Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomessa on vaikea pärjätä yksin taloudellisesti.

Vierailija
10.09.2023 |

pitäisi vaikka verotusta keventää.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Siksi pitäisi olla lapsia vanhuuden turvaksi tai muuten vaan avuliaita sukulaisia. Mulla on auttavaisia sukulaisia eli käytännössä tähän asti olen saanut käytännön jutuissa jeesiä esim. muuttoapua tarvittaessa. 

Vierailija
22/35 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim kotitalousvähennys on pahasti yksineläviä syrjivä, samasta kylppärirempasta pariskunta saa huomattavasti enemmän verovähennyksiä eikä se kylppäriremppa ole yksinasuvalle yhtään halvempi.

Onhan se toki totta, että yksineläminen on suhteellisesti kaikkein kalleinta. - Mutta tällöin tietysti tulisi olla kumppanin kanssa mahdollsimman laaja yksimielisyys siitä, mihin rahaa/ varoja on lupa käyttää tai olla käyttämättä; kun ei parisuhde kuitenkaan ole mikään ollasumma peli.

Sinkkumies

Tuohan ei pidä ollenkaan paikkaansa, ylivoimaisesti kalleinta miehelle on elää parisuhteessa naisen kanssa.

Näin sinkkuna jääkin noin 7 tonnin nettokuukausituloista 80% säästöön, parisuhteessa ollessa ei jäänyt puoliakaan. Yksin asuessa kun ei tarvitse kylppäri- ja keittiöremppaa ensinkään vaan vanhat kelpaavat ihan hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen avioeron jälkeen asunut yksin jo 25 vuotta ja pärjännyt taloudellisesti riittävän hyvin. Maksoin asunnon loppuun ja nyt kun ei ole enää velkaa, pärjään eläkeläisenäkin pienentyneillä tuloilla.

Vierailija
24/35 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos elää vaatimattomasti, selviää kyllä.

Vierailija
25/35 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen avioeron jälkeen asunut yksin jo 25 vuotta ja pärjännyt taloudellisesti riittävän hyvin. Maksoin asunnon loppuun ja nyt kun ei ole enää velkaa, pärjään eläkeläisenäkin pienentyneillä tuloilla.

Riippuu varmasti yksineläjän taloudellisesta asemasta. Köyhimmillä varmasti haastavampaa, jos ei viitsi Kelasta yrittää pummia ihan kaikkea eikä halua käyttää sossuja. Itse en ole ikinä joutunut sossusta pummimaan mitään hyödykkeitä akuuteissa kiireellisissä tilanteissa, mutta olenkin saanut sukulaisilta silloin pientä materiaalista apua. 

Vierailija
26/35 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselle tuli yllätyksenä tuorehko uutinen missä todettiin että jopa lapsiperhe saa kasaan paljon enemmän säästöjä kuin yksinasuva. Ainoastaan yksinhuoltajat huonommassa asemassa mutta ero ei ollut suuri yksineläviin lapsettomiit.

Kannattaa tutustua Yksinasuvat ry

Lähivanhempi on tosiaan vain hivenen huonommassa asemassa kuin yksin elävä, mutta etävanhempi on merkittävästi heikommassa asemassa kuin yksin elävät, koska hän ei saa lapsista senttiäkään tukia, vaikka puoliksi elättääkin.

Höpöhöpö. Ymmärräthän, että Suomessa suoraan lapsesta saatavat tuet ovat huomattavasti pienemmät kuin lapsen kulut ja elarit ovat keskimäärin todella pienet myös. Lähivanhemmat ei yleensä millään tapaa nettoa lapsilla, vaan päin vastoin kaikki lapsen (yllättävätkin) kulut on lähivanhemman maksettava. Että kun lapsi rikkoo upouuden Goretex-takkinsa, jonka lähivanhempi juuri osti, lähivanhempi ostaa uuden, mutta etälle ei tule mitään lisäkuluja. Lähivanhempi maksaa lähes aina lapsen kuluja paljon enemmän kuin etä ns. omasta pussistaan, eli tukien jälkeen (olettaen että lähin ja etän tulot on samaa tasoa).

Höpöhöpö. Meillä lasten tuet menee 100% lähille, vaikka puoliksi elätämme. Vaatekulut menevät sentään lapsilisistä. Lapsista saatavat tuet kattavat kaikki lasten kulut lähivanhemman luona ja ylikin jää. Niitä tukia varten on oma tili mistä hän maksaa lasten kulut. Tonneja sinne on kertynyt ylimääräistä vuosien saatossa. Minä maksan kaiken omasta pussistani (paitsi ne vaatteet) ja en saa senttiäkään tukia mistään. Minulla, työssäkäyvällä, jää lasten kanssa elämiseen merkittävästi vähemmän rahaa kuin työttömällä exällä. Hänen elatusvastuunsa on pyöreä nolla rahallisesti.

Vierailija
27/35 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle tuli yllätyksenä tuorehko uutinen missä todettiin että jopa lapsiperhe saa kasaan paljon enemmän säästöjä kuin yksinasuva. Ainoastaan yksinhuoltajat huonommassa asemassa mutta ero ei ollut suuri yksineläviin lapsettomiit.

On helpompaa maksaa kaikki yhdessä, kuin maksaa yksin mm. asumisesta, syömisestä ja matkustamisesta. 

Vierailija
28/35 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim kotitalousvähennys on pahasti yksineläviä syrjivä, samasta kylppärirempasta pariskunta saa huomattavasti enemmän verovähennyksiä eikä se kylppäriremppa ole yksinasuvalle yhtään halvempi.

Onhan se toki totta, että yksineläminen on suhteellisesti kaikkein kalleinta. - Mutta tällöin tietysti tulisi olla kumppanin kanssa mahdollsimman laaja yksimielisyys siitä, mihin rahaa/ varoja on lupa käyttää tai olla käyttämättä; kun ei parisuhde kuitenkaan ole mikään ollasumma peli.

Sinkkumies

Tuohan ei pidä ollenkaan paikkaansa, ylivoimaisesti kalleinta miehelle on elää parisuhteessa naisen kanssa.

Näin sinkkuna jääkin noin 7 tonnin nettokuukausituloista 80% säästöön, parisuhteessa ollessa ei jäänyt puoliakaan. Yksin asuessa kun ei tarvitse kylppäri- ja keittiöremppaa ensinkään vaan vanhat kelpaavat ihan hyvin.

Yllättävän moni yksin elävä mies unohtuu myös pestä itsensä ja vaatteensa. 

Haisevaa säästöä. 

Vierailija
29/35 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö. Kyllä pärjää yksin. Olen pyörittänyt yksin taloutta i 12v. Lapset on jo aikuisia.

Enemmän mulla on rahaa, kun suhteessa ollessani.

Saan päättää kaikesta itse😊

Vierailija
30/35 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni sinkku työkaverini kyllä käy jatkuvasti ulkona ja shoppailemassa. Minä taas perheellisenä, ei minulla jää rahaa ulos menoihin ja turhiin shoppailuihin. Sinkkukin ruokkii vain itsensä. Minun pitää ruokkia myös lapset. Yksin olevalla on aikaa hommata vaikka toinenkin työ, tai tehdä ylitöitä. Perheellinen taas ei sitä aikaa voi perheeltä ottaa pois.

Sinkun vastakohta ei ole lapsia tehnyt, vaan parisuhteessa elävä. Lisääntymiskysymys on eri asia kuin parisuhdestatus. Eli turha vetää lapsia keskusteluun.

Vierailija
31/35 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähestyvä sukupuuttomme johtaa  yksin asuvien lisääntymiseen.  Myös "toisessa päässä " käy kato.

Vierailija
32/35 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähivanhempi on tosiaan vain hivenen huonommassa asemassa kuin yksin elävä, mutta etävanhempi on merkittävästi heikommassa asemassa kuin yksin elävät, koska hän ei saa lapsista senttiäkään tukia, vaikka puoliksi elättääkin.

Höpöhöpö. Ymmärräthän, että Suomessa suoraan lapsesta saatavat tuet ovat huomattavasti pienemmät kuin lapsen kulut ja elarit ovat keskimäärin todella pienet myös. Lähivanhemmat ei yleensä millään tapaa nettoa lapsilla, vaan päin vastoin kaikki lapsen (yllättävätkin) kulut on lähivanhemman maksettava. Että kun lapsi rikkoo upouuden Goretex-takkinsa, jonka lähivanhempi juuri osti, lähivanhempi ostaa uuden, mutta etälle ei tule mitään lisäkuluja. Lähivanhempi maksaa lähes aina lapsen kuluja paljon enemmän kuin etä ns. omasta pussistaan, eli tukien jälkeen (olettaen että lähin ja etän tulot on samaa tasoa).

Höpöhöpö. Meillä lasten tuet menee 100% lähille, vaikka puoliksi elätämme. Vaatekulut menevät sentään lapsilisistä. Lapsista saatavat tuet kattavat kaikki lasten kulut lähivanhemman luona ja ylikin jää. Niitä tukia varten on oma tili mistä hän maksaa lasten kulut. Tonneja sinne on kertynyt ylimääräistä vuosien saatossa. Minä maksan kaiken omasta pussistani (paitsi ne vaatteet) ja en saa senttiäkään tukia mistään. Minulla, työssäkäyvällä, jää lasten kanssa elämiseen merkittävästi vähemmän rahaa kuin työttömällä exällä. Hänen elatusvastuunsa on pyöreä nolla rahallisesti.

Mistähän tuista sä mahdat nyt puhua? Yleensä ainoa lapsesta saatava tuki on lapsilisä. Elatusmaksut on hyvin pieniä jopa hyvätuloiselta etävanhemmalta. Huomaathan, että lasten kuluja on myös esim. lapsen osuus asumiskulusta (varsinkin pk-seudulla lastenhuoneen neliöt todella kalliit ja etän luona ainakaan meillä ei ole lapsilla omaa huonetta, mutta toki minulla, lähillä, on).

Jos lähivanhempi on tuloton, nii sitten saa varmasti muita tukia, mutta sehän nyt ei liity mitenkään suoraan lapseen, vaan lähin omaan taloustilanteeseen, mikä ei sinänsä kuulu etälle juurikaan (siis että saa kai niistä tukirahoistakin säästää ja fiksua onkin, koska joskus tulee suurempia menoeriä myös lapsesta).

Ihan vaan, että esim. minä lähivanhempana tienaan etävanhempaa enemmän ja todellakin maksan lasten elämästä huomattavasti enemmän kuin pelkän elarin maksava etävanhempi.

Vierailija
33/35 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tuo on väärä väite.

Jos sulla on vaikeaa koska et osaa käyttää rahaa se ei tarkoita että sama koskisi muita.

Vierailija
34/35 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lääke- ja lääkärikuluni veisivät muutkin samassa taloudessa olevat köyhyyteen, joten olen yksin, ettei kenenkään tarvitse maksaa minun sairauksistani vaan ne jäävät minun ja yhteiskunnan ongelmiksi. Välillä on ollut aikoja, jolloin omavastuut ovat pamahtaneet yhdessä kuukaudessa täyteen ja ylikin. Siinä on huumori kaukana, kun makselee yli tonnin terveysmenoja.

Vierailija
35/35 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni sinkku työkaverini kyllä käy jatkuvasti ulkona ja shoppailemassa. Minä taas perheellisenä, ei minulla jää rahaa ulos menoihin ja turhiin shoppailuihin. Sinkkukin ruokkii vain itsensä. Minun pitää ruokkia myös lapset. Yksin olevalla on aikaa hommata vaikka toinenkin työ, tai tehdä ylitöitä. Perheellinen taas ei sitä aikaa voi perheeltä ottaa pois.

Ei kyllä kiinnostaisi käydä ulkona (ellei lenkkeilyä lasketa) eikä shoppailemassa, vaikka olis rahaakin. Ylityöt estää lemmikistä huolehtiminen. Kädestä suuhun elän, varsinkin kun äsken sairastelin. Parisuhteessa helpompaa kun kulut voi jakaa. Jos asuisin asunnossani kahdestaan, vuokra olis vaan 250 e per henkilö, saisin enemmän säästöön.

t. sinkku