Miksi uniapnea on jonkinlainen tabu Suomessa? Minäkin sain uniapneadiagnoosin ja odotan nyt cpap-laitetta. Tosi moni tuttavakin on lihottanut itsensä uniapneapotilaaksi. Entä sinä?
Minäkin olin sitä mieltä, että ei minulla mitään uniapneaa todellakaan ole. Mutta kun uskallan myöntää itselleni, että olen ylipainoinen, kärsin väsymyksestä ja himoan makeaa, uskallan myöntää että olen lihottanut itseni uniapneapotilaaksi. Uniapneatutkimus todisti sen.
Oli järkyttävää kuulla miten suuren osan yöstä olin hengittämättä ja aivoni kärsivät happipulaa. Ihmekös väsyttää ja tekee mieli makeaa. Sydän on hajoamaisillaan ja heräilen tietämättäni, koska tukehdun vähän väliä nukkuessani.
Nyt odotan sitä laitetta. Ainakin tuttavat ovat nuorentuneet kuin parikymppisiksi saatuaan taas hapen kulkemaan. Makean nälkä ja väsymys on kadonnut kaikilta ja tosi moni on laihtunut sen jälkeen.
Onko sinulla mahdollisesti uniapnea? Itse sitä ei voi poissulkea vaan pitää tehdä tutkimus. Kaikki tutkitut ylipainoiset tuttavani ovat saaneet uniapneadiagnoosin.
Onko tämä uniapnean oire:
Lähes aina kun nukun päiväunia, herään säpsähtäen KAUHUUN, huudahdukseen, tai kiivaaseen hyperventilaatioon??? Tosi outoa. Onko teillä tätä, uniapneassa?