Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos tykkäät sienistä, niin mikä on lempisienesi?

Vierailija
10.09.2023 |

Minä tykkään eniten kantarelleista ja herkkutateista. Muutkin menee.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suippomadonlakki

Mikä ihmeen suippomadonlakki? Se on suippumadonlakki.

Vierailija
62/75 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kangasrousku. Niitä äitini opetti keräämään. Voi tehdä salaattia tai paistaa pannulla sipulin kera. Ryöpättymä tietenki .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustavahakas! Aivan ylivoimainen ykkönen, lakritsinen aromi, ai että!

Vierailija
64/75 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suppilovahverolasagne on parasta!

Vierailija
65/75 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kangasrousku. Niitä äitini opetti keräämään. Voi tehdä salaattia tai paistaa pannulla sipulin kera. Ryöpättymä tietenki .

"Kangasrousku sisältää eräitä -d-glukaaneja, jotka ovat osoittautuneet myrkyllisiksi HepG2 -soluille (syöpäsolulinja) ja hepatosyyteille (maksasoluille). 24 tunnin testissä soluista vapautui sytokromi c:tä ja solujen ATP-varannot laskivat. Tämä viittaa siihen, että kyseiset polysakkaridit saattavat käynnistää soluissa apoptoosin. Täten kangasrouskulla voisi olla käyttöä syöpälääkkeiden tuottajana.[4] Toisaalta sienen glukaaneilla on havaittu tulehdusta ja kipua hillitseviä ominaisuuksia.[5] Kangasrouskusta valmistettu uute osoitti mutageenisuutta AMES:in testillä tutkittaessa. Mutageenisuus säilyi keittämisestä huolimatta.[6] Kangasrouskun on todettu tuottavan myös rufuslaktonia, ainetta, joka toimii eräiden kasvien sienitautien estäjänä.[7] Rouskun sisältämä lektiini sakkauttaa ihmisen punasoluja. Sienen kuumennus tosin vähentää sakkauttamiskykyä, lämmittäminen 65 celsius-asteeseen vähentää lektiinin aktiivisuutta yli 85 %:lla.[8]" Lähde: Wikipedia

Vierailija
66/75 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kynsien ihailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omia lempisieniäni ovat suppilovahvero ja kosteikkovahvero. Ne ovat monikäyttöisiä, sopivat aasialaiseen ruuanlaittoonkin loistavasti (makunsa puolesta; muutkin sienet tietenkin sopivat, mutta suppilo/kosteikkovahverot vaan on minun mielestäni parhaita).

Lisäksi kantarelli kuuluu suosikkeihin, se on satoisa ja takaa perheelle ruokaa pöytään huonoimpinakin sienivuosina. Herkkutatti on tottakai herkullinen, mutta se on usein matoinen ja minähän en matoja sienissä syö! Lampaankäävät taas ovat usein ihan puhtaita, ja ne ovat vanhimman teinin lempisieniä. Myös orakkaista tykätään.

Pihassa kasvaa nykyään herkkusieniä, jotain samaa lajiketta, mitä kaupoissakin myydään, ja ne ovat kyllä myös suosikkisieniä.

Noilla sienillä saan täytettyä niin vatsat, pakastimet kuin kuivasienten purkitkin, joten en oikeastaan muita kaipaakaan. Nyt olen kylläkin tykästynyt perinteisiin suolasieniin, olen varmaan tulossa vanhaksi. Niihin parhaiten sopii rouskut, joten kyllä ne rouskutkin ovat jo suosikeissa.

Mustatorvisieni ei oikein ole makuuni, mutta kerään niitä siskolleni, jonka lempisieniä ne ovat. Hänen lapsensa taas pitävät kantarelleista.

Monia sienilajeja ollaan käyty läpi, ja niin vaan nuo yllä mainitsemani pitävät pintansa. Huonona tattivuonna punikkitatitkin kelpaavat, mutta esimerkiksi vahakkaat jäävät metsään, ne eivät vaan olleet meidän maun mukaisia.

Tänä aamuna kävin keräämässä pussillisen kantarellejä anopille, ja löytyipä sieltä metsästä taas pari herkkutattiakin.

Tänää siis syödään paistettuja tatteja (jääkaapissa on eilen kerättyjä vielä lisäksi), perunoita ja oman kasvimaan tuotteita.

Minä käytän aasialaisiin esim. wokkiruokiin mieluummin aasialaisesta kaupasta ostettuja kuivattuja sieniä, ovat paljon maukkaampia kuin kotimaiset. Tavallisiin ruokiin kotimaiset käyvät kyllä erittäin hyvin.

Minä en periaatteesta osta mitään, mitä voin "ilmaiseksi" saada, eli minulla on iso kasvimaa ja todellakin kerään sieniä urakalla joka vuosi. Suoraan sanoen en edes luota noihin aasialaisissa kaupoissa myytäviin kuivattuihin sieniin, ovat sen verran ... epäilyttävän näköisiä. Samalla nimellä eri kaupoissa eri näköisiä. Ja tuore sieni on kuitenkin aina tuore sieni!

(okei, poikkeuksia periaatteisiini on ravut - voisin juu ravustaa itse ja keittää ne ravutkin itse, mutta en vaan halua, ne ostan kaupasta valmiiksi keitettyinä)

Vierailija
67/75 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranjumala! Ei kai av- mamma syö sieniä? Nehän on rahvaan ruokaa!

Vierailija
68/75 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lampaankääpä on herkkuani, kantarelli hyvänä kakkosena.

Lampaankäävän tunnistan, mutta en ole koskaan vielä poiminut. Mitä teet siitä, olisiko jotain hyvää reseptiä?

Sellainen perussienipiirakka purjosipulin smetanan ym. kanssa toimii hyvin lampaankäävästä.

Vierailija
69/75 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustatorvisieni. Niitä onkin tänä syksynä löytynyt hyvin. 😋 kantarelli tulee hyvänä kakkosena.

Vierailija
70/75 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukonsieni

Vierailija
71/75 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustavahakas, on sopivan haastava löytää, mutta iso. Urheiluhenkeä siis. Valitettavan usein vain myös sienisääsken toukat ovat löytäneet ne.

Vierailija
72/75 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suippomadonlakki

Mikä ihmeen suippomadonlakki? Se on suippumadonlakki.

En tunnistaisi, on niin mitättömän näköinen, lisäksi oman elämänsä rullaveikot kuulemma tietävät paikat ja keräävät ne nopeasti talteen. Tietenkin hyvä, että pääsevät välillä raikkaaseen ulkoilmaan.

Vierailija
73/75 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sieniä olette löytäneet tänä syksynä? Mitä ruokaa teit niistä?

Vierailija
74/75 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kerännyt koivuhaperoa ja nummitatteja. Tein sienikeittoa.

Vierailija
75/75 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanttarelli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän