Mitä järkeä on käydä töissä?
Esimerkki.
Heräät aamulla kello 6 ja nopeasti yrität tehdä aamutoimet ja syödä kiireellä että ehdit töihin kello 7. Työpäivän päätyttyä olet kotona kello 16. Tätä samaa rumbaa joka arkipäivä ja työ on epämukavaa ja heikko palkka. Mitä järkeä tuhlata elämä tuollaiseen?
6 tuntia jää illalla omaa aikaa ja siitäkin menee suuriosa ruoanlaittoon ja syömiseen, kaupassa käyntiin, suihkussa käyntiin. Miten tuollaista oravanpyörää pitäisi jaksaa ja mikä siihen motivoi? Itse olen ollut työttömänä nyt pitempään ja elämä on paljon parempaa kuin tuossa oravanpyörässä jossa olin aiemmin.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan se kannatti, mäkin maksoin asuntolainani siivoamalla. Kuulostaa kummalta omissakin korvissa.
Aikanaan jaoin lehtiä aamuyöllä. Ihmettelin kun alan vanhat parrat muistelivat kuinka jakohommilla oli ennen kustannettu Karibian-matkaa yms. Tuolloin alkoi olla jo palkat + kilometrikorvaukset heikkoja, ja nyt touhu lie muuttunut täysin taskurahaduuniksi, jota hoitavat lähinnä muualta muuttaneet kielitaidottomat.
Kasarilla aamupostin jaolla tienasi 4000 markkaa. Kaksion vuokra oli 2000 markkaa sähkön ja veden, sekä autopaikan kanssa. Oma piiri oli noin 2.5 tunnin homma ja 6 päivää viikossa jaoin sen. Koulun keittiöapulainen sai suunnilleen saman ja ylipäätään 1000 markan pinnassa nuo hanttihommat olivat viikossa. Kymppitonnin sai johtaja, joku reksi tai muu sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Puhtaasti valintakysymys. Jos ihmistä ei kiinnosta oman elämänlaatunsa parantaminen pientä vaivaa näkemällä, niin minua ei haittaa ollenkaan ajatus siitä että työhaluttomat pudotetaan toimeentulotuelle ja asunnon vuokrakattoa rajataan.
Mene hoitoon, sadisti!
Suurin osa työstä on nykyisin näennäistyötä, joka ei mitenkään vaikuta mihinkään ja mitään ei muuttuisi vaikka sen tekeminen lopetettaisiin. Mutta pakko koska kulutus, kasvu ja pääoma. Omistajat omistaa ja muut tekee, aivan niinkuin egyptissä aikoinaan.
Itse en ainakaan saanut mitään kiksejä siitä että työssäkäynnillä sai rahaa enenmmän kuin tarvitsi,talot ja autot ym oli jo maksettu aikoja sitten ja rahaa vain kertyi tilille palmurannat oli nähty jo eikä matkustelu kiinnostanut joten lopetin oravanpyörässä juoksemisen pelkkä raha ei siis motivoinut ainakaan minua, toihan se taloudellista turvallisuuden tunnetta mutta jotain puuttui.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan saanut mitään kiksejä siitä että työssäkäynnillä sai rahaa enenmmän kuin tarvitsi,talot ja autot ym oli jo maksettu aikoja sitten ja rahaa vain kertyi tilille palmurannat oli nähty jo eikä matkustelu kiinnostanut joten lopetin oravanpyörässä juoksemisen pelkkä raha ei siis motivoinut ainakaan minua, toihan se taloudellista turvallisuuden tunnetta mutta jotain puuttui.
Vapaus puuttui ja ajatus siitä että less is more ,myös maapallon tila ja mihin ollaan menossa on yksinomaan liian rahan syytä.
Vierailija kirjoitti:
Puhtaasti valintakysymys. Jos ihmistä ei kiinnosta oman elämänlaatunsa parantaminen pientä vaivaa näkemällä, niin minua ei haittaa ollenkaan ajatus siitä että työhaluttomat pudotetaan toimeentulotuelle ja asunnon vuokrakattoa rajataan.
Itse päädyin siihen että kouluttauduin, erikoistuin ja nyt olenkin sitten erityisasiantuntija ja tienaan 100k vuodessa.
Jos nykyiset hommat alkavat tökkiä, on työpaikan vaihdos on todella helppoa, koska osaamiseni ja kokemukseni ovat erittäin kysyttyjä.
Työ ei todellaakaan ole mikään "pieni vaiva". Se vie valtavasti aikaa, ja työn takia monet ihmiset ovat sairaita. Kaltaisillasi käsien heiluttelijoilla on kuitenkin helppoa. Sinunkaan ei tarvitse osata tai tehdä mitään (käsien heiluttelun lisäksi), ja palkka juoksee. Te käsien heiluttelijat olette täysin turhia.
Olettekos oman onnenne sepät ikinä ajatelleet että loisitte alipalkattujen ihmisten selkänahasst. Vaikka ette saa heiltä suoranaisesti rahaa niin ilman heidän halpatyötään kaikki olisi hemmetisti kalliimpaa. Ei ihme että suututtaa kun me pistetään hanskat tiskiin.
Tasavero
1-5000€/kk 20%
5001-8500€/kk
8501-12000€/kk
12001-15000€/kk
....jne
Eli verotuksella kannustetaan pienituloisimpia tienaamaan.
Laskekaa hallituksen neuvonantajat!
Kannattaa kouluttautua alalle, jossa on etätyömahdollisuus. Oravanpyörässä juokseminen kevenee huomattavasti, kun ei tarvitse joka päivä työpaikalla raahautua.
Vierailija kirjoitti:
No miten olisi se syy että aikuisella ihmisellä on velvollisuus kustantaa oma elämisensä? Se että terve ihminen jää omasta halustaan työttömäksi ja yhteiskunta kustantaa lusmuilen, se jos mikä on hulluutta! Mikään pakko ei ole myöskään tehdä täyttä työviikkoa jos se niin kovasti ahdistaa.
Minä kohta viiskyt olen yrittänyt opiskella, tehnyt pätkätöitä.
Minulla fyysisiä sekä pskyykkinen sairaus. En sopeudu työyhteisöön, sopimukset on pitänyt lopettaa kesken. Syy tähän on ollut mulkvisti esihenkilö työpaikoilla joiden pomputtelua en ole sietänyt.
Suomessa on liian huonot työilmapiirit, että niitä kestäis kenenkään polla. Tehkää hyvät ihmiset kanteluita ylöspäin (ei omalle esihenkilölle) niin muutosta voi tulla.
Nuoret ei rupea semmoseen hyppyytykseen, pinnat heille
6 neuvoa, joilla voi saavuttaa onnen - ”Yleinen väärinkäsitys on....”
MISTÄ tulet onnelliseksi? kysyttiin hiljattain television katugallupissa.
Rahasta, kuului ensimmäinen vastaus. Sillä voisi ostaa talon.
Vastaus harmitti psykiatri, tietokirjailija Juhani Mattilaa, joka on juuri julkaissut kirjan onnellisuudesta. Sen nimi on Onnea etsimässä – Mitä kaipaamme kun kaipaamme onnellisuutta.
Yksi sitkeä harhaluulo on se, että onni löytyy materiasta.
Vaan eipä löydykään, jos Mattilaa on uskominen. Onnea ei voi ostaa.
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000009814629.html
Näitä viittä asiaa ihmiset katuvat eniten kuolinvuoteellaan
Olisinpa elänyt kuten itse halusin, en niin kuin muut odottivat.
Olisinpa tehnyt vähemmän töitä
Olisinpa uskaltanut ilmaista tunteitani.
Olisinpa pitänyt yhteyttä ystäviin.
Olisinpa antanut itseni olla onnellisempi.
Työnteon vähentäminen käy helposti, jos karsii menonsa.
Jos on säästöjä, ostaa pienen mökin ja omat potut peltoon. Alle viidenkymmenen neliön taloihin ei ole tulossa energiatodistusta/remonttia.
Halvempi asunto, auto pois, vaatteet käytettyinä nettikirpuilta,
ei tee lapsia, kotona tehtävä työ esim; ajanvaraus, talviksi Espanjaan/Australiaan hanttihommiin jne.jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan se kannatti, mäkin maksoin asuntolainani siivoamalla. Kuulostaa kummalta omissakin korvissa.
Aikanaan jaoin lehtiä aamuyöllä. Ihmettelin kun alan vanhat parrat muistelivat kuinka jakohommilla oli ennen kustannettu Karibian-matkaa yms. Tuolloin alkoi olla jo palkat + kilometrikorvaukset heikkoja, ja nyt touhu lie muuttunut täysin taskurahaduuniksi, jota hoitavat lähinnä muualta muuttaneet kielitaidottomat.
Ovat varmaan olleet vanhoja mummoja ja jakaneet jotain muuta kuin lehtiä, karibiallakin.
ei mitään järkeä!! olen 55 vuotias ja teen silloin tällöin etätöitä kotoa käsin ... siis silloin kun itse haluan teen töitä...enkä kaipaa yhtään mitään muuta työtä ja kokemusta on klo 8 - 16 työpaikoista...ja heikoista palkoista. ikääkin on jo sen verran että annan nuorempien tehdä työt ja itse nautin vapaa-ajasta. kotona riittää töitä ihan tarpeeksi ja muutenkin tykkään laiskotella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasarilla aamupostin jaolla tienasi 4000 markkaa. Kaksion vuokra oli 2000 markkaa sähkön ja veden, sekä autopaikan kanssa. Oma piiri oli noin 2.5 tunnin homma ja 6 päivää viikossa jaoin sen. Koulun keittiöapulainen sai suunnilleen saman ja ylipäätään 1000 markan pinnassa nuo hanttihommat olivat viikossa. Kymppitonnin sai johtaja, joku reksi tai muu sellainen.
Mä en ole vielä markka-aikaan olut töissä. Mulla oli peruspalkka 2003 1275 euroa ja 2023 2125 euroa, samasta työstä (kävin juuri haastattelussa). Sillä(kin) vivutettiin perheasunto Tampereelta. En tiedä kannattaako sekään enää. - se siivonnut
Vierailija kirjoitti:
Vastaus harmitti psykiatri, tietokirjailija Juhani Mattilaa, joka on juuri julkaissut kirjan onnellisuudesta. Sen nimi on Onnea etsimässä – Mitä kaipaamme kun kaipaamme onnellisuutta.
olisinpa antanut itseni olla onnellisempi siinäpä se.
Miksi täällä vauva palstalla sitten valitetaan ,antakaa itsenne olla onnellisia älkää purnatko jos ette ole valmiit tekemään mitään sen eteen, töitä tai muuta vastiketta. Onnea vaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta paljonkin. Työni on mielenkiintoista ja merkityksellistä, työkaverit kivoja. Käytän päiväni mieluusti kiinnostavaan työhön samanhenkisten ihmisten kanssa, ja tiedän etten jäisi toimettomaksi, vaikka rahan puolesta joskus voisinkin. Arvostan myös paljon asioita, mitä palkka mahdollistaa: kaunis talo, mahdollisuus tarjota lapsille kaikenlaista, turvallisuus kun on puskuria.
Nuo ulísijat on kato täysiä nollia, kuten about 95% palstalaisista.
Ei ne kykene mihinkään mielenkiintoiseen duuniin joten ne vietää aikaansa netissä öyhöttämällä ja itkien kuinka hallitus vie niiltä kaiken.
Mä niin nautin tästä :D
Höpsistä. Työttömien rahatilanne ei tule huonontumaan, ja se ahdistaa sinua valtavasti.
eli tuhannet ketjut joissa itkette ovat valheita? Miekkarit sinimustaa kurjistavaa hallitusta vastaan ovat valheita?
Te pummit tulette kuolemaan nälkään tai joudutte alentumaan töihin. Siinä ei ole mitään ahdistavaa :D
Ehei, ei ei. Menehän taas maanantaina kiltisti tienaamaan minulle ja muille työttömille rahaa. Voitin muuten eilen Veikkauksen sivulta pari sataa euroa. Ja ei, en aio kertoa siitä Kelalle kun seuraavan kerran haen toimeentulotukea.
oikeenko pari sataa euroa 🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olisinpa antanut itseni olla onnellisempi siinäpä se.
Miksi täällä vauva palstalla sitten valitetaan ,antakaa itsenne olla onnellisia älkää purnatko jos ette ole valmiit tekemään mitään sen eteen, töitä tai muuta vastiketta. Onnea vaan
Ei kyse ole purnaamisesta vaan eri näkökulmia asioihin tuomista.
Yleensä ihminen on putkiaivo eikä näe kuin oman kapean katsontatavan mihin on tottunut, itse ymmärrän kaikkia näkökantoja ja mikään niistä ei mielestäni ole huonompi toistaan.
Loppupeleissä kun on itselleen rehallinen se onni aja autuus löytyy sieltä
Pitäisi olla sellainen työ, josta nauttii. Kokeilin välillä paria paikkaa, mutta palasin vanhaan. Työ ei vaadi kauheaa kuormitusta itseltäni, saan tehdä itsenäisesti ja tehdä uusia asioita, kokeilla kaikkea, jos huvittaa. Jos joskus ei jaksa keksiä uutta, pärjään vanhallakin taidolla. Työmatka ei rasita.
Välillä kokeilemani paikat olivat parempipalkkaisia, mutta olin koko ajan väsynyt ja ärsyyntynyt, eivät olleet mulle lainkaan sopivia. Mieluummin onnellisempi kuin vähän rikkaampi.
Kaikki aikanaan ja aikansa kutakin.
Itselläni oli sama aikoinaan sitten vaan elämä itsessään tuli tärkeämmäksi ja työt sai jäädä.