltä että sohva kutsui....
Ja huomasin ekaa kertaa oikein kunnon turvotuksen oikeassa nilkassa, eli samassa jalassa missä on se paha suonikohju, laski onneksi yön aikana! Muualla ei turvotusta oo ollutkaan, saas nähdä joulun jälkeen kun on tullut kuitenkin kinkkua ja silliä syötyä.... Kiva kun on heti neuvola keskiviikkona, pääsee punnaamaan joulun synnit...:/
Eilen tein sitten pesuvadilliset (!) italiansalaattia ja rosollia (koko perheelle, ei pelkästään meille!) ja aamulla sekoitin vasta kastikkeen sekaan, ehtii hyvin maustua huomiselle. Vedin tuossa just aamiaiseksi joululimppua maksapasteijalla ja italiansalaatilla, ai että oli hyvää, tätä nautintoa olen odottanut koko vuoden! Kinkkua en raaskinut avata, säästän sen illaksi, se olisi kyllä kruunannut aamiaisleipäni!
Sitten innostuin tekemään muutaman lohi-katka-pinaattiterriinin, kun noita muita joulukaloja en uskalla syödä (silliä kylläkin ja lämminsavulohta), saas nähdä mitä niistä tuli.
Ja kiitos NASU vaniljakierrepulla vinkistä, niitäkin sitten väänsin muutaman pellillisen eilen, tosin rikastutin osan cocktailkirsikalla ja mantelilastuilla ja osan omenahillolla ja tietenkin vaniljakiisseliä kaikkiin ja reilusti, ai että tuli muuten hyviä (vaikka ite sanonkin...) Nyt niitä on pakkasessa odottamassa vauvavieraita, samoin viemisinä miehen isoäideille, kun käydään viemässä illalla joulukukat.
Täällä olis FABLE yks melkein hysteerinen kohtalotoveri tuon vauvan liikkeiden suhteen, vähällä oli etten olis itekin eilen lähtenyt polille kun oli masussa niin hiljaista koko aamun.... Siinä sitten itkua väänsin kun ei makea mehu auttanut, ei kyljellä makaaminen eikä edes soittorasian soitto mikä yleensä saa jytinän aikaiseksi! Sitten puuhastelin tovin ja johan muljahteli, muttei kauheesti. Eli eilinen päivä meni sitten enemmän tai vähemmän niitä liikkeitä seuraillessa. Illalla kyllä sitten möyri normaalisti! Neuvolatäti kun sanoi että ei sais montaa tuntia olla ihan hiljaista ja siitähän saan jo paniikin aikaiseksi.... Syntyis jo tosiaan ettei tarvis huolehtia, ainakin masun ulkopuolella näkee että kaikki olis hyvin, nyt täytyy vaan luottaa omiin tuntemuksiin!
Nyt tää mamma painuu suihkuun ja sitten otan joululimput uunista ja lähen niitä viemään pitkin kylää...!
Oikein Rauhallista Joulunaikaa kaikille & toivottavasti kaikki saavat viettää pyhät perheittensä parissa, täällä kyllä jännätään että tuleeko vielä pikkutonttuja...;)
Voikaa hyvin & nauttikaa jouluruuista unohtaen punnitukset (paraskin puhuja...)!
Pupina & Möykky 37+1
Beijaflor; ihanaa! Ootte saanu Onnin kotiin!!! Kyllä te hienosti pärjäätte, vaikka alku onkin aika sekava ja olo epävarma. Muistan, että esikoisen kanssa oli aivan samat fiilikset. Katsoin sitä sängyn päällä makaamassa ja mietin, että mitähän ihmettä mä sille teen :-0... Siitä huolimatta mitään ihmeellisiä ongelmia ei tullu ja loppujen lopuksi imetinkin jopa 23kk. Luota itseesi ja kykyysi tulkita lastasi. Äiti tietää kyllä!
Nasu; mulla tuota turvotusta on ollut rankemman päälle jo yli kolme viikkoa, eikä loppua oo näkyvissä. Jo aamusta on kaviot niin turpeat, ettei meinaa jalkaa tohtia maahan laittaa ja kenkien kanssa on _todellinen_ ongelma. Sukkia en ole käyttäny enää kolmeen kuukauteen... Sormet on tunnottomat jatkuvasti, eikä mikään pysy käpälissä eli tosi kiva kyykkiä kaiken aikaa tän mahtavan ruhonsa kanssa lattiatasossa... ;-) Painonnousua on tullu viimeisen kuukauden aikana vajaat 7kiloa, joista suurin osa on todennäköisesti ihan turvotusta. Silti ei oo tietoakaan raskausmyrkytyksestä, kun muita oireita ei ole. Verenpaineetkin oli kyllä n. 20pykälää koholla viimeksi, mutta kun verenpaine nouseee muutenkin loppuraskaudesta, ei kätilö mua sit loppujen lopuksi sairaalaan laittanut. Käski hankkiutua sinne itse, jos muita oireita ilmaantuu. Olen nyt ottanut sen asenteen, ettei asialle oikein mitään voi, vaikka olo olisi kuinka kipeä ja paksu, joten kärvistelen nyt ainakin joulun yli...
Fable; jännä miten meillä on tuo ekakin raskaus ja synnytys menny hyvin samankaltaisesti! Mulla vaan alkoi lapseiveden menolla het alkuunsa. Siitä huolimatta vauva pysyi ylhäällä, paikat oli 14h auki 2cm ja olin todella kipeä. Oksitosiinistakaan ei ollu mitään muuta " hyötyä" ku se, että supistuksilla ei ollu enää väliä edes, vaan jatkuivat melkein yhtenäisinä koko ajan. Silti paikat ei auennu. Lopulta sain kohdunkaulan puudutteen ja rupes tapahtumaan rytinällä: lapsi laskeutui ja 45-50min jälkeen neiti oli maailmassa. Tuota jumiutumista minäkin synnytyksessä pelkään eniten ja kun vauva ei ajoissa laskeudu, niin hyvinkin saattaa mennä saman kaavan mukan :-( Ponnistaminen oli jo suorastaan hauskaa ja kivaa tuohon aukeamisvaiheeseen verrattuna! Toivottavasti ei tuu toisintoa meille kummallekkaan!
Maria-79; kiitos kauratyynyvinkistä. Oli muuten ihan helpottava värkki! En ollu tullu ajatelleeksikaan sitä aiemmin...
Nenn; yritän edelleenkin tähdätä sun kämppikseksi silloin alkuvuodesta ;-). Ei näytä ihan mahdottomalta!
Hienoa, että kenenkään ei ole toistaiseksi tarvinnut jäädä sairaalaan jouluksi. Tuiskualla, Sulinalla ja jollain muullakin tais olla aika lähellä...
Nyt lähden lapamatolapseni kanssa (joka on jauhanut jo kaikki maailman kommervenkit samalle aamua...) hakemaan kakkua leipomosta ja lisää paperia lahjoihin. Sit kinkku uuniin ja piparitaikina keittiön pöydälle, viimeiset lahjat pakettiin ja imuri huutamaan. Siis riittääkö yks päivä kaikkeen, mitä pitäis saada aikaseks? Aina viime tingassa kaikki...
Oikein hyvää aatonaattoa kaikille mammoille!
¨c¨+ Hercules 38+2
Kiitos kaikille sympatioista tuon turvotuksen ja kipuilujen kanssa. Tänään on jo parempi fiilis.
Kiitos Fable valistuksetsa! Eipä mulla ainakaan tietääkseni onneksi ole sitten muita oireita kuin tuo turvotus. Joten uskallan kai ottaa rennommin ja nauttia joulusta :) Vettä mun pitäis oikeestikin juoda enemmän, tiedän sen... Onneksi ei oo enää paljon matkaa jäljellä! Maksimissaan kuukausi, jos menee kaksi viikkoa yli! ;)
Mies lähti juuri kahden vanhimman kanssa vähän ulkoilemaan ja samalla kauppaan. Kaksi nuorinta jäi kotiin, ajateltiin poikien kanssa vähän siivoilla... Tuolla tuo kolmonen jo kivasti kokoilee palapelejä, jotka on taas vaihteeksi levitetty pitkin lastenhuoneen lattiaa! :) Ajattelin tänään siivoilla semmosen perussiivouksen, niin tulee kunnolla sitten joulumieli :)
Viime yö oli ensimmäinen, jonka kuopus nukkui " ei-pinnasängyssä" . Mietittiin päämme puhki ratkaisua sänkyongelmaan, kun lastenhuoneeseen ei tahtois millään mahtua enää yhtä sänkyä... Ja kun tuo poika (1v3kk) oppi pari päivää sitten itse kiipeemään pois pinnasängystä, oli suorastaan PAKKO keksiä joku ratkaisu. Otettiin sitten yhden sängyn alalaatikosta tavarat pois ja tehtiin kaverille sinne peti :) Siellä oikein kivasti nukkui ainakin ensimmäisen yönsä! Olihan se ilta vähän semmosta rumbaa, kun poika tuli aina vaan pois sängystään, mutta eiköhän tämäkin kaveri opi, onhan nuo toisetkin oppineet :)
Mutta nyt siivousten pariin...
Iloista aatonaattoa kaikille!
Nasu 38+0
Ihanaa olla rauhassa kotona. Oon oikein nautiskellut ja luin kirjaa pitkään ja hartaasti tuossa aamupäivällä. Sitten ehti tulla sekin ajatus mieleen, että milloinkohan sitä seuraavan kerran tulee luettua kirjaa rauhassa, joskus kahden vuoden päästä? kun kuopus on samanikäinen kuin poitsu nyt...
Kinkun laitoin uuniin ja iltapäivällä sitten syödään perheen kesken meidän jouluateria. Joulukuusi on sisällä ja kynttilät laitettuna. Mies haki tyttärensä justiin meille, niin saavat lapset koristella kuusen sitten myöhemmin.
Vauvan liikkeistä: minäkin olen päivittäin huolissani vauvan liikkeistä. Varsinkin tuon viime neuvolakäynnin jälkeen, kun täti oikein painotti, että sitten yhteys äitiyspolille, jos alkaa itseä huolestuttamaan. Tuli sellainen fiilis, että mitä se täti ei kerro mulle, ja pitäiskö olla jotenkin huolissaan...No niin kauan on hyvä, kun vauva liikkuu viimeistään kun vähän tökkii.
Kävi eilen kaveri kylässä, joka tuossa piakkoin alkaa yrittämään vauvan saamista. Kerroin omia fiiliksiä, kuinka se oli jännää kun odottelee kuukautisia saapuviksi ja miettii jos tällä kerralla on tärpännyt jne. Tuli vähän haikea olo, että sitä jännitystä ei enää ikinä koe, mutta toisaalta olen niin onnellinen että kaksi kertaa olen saanut sen jo kokea. No menihän tämä nyt muisteluksi.
Täytyy ryhtyä haastattelemaan tuota neitiä, mitäs hänelle kuuluu.
Taneli+perttuvauva 37+6
pikaisesti:)
Zatu: Mie ostin ekan synnyttyä pari hihatonta imetyspaitaa Boobilta. Tosi hyviä ja laadukkaita olivat, vieläkin hyvässä kunnossa. Tykkäsin kanssa noista hihattomista paidoista, hikoilin aika paljon ja tuntui että koko ajan oli kuuma!! Nyt ostin lyhythihaisen. Miun paidat on L-kokoisia, rintsikat on kokoa 75E.
Mie tykkään myöskin nukkua alasti öisin.. Kurjaa, kun kohta pitää tosiaan pitää rintsikoita ja niitä karseita liivinsuojia:( On se sitten ihanaa kun niistä pääsee taas eroon, sitten joskus;)
Nasu: Toi turvotus on varmasti kurjaa:( Onko siulla mahdollista kotona mittailla paineita? Jos tulee päänsärkyä niin ehkä kannattaa käydä paineet mittaamassa ja pissa tarkistamassa vaikka päivystyksessä. Miullahan on ollut inhaa päänsärkyä, muttei juurikaan turvotusta. Pissaliuskoja sain kotiin ja anoppi antoi verenpainemittarinsa lainaan eli hyvin pystyy kotona nyt seuraamaan. Mutta tähän asti kaikki on ollut ok.
Mutta nyt lähden mittaamaan sitä painetta.
Oikein mukavaa Joulua kaikille, jos en enää koneelle ehdi:):) On kait täällä kuitenkin pakko välillä käydä katsomassa onko uusia tammiksia syntynyt;)
tikru
Vasta sain hilattua itseni tuosta sohvalta kaurapussin alta ylös. Ihan hirmuiset menkkakivut!!!!!!! Alavatsa tulessa ja kohdunsuulla viiltelee... Nyt ei kyllä supistele sillai kuin pari iltaa sitten. Silloin suppaili klo 17-22 5min välein todella kipeitä ja pitkiä, jotka sitten pikkuhiljaa panadolien ja kaurapussin avulla hyytyivät. Sinä yönä sain nukuttua kaksi tuntia. Lovely!
Tällaista jos on kolmekin viikkoa niin mä hajoon. Viime yönä valvoin puol3-kuuteen. Sais alkaa syntymään jo!!!!!!!!!!!!!
Tänään pitäis kahden kummilapsen paketit toimittaa vielä perille ja kai sitä pitäis siivotakin, ainakin imuroida. Isäntä on ollut yövuorossa ja nukkuu vielä. Ehkä mä odotan että se herää ja sitten aletaan touhuamaan. Kuusi otettiin eilen sisään ja lapset koristeli sen. Vielä se on pystyssä, vaikka ajattelin että meidän 1v kollikissa kaataa sen alta aikayksikön. :) (Katti on muuten tismalleen kuin Montun kissat väriltään).
Ihanaa Beijaflor, että saitte pikkuisen Onnin kotiin! Hienosti te pärjäätte ja imetyskin lähtee varmasti hyvin käyntiin omalla painollaan, kunhan et turhia asiasta stressaa!
Saas tosiaan nähdä kuka seuraavan Terhon joulupaketista avaa!?
Lyhyestä virsi kaunis tänään... eli Ihanaa Joulunaikaa Kaikille! Jaksamisia itse kullekin inhottavien loppuraskauden oireiden (turvotukset yms) kanssa kamppaileville!
t. H ja Iines 37+0!!!!!!!!!
[color=red] Lumi vaan puuttuu täydellisestä joulutunnelmasta, mutta sillehän ei mitään voi. Kaikkein mukavinta on kun hyvin näyttäisi että saa olla huomenna kotona, kun synnytystä ei enteile vielä mikään. Sitä olenkin jännittänyt alusta asti että miten käy, mutta hyvältä siis näyttää. Samoin ilmeisesti monella muulla, chikkakin on vielä yhtenä kappaleena, kivaa!! =)
Kuusi tuotiin eilen sisään ja tuntuu että kunhan ilta laskeutuu saadaan nauttia siitä joulurauhastakin. Eilen laitoin imuroinnin jälkeen uuden maton olkkarin lattialle, saatiin anopilta rahat siihen, ja se on hieno, mutta valkoinen =) Saa nähä kuinka kauan kestää ettei enää ole valkoinen, meillä kun muksut syövät olkkarissa (äitikin jos tilee emmerdale ja kauniit ja rohkeat =) Tämmösiä hönttejä täällä ollaan...
Vauvalle on kaikki valmiina, sairaalakassit ovat pakkaamatta, mutta senhän saa hyvin tehtyä kun synnytyksen aika tulee ja viimeistään iltaa ennen käynnistystä. Enpä ole aikonut paljoa sinne mukaan ottaa, eli äkkiä saan ne sitten kasaan =)
Lapset ovat ulkona, pian hoitoon tulee miehen siskon kaksi lasta, eli menoa sitten riittää 7 lapsen edestä! Kauppareissulle pitää vielä lähteä, enimmäkseen maitoa, ajattelin ostaa 20 litraa, vaikka jääkaapissa on nytkin 9 litraa. Mies haki juuri kotoansa toisen pienemmän jääkaapin että saadaan maidot ja voit jonnekin, kun ei meidän jääkaappiin mahdu kuinka paljon tahansa.
Nyt taidan jatkaa näitä arkiaskareita, jos en enää koneelle pääse, hyvää sydämmellistä jolua kaikille terhoille, toivottavasti pysytään kaikki kasassa =)
nenn 38+5
toivottelen näin pikaiseen
Oikein ihanaa joulun aikaa, kulkusten helinää ja kuusen tuoksua !
Sunmom ja pikku-ukko 36+6
Mäkin pääsin eilen imetyspaita ostoksille, kun appiukko toi auton ja mummu jäi Onnia vahtimaan. Ostin Boobin kaks paitaa, yhden lyhythihasen ja yhden pitkähihasen. Ei ne kyllä mitenkään halpoja ollu, Baby Oz nimisestä liikkeestä kävin ostamassa. Yhteensä maksoivat 102 e..Henkkamaukasta ois varmaan saanu paljon halvemmalla, mut pysyypähän omatunto puhtaana;) (älkäätte kukaan suuttuko tuosta kommentista)
Isovanhemmista: Mun äiti ei ole vielä Onnia nähny, kun teholle ei päässy ketkään muut kun vanhemmat ja vauvan sisarukset. Kovasti on innoissaan ja tulee varmaan uudenvuoden kieppeillä tänne meille ainakin muutamaksi päiväksi. Miehen äitihän tosiaan oli täällä koko viikon ja siitä oli kyllä niin korvaamaton apu että melkein alko itkettää kun he tänään aamulla lähtivät. No pakkohan tätä vauvaperheen elämää on harjotella ilman apujoukkojakin:) Mua ei haittaa kumpienkaan isovanhempien visiitit, mut mun äiti on vähän hössönpuoleinen, joten mies välillä vähän heittää herjaa kun äitini on tulossa kylään..Mutta Helsingistä kun ovat niin eivätpä he kovin usein käy.
Nasu: Sähän voit pyytää neuvolasta niitä pissatestiliuskoja kotiin jos sua mietittyttää raskausmyrkytys, niin niillä voit sitten kotonakin testailla proteiineja jos tuntuu siltä että oireita olis.
Nyt glögiä ja joulutorttuja..mies tossa ehotti et eiks voitas avata lahjat jo tänään:) En suostunu..
Beijaflor
en ole pariin paivaan edes lukenut pinoja, pitaa sitten joulun aikaan lukea.
Taalla on lunta, tosin se saattaa sulaa, mutta ihan pieni haivahdys maassa on viela valkoista, mukavaa. toissa yon mies oli auraamassa veljelleen. Lupasivat lunta eiliselle, mutta " onneksi" ei sitten tullutkaan. eipa tarvinnut miehen toista yota olla auraamassa ja mulla oli apuna taalla.
taalla valmistaudutaan joulun viettoon suomalaisilla tavoilla. Laatikot ja leipomukset on tehty, tanaan teemme salaatit huomiselle.
Mullakin taitaa baby olla taas oikeinpain, olipa taas monta paivaa paa ylospain. nyt pitaa toivoa, etta pysyy oikein pain. toivokaa kaikki, jospa se auttais!
Kaikille tasapuolisesti jouluhalaukset!
leperus
eilen kyllä tuntu siltä että nytkö vauva päättää syntyä kun koko päivän alaselkää jomotti ja masu oli kovana,mut iltaa myöten onnex helpotti ja tänää on kans ollu sama juttu,olo on jo tosi tukala aina sillon kun selkää kolottaa ja vatsa on ihan kovana..toivottavasti sais silti joulun olla kotona..hyvää joulua teille kaikille tasapuolisesti!!
mansemamma ja vauva rv 38+3
Huomenna ollaa menossa mummolaan lasten kanssa viettään aattoa kun mies joutuu iltavuoron tekemään huomenna. Itse asiassa hän on koko joulun töissä! :( Mutta ihanaa päästä välillä muuallekin täältä, vaikka sitten ilman miestä.
(.) Eipä peukaloinen ole tulossa pitkään aikaan tuolta yksiöstään. Liikkuu oikeen mukavasti ja venyttelee jalkoja tuonne kylkiluihin. AInakin siltä osin kaikki kunnossa tuolla masussa. :) Ei supistele kipeästi..no viime yönä yksi kipeä supistus..ei muuta. On se kumma vaan että unet vähenee kokoajan.. nukun nykyään n.7h pätkissä normaalin 9h tunnin sijaan. Jospa se tästä..................
mutta nyt hommat odottaa.. kinnku pitää laittaa kohtapuoliin uuniin. Hyvää yötä ja........
Rauhaisaa joulunaikaa kaikille tammiksille!
mellum ja peukaloinen 38+6
[color=darkviolet]Akka just peiteltiin sänkyyn :O älytöntä miten meniki näin myöhäseen. Yleensä viimestään ysiltä oltava. .tuli yllätys vieraita vähä ennen kasia ja no - joskus vaan menee hulinaksi ;)
Herättiin vasta ysiltä tänään. Akka oli ihan tohkeissaan, että ku enää yksi luukku jäi avaamatta. Lähti ukon kanssa kuusen hakuun. Olivat eksyneet mummulaan. Kinkku kotiutu puolen päivän jälkeen ja mulla oli jo hirvee nälkä!
Syöpöteltiin kinkkua, muusia, laatikoita :b ihan ähkyyn asti. Tajusin muuten aamulla heti, että voi ei - mitäs nyt, ku kinkku ei perinteisesti laiteta niin ei saa paistolientä. Soitin sitten anopille ja saan huomenna aamulla hakee vaikka kaikki sieltä :) Oli vähä omituista tänään syödä muusin kanssa, mut oli hyvää silti.
Suosittelen lämpimästi palvattua possua sinappihunnulla. Pitää kohta alkaa herkutteleen joululimpun kera. Masu alko ihan kurnimaan, ku suunnittelen moista.
Kuusi tuotiin äskön sisälle ja aamusta koristellaan akan kanssa lastenohjelmia katellessa. Pukki on hukannu partansa tai siis kaveri soitti tänään mikä tosi hyvissä ajoin kysytty, ettei sillä ookkaan vermeitä. Saa ny nähä käykö meillä pukkia ollenkaa. Mut lahjat sit tontut tuo sillä aikaa, ku saunotaan jossei pukkia tuu. Sehän se lapselle tärkeintä on ;)
Oli jo akka totisena tuossa, ku tajus kiusanneensa serkkupoikaa tänään useempaan otteeseen - ett entäs, jos tuleeki risuja. Saa nähä kuinka levottomasti nukkuu yön. Oli yliväsyny päivän riennoista ja jännitys voi tehä tehtävänsä myös.
Äitillä käytiin ja systerin porukka oli siellä myös. Tarkotus oli, ett kävis tänään ukon kotonaki, mut ei ehtiny. Oli pakko huokasta teeveen ääreen välillä ja setä-ukolle vein paketin, ku siltä tuli yllättäen jouluseteli. Huomenna, ku haen paistolientä niin vien ukon porukalle paketit. Osa ukon perheestä saattaa käyä meillä, mut mä pyhitän aaton ihan mökillä ololle.
Ohan tässä sit joulupäivä ja tapaninpäivä aikaa käyä naapurissa näyttäytymässä.
Mut kohta on niin nälkä, ett näköä haittaa.
[b]Viettäkää tunnelmallinen joulunaika ja nauttikaa masuistanne :) + Beijaflor Onni-terhosta ;)
[/b]Z ja peipi 35+1
Tähän aikaan illasta/yöstä ei pidä enää kikkailla..