Kertokaa hallituksen kannattajat, että millä köyhät sitten elää?
Kun työttomyystukea ja asumistukea leikataan? Siis jos ei silti työllisty tai ei pysty töihin?
Niin millä sitten eletään, kun tulot putoaa nykyisestä 300-600€/kk? Luuletteko että meillä on vielä varaa pärjätä sitten enää mitenkään?
Kommentit (1103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeasti haluttaisiin ihmisistä omatoimisia, ei valtion tuilla saisi muuta kuin välttämättömyydet. Eli ruokaan maksukortit, joilla ei voi ostaa alkoa, karkkia, tupakkaa, sipsejä, limuja, energiajuomia.
Sossusta ei saisi maksusitoumuksia uusiin tavaroihin, vaan heillä olisi kierrätyskeskus, josta saa lainata tai joku avustaja ostaisi heille kielteiseltä tarpeelliset. On absurdia, että joku tekee niskalimassa töitä asioiden eteen, kotka sossu antaa ilmaiseksi joillekin muille.
Tuollainen passivoi.Ajattelet, että ihmisistä tulee omatoimisia, kun heidät asetetaan holhottavan lapsen asemaan?
Kun ihmisen kaikki voimavarat menevät jokapäiväiseen selviytymiseen, voimavaroja ei ole käytettävissä tulevaisuuden suunnitteluun, tulevaisuuden rakentamiseen jne.
Ei ne voimavarat ennenkään ole sulla riittänyt siihen, että elättäisit itse itsesi. Nämä leikkaukset olisi vaan pitänyt tehdä jo 10 v sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollei työ syystä tai toisesta ole just sun juttu, niin sopeuta menopuolta.
Miksi ihmeessä ahkerien ihmisten pitäisi jakaa sulle almuja, kun voit ihan itse hoitaa omat asiasi.
Miten voi sopeuttaa menopuolta kun ei ole mitään mistä sopeuttaa?
Edullisempi asunto? Onkokaikki hankinnat sittenkään pakko tehdä uusina? Onko joka päivä sittenkään pakko tilata woltilta? Ja sitä rataa.
Olen muuttanut hallituksen mielestä edullisempaan asuntoon eli heidän mielestään kallis vuokra-asunto on edullisempi kuin halpa aso.
En omista huonekaluja ja syön pelkkää makaroonia. Telkkaria ei ole koskaan ollut, 19 euron kengät hajosivat eikä varaa ole ostaa uusia.
Joo joo. Hohhoijaa. Miten on mahdollista, että osa säästää tuista (kuten minä aiemmin) ja osa syö pelkkää makaronia. Velkaneuvojalle tai jollekin elämänhallintakurssille!
Onhan tilanteet tietty erilaisia. Jo ruoankulutuksessa on iso ero esim. pienikokoisella naisella tai isolla miehellä. Myös lähtötilanne vaikuttaa. Onko joutunut tuille niin, että kotona on valmiiksi kaikki ollut vanhaa ja hajoamassa käsiin? Onko tuilla joutunut olemaan pitkän aikaa?
Kyllähän tuilla pärjää, jos on ollut ensin vaikka hyvässä työssä. Vaatteet, kodinkoneet, terveys ja kaikki muu on vielä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä ahkerien ihmisten pitäisi jakaa sulle almuja, kun voit ihan itse hoitaa omat asiasi.
Edullisempi asunto? Onkokaikki hankinnat sittenkään pakko tehdä uusina? Onko joka päivä sittenkään pakko tilata woltilta? Ja sitä rataa.
Olen muuttanut hallituksen mielestä edullisempaan asuntoon eli heidän mielestään kallis vuokra-asunto on edullisempi kuin halpa aso.
En omista huonekaluja ja syön pelkkää makaroonia. Telkkaria ei ole koskaan ollut, 19 euron kengät hajosivat eikä varaa ole ostaa uusia.
Kirpparilta ja kierrätyskeskuksista saa kyllä erittäin halvalla. Jätät yhden makaronipussin ostamatta.
Etkä sä oikeasti syö pelkkää makaronia.
Bussilippu maksaa kirpparille tai kierrätyskeskukseen. En halua tukea liiketoimintaa (kierrätyskeskus), jossa teetetään töitä palkatta ihmisille.
Jää sulla rahaa ainakin nettiliittymään ja kännykkään, makaronin lisäksi. Valintoja, valintoja.
Valinnan voi myös tehdä tyhmyyksien laukomisen ja hiljaisuuden välillä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi? Jokaisen pitää elättää itsensä ihan itse. Eikä tuilla ole tarkoitus elellä liian hyvin, kuten nyt. Tuilla voisi saada yhteismajoituksesta sängyn ja ruokaa ja perusvaatteet, muu ansaitaan itse.
Voisitko itse mennä palkatta kokoaikatöihin?
Kyllä voisin, niin voit sinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 57v työtön merkonomi enkä kelpaa työnantajille, hoitoala ja siivoustyö eivät käy terveydellisten syiden takia, millä logiikalla työllistyn mitä enemmän tukia leikataan?!
Kaupan kassalle tai baariin tiskin taakse. Kouluun avustajaksi? Töitä löytyy, jos haluaa ja on valmis tekemään joustoja oman arjen suhteen.
Sinulla on vielä 11 vuotta työuraa jäljellä. Se on pitkä aika olla mukana työelämässä. Ja samalla eläke karttuu.
Enpä päässyt kouluun enkä kauppaan.
N42.
Etäopinnot amkissa? On monia kouluja ja aloja, joihin pääsee käytännössä kaikki hakeneet sisään.
En päässyt kouluun avustajaksi.
Opettele lukemaan.Hohhoijaa. Täällä on annettu valtavasti vaihtoehtoja, mutta mikään ei kelpaa. Et päässyt kouluun avustajaksi niin et voi hakea etäopintoihin?
Mihin etäopintoihin? En ole puhunut mitään opiskelusta.
Minulla muuten on 3 koulutusta.No sitten kannattaa alkaa miettimään sitä opiskelua.
Töitä pitää saada heti eikä 10 vuoden päästä, Ei voi olla syömättä 10 vuotta.
Äh, tulipa käytettyä omaa aikaa ihan hukkaan provon takia. Sä voit jäädä odottamaan, että joku soittaa kotiin ja tarjoaa töitä hyvällä palkalla. Sitten on niitä, jotka toimii. Jatkankin tässä viikonloppua koulutöiden parissa ja maanantaina sitten taas töihin.
Avustajan työt, baarimikon työt ja kaupan kassan työt ovat osa-aikaisia. Myös opettajan työ on osa-aikaista samoin opettajien sijaisten työ.
Kun on tottunut ns ilmaiseen rahaan, että tilille tupsahtaa vastiikkeettomasti rahaa, on tietty kurjaa kun se hana pienenee tai loppuu. Mutta onko se alunperinkään ollut järkevää toimintaa? Saavutettuja etuja ei ole tarkoitettu ikuisiksi.
Vierailija kirjoitti:
L oiset itkee, kun pitää elättää itse itsensä. Hyvä.
Menkää töihin. Ihan siis hakemalla, niinkuin muutkin, miksi ihmeessä lusmun pitäisi vaan päästä hyvään työhön suoraan. Mekin on aloitettu niistä osa-aikaisista töistä, köyhä voi tehdä saman.
Ihan omaa tyhmyyttä, jos on vaan oleillut, ja luullut että niin voi tehdä ikuisesti. Nämä leikkaukset on hyvä ja oikeudenmukainen asia.
Nyt se osa-aikatyön tekeminen tehdään entistä vaikeammaksi näillä päätöksillä! Turhaan siellä pilkkaat. Luulet, että olet ihan itse ansainnut ne edut, tuet ja mahdollisuudet mitä sinulle on kannettu ja nyt muut eivät ansaitse samaa, niinkö? Vai oletko niin vanha ettet tajua, että maailma muuttui tässä välissä eikä työpaikoille enää kävellä lansakoulupohjalta elinikäiseen pestiin?
Ja kyllästyttää tämä jauhaminen pelkästä oleilusta, kun tietää raataneensa ja opiskelleensa itsensä sen eteen, että saisi töitä. Ja nyt kun se vihdoin on tapahtumassa, niin kasataan lisää kiviä rekeen! Ärsyttää niin tuollainen ylimielinen, empatiakyvytön ja mistääntietämätön p***apuhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo joo. Hohhoijaa. Miten on mahdollista, että osa säästää tuista (kuten minä aiemmin) ja osa syö pelkkää makaronia. Velkaneuvojalle tai jollekin elämänhallintakurssille!
Onhan tilanteet tietty erilaisia. Jo ruoankulutuksessa on iso ero esim. pienikokoisella naisella tai isolla miehellä. Myös lähtötilanne vaikuttaa. Onko joutunut tuille niin, että kotona on valmiiksi kaikki ollut vanhaa ja hajoamassa käsiin? Onko tuilla joutunut olemaan pitkän aikaa?
Kyllähän tuilla pärjää, jos on ollut ensin vaikka hyvässä työssä. Vaatteet, kodinkoneet, terveys ja kaikki muu on vielä kunnossa.
Voisiko iso mies elää kuten pienikokoinen nainen, samalla energiamäärällä?
En koe olevani vastuussa köyhistä. Minulle on aivan sama, millä ne elävät. Afrikassakin on vaikka miten paljon köyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Aikuiskoulutuksesta leikataan ja opintotuessa on ollut jo pitkään raja. Työn ohessa voi opiskella, olen tehnyt sen perheellisenä. Aika moni luottaa vanhentuneeseen koulutukseen, mutta myös työn ohessa olisi hyvä aina välillä kerrata edes jotain. Somettelut lopettemalla löytää ihan helvetisti aikaa.
Näköjään.
Suomalaiseksi syntyminen on kuin lottovoitto. Meillä on ilmainen koulutus ja jokainen voi lukea itsensä hyväpalkkaiseksi juristiksi tai lääkäriksi tai mihin vaan hyväpalkkaiseen ammattiin. Voi myös perustaa oman yrityksen. Ei ole pakko elää köyhyydessä.
Vierailija kirjoitti:
Joku viisaampi on todennut että yhteiskuntarauha on aina vain kolmen aterian päässä. Että sillä mennään sitten. Kovia aikoja tiedossa.
Ihmettelen alapeukkuja. Ihan jo työni puolesta tiedän, ettei Kela tai sosiaalitoimi aina auta ja on paljon ihmisiä jotka putoavat tukiviidakon ulkopuolelle. Kuka meistä voi käsi sydämellä väittää, ettei varastaisi tai muulla tavoin turvaisi syömisensä jos oikeasti olisi _pakko_? Että ennemmin kuolisi nälkään jos oikeasti on tilanteessa, ettei saa rahaa, ei ruokaa, ei apua. Ihan skeidaa väittää ettei tekisi koska sen määrää jo eloonjäämisvietti. Ja tämän voin sanoa ihan näin vakityössä olevana, oikeistoa näissäkin vaaleissa äänestäneenä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on aina olemassa, ei kukaan tässä valtiossa tyhjän päälle tipu. Yksinkertaiseen kysymykseen yksinkertainen vastaus.
Kaikkein ikävimmässä asemassa onkin nyt työssäkäyvät köyhät tai pariskunnat, joissa toinen käy matalapalkkaisessa työssä ja toinen on työtön.
He eivät toimeentulotukea saa, vaan maksavat kaiken pienellä palkallaan, ehkä saavat hiukan asumistukea tai työttömyystukea.
Suojaosien ja lapsikorotusten poisto jälkeen osa näistä köyhistä tulee tippumaan viimein toimeentulotuelle.
Se syö työn kannattavuuden rippeetkin pois ja passivoittaa, koska toimeentulotuelta pois pyrkiminen on tutkitusti haastavaa.
Ei ole. Kaikista ikävimmässä asemassa ovat ne toimeentulotukiasiakkaat, jotka haluaisivat tehdä 150 eurolla töitä toimeentulotuen päällä, mutta se työn tekeminen heiltä estetään eikä ilman 150 euroa oikein pärjää muuta kuin syömällä pelkkää makaronia ja sekin on otettu pois hyllyiltä kaupoista.
Toimeentulotuella saa kyllä syödäkseen. Asumiskulut, lääkkeet, terveydenhoito, kotivakuutus ja sähkö maksetaan sun puolesta. Käteen jää 570€ ruokarahaa per aikuinen ja 300€ per lapsi. Jos et saa sillä kuin makaronia, on jossain toimissasi korjattavaa.
Se matalapalkkainen maksaa itse kaiken edellämainitun, tosin saattaa saada hiukan asumistukea. Työssäkäyvä köyhä maksaa lisäksi työmatkakulut ja enemmän ruokakuluja. Eväslounaatkin kun ovat kalliimmat, kuin kotona syöminen. Kotona voi lounaankin korvata ruisleivällä tai puurolla, mutta töissä ei jaksa käydä ilman kunnon kotiruokaa.
Miksi levität valheita ja yksinkertaisimmat uskoo?
Olen pariin otteeseen vuosien varrella joutunut turvautumaan toimeentulotukeen lapseni kanssa, enkä koskaan ole tuollaisia summia saanut. Se mitä laskuri näyttää, on optimistinen arvio siitä mitä Kelan algoritmi l.virkailija laskee.
Vierailija kirjoitti:
En koe olevani vastuussa köyhistä. Minulle on aivan sama, millä ne elävät. Afrikassakin on vaikka miten paljon köyhiä.
Pöydätkö sitten apua, jos itse köyhdyt?
Tiedoksi, että yleensä opettajan viikkotyötunnit ovat osa-aikaisen luokkaa joten opettajan ammattikin pitää kieltää, vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi? Jokaisen pitää elättää itsensä ihan itse. Eikä tuilla ole tarkoitus elellä liian hyvin, kuten nyt. Tuilla voisi saada yhteismajoituksesta sängyn ja ruokaa ja perusvaatteet, muu ansaitaan itse.
Voisitko itse mennä palkatta kokoaikatöihin?
Kyllä voisin, niin voit sinäkin.
No siitä sitten, näytä mallia! Soita iltapuluun ja tehkää juttu siitä miten esimerkillisesti uhraudut.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiseksi syntyminen on kuin lottovoitto. Meillä on ilmainen koulutus ja jokainen voi lukea itsensä hyväpalkkaiseksi juristiksi tai lääkäriksi tai mihin vaan hyväpalkkaiseen ammattiin. Voi myös perustaa oman yrityksen. Ei ole pakko elää köyhyydessä.
Juu, ja jokaiselle on varmasti luvassa unelmien työpaikka ja asunto juuri sieltä mistä sen haluaa.
Ihan varmasti joulupukki on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
L oiset itkee, kun pitää elättää itse itsensä. Hyvä.
Menkää töihin. Ihan siis hakemalla, niinkuin muutkin, miksi ihmeessä lusmun pitäisi vaan päästä hyvään työhön suoraan. Mekin on aloitettu niistä osa-aikaisista töistä, köyhä voi tehdä saman.
Ihan omaa tyhmyyttä, jos on vaan oleillut, ja luullut että niin voi tehdä ikuisesti. Nämä leikkaukset on hyvä ja oikeudenmukainen asia.
Nyt se osa-aikatyön tekeminen tehdään entistä vaikeammaksi näillä päätöksillä! Turhaan siellä pilkkaat. Luulet, että olet ihan itse ansainnut ne edut, tuet ja mahdollisuudet mitä sinulle on kannettu ja nyt muut eivät ansaitse samaa, niinkö? Vai oletko niin vanha ettet tajua, että maailma muuttui tässä välissä eikä työpaikoille enää kävellä lansakoulupohjalta elinikäiseen pestiin?
Ja kyllästyttää tämä jauhaminen pelkästä oleilusta, kun tietää raataneensa ja opiskelleensa itsensä sen eteen, että saisi töitä. Ja nyt kun se vihdoin on tapahtumassa, niin kasataan lisää kiviä rekeen! Ärsyttää niin tuollainen ylimielinen, empatiakyvytön ja mistääntietämätön p***apuhe.
Miksi siis et mene töihin, kertaa nyt vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, ja jokaiselle on varmasti luvassa unelmien työpaikka ja asunto juuri sieltä mistä sen haluaa.
Ihan varmasti joulupukki on olemassa.
No josodotukset on tuommoiset, että noi kaikki odottaa jossain valmiina, niin se vaan kertoo, että yhteiskunta on hyysännyt sua niin paljon, että et enää miellä, että joskus pitää ottaa omaakin vastuuta.
Pahimmassa skenaariossa vuokraa oman asuntonsa ja joku muu kerää rahat.