Koulumyyjäisten hittituotteet v 2023
Taas alkaa leirikoulujen suunnittelu ja myyjäisten uhkaava/ihana pilvi on taivaanrannassa.
Mitä nyt kannattaa leipoa myyjäisiin? Mitä itse ostaisit? Ja millä hintaa?
Mitä muuta myyjäisiin kannatta viedä?
Mulla aika monta vuotta viimeisistä myyjäisistä ja pelkään että teen jonkun kuivakakun, jota ei sitten kukaan edes halua ostaa.
Entä onko gluteenittomilla tuotteilla kysyntää kuinka, kalliimpia kun ovat tehdä kuitenkin?
Kommentit (26)
Kyllä myyjäisissä usein parhaiten menee ne ihan vanhat hyvät tuotteet
- mokkapalat
- korvapuustit
- sämpylät
- kääretortut
Tein itse kuopuksen luokan myyjäisiin 4 pellillistä pitsaa. Luokan ope leikkasi pellin 12 palaan ja ajattelin itsekseni, että meneeköhän 48 palaa edes kaupaksi. Loppui alle tunnissa
Ja siis ihan perus kinkku-ananas ja jauhelihapitsaa oli molempia 2 peltiä
Vierailija kirjoitti:
en osta mitään
piste
Sama. En ikinä osta mistään myyjäisistä kenenkään kotitekoisia rääpimyksiä kun ei voi olla ollenkaan varma tekijän hygienia- ja keittiösiisteyskäsityksistä.
Olen vanhempainyhdistyksessä ja inhoan tuota varainkeruusekoilua. Kaikkein helpoimmalla päästäisiin, kun viestittäisiin reippaasti vanhemmille, että mitä ollaan suunniteltu ja kerrottaisiin kuinka paljon rahaa siihen tarvitaan, ja pyydettäisiin ihmisiä osallistumaan maksukykynsä mukaan.
Siihenhän menee vain paljon enemmän rahaa, kun mukaan sotketaan sukat ja leivonnaiset. Varsinkin jos lasketaan yhtään arvoa kulutetulle ajalle. Leipomisessa pitää kuitenkin ostaa aineet, käyttää aikaa leipomiseen ja sähköäkin kuluu. Jos ei leipoisi mitään vaan lahjottaisi tarvikkeiden hinnan ja vähän päälle, niin lopputulos olisi sama, eikä kenenkään tarvitsisi leipoa, myydä eikä ostaa mitään.
Esimerkiksi viime vuonna jouduimme kaupittelemaan sukkia rahan keräämiseksi. Ostin itse sukkia yli satasella, josta jotain 10-20 € meni koululle. En nyt mitenkään välttämättä olisi edes tarvinnut niitä sukkia. Lapsen isovanhemmat ostivat muutamalla kympillä. Todennäköisesti olisivat mielummin vain tukeneet koulun retkeä tuolla summalla, heillä on kaapit täynnä sukkia ja muuta tavaraa.
En mielelläni itse edes osta lapsiperheissä askarreltuja leivonnaisia, vaikka minulla on omakin lapsi enkä ole kovin pöpökammoinen. Ehkä jonkun saaristolaisleivän voisin ostaa, tai sämpylöitä. Tai ehkä villasukkia.
Kunnon villalangasta kudotus sukat on ihan parhaita erilaisista myyjäisistä ostettavaa. Kun ei kunnon villasukkia saa kaupasta enkä osaa itse kutoa
Eikö ne mm. koululaisten vanhempien työkavereita jatkuvasti riivaavat, taukohuoneen pöydällä lojuvat sukkapakkomyynnit riitä?
Joo, inhoan näitä ja tällä kertaa päätimmekin, ettei mihinkään muiden tuotteiden myyntihommiin lähdetä, joten jäljellä on vain myyjäiset. Joka on sinänsä siitä helppo, että jos ei halua leipoa tai antaa tavaraa niin voi todellakin käydä vain ostamassa sen summan edestä, minkä haluaa asialle lahjoittaa. Ei tarvitse tuottaa tuloa ulkopuoliselle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen vanhempainyhdistyksessä ja inhoan tuota varainkeruusekoilua. Kaikkein helpoimmalla päästäisiin, kun viestittäisiin reippaasti vanhemmille, että mitä ollaan suunniteltu ja kerrottaisiin kuinka paljon rahaa siihen tarvitaan, ja pyydettäisiin ihmisiä osallistumaan maksukykynsä mukaan.
Siihenhän menee vain paljon enemmän rahaa, kun mukaan sotketaan sukat ja leivonnaiset. Varsinkin jos lasketaan yhtään arvoa kulutetulle ajalle. Leipomisessa pitää kuitenkin ostaa aineet, käyttää aikaa leipomiseen ja sähköäkin kuluu. Jos ei leipoisi mitään vaan lahjottaisi tarvikkeiden hinnan ja vähän päälle, niin lopputulos olisi sama, eikä kenenkään tarvitsisi leipoa, myydä eikä ostaa mitään.
Esimerkiksi viime vuonna jouduimme kaupittelemaan sukkia rahan keräämiseksi. Ostin itse sukkia yli satasella, josta jotain 10-20 € meni koululle. En nyt mitenkään välttämättä olisi edes tarvinnut niitä sukkia. Lapsen isovanhemmat ostivat muutamalla kympillä. Todennäköisesti olisivat mielummin vain tukeneet koulun retkeä tuolla summalla, heillä on kaapit täynnä sukkia ja muuta tavaraa.
En mielelläni itse edes osta lapsiperheissä askarreltuja leivonnaisia, vaikka minulla on omakin lapsi enkä ole kovin pöpökammoinen. Ehkä jonkun saaristolaisleivän voisin ostaa, tai sämpylöitä. Tai ehkä villasukkia.
Oon niin samaa mieltä tästä. Voisin mielihyvin maksaa oman lapseni osuuden ja siihen päälle vähän ylimääräistä yhteiseen pottiin, niin että jos joku ei pysty osallistumaan. Mutta kaikki eivät ole samaa mieltä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tein itse kuopuksen luokan myyjäisiin 4 pellillistä pitsaa. Luokan ope leikkasi pellin 12 palaan ja ajattelin itsekseni, että meneeköhän 48 palaa edes kaupaksi. Loppui alle tunnissa
Ja siis ihan perus kinkku-ananas ja jauhelihapitsaa oli molempia 2 peltiä
Mikä oli hinta per pala?
Miksi jotkut haluaa noita myyntitouhuja?
Minä leivon aina myyjäisiin saaristolaisleipää, ne ovat tehneet hyvin kauppansa. Helppo, mutta aikaa vievä, joten harvat jaksaa itse tehdä -> ostavat mielellään myyjäisistä.
Opettajan teki mieli ruisleipää ja sanoi, että minä voisin leipoa sitä koulun myyjäisiin. Hän tiesi, että meillä oli kotona leivinuuni. Ei siinä sitten muu auttanut, kuin mennä kauppaan, ostaa joitakin ruislimppuja ja vaihtaa niiden pussit. Näin opettaja sai myyjäisistä "kotona leivotut" leipänsä.
En osta mitään elintarviketta mitä ei ole valmistettu hyväksytyssä elintarvikehuoneistossa hygieniapassin omaavan henkilön toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Opettajan teki mieli ruisleipää ja sanoi, että minä voisin leipoa sitä koulun myyjäisiin. Hän tiesi, että meillä oli kotona leivinuuni. Ei siinä sitten muu auttanut, kuin mennä kauppaan, ostaa joitakin ruislimppuja ja vaihtaa niiden pussit. Näin opettaja sai myyjäisistä "kotona leivotut" leipänsä.
Täyttää lievän petoksen tunnusmerkit
Meillä oli kerran kahveja jostain pienpaahtimosta. Jokainen sai täytellä oman tilauslistansa tai jättää kokonaan ottamatta ja kerätä tilaukseen mukaan ketä halusi. Tavaraa tuli tilauksen mukaisesti ja maksukin taisi mennä vasta tilausta toimittaessa. Me tilattiin ainoastaan jokunen paketti sukulaisten pakollisiksi joululahjoiksi, ne tilaukset tulivat joskus marras/joulukuussa. En tiedä paljonko tuosta rahaa tuli retkikassaan, mutta oli niin vaivatonta verrattuna niihin iänikuisiin karkkien ja keksien myyntiin, mitä kaupataan hirveään hintaan tuttavapiiriin sosiaalisen paineen avulla ja rahaahan tuosta ei paljoakaan saa.
Koululla oli myös myyjäiset, yhtenä rahainkeruukeinona oli lasten pieneksi jääneiden urheilutarvikkeiden myynti, mitä sai lahjoitella tuonne myytäväksi.
Jep. Jos 5-päiväisen leirikoulun hinta on vaikka 500 € ja kaikki rahat kerätään joillain krääsä- ja leivonnaismyynneillä, myynnin pitää olla n. 2000 €, että siitä jää 500 € tuottoa. Leivonnaisista saa hädin tuskin raaka-aineiden hintaa, jos ne myydään mukaan otettavaksi. Joissain tapahtumissa pullasta saa pikkuisen paremman katteen, mutta ei siinä paljoa järkeä silti ole.
Meidän pojan yli 100 hlö korisikäluokka tienasi buffamyynnillä viime vuonna 1600 €. Se on n. 15 € per lapsi. Käytin taatusti enemmän rahaa sekä myytävien asioiden raaka-aineiden ostoon että asioiden ostamiseen sieltä buffasta. Jäin siis reilusti tappiolle buffan suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut haluaa noita myyntitouhuja?
Kaikista innokkaimpia noihin myyntijuttuihin on vähävaraiset, jotka sitten itse yleensä lusmuavat noista myynneistä tai sitten vievät ne työpaikalleen kahvihuoneeseen muiden kiusaksi. Kerran luistettiin keksimyynnistä. Tilitettiin se summa, mikä olisi jäänyt retkikassaan meidän myynnistä ja ilmoitettiin, että muut saavat myydä sen meidän osuuden tai sitten palauttaa ne myymättömäksi jääneet. Ei vaivattu sukulaisia ja tuttavia pakkomyynnillä, eikä itsekään haluttu niitä tuotteita. Niitä oli joka työpaikalla kaupan, eivätkä ne edes olleet hyviä.
Minä taas olen aina ihan mielelläni ostellut lähipiiriltä sukkia ja keksejä, kun ovat olleet mieleisiä :D. Turhista turhimmat ovat sitten jotkut itse tehdyt joulukortit jne.
en osta mitään
piste