Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rautakuuri itsenäisesti

Vierailija
08.09.2023 |

Onko käytävä lääkärissä ensin mittauttamassa ferritiini ( hemo aina hyvä) vai voinko aloittaa kuurin itsenäisesti? Viime mittauksesta n 1v ja ferritiini 17. Nyt runsaat ja pitkäkestoiset menkat ja tullut oireita jotka sopis raudan puutteeseen. Onko suosituksia mikä rautalisä olisi mahdollisimman vatsa ystävällinen?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neorauta

Vierailija
2/20 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Floradix Salus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla oli ferritiini 13 ja hemoglobiini oli tippunu normaalista 20-30 yksikköö, mutta koska oli edelleen +- 130 ni lääkärin mielestä ei ollu tarvetta lisäraudalle. No otin ominpäin Obsidania ja olo helpottu, mulla oli ollu joitaki raudanpuutteeseen viittaavii oireita.

Otan edelleen syksyisin yhen kuurin tuota obsidania. Joka kolmas päivä kun maha ei oikein tykkää useemmin. En koe että ois ollu pahaa vaikutusta. Pitäis lopettaa kahvi kokonaan arkena mutta en lopeta ennen kun saan lopputyön valmiiks :D

Vierailija
4/20 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauta suusuihke vihreä ja punainen toimi mulla.

Puhdin (puhti) kautta saat testautettua itsesi ennen ja jälkeen jos kiinnostaa.

Vierailija
5/20 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/20 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauta suusuihke vihreä ja punainen toimi mulla.

Puhdin (puhti) kautta saat testautettua itsesi ennen ja jälkeen jos kiinnostaa.

Nordic Health Rauta (iron) -suusuihke

Vierailija
7/20 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

YA rauta+c+foolihappo. Rautaa kapselissa 25 mg eli maltillisesti, verrattuna siis 100 mg. Tämä on todella hyvä ja olen syönyt jo vuosia kuukautisten yhteydessä ja lisäksi tarpeen mukaan.

https://www.yliopistonapteekki.fi/ya-rauta-c-foolihappo-kaps-80-kpl-493…

Vierailija
8/20 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriltä ei kannata kysyä mitään.

Vierailija
9/20 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noita uskaltaa syödä ominpäinkin. Itsellä oli alkuun 30, vuoden päästä 75. Söin jotain vahvaa rautaa, 100mg. En joka päivä, vuoden aikana varmaan meni 150 tablettia. Sekä jotain poretabletteja kokeilin. Kierukan takia ei ole runsaita kuukautisia, mutta välillä on pitkään kestävää tiputtelua. Syön myös lihaa ym. Ajoittain otan edelleen rautaa.

Vierailija
10/20 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsaongelmaisille: Rauta tarvitsee aina C-vitamiinia (=kasviksia) imeytyäkseen. Ei tyhjään mahaan rautalääkettä.

Vierailija
11/20 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://sideral.fi/sideral-forte-2/

Tuota ostin, ja ostan jatkossakin, nuorelle aikuiselle pojalleni jolla oli ferritiini 40 kieppeissä, kun kävi muutaman eri veriarvon labrassa tsekkaamassa.

Kalliimpaa kuin moni muu rautavalmiste, mutta vatsaystävällinen ja voi nauttia ilman ruoka/juoma-rajoituksia.

Vierailija
12/20 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otan joka päivä varuilta (raudan puutteeseen taipuvaisena) yhden Sana Sol appelsiininmakuisen rauta +d-vitamiini purutabletin. Ei minun mahani ainakaan siitä ole moksiskaan. Niitä myydään Lidlessäkin. Helppoa ja edullista.

Sillä varmistan saavani suositellun määrän rautaa päivässä. Niitä uskaltaa ottaa ilman verikokeitakin, kun ei ole turhan paljon sitä rautaa suositeltuun annokseen nähden.

Vierailija
13/20 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä otan joka päivä varuilta (raudan puutteeseen taipuvaisena) yhden Sana Sol appelsiininmakuisen rauta +d-vitamiini purutabletin. Ei minun mahani ainakaan siitä ole moksiskaan. Niitä myydään Lidlessäkin. Helppoa ja edullista.

Sillä varmistan saavani suositellun määrän rautaa päivässä. Niitä uskaltaa ottaa ilman verikokeitakin, kun ei ole turhan paljon sitä rautaa suositeltuun annokseen nähden.

Hups, d kirjaimen tilalle piti laittaa c-vitamiini.

Vierailija
14/20 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferrodanista ei tule mulle vatsaoireita. Oon syönyt sitä ilman lääkärin määräystä jo vuosia, koska olen vegaani ja on runsaat menkat. Syön sitä säännöllisen epäsäännöllisesti aina kun alkaa väsyttää ilman selvää syytä.

Vierailija
15/20 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä ferritiiniä välttämättä tarvitse mitata nyt, jos tilanne on kertomasi kaltainen. Mutta, voisit käydä otattamassa herkän crp:n. Rauta kun on kaikkien bakteerien ja muiden öttiäisten ruokaa, niin et tule sitten vahingossa niitä ruokkineeksi.

Vierailija
16/20 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän apteekin rautasuihketta. Sopii erittäin herkälle vatsalleni.

Vierailija
17/20 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko ikinä kuulleet naisesta, jolla olisi liikaa rautaa veressä ja siitä olisi terveydellistä haittaa?

En minäkään.

Senkun syöt, se on luontaistuote. Ei siihen mitään satojen eurojen testiä tarvitse että voit ostaa.

Vierailija
18/20 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä ferritiiniä välttämättä tarvitse mitata nyt, jos tilanne on kertomasi kaltainen. Mutta, voisit käydä otattamassa herkän crp:n. Rauta kun on kaikkien bakteerien ja muiden öttiäisten ruokaa, niin et tule sitten vahingossa niitä ruokkineeksi.

.

...

...

Mitävittuamäjust luin?

Kyllä, rauta tosiaan elättää harvinaisia anaerobisia bakteereita. SYVÄN VALTAMEREN POHJASSA UPONNEIDEN LAIVOJEN TERÄSRUNGOISSA. Ei sinun verisuontesi sisällä.

Vierailija
19/20 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauta sitten häiriintyy imeytymisen kannalta lähes mistä vaan, varsinkin maidosta. C-vitamiinin kanssa saa ottaa, ja paras olisi jos ainakin pari tuntia jälkeen ruokailun ja pari tuntia ennen ruokailua. Itse ottanut jos olen herännyt keskellä yötä, c-vitamiinin kanssa.

Voihan tuo vatsallekin jotain tehdä, ainakin tavara on mustaa

Vierailija
20/20 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rauta sitten häiriintyy imeytymisen kannalta lähes mistä vaan, varsinkin maidosta. C-vitamiinin kanssa saa ottaa, ja paras olisi jos ainakin pari tuntia jälkeen ruokailun ja pari tuntia ennen ruokailua. Itse ottanut jos olen herännyt keskellä yötä, c-vitamiinin kanssa.

Voihan tuo vatsallekin jotain tehdä, ainakin tavara on mustaa

Otan aina iltapalaksi omenan ja sen kanssa rautatabletin.