Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleeko meidän lapsista nyt ihan tyhmiä ja alkoholisteja isona?

Vierailija
22.12.2006 |

Meillä ei juoda alkoholia (tai no mies ehkä pari saunaolutta vuodessa). Eli meillä ei ole pulloja kaapissa lasten ihmeteltävänä miksi he eivät saa niihin koskea eli muodostamassa kiellettyä hedelmää. Pitäisikö meidän nyt luopua tästä käytännöstä ja hommata viinipulloja tms. ja opettaa lapsille miten sivistyneesti juodaan? Miksi meidänlaisia vanhempia pidetään jotenkin outoina? :)

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
22.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun näkevät esim. juhlissa muiden juovan lasit viiniä tai telkkarissa jotain, niin te voitte opastaa, että " tuo on normaalia ja sivitynyttä käytöstä alkoholin suhteen" eikä sanoa, että " hyi, tuota juomaa EI SAA koskaan juoda koska äitikään ei juo!" Tärkeintä on mitä opetatte lapsillenne aiheesta. Kunhan opetatte, ettekä pidä asiaa salassa ja lapsia tynnyrissä niin, että yhtäkkiä 14-vuotiaana he tajuavat, että on jokin ihmeaine, mistä kaikki puhuu jne...

Vierailija
2/15 |
22.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimenomaan ei saa tehdä alkoholista kiellettyä hedelmää! Taitaa ap:lla olla joku vinouma päässä, kun pitää alkoholia kiellettynä hedelmänä! Miksi lapsi ei saisi koskea olutpulloon! Just tuolla mentaliteetilla tulee pahimmat traumat ja suuri himo - kielletty hedelmähän se just houkuttaa! Jos suhtaudutte noin, niin kannattaa ajatella uudelleen asiat. Koska ei se " kielletty hedelmä, kaljapullo" ole vain teidän kaapissa tarjolla, vaan joka kaupassa ja kaverien kotona! Jossain se tulee vastaan, ja on toivottavaa, ettei se silloin ole lapselle kielletty hedelmä = suuri houkutus, vaan ihan neutraali asia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
22.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaanhan lapset juovat todennäköisemmin siinä tapauksessa, että näkevät vanhempiensakin juovan. Tästä oli taas telkkarissa about toissapäivänä. Ja toinen on se, että mitä nuorempana alkaa juomaan, sitä suurempi todennäköisyys on päätyä väärinkäyttäjäksi.

Ihan hyviä syitä nämä ovat vähän varjella lapsia alkoholilta.

Vierailija
4/15 |
22.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tutkimusten mukaanhan lapset juovat todennäköisemmin siinä tapauksessa, että näkevät vanhempiensakin juovan. Tästä oli taas telkkarissa about toissapäivänä. Ja toinen on se, että mitä nuorempana alkaa juomaan, sitä suurempi todennäköisyys on päätyä väärinkäyttäjäksi.

Ihan hyviä syitä nämä ovat vähän varjella lapsia alkoholilta.

On kyse ääripäistä. vanhemmat juo liikaa = lapsesta voi tulla samanlainen. Mutta myös jos alkoholi salataan, se voi alkaa kihetomaan liikaa. Kultainen keskitie lienee paras.

Vierailija
5/15 |
22.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsistasi tulee fiksuja ihmisiä, usko pois!

eiköhän näitä " kohtuukäyttöä" nähneitä nuoria ja aikuisia ole Suomi täynnä...

Vierailija
6/15 |
22.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

terssilla ja jossain vaiheessa isäni oli NIIN kännissä, että makasi sammuneena takapihan nurmikolla ja seuraava päivä meni oksentaessa.

Kun tulin teini-ikään join viinaa ihan samalla tavalla kuin isäni. Aina meni överiksi, en osannut suhteuttaa viinan määrää pieneen kokooni. Sitten makoilin sammuneena milloin missäkin, putkassa ja seurakunnan selviämispisteessä myös, muisti meni usein...

Vasta lähempänä 25-v opin, että viinaa voi juoda sillein, ettei taju lähde. Nyt kun minulla on lapsia, en ole kertaakaan ollut sellaisessa humalassa, että muisti olisi lähtenyt tms.

Meillä ei kotona käytetä lainkaan alkoholia lasten aikana. Tai siis olen eronnut, tiedän, että lasteni isä ottaa muutaman saunakaljan tms., mutta itse EN VAAN VOI juoda lasten aikana.

Vierailija
7/15 |
22.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

eiköhän näitä " kohtuukäyttöä" nähneitä nuoria ja aikuisia ole Suomi täynnä...

Nimeomaan kohtuukäyttöä lasten on ihan hyvä nähdä. Olet itse kai tynnyrissä kasvanut?

Vierailija
8/15 |
22.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ihmeessä lasten pitäisi nähdä viinan juontia??

Mikä niin elintärkeä juttu heiltä jää kokematta, kun kotona ei juoda??

Vierailija
9/15 |
22.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin heidän ei tarvitse sitten ryypätä aikuisena kielletyn hedelmän maku suussa.

Vierailija
10/15 |
22.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei juoda ja se ei vois minua vähempää kiinnostaa kuten ei muidenkaan juominen.

Nyt se sitten on varmaan kaikkien mielestä salailua ja lapsista tulee juoppoja:)

Itse asiassa lapset ovat alkaneet jossain vaiheessa kysellä, mitä viina ja kalja on ja juoko isi ja äiti. Olen vastannut totuudenmukaisesti, että olemme maistaneet joskus, mutta kumpikaan ei tykännyt siitä ja siksi me emme juo. Mutta että useimmat ihmiset ottavat joskus pullollisen olutta saunan jälkeen tai juovat jotain. Ja että osa taas ei hallitse alkohin käyttöä ja juo liikaa, koska alkoholi menee päähän ja käytös muuttuu.

Eipä he ole sitä asiaa sen kummemmin ihmetelleet. Joskus vain ovat sanoneet, että ollessaan kaverin luona kaverin isä joi kaljaa. Eivät ole sitä ihmetelleet, todenneet vain.

Kokemuksesta voin sanoa, että raittiiden perheistä kasvaa kyllä raittiita lapsia. Sisarukseni kaikki ovat raittiita ja heidän lapsensa (ovat jo täysikäisiä) ovat kaikki raittiita. Kokeilleet ovat ja todenneet ettei ole heidän juttu. Että turhaa rahan hukkaa ja sillä selvä.

Vierailija
11/15 |
22.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen miski kannattaa opettaa lapsille kohtuukäyttöä.

Tämä kirjoittaja ei siis tiennyt, että on olemassa kohtuukäyttöä!! Ihan sama, jos olisi absolutistiperheestä. Hyvä ystäväni on absol. perheestä, ja kännäsi 15-25-vuotiaana ihan tolkuttomasti, siis joka viikonloppu baanalla -tyyliin. Ei kuitenkaan ollut alkoholisti, sehän on eri asia, huom huom.

Sitten tapasi miehen (veljeni), jonka kanssa ottaa " sivistyneesti" .

:)

Vierailija:

terssilla ja jossain vaiheessa isäni oli NIIN kännissä, että makasi sammuneena takapihan nurmikolla ja seuraava päivä meni oksentaessa.

Kun tulin teini-ikään join viinaa ihan samalla tavalla kuin isäni. Aina meni överiksi, en osannut suhteuttaa viinan määrää pieneen kokooni. Sitten makoilin sammuneena milloin missäkin, putkassa ja seurakunnan selviämispisteessä myös, muisti meni usein...

Vasta lähempänä 25-v opin, että viinaa voi juoda sillein, ettei taju lähde. Nyt kun minulla on lapsia, en ole kertaakaan ollut sellaisessa humalassa, että muisti olisi lähtenyt tms.

Meillä ei kotona käytetä lainkaan alkoholia lasten aikana. Tai siis olen eronnut, tiedän, että lasteni isä ottaa muutaman saunakaljan tms., mutta itse EN VAAN VOI juoda lasten aikana.

Vierailija
12/15 |
22.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoholipitoisia juomia, mutta ei täällä kyllä mitään kännäysmeininkiä näe baareissa tai muissa paikoissa. Lapset eivät reagoi mitenkään ihmeellisesti kun vanhemmat esitysten lomassa hörppivät viiniä. Asuinpaikkana on keski-eurooppa.

Vierailija
13/15 |
22.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkulleni uskoteltiin pienenä, että viina on suunnilleen myrkkyä ja siitä voi kuolla. Serkkuni uskoikin pitkään kunnes n. 15-vuotiaana oli jossain kavereiden kanssa kokeillut ja kun siitä ei kuollutkaan niin tästä alkoi jatkuva salajuonti viikonloppuisin.

Järkevintä on luoda terve suhde viinaan eli että esim kun tulee vieraita tai paremman ruuan kanssa voi juoda lasin viiniä, mutta ei pullo per nenä siis (ei kuitenkaan ole mikään pakko juoda silloinkaan - vieraita voi tulla ja hauskaa voi olla ilman viinaa). Lapsille olisi hyvä opettaa myös, että viinasta voi tulla hyvä olo, mutta sillä on myös kääntöpuolensa. Jos kertoo vain huonoista puolista niin nuori ensimmäistä kertaa kännissä luulee, että kaikki olikin huijausta ja viina on ok.

Vierailija
14/15 |
22.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa ja vastuuta omista törttöilyistä ei tarvitse itse ottaa koskaan vaan aina voi kaiken laittaa vanhempiensa piikkiin.

Juoppohan ei itse juo vaan se johtuu siitä kun

a. vanhemmat ei juoneet

b. vanhemmat joi

oma syyhän se ei koskaan ole

Vierailija
15/15 |
22.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta juotiin teillä kotona kohtuudella tai ei ollenkaan, niin tärkeintä on ASENNEKASVATUS. Vaikkei kotona juotaisi, niin on kuitenkin hyvä käsitellä lapsen kanssa alkoholiin liittyviä asioita ja sen käyttötilaisuuksia jonkin luontevan tapahtuman puitteissa. Vaikkapa häissä selittää lapselle, miksi aikuiset skoolaavat kuohuviinillä. Nimenomaan tuomitseva ja hyssyttelevä asenne tekee alkoholista kielletyn hedelmän ja sitten ne kullannuput ovat tuolla kylillä ns. nakit silmillä kolmetoistakesäisenä. Näin kärjistetysti sanottuna :) Jos kotona juodaan kohtuudella, niin aikuisten voivat luontevasti esim. ruokapöydässä kertoa, miksi he nyt nauttivat lasillisen viiniä aterian kanssa.

Loppujen lopuksi kaikkein vahingollisinta lapsen kannalta on alkoholismi sekä täysin tuomitseva asenne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme