Jouduitko lapsuudessasi koskaan pelkäämään jouluja?
Kommentit (13)
Miksi viet lapsesikin kokemaan yhtä kurjia jouluja kuin sinulla oli???
Sinuna viettäisin joulun omalla porukalla, jos isovanhempien kuona on tuollaista.
Minä en koskaan _pelännyt_ jouluja, mutta inhosin, jännitin ja oksensin aina jouluisin, aikuiseksi asti. Kunnes olin tarpeeksi vanha katkaisemaan välit niihin ihmisiin, jotka saivat oloni pahaksi.
Eikö sinulla toimi järki tai itsesuojeluvaisto? Meillä ei kummankaan vanhemmat juo tai rellestä jouluna, mutta vietämme silti joulun oman perheen kanssa, eli mies, minä ja lapset. Miksi ihmeessä aikuisten ihmisten pitää tunkea vanhempiensa luo, jos eivät siellä viihdy???
Tuli jotenkin surku.. poika kulki viinakaupankassin kanssa pullot kilisten äitin perässä.. eikä mitään muita kasseja vielä ollut eli viinat oli haettu ekana..
Tunnen pojan työni puolesta ja äiti näytti aika viinaan menevältä... mietin, että millainen joulu heillekin on tulossa. :(
miksi viet nyt oman lapsesi kokemaan samaa?? oikeesti, ihan järkyttävää!
sinuna sanoisin vanhemmillesi ihan suoraan että ette mene jouluksi sinne koska...
Isäni oli tuurijuoppo ja saattoi olla päiväkausiakin kännissä. Mutta jouluna ei koskaan ryypännyt. Jouluista on vaan ihania muistoja.
Meillä ei ole vielä lapsia siunaantunut joten lapset eivät sitä näe. Miksi menen sinne? Se on hyvä kysymys. Ei aina ole mitään rellestämistä ja vanhempani ovat minulle läheisiä niin haluan toki joulun olla heidän kanssaan, mutta aika usein se vaan menee tuon mainitsemani kaavan mukaan. Vanhempiaan kun ei voi valita :(
5
hän säälii äitiään. Äidilleen varmaan tuo hänen läsnäolonsa lohtua. Lisäksi ymmärrän, että ehkä menee vähän myös vahtimaan, ettei mitään katastrofia tapahdu. Tällainen vastuu vanhemmista on myös usein lapsilla.
Menen sinne myös koska rakastan molempia vanhempiani kaikeasta huolimatta. Minulla ei ole sisaruksia joten jos minä en mene niin ovat yksinään keskenään. Äitiä käy sääliksi, isääkin. Ei isä aina juo kuitenkaan ja kun ei juo niin parempaa isää ei voisi ollakaan.
Eli joo, miksi menen sinne - no tässähän näitä syitä tuli.
5
Nyt tosin ammattini puolesta tiedän ihan liikaakin perheitä, joissa syytä pelätä ;(
Isä humalassa, äiti vihaisena..
Onneksi löysin itselleni ihanan miehen joka ei ryyppää :)
Äiti ei ollut jouluna koskaan vihainen eikä kärttyinen mistään, vaikka ennen joulua olikin (yh ja vuosittain joulunäytelmät tekevä ope, joka kotona teki joulun alusta alkaen itse)! Jouluista ei ole kuin hyviä
muistoja.
Siksi tunnen toisaalta paineita omia joulujani kohtaan. En osaa olla samanlainen superäiti. Mutta uskon, että lapsillemme tulee silti ihan kivat joulut.
Kotona ollaan aina oman perheen kesken. Äitini luokse en halua, sillä hän aivohalvauksen vuoksi ei oikein kestä lapsiani. Helpommalla päästään ihan kotona.
Nro 5, mikset sanoisi isällesi, ettet tule jouluksi sinne, jos hän aikoo juoda? Äidilläsikin on muita vaihtoehtoja, kun katsella humalaista miestä kotona. Sinuna en menisi jouluksi sinne, vaan tekisin oman _rauhallisen_ ja onnellisen joulun. Olet sen ansainnut vihdoin, jos et lapsena sitä saanut. Kokeilepa joskus, niin huomaat eron!
onko isäni humalassa tai missä vaiheessa käy vetämässä kännit, onko äitini kiukkuinen tämän takia. Enpä montakaan hyvää joulua muista oikeasti.
Sama stressi yhä koska menemme edelleen vanhempieni luo jouluksi. Mieheni vanhempien luo ei voida mennä kun vanhempansa ovat kuolleet joten tätä joka toinen vuosi vaihtelua ei tule. Nytkin mietin mitä on luvassa taas siellä. Sitten kuuntelen äitini valitusta miten hirveä mies isäni on ja lapsihan sitä osaa ihan hemmetisti auttaa tässä tilanteessa...