Kuinka vanha olet ja missä kunnossa hampaasi ovat?
Olen lähes 40
Teini-iässä hampaani menivät huonoon kuntoon (vanhemmat eivät pitäneet kirjaa milloin olen viimeksi ollut hammaslääkärissä, eivätkä sinne pakottaneet), jolloin kaikki takahampaani poistettiin ja viisauden hampaat kasvoivat tilalle. Nämä hampaat ovat nykyisin täysin ehjät. Poskihampaani toiselta puolelta jouduttiin silloin myös juurihoitamaan. Nyt tämä juurihoidettu hammas lohkesi ja sille tuli poistotuomio eli implantti tilalle.
Muissa hampaissa on ollut 1-2 reikää, joita on paikattu. Nykyisin hoidan erittäin tarkasti hampaani, eikä uusia reikiä tule usein.
Oman lapseni hammashoidosta olen myös erittäin tarkka, enkä halua hänelle samaa kuin itselleni.
Kommentit (60)
Olen 30 ja kaikissa takahampaissa on ollut paikat teini-iästä lähtien. Viimeiset 10 vuotta olen sitten kotihoitanut hampaitani pakkomielteisesti, mutta hammashoitoon en ole mennyt ollenkaan sen jälkeen, kun suuhygienisti sanoi 5 vuotta sitten, että paikat pitäisi uusia. Ei ole rahaa sellaiseen operaatioon ja toiveeni on, että huonot hampaat poistetaan kokonaan enemmin kuin myöhemmin, koska en usko, että näin risoista hampaista saadaan hyviä enää koskaan millään hoidolla. En näe yhtäkään syytä kaataa rahaa terveysriskejä aiheuttaviin risoihin hampaisiin, joita ei ikinä tulla saamaan hyvään kuntoon.
Minä N46. Teininä paikattu amalgaamilla kaikki takahampaat ja niitä uusittu silloin tällöin. Suunnitelmissa kaikkien paikkojen vaihto amalgaamista muoviin.
takaa hampaat ylhäältä ja alhaalta vedetty tilalla irtoproteesit edessä kruunut hampaissa
nainen 53
58 v. hyvässä kunnossa. Pesen 2 kertaa päivässä, lankaan ja tikutan päivittäin. Ainoastaan 3 ateriaa päivässä (hampaat kestävät 3 happohyökkäystä per vrk.). Joka aterian jälkeen pureskelen ksylitol-tabletteja. Viimeksi ollut reikä n. ehkä 15-20 vuotta sitten.
Mä olen 28-vuotias nainen jolla ei ole reikiä koskaan ollut, mutta nyt takana jo kohta vuosi hammasrautoja ja ainakin puolitoista vielä edessä. Ennen oikomishoitoa leikattiin viisaudenhampaat pois. Ennen rautoja kuuden kuukauden välin kävin suuhygienistillä ja nyt rautojen kanssa kahden-kolmen kuukauden välein.
Vierailija kirjoitti:
Olen 30 ja kaikissa takahampaissa on ollut paikat teini-iästä lähtien. Viimeiset 10 vuotta olen sitten kotihoitanut hampaitani pakkomielteisesti, mutta hammashoitoon en ole mennyt ollenkaan sen jälkeen, kun suuhygienisti sanoi 5 vuotta sitten, että paikat pitäisi uusia. Ei ole rahaa sellaiseen operaatioon ja toiveeni on, että huonot hampaat poistetaan kokonaan enemmin kuin myöhemmin, koska en usko, että näin risoista hampaista saadaan hyviä enää koskaan millään hoidolla. En näe yhtäkään syytä kaataa rahaa terveysriskejä aiheuttaviin risoihin hampaisiin, joita ei ikinä tulla saamaan hyvään kuntoon.
Eli otat riskin että saat jonkun vakavamman taudin huonojen hampaiden takia? Ei kunnallisella puolella niin kallista ole että kannattaa riskeerata.
2 paikkaa takahampaissa (paikattu 17- ja 23-vuotiaana). Kaikki viisaudenhampaat on poistettu. Hammasrivi on suora. Ei juurihootoja koskaan. Hieman kertyy hammaskiveä, jonka vuoksi käyn hammaslääkärillä joka toinen vuosi. N46
Olen 37 ja viimeksi kun muutama kuukausi takaperin kävin hammaslääkärissä, lääkäri sanoi että hampaani ovat todella hyvässä kunnossa. Ei ollut yhtäkään reikää eikä edes reiänalkua. Hammaskiveäkin oli tosi vähän.
Pesen hampaat kahdesti päivässä ja lankaan hammasvälit useamman kerran päivän aikana (ruokailun jälkeen ja illalla). Käytän myös kieliharjaa.
Yksi takaposkihammas on lohjennut pahasti ja rakennettu uudestaan, mutta siinäpä ne tähän ikään.
Epäilen geneettistä salaliittoa, sillä isällä ja isoisällä ja isosedillä kaikilla oli pääasiassa omat ja alkuperäiset hampaat.
43. Nuorempana on paikattu reikiä. Nykyään reikiä ei ole enää tullut. Pesen hampaat sähköhammasharjalla ja lankaan useimpina iltoina. Hammaslääkärit ovat kehuneet, että ovat hyvin hoidetut.
N 72. Viisaudenhampaat poistettu, yksi muu hammas poistettu ja korvattu implantilla. Kaikki hampaat paikattu moneen kertaan, mutta toimivat toistaiseksi hyvin.
Joskus 15-18-vuotiaana jo porattu hampaat läpikohtaisin, alle kolmikymppisenä alkoi juurihoitokierre kun paikat oli jo niin isoja, sitten jo alle 37-vuotiaana jouduttiin ottamaan hampaita pois ja tilalle tuli rankaproteesit, ja 44-vuotiaana tuli yläleukaan jo kokoproteesi ja 49-vuotiaana alaleukaan. Viime vuonna laitatin alaleukaan implanttikiskon ja siihen napsautettavan proteesin, ja ehkä muutaman vuoden päästä sama yläleukaan suunnitelmissa. Olen 57-vuotias nainen.
Vierailija kirjoitti:
trollipalsta ja henkisesti epäkypsien ajanvietettä
menkää terapiaan jos kaipaatte suurempia vastauksia joihinn google ja olemassa olevat ihmissuhteet ei tietoa anna
Miksi sinä sitten täällä notkut? Oletko epäkypsä?
N53. Kaikki omat hampaat vielä suussa, jopa viisurit. Kulumaa toki on mutta esim. reikiä ei ole ollut vuosiin.
77 vuotias. Hampaat hoidettu, paikkoja on, 2 viisuria poistettu ja yksi poskihammas. Käyn kerran vuodessa suuhygienistillä ja hammaslääkärillä. Moneen vuoteen ei ole reikiä ollut.
Olen 43. Yksi reiän alku ollut yli 20 vuotta. Nuorena paikattu muutama reikä. Kiilteen kanssa oli ongelmia, mutta nyt näyttää paremmalta, kun käytän sopivaa hammastahnaa.
54v
Kaikki hampaat, mitkä ovat suussa, ovat ehjiä. Viisaudenhampaat poistettiin n. 30 vuotiaana. kaksi maitohammasta oli silloin vielä suussa. Toinen oli teininä juurihoidettu. Toinen vain paikattu. Se paikattu tulehtui, kun olin n. 35v. Sen juurihoitaminen epäonnistui, ja se poistettiin. Sitten alkoi lohkeilla toinenkin maitohammas niin pahoin, että sekin piti poistaa.
Aikuisikään asti kestäneiden maitohampaiden paikalla on nyt isot kolot, koska niiden paikalle ei ollut edes tulossa pysyviä hampaita. Siis ne aihiot puuttuivat (sukuvika). Implanttien laittamisesta oli puhetta silloin, kun hampaat poistettiin, mutta olen pärjännyt ilmankin. Kyseessä siis poskihampaat, toinen oikealla alhaalla, toinen vasemmalla alhaalla.
Ikäisekseni hampaani ovat hyvässä kunnossa. Reikien tuleminen loppui aloitettuani hammasvälien ahkeran ja huolellisen puhdistamisen. Kolme kertaa päivässä huolellinen pesu sähköhammasharjalla sekä hammasvälien puhdistus.
Lopetin myös napostelun, tuoremehut sekä hiilihappoiset juomat. Niilläkin on vaikutusta. Viimeisin tarkastus 0 reikää, 0 alkua. Viisaudenhampaita on aikoinaan poistettu. Hammaslääkärin arvion mukaan omat hampaani tulevat kestämään koko elämäni ajan. Ikä 60v.
Viisauden hampaat poistettu, muuten kaikki omat hampaat suussa.
Ei yhtään paikattua hammasta. Ei koska tehty mitään juurihoitoja. Hammaskiveä käyn poistattamassa muutaman vuoden välein. Lapsena tehty oikomishoito. Suora hammasrivi on pikkusen muuttunut, muut ei varmaan huomaa mitään, mutta itseä se vähän harmittaa. Hampaat pesen päivittäin.
N47