Jos tykkäät sienistä, niin mikä on lempisienesi?
Minä tykkään eniten kantarelleista ja herkkutateista. Muutkin menee.
Kommentit (75)
Kantarelli, mustatorvisieni ja suppilovahvero.
Eilen viimeksi niitä poimin, asun pääkaupunkiseudulla ja metsäretket on minulle aina luksusta. Mustatorvisienet on minulle se ykkösjuttu ja eilen eräästä metsästä, jossa olen käynyt 7 vuotta niin löysin ensimmäistä kertaa mustiksia, voi sitä riemua. Siinä yhdessä kohtaa oli niitä 10 litraa. Silloin tällöin löytänyt niitä 1-3 litraa, mutta en tästä kyseisestä metsästä.
Vierailija kirjoitti:
Eilen viimeksi niitä poimin, asun pääkaupunkiseudulla ja metsäretket on minulle aina luksusta. Mustatorvisienet on minulle se ykkösjuttu ja eilen eräästä metsästä, jossa olen käynyt 7 vuotta niin löysin ensimmäistä kertaa mustiksia, voi sitä riemua. Siinä yhdessä kohtaa oli niitä 10 litraa. Silloin tällöin löytänyt niitä 1-3 litraa, mutta en tästä kyseisestä metsästä.
Millaisessa paikassa kasvaa? Itse en ole koskaan löytänyt, vaikka sieniä keräänkin.
Vierailija kirjoitti:
Kerään vain kantarelleja, joten se on suosikkini. Haluaisin kerätä muitakin ei-ryöpättäviä sieniä, mutta en uskalla. Ruskeita sieniä on niiiiin paljon että en tosiaankaan osaa erottaa niitä keskenään. Suppikset tai mustatorvisienet tunnistaisin mutta en ole koskaan löytänyt.
Onko sinulla ketään tuttavissa sienestäjää, jonka mukaan pääsisit metsään opetteleaan eri sieniä? Kaikkia sieniä ei kukaan tunnista, mutta niissä ruskeissakin on monia, joita ei voi sekoittaa mihinkään muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen viimeksi niitä poimin, asun pääkaupunkiseudulla ja metsäretket on minulle aina luksusta. Mustatorvisienet on minulle se ykkösjuttu ja eilen eräästä metsästä, jossa olen käynyt 7 vuotta niin löysin ensimmäistä kertaa mustiksia, voi sitä riemua. Siinä yhdessä kohtaa oli niitä 10 litraa. Silloin tällöin löytänyt niitä 1-3 litraa, mutta en tästä kyseisestä metsästä.Millaisessa paikassa kasvaa? Itse en ole koskaan löytänyt, vaikka sieniä keräänkin.
Itse olen löytänyt eniten kuusikoista ja sekametsistä. Monesti rinteissä. Tarkkana saa olla, ovat aika hyviä maastoutumaan.
silokki, on vaan joskus hankala löytää
Leppärouskut on hyviä sellaisenaan paistettuna ja sienisalaatissa. Tatit on parhaita pastaan ja suppilovahverot keittoon. Kantarelleista en hirveämmin välitä, mutta nyt tein niistä piirakan ja siihen ne kävi ihan hyvin.
Tykkään melkein kaikista sienistä. Tulee näin syksyisin vaan tehtyä vähän turhan usein kermaisia kastikkeita tai juustoista risottoa tai piirakkaa.. Olisiko kellään vinkkejä vähän kevyemmistä sieniresepteistä, joissa sieniä ei hukuteta kermaan/juustoon?
Herkkutatti. Löysin pari vuotta sitten täydellisen kasvupaikan josta saa kerättyä valtavat määrät herkkutatteja.
Moni ei varmaan poimi kangastattia, mutta itse tykkään, sopii minusta laatikkoruokiin.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään melkein kaikista sienistä. Tulee näin syksyisin vaan tehtyä vähän turhan usein kermaisia kastikkeita tai juustoista risottoa tai piirakkaa.. Olisiko kellään vinkkejä vähän kevyemmistä sieniresepteistä, joissa sieniä ei hukuteta kermaan/juustoon?
En tiedä keveydestä, mutta tatti sopii focacciaan todella hyvin, valkosipulia ja tietty oliiviöljyä kaveriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä keveydestä, mutta tatti sopii focacciaan todella hyvin, valkosipulia ja tietty oliiviöljyä kaveriksi.
Laitatko taikinan sekaan vai pinnalle? Tuoreena?
Kyllä täytyy sanoa että valkoinen kärpässieni on parempi kuin punainen.Se maku on vaan parempi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä ollut ihan huikea syksy sienten suhteen. Täälläkin Pohjois-Savossa mustatorvisieniä on enemmän kuin jaksaisi kerätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lampaankääpä on herkkuani, kantarelli hyvänä kakkosena.
Lampaankäävän tunnistan, mutta en ole koskaan vielä poiminut. Mitä teet siitä, olisiko jotain hyvää reseptiä?
Lampaankääpä on mielestäni parasta ihan vaan pannulla sipulin kanssa paistettuna.
Herkkutatti on kunkku ja kantarelli loistava kakkonen. Suppikset menee myös.
Suppikset alkaa tuntua aika mauttomilta, mutta pitää niitä silti joka syksy kerätä. Monissa sienissä on paljon enemmän makua. Herkkutatit ja mustatorvisienet esimerkiksi ovat ihan eri luokkaa makunsa puolesta.
Rouskuja sekaisin ja sienisalaattina sipulin kanssa. Voisin syödä joka päivä.
Mustavahakas.
Peltoherkkusieni.
Herkkutatti.