Yliopistoon ammattikoulutodistuksella?
Koitin etsiä tietoa tähän kuitenkaan löytämättä. Olen käsittänyt että nykyään yliopistoihin voi hakea amistokarilla. Amistokarissani on kuitenkin yhteensä vain neljä arvosanaa. Kaikki työssäoppimisista ja kaikki kiitettävää, mutta ei kai tämä kelpaa yliopistoon hakuun??
Kommentit (9)
Amistodistus kelpaa amk-todistushakuun, mutta yliopistossa pitää pistäytyä valintakokeessa.
Joo, ammattikoulutokari antaa hakukelpoisuuden. Voi hakea sekä todistus- että pääsykoehaussa, riippuen tutkinnon suoritusvuodesta.
Vääntäkää mulle nyt vielä rautalangasta...
Olen siis aikeissa olis hakea kasvatustieteitä lukemaan..
Eli siis tämä todistus kelpaa siihen, että minun ei tarvitse osallistua vakava-kokeeseen vaan pääsen tällä tokarilla suoraan valintakokeeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vääntäkää mulle nyt vielä rautalangasta...
Olen siis aikeissa olis hakea kasvatustieteitä lukemaan..
Eli siis tämä todistus kelpaa siihen, että minun ei tarvitse osallistua vakava-kokeeseen vaan pääsen tällä tokarilla suoraan valintakokeeseen?
Opintopolku.fi vääntää sulle rautalangasta sitten kun olet kirjoittanut siihen hakujärjestyksen oppilaitoksineen. Siihen tulee alle ohjeet ja kysymykset liittyen jokaiseen hakukohteeseen siitä miten toimit. Varaat esim. valintakoeajat itsellesi samalla kun täytät haun opintopolussa.
Liittyy hakukohteeseen 1. amk-valintakoe, valitse helsinki blaa blaa ja kellonajat
Liittyy hakukohteeseen 2. yliopisto, valintakoe pvm, paikka, aika
jne.
Pitää osallistua valintakokeeseen, ei pääse amistodistuksella muistaakseni. Ei ole todellakaan mahdotonta, itse pääsin pari vuotta takaperin ekalla yrityksellä yliopistoon sisään ja vielä halutulle alalle ja suosittuun yliopistoon. Toki tooodella paljon pänttäämistä vaati
No jos nyt oikein ymmärsin tuolta opintopolusta niin siihen valintakokeeseen(=soveltuvuuskoe) pääsee suoraan ylioppilastodistuksella, mikäli se vain on riittävän hyvä. Jos ei ole, niin sitten pitää ensin osallistua vakava-kokeeseen.
Amistokarilla ei pääse suoraan valintakokeeseen vaan sillä saa vain ylipäänsä oikeuden osallistua vakava-kokeeseen ja mikäli se menee riittävän hyvin niin sitten pääsee valintakokeeseen.
Eli plääh ja puuh, ensin vakava-kokeeseen ja sitten EHKÄ valintakokeeseen.. voi harmi!
TAI avoimessa yliopistossa suorittaa ensin maksullisia kursseja ja sitä kautta voi päästä suoraan valintakokeeseen..
Ammattikoulutodistuksella hakevat pyrkivät pääsykokeella. Todistuksessa saa olla kaikki alimpia mahdollisia arvosanoja, koska vain pääsykoe vaikuttaa.
Entiseen aikaan piti ei-ylioppilaalla on vähintään sama pääsykoepistemäärä kuin viimeisenä valituksi tulleella ylioppilaalla. Ehkä sitä ehtoa ei enää ole.
Eikö tosiaan googlaten löydy vastausta?
Eihän sinne tietenkään tuolla todistuksella pääse, mutta eikö ammattikoulu anna korkeakoulukelpoisuuden sikäli, että voit hakea pääsykokeella sisään - luulisin niin.