Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten kiroilu ja hävyttömyydet?

Vierailija
22.12.2006 |

Meidän esikoinen on nyt ekalla ja kavereilta on opittu nyt kaikki mahdolliset kirosanat ja hävyttömyydet. Miten muut saa pidettyä omat lapset puhdas suisina? Meillä on aina ollut jyrkästi kirosanat kielletty. Ite ei kiroilla ainakaan lasten kuullen ja torutaan jos lapset kiroilee. Kaikki alkoi ensin lasten serkuista, oltiin sielä kylässä niin tuliaisena oli sana paska. Sitä hoki enimmäkseen kaksi nuorinta (t2v ja p3v). Sitten tuli sanavarastoon myös vittu. Esikoisen kavereita kun kävi niin kuuluu pienille huutoa että lesbot ja homot. Nyt tänään viimeisin oli kun esikoinen huutaa kaverinsa kanssa lastenhuoneesta että pienemmät nussii!

Aina pidän omille lapsille puhuttelua että tommosia ei puhuta ja hyvin kuulemma esikoinen tietää mitä kaikki sanat tarkoittaa, kaverit on kertonut. Pienet ei kuitenkaan ymmärrä ja uhmaikäisinä nämä sanat jää tosiaan sinne sanavarastoon. Harmittaa tosi paljon ja ei tiedä millä saan ne puheesta karsittua. Ei ole kiva kaupassa kun 3v huutaa että senkin paskapää tai näyttää ihmisille keskisormea!! Kavereille kun he meillä ovat sanon myös että meillä ei tommosia puhuta mutta sitten näitä kuiskitaan pienille ja käsketään tulla mulle sanomaan.

Onko muilla tämmöstä ongelmaa ja miten te pystytte pitämään omat lapset erossa moisista hävyttömyyksistä. Serkkujen perheessä vanhemmatkin kiroilee lasten kuullen ja nauravat vielä päälle. Ja se heistä vasta huvittavaa on ku lapset kiroilee. Mun mielestä noi puheet lapsen susta ei ole kivaa kuunneltavaa!!

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
22.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketä asia häiritsee vai eikö muilla ole tätä ongelmaa?

ap

Vierailija
2/4 |
22.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en ole luottanut siihen, että lapsi " kuulemma" tietää mitä sanat tarkoittavat jos kaverit ovat kertoneet. On meinnaan vielä kolmasluokkalaisillakin aika hakusessa. Joten olen selittänyt sanojen merkityksen oikein ja asiallisesti. Ja sitten olen sanonut että ne ovat huonoja sanoja ja epäkohteliaita käytettäväksi - jos siis ovat sitä (ainahan ne eivät ole, esim vittu voi kansanperinteestä ja helvetti uskonnosta puhuttaessa olla hyvinkin asiallisia sanoja, samoin homoseksuaaleista jne voidaan puhua myös asiallisesti).

Meillä tämä on toiminut. Ei ole tarvinnut juurikaan kuunnella lasten kiroilua.

Satunnaisiin sanojen pihahtamisiin en ole puuttunut paheksuvaa tuhahdusta kummemmilla keinoilla. Ei ole tarvinnut ja luulen itseasiassa että jos olisin siihen enemmän huomiota kiinnittänyt, tulos olisi ollut huonompi kun kiroilusta olisi tullut uhman väline.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
22.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysynyt pojalta että tietääkö mitä tarkoittaa ja hän todella on tiennyt lapsen tavalla. Nussiminen on että laittaa pippelin pimppiin ja homo on että kaksi miestä yrittää tehdä lasta :)

Meilläkin ennen toimi tämä että ei erityisemmin kiinnitetty huomiota eli jos telkkarissa kuulu kirosana ja sieltä pingahti lasten suuhun niin ei kiinnitetty huomiota ja se jäi. Nyt vaan tuntuu että se ei enää riitä kun kaverit tosiaan tekee siitä hienon jutun. On hienoa sanoa näitä juttuja, sitten ollaan jotenkin niiin isoja ja fiksuja. Esikoinen ei näitä sanoja sano ilman kavereita, mutta tosiaan näiden pienten suusta sitä ei meinaa saada pois. Sitten kun yksi sanoo niin kaksi muuta tulee hihkumaan että äiti äiti toi sano paska. Siihen on sitten pakko sanoa ettei semmosta saa sanoa tai jos en sano alkaa kaikki sitä toistaa.

Toivottavasti tämä vaihe menis ohi tässä joululoman aikaan!!

ap

Vierailija
4/4 |
22.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekaluokkalaisella oli tosin tossa syksyllä semmonen joku vaihe, että ihan pakko oli sanoa se paska kun oli vihanen ja siitä sovittiin että joka sanasta vähenee viikkoraha 20 sentillä... parissa päivässä loppu sitten tää vaihe. muuten ei onneks oo käyttäny ja jos jossain kuulee niin usien paheksuu ihan ääneen (esim. mun veljelle sanoo aina että kiroilu on tosi rumaa)