Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömyysturvan leikkaukset voimaan jo vuodenvaihteessa

Vierailija
07.09.2023 |

Työttömyyskorvauksen leikkaukset tulevat voimaan jo tammikuun alussa. Lakeja valmistellaan niin kiireellä, ettei niiden vaikutuksia ehditä arvioimaan.

Tammikuusta lähtien ansiosidonnainen päiväraha leikkautuu jo 8 viikon työttömyyden jälkeen. Lapsikorotukset poistuvat myös.

Samalla palstan hallitusfanien väitteet siitä, että leikkaukset tulevat vasta pitkän ajan päästä, ovat osoittautuneet pötypuheeksi.

https://www.is.fi/paakirjoitus/art-2000009839739.html

Kommentit (182)

Vierailija
161/182 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulevat voimaan esityksen mukaan 1.4.2024 ja viimeiset 1.9.2024. Eivät koske jo myönnettyjä etuuksia.

Tuokin on väärin. Jos olet töissä niin koskee sua ja jos olet niin ei koske eli taas tekemisestä rangaistaan.

Turha odottaa, että me omaiset hoidettaisiin mitään eläkeläisiä. Asukoot paskaisissa kämpissään.

Vierailija
162/182 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kun leikataan,niin Suomen rahatilanne saadaan paremmaksi. Uuden hallituksen leikkaukset jäi vähän ujoksi,olisin odottanut paljon enemmän ja nyt pitää pettyä. Ei me saada millään taloutta kuntoon jos leikkauksia ei tehdä. Työttömille pitää pystyy järjestää töitä ja työttömien pitää ottaa vastaan työ mikä osoitetaan. Olen itsekkin lapioinut lunta, siivonnut katuja,lajitellut alennuslippuja rannekelloihin ym ym.. kaikki hommat teen.

Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia ja työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia.

Maksetaan jopa 8000 eläkettä kuukaudessa valtion työntekijöille nykyisten työssäkäyvien eläkemaksuista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/182 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevat voimaan esityksen mukaan 1.4.2024 ja viimeiset 1.9.2024. Eivät koske jo myönnettyjä etuuksia.

Tuokin on väärin. Jos olet töissä niin koskee sua ja jos olet niin ei koske eli taas tekemisestä rangaistaan.

Turha odottaa, että me omaiset hoidettaisiin mitään eläkeläisiä. Asukoot paskaisissa kämpissään.

Mä en tule ikinä auttamaan ketään vapaa-ajalla ja työkokeiluissa ja muissa palkattomissa hommissa haen saikkua.

Mun puolesta saa kaikki olla ilman apua ja asua kakka vaipoissaan paskaisissa kämpissään.

Vierailija
164/182 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyysturvan kuuluukin olla väliaikainen ratkaisu. Työtä löytyy jos on tahtoa ja tarmoa. Itse olen ollut viikon työtön eka haastattelu jo sovittu. Työ ei ole unelmaduuni vältämättä mutta onpahan jotain. Toivottavasti tärppää..

Tahto ja tarmo ei riitä jos ei ole työkykyä. Kyllä minutkin revittäisiin töihin - minusta suorastaan kilpailtaisiin - jos työkyky olisi ennallaan. T. Tapaturmassa loukkaantunut

Vierailija
165/182 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin vaan miten maksan vuokran tulevaisuudessa. Perustoimeentulotuella? 

Juuri tämä on se hallituksen idea tässä, tosielämässä.

Kaikki ovat kohta ttt-luukulla.

Irtisanomissuojaa heikennetään.

Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot, ei saa omistaa kesämökkiä.

Mikään laina ei ole asumismeno eikä lasku.

Yhtiölaina /rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html

Vierailija
166/182 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Työttömille pitää pystyy järjestää töitä ja työttömien pitää ottaa vastaan työ mikä osoitetaan. "

Tuo on niin ontto väite, koska kukaan muu ei osoita (suomeksi sanottuna 'anna') työtä kuin työnantaja. Kunta, TE-toimisto, Kela tai edes Patteri Orpo ei osoita kellekään työttömälle paikkaa, jonne mennä palkkaa tienaamaan. 

Näin on. Työpaikat pidetään jopa piilossa ja työnhakijoita kehoitetaan etsimään piilotyöpaikkoja.

Näin suuri pula työntekijöistä on 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣!

TE-toimisto ei välitä työpaikkoja. Sen asiakkaat etsivät ihan keskenään itselleen työpaikkoja.

Minullekin ehdotettiin nyt jotain kurssia, misdä pääsee saamaan vertaistukea toisilta työttömiltä. Tähän pitää kuulemma sitoutua ja vie aikaa. Mihin minä tämmöistä tarvitsen. Sekin aika kannattaa käyttää työnhakuun. Tuo TE-toimisto pitäisi lakkauttaa. En tiedä ketään, jolle se kunnon työtä olisi välittänyt. Pitäisi yksityistää tämä palvelu.

Niin, ne työllisyyskurssit ja muut palkattomat työpalvelut onkin yksityistetty. TE-toimisto vain ostaa ne palvelut työttömälle. TE-toimisto ei enää itse järjestä näitä työllisyyskursseja eika muitakaan palveluita työttömälle. Kun työtön määrätään palveluun, niin työllisyyspalveluja myyvä taho pääsee kiinni helppoon rahaan.

Nämä kaiken maailman työllisyyskurssit ovat nykyajan riistoa. Työttömillä tehdään bisnestä. Kuka on röyhkeä, se saa rahaa.

Vierailija
167/182 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Työttömille pitää pystyy järjestää töitä ja työttömien pitää ottaa vastaan työ mikä osoitetaan. "

Tämähän jos mikä lisää työntekijän motivaatiota! NOT. Totta puhuen alkaa kuulostaa entisen Neuvostoliiton työllisyyspolitiikalta. Kai vielä jotkut muistatte millaiseksi sen maan palvelusektori (puhumattakaan muusta yhteiskunnasta) meni? Ketään ei kiinnostanut v*ttuakaan oman työnsä jälki tai että kuinka kauan tai millä v-käyrällä jonkin yksinkertaisen perustehtävän hoitaminen meni. Tai sitten sitä tehtävää ei just sillon huvittanut tehdä.

Tässä tilanteessa tarvitsemme porkkanaa, ei ruoskaa, arvon päättäjät. Oletteko te näin pahasti vieraantuneet tavallisen suomalaisen maailmasta? Ketä te oikein edustatte?

Itse hyväosaisena pelkään mitä seurauksia tästä kaikesta järjettömyydestä on yhteiskuntarauhallemme. En haluaisi alkaa rakentaa muuria taloni ympärille.

Niin, mun kädet ei kestä pesemistä ja lisäksi on ibs eli ravaanko paskallaja teen salaatteja ravintolassa, kun kädet ei kestä jatkuvaa pesemistä eikä hanskoja?

Vierailija
168/182 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän jos mikä lisää työntekijän motivaatiota! NOT. Totta puhuen alkaa kuulostaa entisen Neuvostoliiton työllisyyspolitiikalta. Kai vielä jotkut muistatte millaiseksi sen maan palvelusektori (puhumattakaan muusta yhteiskunnasta) meni? Ketään ei kiinnostanut v*ttuakaan oman työnsä jälki tai että kuinka kauan tai millä v-käyrällä jonkin yksinkertaisen perustehtävän hoitaminen meni. Tai sitten sitä tehtävää ei just sillon huvittanut tehdä.

Tässä tilanteessa tarvitsemme porkkanaa, ei ruoskaa, arvon päättäjät. Oletteko te näin pahasti vieraantuneet tavallisen suomalaisen maailmasta? Ketä te oikein edustatte?

Itse hyväosaisena pelkään mitä seurauksia tästä kaikesta järjettömyydestä on yhteiskuntarauhallemme. En haluaisi alkaa rakentaa muuria taloni ympärille.

Niin, mun kädet ei kestä pesemistä ja lisäksi on ibs eli ravaanko paskallaja teen salaatteja ravintolassa, kun kädet ei kestä jatkuvaa pesemistä eikä hanskoja?

Asiakkaat ne ruoat syö. Pitää ilmeisesti siirtää ongelma heille.

Vierailija
169/182 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tule ikinä auttamaan ketään vapaa-ajalla ja työkokeiluissa ja muissa palkattomissa hommissa haen saikkua.

Mun puolesta saa kaikki olla ilman apua ja asua kakka vaipoissaan paskaisissa kämpissään.

Varmasti tulet. Riippuu ainoastaan siitä, että paljonko sähköpiiskaan laitetaan voltteja.

Eläkeläiset tulevat olemaan ilman hoitoa.

Sotessa suunnitellaan, että omaiset osallistuu. Ei osallistu 😁😁😁😁😁

Vierailija
170/182 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiakkaat ne ruoat syö. Pitää ilmeisesti siirtää ongelma heille.

Hyvä tuloisten ongelmiksi jotka käy ravintolassa.

Se on voi voi, kun nykyään ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle.

Tehkää itse ruokanne niin tiedätte, että on puhtailla käsillä tehty.

Vierailija
171/182 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti tulet. Riippuu ainoastaan siitä, että paljonko sähköpiiskaan laitetaan voltteja.

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta. Valtio palkkaa hoitajat ja maksaa tes-palkkaa tai sitten eläkeläiset on ilman hoitoa ja apua, se on voi voi.

Vierailija
172/182 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta. Valtio palkkaa hoitajat ja maksaa tes-palkkaa tai sitten eläkeläiset on ilman hoitoa ja apua, se on voi voi.

Sosiaaliohjaajat suunnitteli, että omaiset osallistuu ja nyt tuli oikeisto hallitus joka vesitti kaiken 😁

Vierailija
173/182 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs hyvin työllistävää koulutusalaa ehdotatte kolmi-nelikymppiselle?

Hoiva-ala.

Mikä sieltä tarkemmin? Ammattikoulutaso (lähihoitaja), AMK-taso (sairaanhoitaja) vai mikä?

Lähihoitaja vaikka ensin siitä voi aina lisäkouluttautua työn ohessa jos haluaa. Sairaanhoitaja, kätilö, ensihoitaja mahdollisuuksia on monia. Mutta lähihoitajia tarvitaan se on hyvä ja tärkeä työ. Tarvitsemme lisää hoitajia.

Ei kaikista ole hoitajiksi vaikka olisi nainen.

Tietenkin kaikista on hoitajiksi. Miksi ei olisi?

Haluatko että sinua hoitaa ihminen joka ei halua koskea sinuun, kiroilee ja jolta palaa pinna niin että alkaa huutamaan.

Mikä työ on sitten semmoinen missä ihmisten kanssa ei ola tekemisissä millään tavalla? Jos olet töissä täytyy osata käytäytyä. Kyllä munkin tehnyt monesti mieli haistattaa pitkät kun olen asiakaspalvelua tai hoivatyötä tehnyt ja ollut ärsyttävä asiakas. Mutta aina olen säilyttänyt malttini ja pysynyt rauhallisena hoitanut työni parhaani mukaan. Semmosta se työelämä on

Luuletko että en ole ikinä ollut töissä, olen tehnyt 20v töitä. Mutta edelleen minusta ei ole hoitajaksi, ei koska hermoni ovat täysin riekaleina ja kuirmitun valtavasti ihmisistä ja sillon pinna palaa.

Enkä mistään hinnasta halua koskea asiakkaisiin, en tutkia haavoja tai alapäätä.

Minäkään en pystyisi varsinkaan kenenkään alapäätä koskemaan, en tekemään haavahoitoja tms. Ahdistuisin valtavasti, jos joutuisin näkemään kuolevia ihmisiä ja heihin koskemaan.  Omassa elämässä ollut niin paljon sairautta yms.ja olen joutunut huolehtimaan toisen ihmisen tarpeista, niin pää ei enää kestäisi, jos joutuisin sitä työkseni tekemään.  Saa haukkua vapaasti yhteiskunnan elätiksi, mutta olen ennemmin työtön, kuin opiskelisin lähihoitajaksi. Varmasti saisin jo koulusta lähtöpassit, jos en kykenisi harjoitteluja suorittamaan. 

Vierailija
174/182 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät tule. Jos astuvat voimaan niin aikaisintaan joskus kun ensi vuosi on pitkällä. Muhun ei leikkaukset vaikuta merkittävästi. Elämä jatkuu kuten tähänkin asti :)

Vierailija
175/182 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kamalaa olla nyt eläkeläinen, kun tietäisi, että ei ole auttajia, jos sairastuu.

Vierailija
176/182 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kamalaa olla nyt eläkeläinen, kun tietäisi, että ei ole auttajia, jos sairastuu.

Mä en auta ketään. Olen kaikki vapaa-ajat kotona.

Saa ihan rauhassa olla apua tarvitsevia vanhuksia ja lapsiperheitä. Ei kiinnosta. Jokainen kantakoon vastuun itsestään.

Vierailija
177/182 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en auta ketään. Olen kaikki vapaa-ajat kotona.

Saa ihan rauhassa olla apua tarvitsevia vanhuksia ja lapsiperheitä. Ei kiinnosta. Jokainen kantakoon vastuun itsestään.

Oi voi, saiko naapurin eläkeläinen aivoinfarktin, kukaan ei vie roskia, jääkaapissa homehtunutta ruokaa, lakanoissa ulostetta. Oi voi sentään, menen omaan kotiini lepäämään, katsomaan telkkaria ja tekemään käsitöitä.

Sellaista on elämä, toisilla huonoa, toisilla hyvää.

Vierailija
178/182 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä ei saa kohta enää henkilökohtaista avustajaakaan, kun hallitus leikkaa asumistuet ja sovitellut päivärahat.

No, jos tarvitset avustajaa niin muutat sitten vaan Helsingistä vaikka Joensuuhun, missä voi saada avustajan.

Pienipalkkaiset muuttaa Helsingistä pois ja se tarkoittaa palveluiden loppumista.

Vierailija
179/182 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus taisi jättää laskuista sen, mitä yhteiskuntaan pettynyt, syrjäytynyt ihminen tulee maksamaan.

Nuorissa on ennätysmäärä sekaisin olevia, tuhansia joiden elämästä ei tiedetä yhtään mitään koska ovat ns. hävinneet tutkasta (eivät myöskään nosta etuuksia). Jos nämä ihmiset yhdistävät voimansa muiden syrjäytyneiden kanssa, jälki voi olla rumaa. Myös ihan tavallinen perheellinen voi menettää hermonsa lopullisesti. Lapsiperheitä on kuritettu jo pitkään, ainoastaan eläkeläisten ostovoima tuntuu nousevan. Voi hyvinkin olla, että mummojen ryöstöt ja tapot lähtevät nousuun.

Itseäni ei ole enää hetkeen kiinnostanut muu yhteiskunta. Olen anellut apua ollessani hyvin pimeässä paikassa, sitä saamatta. Heitetty ulos palveluista, lähetteet hylätty. Vaadittu hyppimään renkaiden läpi vaikka olin juuri ollut osastohoidossa, sitten taas kun osoitin omaa kiinnostusta ja jaksamista, vedetty pois aiemmin tarjotut ja tyrkytetyt palvelut.

Minun puolestani Suomi yhteiskuntana voi vaikka palaa maan tasalle.

Vierailija
180/182 |
10.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroan liitosta. Eroan myös kirkosta. Teen töitä joista en veroa maksa. Vähennän kulutusta. Varastan kaupasta.