Miten saa hajun pois pesukoneesta?! Kaikki vinkit kehiin
Olen kokeillut kaikkea mitä keksin, kaikenlaisia myrkkyjä, soodaa, etikkaa, sitruunahappoa, koneenpuhdistustabletteja yms yms, pessyt 90 asteessa, vaihtanut pesuaineet ja nukkasihti sisälsi vain haisevaa vettä. En ymmärrä mitä voisin vielä kokeilla, vai ostanko uuden koneen
Vaatteet pesen usein 60 asteessa myös ja silti vaatteet haisee aina siltä, kuin ne olisivat jääneet vuorokaudeksi koneeseen. Kuivatetaan lämpimässä ja laitan vielä tuulettimenkin aina täysille - silti tuo haju.
Kommentit (25)
Kannatta tosiaan aina jättää pesun jälkeen pesuainelokero raolleen ja luukku auki, niin kone kuivuu. Muuten kosteudessa alkaa muhia bakteerit ja tulee hajuja. Siellä sisällä on kumminkin aina jotain pesuainejäämiä ja nukkaa, jotka on hyvä kasvualusta pöpöille ja homeille.
Putsaa kumitiivisteet, tsekkaa poistoputki. Tsekkaa toimiiko poistopumppu kunnolla, vai onko aina puhtaan veden seassa likavettäkin. Putsaa letku joka vie pesuainelokerosta rumpuun, ja jatkossa laita pesuaine aina suoraan rumpuun (kone ottaa veden aina pesuainelokeron kautta. Pesuainelokerosta rumpuun johtava putki on nk. kurkkuputki eli siinä on paljon uurteita, johon pesuainetta jää, ja joista pesuainetta päätyy huuhtelukerroillakin rumpuun). Säilytä kone pesujen välissä pesuainelokero rakosellaan ja luukku rakosellaan, jotta ilma kiertää koneessa ja kuivattaa sen, eikä kosteus ala muhia. Ala pestä puuvillavaatteet 60 asteen ohjelmalla ja lisää pesuohjelmaan veden määrää, jos mahdollista.
Jos nämä konstit ei auta, osta uusi kone.
Onko kytketty oikein? Onko teillä vain huono vedenlaatu joka tulee sinne koneeseen?
Tiedetääntiedetään.... :) Väkiviinaetikkaa + ruokasoodaa. Ohje löytyy netistä.
Aivan järkyttävä haju oli ennen sitä - "puhtaat" vaatteet tuoksui/haisi ihan viemäriltä ;(
Muutaman kerran olen laittanut myös omenaviinietikkaa pesuaineen sekaan.
Muuten, prismasta ainakin näytti löytyvän myös pesuaine-etikkaa, sattumalöydös.
(öö, mitenkähän tuonkin, äidin aikoinaan antaman neuvon olin "karkuuttanut" muistista - mammat tietää! :) )
Laita huuhteluainelokeroon Sanytol pyykindesinfiointiainetta tai jotain raikasta huuhteluainetta esim Serton huuhteluaine.
Pyyykit pitäisi saada kuivaksi mahdollisimman nopeasti, kuten olet yrittänytkin.