Jos tykkäät sienistä, niin mikä on lempisienesi?
Minä tykkään eniten kantarelleista ja herkkutateista. Muutkin menee.
Kommentit (75)
Korvasieni. Korvasienirisotto.. nam..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mustatorvisieni. Tänä syksynä näitä on ollut ihan hirveästi, jokaisella sienireissulla olen torvisieniin törmännyt ja eihän niitä raaski olla keräämättä. Nytkin on saunanlauteet täynnä kuivumassa olevia sieniä.
Muita suosikkeja on kantarellit ja tänä syksynä olen alkanut keräämään myös sikurirouskuja, aivan ihanan tuoksuisia myös kuivattuina.
Minua kiinnostaa tuo sikurirousku. Miten sen erottaa kangasrouskusta?
Sikurirouskut on yleensä vähän pienempiä ja hennompia. Lakki on monesti keskeltä vähän tummempi ja reunoilta vaaleampi. Heltat ruskeat. Sikurirouskuista tulee paljon valkoista maitiaisnestettä, jos veitsellä pistää lakkia, niin nestettä herahtaa reilusti. Ja sitten se paras tuntomerkki eli tuoksu; sikurirousku tuoksuu hyvin mausteiselta, curryn tuoksuun sitä useimmiten on verrattu.
Vierailija kirjoitti:
PorttaBello
Portobello
Jauhosieni ja rouskut, ukonsieni, koivuhapero! Onhan noita.
Suppilset ovat maukkaimpia ja kanttarellit kauniimpia..
Vierailija kirjoitti:
Lampaankääpä on herkkuani, kantarelli hyvänä kakkosena.
Lampaankäävän tunnistan, mutta en ole koskaan vielä poiminut. Mitä teet siitä, olisiko jotain hyvää reseptiä?
Mustatorvisieni, korvasieni, suppilovahvero. Siinä TOP3. Tykkään kyllä kaikista sienistä.
Vierailija kirjoitti:
Mustatorvisieni, korvasieni, suppilovahvero. Siinä TOP3. Tykkään kyllä kaikista sienistä.
Et kai kaikista sentään? Itselleni ei todellakaan maistuisi esim. sappitatti. Kyllä, olen maistanut. :D
Korvasieni, vaaleaorakas ja suppilovahvero tässä järjestyksessä.
Omia lempisieniäni ovat suppilovahvero ja kosteikkovahvero. Ne ovat monikäyttöisiä, sopivat aasialaiseen ruuanlaittoonkin loistavasti (makunsa puolesta; muutkin sienet tietenkin sopivat, mutta suppilo/kosteikkovahverot vaan on minun mielestäni parhaita).
Lisäksi kantarelli kuuluu suosikkeihin, se on satoisa ja takaa perheelle ruokaa pöytään huonoimpinakin sienivuosina. Herkkutatti on tottakai herkullinen, mutta se on usein matoinen ja minähän en matoja sienissä syö! Lampaankäävät taas ovat usein ihan puhtaita, ja ne ovat vanhimman teinin lempisieniä. Myös orakkaista tykätään.
Pihassa kasvaa nykyään herkkusieniä, jotain samaa lajiketta, mitä kaupoissakin myydään, ja ne ovat kyllä myös suosikkisieniä.
Noilla sienillä saan täytettyä niin vatsat, pakastimet kuin kuivasienten purkitkin, joten en oikeastaan muita kaipaakaan. Nyt olen kylläkin tykästynyt perinteisiin suolasieniin, olen varmaan tulossa vanhaksi. Niihin parhaiten sopii rouskut, joten kyllä ne rouskutkin ovat jo suosikeissa.
Mustatorvisieni ei oikein ole makuuni, mutta kerään niitä siskolleni, jonka lempisieniä ne ovat. Hänen lapsensa taas pitävät kantarelleista.
Monia sienilajeja ollaan käyty läpi, ja niin vaan nuo yllä mainitsemani pitävät pintansa. Huonona tattivuonna punikkitatitkin kelpaavat, mutta esimerkiksi vahakkaat jäävät metsään, ne eivät vaan olleet meidän maun mukaisia.
Tänä aamuna kävin keräämässä pussillisen kantarellejä anopille, ja löytyipä sieltä metsästä taas pari herkkutattiakin.
Tänää siis syödään paistettuja tatteja (jääkaapissa on eilen kerättyjä vielä lisäksi), perunoita ja oman kasvimaan tuotteita.
Kysymys rouskuista: haaparouskuja pitää keittää 5 min, kangas- ja karvarouskuja 10. Voiko nuo keittää kuitenkin kaikki samalla kertaa? Siis ensin kiehuvaan veteen nuo pidemmän keittoajan vaativat ja myöhemmin haaparouskut sekaan. Vai pitääkö keittää erikseen?
Vierailija kirjoitti:
Kysymys rouskuista: haaparouskuja pitää keittää 5 min, kangas- ja karvarouskuja 10. Voiko nuo keittää kuitenkin kaikki samalla kertaa? Siis ensin kiehuvaan veteen nuo pidemmän keittoajan vaativat ja myöhemmin haaparouskut sekaan. Vai pitääkö keittää erikseen?
Minä moukkana laitan ne kaikki yhtä aikaa kiehumaan ja keitän yhtä pitkään. Eivät ole haaparouskut räjähtäneet eikä kangasrouskut kadonneet mustaan aukkoon. Jos on pelkkiä haaparouskuja, niin keitän vain 5min.
Vierailija kirjoitti:
Omia lempisieniäni ovat suppilovahvero ja kosteikkovahvero. Ne ovat monikäyttöisiä, sopivat aasialaiseen ruuanlaittoonkin loistavasti (makunsa puolesta; muutkin sienet tietenkin sopivat, mutta suppilo/kosteikkovahverot vaan on minun mielestäni parhaita).
Lisäksi kantarelli kuuluu suosikkeihin, se on satoisa ja takaa perheelle ruokaa pöytään huonoimpinakin sienivuosina. Herkkutatti on tottakai herkullinen, mutta se on usein matoinen ja minähän en matoja sienissä syö! Lampaankäävät taas ovat usein ihan puhtaita, ja ne ovat vanhimman teinin lempisieniä. Myös orakkaista tykätään.
Pihassa kasvaa nykyään herkkusieniä, jotain samaa lajiketta, mitä kaupoissakin myydään, ja ne ovat kyllä myös suosikkisieniä.
Noilla sienillä saan täytettyä niin vatsat, pakastimet kuin kuivasienten purkitkin, joten en oikeastaan muita kaipaakaan. Nyt olen kylläkin tykästynyt perinteisiin suolasieniin, olen varmaan tulossa vanhaksi. Niihin parhaiten sopii rouskut, joten kyllä ne rouskutkin ovat jo suosikeissa.
Mustatorvisieni ei oikein ole makuuni, mutta kerään niitä siskolleni, jonka lempisieniä ne ovat. Hänen lapsensa taas pitävät kantarelleista.
Monia sienilajeja ollaan käyty läpi, ja niin vaan nuo yllä mainitsemani pitävät pintansa. Huonona tattivuonna punikkitatitkin kelpaavat, mutta esimerkiksi vahakkaat jäävät metsään, ne eivät vaan olleet meidän maun mukaisia.
Tänä aamuna kävin keräämässä pussillisen kantarellejä anopille, ja löytyipä sieltä metsästä taas pari herkkutattiakin.
Tänää siis syödään paistettuja tatteja (jääkaapissa on eilen kerättyjä vielä lisäksi), perunoita ja oman kasvimaan tuotteita.
Minä käytän aasialaisiin esim. wokkiruokiin mieluummin aasialaisesta kaupasta ostettuja kuivattuja sieniä, ovat paljon maukkaampia kuin kotimaiset. Tavallisiin ruokiin kotimaiset käyvät kyllä erittäin hyvin.
Kerään vain kantarelleja, joten se on suosikkini. Haluaisin kerätä muitakin ei-ryöpättäviä sieniä, mutta en uskalla. Ruskeita sieniä on niiiiin paljon että en tosiaankaan osaa erottaa niitä keskenään. Suppikset tai mustatorvisienet tunnistaisin mutta en ole koskaan löytänyt.
En oikeastaan pidä muista kuin suppilovahveroista, mutta paljon muita en edes jostain syystä suostu maistamaan.
Suppilovahvero ykkönen.
Herkkutateista tykkään myös.
Punikkitatti käy myös.