Kuinka vanha olet ja missä kunnossa hampaasi ovat?
Olen lähes 40
Teini-iässä hampaani menivät huonoon kuntoon (vanhemmat eivät pitäneet kirjaa milloin olen viimeksi ollut hammaslääkärissä, eivätkä sinne pakottaneet), jolloin kaikki takahampaani poistettiin ja viisauden hampaat kasvoivat tilalle. Nämä hampaat ovat nykyisin täysin ehjät. Poskihampaani toiselta puolelta jouduttiin silloin myös juurihoitamaan. Nyt tämä juurihoidettu hammas lohkesi ja sille tuli poistotuomio eli implantti tilalle.
Muissa hampaissa on ollut 1-2 reikää, joita on paikattu. Nykyisin hoidan erittäin tarkasti hampaani, eikä uusia reikiä tule usein.
Oman lapseni hammashoidosta olen myös erittäin tarkka, enkä halua hänelle samaa kuin itselleni.
Kommentit (60)
Hyvässä kunnossa. Nuorena aikuisena kaikki viisurit poistettu leikkaamalla, kasvoivat horisontaalisesti ikenen sisällä. Lapsena takahampaita pinnoitettu, silloin 70-luvulla niin tehtiin, jos oli ehjät hampaat ja ei niihin ole tullut myöhemminkään reikiä. Pari kolme reikää on aikojen kuluessa paikattu, mulla on niissä amalgaamipaikat.
N56
Vierailija kirjoitti:
Kuormittaa yhteiskuntaa käydä hammaslääkärissä ja jatkuvissa tarkastuksissa aikuisena. Itse olen jättänyt käymättä muuta kuin pakon edessä perusteluna, että säästää rahaa ja vaihtaa suoraan implantit, jos tarvetta. 🤓🤑
Tyhmä olet. Käyn yksityisellä hoitamassa hampaani.
58 ja yksi implantti. Olen hampaiden yöpurija ja yhden poskihampaan sain halki ennen kiskon hankintaa. Nuorempana olisi kyllä voinut hoitaa paremminkin. Jälkipolvea olen kehottanut huolehtimaan hampaista kuin ainakin aarteista.
62-v. Hoidetut hampaat, käyn hammaslääkärillä puolen vuoden välein. Juuri tilasin tarkastuksen ja puhdistuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nää aloitukset harvinaisen huonoja
Miksi, etkö kehtaa kertoa?
kukaan ei halua niin pinnallista seuraa irl että toisten hampaat vauvapalstoilla pohdinnan allakukaan ei halua niin pinnallista seuraa irl että toisten hampaat vauvapalstoilla pohdinnan alla
jos sulla hammasasiat mielessä juttele niistä muille kuin älylaitteesi ruudulle
Kaikki viisaudenhampaat poistettu. Kolmessa hampaassa muovitäytteet, kaksi yhden pinnan paikkaa tehty vuonna 2011 ja yksi kahden pinnan täyte vuonna 2016. Neljässä hampaassa alkavat reiät, loput intakteja eli ehjiä.
Lapsena ja nuorena pesin hampaat korkeintaan kerran päivässä, kun vanhemmatkaan eivät juuri hoitaneet hampaitaan. V. 2011 paikkaukset sattuivat niin hirveästi, päätin etten enää ikinä halua paikkausta ja petrasin huomattavasti omahoitoa. Nykyään olen alalla töissä :D
N27
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kukaan ei halua niin pinnallista seuraa irl että toisten hampaat vauvapalstoilla pohdinnan allakukaan ei halua niin pinnallista seuraa irl että toisten hampaat vauvapalstoilla pohdinnan alla
Hampaat ei kuulu sarjaan pinnallisuus. Tosin kertoo paljon ihmisestä. Ilmeisesti omet paskahammas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hampaat ei kuulu sarjaan pinnallisuus. Tosin kertoo paljon ihmisestä. Ilmeisesti omet paskahammas.
Tämä jos mikä kertoo kirjoittajan halusta loukata toisia, jopa yleisillä keskustelufoorumeilla.
pinnallinen palstaloukkaaja jolla oman elämän ongelmia.
se että palstalla rämpii hampaita, hiuksia, finnejä, ryppyjä jne. on pinnallista ulkonäköpohdintaa
Nainen 49v.
Eikä mitään tietoa, missä kunnossa hampaani nyt ovat. Aivan varmasti oletusarvona on, että plakkia löytyy. Yksi paikattu reikä löytyy myös, muista ei tietoa - toivottavasti ei mitään. En edes muista, milloin viimeksi kävin hammaslääkärissä, koska kallista eikä varani riitä siihen lystiin. Harjaan hampaani aamuin illoin sekä käytän hammaslankaa joka toinen päivä. Siihen tullut ryhtiliikettä suuresti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo kirjoitukset kertoo enemmän. Taisi mennä tunteisiin kritiikki ap:lla
Sisäisesti rumien ihmisten puhetta ettei kestä aloituksen aiheen kritiikkiä ja alkaa nimittelemään edes näkemättä
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo kirjoitukset kertoo enemmän. Taisi mennä tunteisiin kritiikki ap:lla
Sisäisesti rumien ihmisten puhetta ettei kestä aloituksen aiheen kritiikkiä ja alkaa nimittelemään edes näkemättä
-ohis
Öö, ilmeisesti tulkitset minun kirjoittaneen viestejä, joita en ole. :D Vastasin vain yhden kerran, jossa sanoin ymmärtäväni, että hampaiden hoito aiheuttaa tunteita.
Ap
trollipalsta ja henkisesti epäkypsien ajanvietettä
menkää terapiaan jos kaipaatte suurempia vastauksia joihinn google ja olemassa olevat ihmissuhteet ei tietoa anna
Olen 51. Hampaissa ei ole reikiä, mutta olen nukkuessani (ja ehkä muutenkin stressissä) pureskellut ne palasiksi. Niistä siis lohkeilee palasia tuon pureskelun tuloksena, ja pinnat ovat kuluneet. Kuluma aiheuttaa silloin tällöin särkyä. Sille ei kuulemma voi tehdä mitään.
Täällä nainen 39v ja melkolailla kaikki hampaat paikattu ja varsinkin takaa tosi isoilla paikoilla, lähemmäs kymmenkunta juurihoidettua, ylhäältä toinen vitoshammas ja toisen puolen kutoshammas poistettu ja alhaalta toisen puolen vitoshammas ja taas toiselta puolen seiskahammas poistettu. Ja viisurit leikattu aikoinaan pois myös. Ihan ok näkoiset, paitsi tietty aukot, mutta eihän nämä häävissä kunnossa ole ja joka vuosi useammista paikoista korjaillaan. Saa nähdä kauanko kestävät, vaikka hyvin hoidan kyllä.
Ala-asteella oli joitain yksittäisiä pieniä reikiä, jotka paikattiin. Koko peruskoulun ajan oli jonkinlaista niskavetoa, kiinteitä kojeita, kitalakitukea jne. Varmaan kaikki mahdollinen, oikomishoidon takia. Yläasteella poistettiin 4 pysyvää hammasta, jotta saatiin tilaa. Lukiossa oli jo siisti nätti rivi hampaita, mutta kun muutin omilleni, eli parikymppisenä, niin jouduin ravaamaan hammaslääkärissä. Viisuritkin poistettiin ja vielä 1 pysyvä hammas. Jäljellä olevat hampaat ovat no, monelta kantilta paikatut ja juurihoidetut. Lisäksi olin onnettomuudessa, jonka takia yksi hammas meni rikki ja odottaa poistoa. Vanhempiani ei kiinnostanut hampaitteni hoito. Ja ei, 9 vuotias ei välttämättä ole vielä kykeneväinen itsenäisesti suoriutumaan hyvästä hampaiden harjauksesta ja lankauksesta.
Voitte arvata kuinka paljon meillä panostetaan lapsen hampaiden hoitoon...
59 ikää.
Yläviisurit poistettu. 2 hammasta juurihoidettu. Suuria paikkoja on. Kaikissa hampaissa on paikka.
n27 oikomishoitoa vuosia raudoilla ja niskavedolla eli nätti rivi mutta muutama paikattu takana
Ikää 48 nainen.
Ylhäällä kokoproteesi.
Alhaalla seitsemän omaa hammasta ja osaproteesi.
Hampaat on huonot jos sieltä puuttuu hampaita. Sitten hyvät jos implantti tilalla.
Viidaudenhampaita ei lasketa mukaan sillä ennen ne poistettiin aina.
Olen 58 v. ja kohta viimeinen vaihe ja kaksi kruunua kiinnitetään implantteihin.
5000 euroa hinta.
Laservalkaisu tehty.
Katsoin peiliin ja näin syyllisen. Nykyään hoidan hampaat hyvin ja käyn hammaslääkärissä.