" Kesäkuiset" , kertokaa..please!!
Moi.. rv 17 menossa (laskettu 3.6.2007), ja tänään tuli mitta täyteen kun sain taas kuulla minun " valtavasta" mahasta kommentteja. Mahan kasvu alkoi jo rvlla 13 ja nyt kyllä näkyy jo selvästi.. on kuulemma niin iso niin iso. Kertokaa te Kesäkuun mammat miltäs teillä näyttää, onko maha miten iso/pieni? Minua oikeasti kävi vaivaamaan tämä asia että onko kaikki kunnossa, vai onko jotain vialla? Esikoisen kanssa mahaa oli, mutta en muista miten iso oli silloin puolivälissä.. Ultran mukaan vauvan koko vastaa viikkoja ja kohtu pikkasen alle navan.. Neuvolatätikin kommentoi että vois kuvitella että ois enemmän viikkoja (tiedän ettei ole..).. Voiko iso maha olla merkki jostain poikkeavasta, vaikkapa Down syndroomasta tai jostain ongelmasta? Itse olen aina ollut pieni (56kg, 162cm), painoa tuli tässä vaihessa 3 kg lisää. Vai olenko vainoharhainen? Tuntuu vaan niin h.. pahalta kun saa jatkuvasti kuulla näitä mahakommentteja, mitä ihmisiä vaivaa miksi pitää olla niin negatiivinen, miksi ei voi sanoa että " onpas ihana näköinen masu" , mut ei ku ne kommentit ovat aina " voi kauhea!!" tyylisiä?
Kommentit (9)
Kun joku päivittelee isoa mahaa niin totea takaisin, että kiitos samoin. Kyllä ne siitä hiljenee ;-). Varmasti kaikki on kunnossa, toisessa raskaudessa maha tulee aikaisemmin ja sekin ihan yksilöllisesti. Tiedätpä ainakin, että vauva kasvaa ja kehittyy!
Hyvää joulua ja rauhallista mieltä!
Ja mukaan vaan tonne kesäkuisten porukkaan.
Iiran
Moi, mulla just alkaa rv 16, toista odotan ja kyllä munkin masu on jo aika iso. Lääkärikin yhdessä välissä oli vakuuttunut, että mun täytyy olla jo pidemmällä kun kohtu oli suht iso. En oo ite hoksannu ajatellakaan, että iso masu vois olla merkki siitä, että jotain ois vialla...
Mä uskon, että kun kohdun kiinnikkeet on jo yhdesti venyneet niin vatsa pullahtaa paljon helpommin näin uusintakierroksella.
Mä tykkään hirmuisesti raskausvatsasta, ikinä muussa tilanteessa en ole ollut näin sinut kroppani kanssa ja päivittelijöille vastaisin, että " niin eikö olekin aivan ihana!" ;-).
Onnea odotukseen ja tervetuloa tosiaan kirjoittamaan tuonne kesäkuisiin!
-satu ja Ensio rv 16+0
Täällä aivan sama homma..tosin odotan ensimmäistäni, mutta masu on jo toooodella selkee ja ykskin ajatteli ääneen, että saisin jo tammikuun lopulla vauvan...just.
Mua ei ainakaan vielä ole se suututtanut, pikemminkin huvittanut. Painoa ei muuten ole tullut juurikaan. Maha vaan kasvanut tosi kovasti. Meillä on se suvussakin, että naisille on heti tullu mahat esille. Ja olen tosi lyhytkin, yksilöllistähän se on.
Mutta " kiva" kuulla, että on muitakin kesäkuussa synnyttäjiä joilla iso masu =) hetken jo aattelin, että tässä on jotain epänormaalia..
Tosin viimeksi neuvolassa virtsasta löyty glukoosia, eli sokerirasituskoe edessä =(
niin siis mulla rv 18 menossa eli L.A 1.6.07
Hei! Odotan kolmatta lastamme rv 14+4 ja minulle liioin " kasvaa" tuo maha aina iltaan mennessä! Kyllä sitä aamullakin on, mutta syönnin jälkeen varsinkin se pullahtaa. Olen synnyttänyt -02 ja -04 ja olen kaikista " hoikimmillani" nyt (en mikään hirmu pieni ole, 173cm ja 73kg), joten laitan myös vähän sen piikkiin! Toisaalta kyseessä on jo kolmas lapsi ja isoja olleet molemmat, mutta ei maha heiltäkään näin iso ollut! Toisaalta, minulla on myös tällaista outoa turvotusta näin alussa jo mitä ei liioin ole aikaisemmin ollut, joten liekö näillä seikoilla yhteys?
Sekava selitys, mutta pointti on se, että myös meitä muita mahallisia löytyy! Niin ja noista kommenteista ei kannata välittää, suurimman osan mielestä raskausvatsa on kaunis! Sitähän itsekin kaipaa, kun ei ole raskaana. Ja muista, jos sinun mahasi olisi taas pieni, sinulle sanottaisi: " Raskaana?! Ihanko totta?! En olisi uskonut, kun ei sinusta huomaa..." :)
Niin tai näin, vaarallisen herkullista joulun jatkoa..! :)
Celena la 21.6.2007
Täällä myös yksi " iso" . Viikkoja on vasta 13, mutta vatsa on pullottanut jo pari viikkoa. En ole myöskään ihan pieni tyttö, pituutta 170 ja lähtöpaino 71. Painoa tullut lisää vain 1 kg, mutta vatsan ympärys navan kohdalta on 105 cm. Sf-mittaa en vielä tiedä. Olin iso myös esikoisen aikaan ja lapsi syntyi aivan normaalikokoisena. Vatsan kokoon voi vaikuttaa myös kohdun asento, minulla se on eteenpäin kallistunut sekä lapsiveden määrä. Esikoiselta sitä ainakin oli hirveästi. Vatsan koosta ei mielestäni voi päätellä lapsen terveyttä. Nautitaan isoista vatsoistamme. Jokainen raskaus on yhtä ihana ja onnistunut vatsan koosta huolimatta!
Eikä mahaa ole ollenkaan, mutta painoa on tullut :)
Näin on ollut joka raskaudessa, ja vielä viikolla 25, ei maha ollut mitenkään näkyva. Mahan koko ei sinänsä korreloi vauvan kokoon. Olen itse keskikokoinen, ja vauvat ovat olleet keskimääräista isompia, mutta silti maha on ollut " pieni" . Olen saanut siitä aina kommentteja, ja tosinaan olen napauttanut jotain takaisin esim. " Tiesitkö miten epäkohtelias tuo kommentti oli?"
Minulla on myös laskettuaika 3.6 ja masu on nyt jo ihan hillitön! Pelottaa oikein että kuinka paljon se tästä ehtii vielä kasvaa.
Olen lyhyt ja painoa on liikaa mutta onneksi tähän mennessä tullut vain muutama kilo lisää.
Vissiin aika yksilöllistä tuo mitenkä maha näkyy, itse olen ainakin tykännyt mahastani :)
mä olen siis kesäkuinen, nyt rv 15+4. mulla ei maha näy, vanhat farkut menee vyön kanssa, no yks reikä on pitänyt löysätä. se mahan kasvaminen on niin yksilöllistä.
Mulla on paino laskenut -3kg, mutta mä olenkin synnyttänyt viimeksi helmikuussa 06, joten on mistä painoa pudottaa ja ehkä mun vatsa ei oo silleen kerennyt palautua edellisestä. Iltasin turvotuksen huomaa ihan selvästi mut aamulla ei näy mitään.
Päivittele niille päivittelijöille takaisin, mitä se kenellekkään kuuluu!!!
Me ei olla edes kerrottu vielä juuri kenellekkään, ehkä tossa rakenneultran jälkeen tai sit kun syntyy ;)))
Tuskin vauvalla mikään hätä on, nyt turha murehtiminen pois!!
Kuumetta rv 15+4