Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömyysturvan leikkaukset voimaan jo vuodenvaihteessa

Vierailija
07.09.2023 |

Työttömyyskorvauksen leikkaukset tulevat voimaan jo tammikuun alussa. Lakeja valmistellaan niin kiireellä, ettei niiden vaikutuksia ehditä arvioimaan.

Tammikuusta lähtien ansiosidonnainen päiväraha leikkautuu jo 8 viikon työttömyyden jälkeen. Lapsikorotukset poistuvat myös.

Samalla palstan hallitusfanien väitteet siitä, että leikkaukset tulevat vasta pitkän ajan päästä, ovat osoittautuneet pötypuheeksi.

https://www.is.fi/paakirjoitus/art-2000009839739.html

Kommentit (182)

Vierailija
41/182 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt vain otatte naiset jonkun joka elättää. Ei aina voi työtön mitään rakkausjuttuja miettiä.

Ei riitä ulkonäkö ja paino,älä luule että kaikki naiset saa kenet tahansa miehen.

Itse otin melkein 40v vanhemman ja sairaan ukon. Pitkään oltiin yhdessä, kun en töitä saanut.

Vierailija
42/182 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potuttaa, että tämä on oikein prioriteetti numero yksi viedä työttömiltä pienistä rahoista isot prosentit. Hallituksen perhepaketti: 10 € /kk lisää lapsilisää kaikille yksinhuoltajille. Samalla minulta,työttömältä leskiäidiltä, viedään 120 €/kk työmarkkinatuen lapsikorotusta (kuten muiltakin)

Keneltäkään ei viedä mitään. Eivät ne rahat ole työttömien rahoja vaan veronmaksajien rahoja. 

Yhteiskunta on sitä oikeudenmukaisempi mitä suuremman osan tienaamistaan rahoista yksilö saa omaan käyttöönsä. Työtön ei tuota tälle yhteiskunnalle muuta kuin tappiota. Hän ottaa sen mitä valtio hänelle antaa eikä hänelle kuulo lähtökohtaisesti mitään.

Tulevaisuuden veronmaksajat vähenevät entisestään kun lapsiperheitä kyykytetään. Jos jostain perhe-etuuksista pitää leikata niin hyvätuloisilta lapsilisät pois eikä vähävaraisten lapsikorotuksia. Työttömyysturvastakin maksetaan muuten verot...

Eihän niitä lapsia nytkään synny. Syntyvyys on laskussa. 2022 lapsia syntyi vähemmän kuin 150 vuoteen vuodessa on syntynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/182 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aktiivimalli ykkönen ajettiin aikoinaan kauhealla kiireellä läpi eduskunnassa joulun aikaan, myöhemmin sitten todettiin että uudistus ei ollutkaan ihan se mitä oltiin ajateltu.

No, ei kai jos jossain kabinetissa päätetään, että tuosta tehdään poliitikko! Ei yhtään tunneta kyseistä henkilöä, ei neuvotella hänen kanssaan, ei edes kysytä haluaako hän poliitikoksi eikä sillä edes ole väliä haluaako vai ei. Mikä voisi mennä enemmän pieleen?

Vierailija
44/182 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyysturvan kuuluukin olla väliaikainen ratkaisu. Työtä löytyy jos on tahtoa ja tarmoa. Itse olen ollut viikon työtön eka haastattelu jo sovittu. Työ ei ole unelmaduuni vältämättä mutta onpahan jotain. Toivottavasti tärppää..

No mulla on tahtoa ja tarmoa mutta mihinkään ei kelpaa töihin.

Kannattaa soittaa yrityksiin ja kysellä työpaikkoja. Itse olen löytänyt työpaikkoja näin. Ole aktiivinen kiinnostunut. Itse saan aina tästä kiitosta. Kaikki yritykset ei ilmoita työpaikkoja. Jos työtä ei löydä omalta alalta harkitse uudelleen kouluttautumista. Esim. Hoitoalle. Oppisopimuksella pääse nopeasti töihin. Henkilökohtaisista avustajista on kysyntää paljon. Onko lähellä tehtaita? soita ja kysy töitä. Jos nyt ei ole töitä jätä yhteystiedot ja kerro että voi soittaa jos tarve ilmenee. Työpaikka voi vaikka vapautua.

Öhö-öhö, Hönö!

Vierailija
45/182 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites ois Orpon ja muiden ministerien palkkojen leikkaukset? Eikö niidenkin kuulu osallistua näihin taloustalkoisiin?

Saavat kuulemma veronalennuksen myötä 2000 € lisää palkkaa.

Vierailija
46/182 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kai joudu töihin!?

Et. Edelleen voit jatkaa siellä pappa betalar suojatyössäsi tekemättä muut kuin trollailua.

Vierailija
47/182 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riik-Rauk on erityinen lintulaji, sillä se tykkää nokkia heikompia terävällä nokallaan. Jos tapaa linnun luonnossa, ei kannta mennä lähelle, sillä se on agressiivinen. Pikkukoirat ja kissat ovat vaarassa.

Vierailija
48/182 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonkohan pariskuntia eroaa? On kannattavampaa olla yh kuin käydä pienellä palkalla töissä.

Laskekaa itse että paljon täytyy tienata että pääsee edes omilleen suhteessa tukiin jos on kolmen lapsen yh?

Vierailija
49/182 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahoinvointi ja itsemurhat lisääntyy. Näin oikeisto kantaa taas vastuuta. Itsestään. Hyi.

Kyllähän se pahonvointi on lisääntynyt viime vuosien varella pahasti. Sukulaiseni työskentelee mielisairaalassa hoitajana. Kertoi ettei melkein 30v ollut alalla ja viimevuodet olleet täyttä kaaosta. Potilaat ei mahdu ovat käytävillä. Hoitajat ei riitä. Ongelmat pahempia kuin koskaan. Ja sote täysi susi. Ottaako vasemmistohallitus nyt tästä sitten vastuun.?

Aika paljon on pahoinvointi lisääntyntyt Sipilän hallituksen 2015 syksyllä aloitettua.

Kyllä sain käsityksen että pari viimevuotta ovat olleet pahinta aikaan. Ei voi pelkästään sipilän hallitusta syyttää vaikka vasemmistohallitus sen mielellään tekee. Mikään raha tai hoitajamäärä ei tätä tilanetta pysty pelastamaan. Ei saada tarpeeksi nopeasti hyviä hoitajia tilalle. Til

Vierailija
50/182 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ne ei juurikaan vaikuta niihin ketkä jo saa esim työmarkkinatuen lisäksi toimeentulotukea koska toimeentulotuki kompensoi tilannetta kuten hallitus on sanonut .

Vierailija
51/182 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kai joudu töihin!?

Et varmaan "joudu". Käsittääkseni normaalimenettely on, että työpaikkoja haetaan ja työn tarjoaja eli työnantaja päättää kuka otetaan ja kuka jätetään. Ellei hallitus sitten määrää työttömiä jonnekin 70-luvun tyyliselle työllisyystyömaalle, se on sitten eri juttu.

En minäkään ole päässyt töihin, vaikka olen lähettänyt 3000 vakavamielistä hakemusta. Olen yrittänyt tunkea väkipakolla töihin siinä onnistumatta :D

Vierailija
52/182 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites ois Orpon ja muiden ministerien palkkojen leikkaukset? Eikö niidenkin kuulu osallistua näihin taloustalkoisiin?

Saavat kuulemma veronalennuksen myötä 2000 € lisää palkkaa.

Ja Marinin hallitus nosti palkkioita. Ja palkkasi ennätysmäärän kavereita suojatyöpaikoille avustaja-armeijaksi. Näille maksettiin myös aikamoiset sopeutukset kun jäivät pois..

Vierailija
53/182 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole yhtään valiokuntalausuntoa esityksistä vielä tullut.

Vierailija
54/182 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kai joudu töihin!?

Et varmaan "joudu". Käsittääkseni normaalimenettely on, että työpaikkoja haetaan ja työn tarjoaja eli työnantaja päättää kuka otetaan ja kuka jätetään. Ellei hallitus sitten määrää työttömiä jonnekin 70-luvun tyyliselle työllisyystyömaalle, se on sitten eri juttu.

En minäkään ole päässyt töihin, vaikka olen lähettänyt 3000 vakavamielistä hakemusta. Olen yrittänyt tunkea väkipakolla töihin siinä onnistumatta :D

No pitäisikö tuossa tapauksessa harkita alan vaihtoa jos omalta alalta ei löydy töitä? Vaikka hoitoalalle?

Vierailija
55/182 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ne ei juurikaan vaikuta niihin ketkä jo saa esim työmarkkinatuen lisäksi toimeentulotukea koska toimeentulotuki kompensoi tilannetta kuten hallitus on sanonut .

Näin muistan itsekkin lukeneeni.

Leikkaukset osuu ikävimmin heihin jotka ei saa toimeentulotukea ja muistaakseni siinä luki myös että viimeistään kun leikkaukset astuu voimaan niin sen jälkeen tulevia uusia toimeentulotuki hakemuksia tarkastellaan tiukemmin että hyväksytääänkö mutta heidän ei jotka jo ovat tuossa tilanteessa etät saavat työttömyys etuutta sekä tttukea.

Vierailija
56/182 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun katsoo taas oikeistohallituksen touhuja, niin sitä miettii mitä ihmiselle pitää tapahtua, että se kasvaa noin kieroon. 

Ahneus , kun pääsee vallankahvaan ja itsellä menee hyvin muista viis . Jos itse saa hyötyä voi ottaa muilta.

Vierailija
57/182 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotainhan on tehtävä, nämä työttömyystukia elämäntapana pitävät ensin töihin.

Tiedän 30v nuoren joka ei ole koskaan ollut päivääkään töissä.

Näiden takia kurjistetaan kaikkien elämä. Pitäisi laittaa joku ikäraja että sen ylittäneitä ei koske leikkaukset.

30-40v voivat vielä opiskella uutta ammattia sellaiselle alalle mitä löytyy töitä. Työnantajille pitäisi vielä kelvata. 

Jos ei ole millään tavalla edistänyt työllistymistään opiskellen eikä mitään työkokemusta CV:n ollen ihan tyhjä niin tuet pitäisi puolittaa. 

Vierailija
58/182 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahoinvointi ja itsemurhat lisääntyy. Näin oikeisto kantaa taas vastuuta. Itsestään. Hyi.

Kyllähän se pahonvointi on lisääntynyt viime vuosien varella pahasti. Sukulaiseni työskentelee mielisairaalassa hoitajana. Kertoi ettei melkein 30v ollut alalla ja viimevuodet olleet täyttä kaaosta. Potilaat ei mahdu ovat käytävillä. Hoitajat ei riitä. Ongelmat pahempia kuin koskaan. Ja sote täysi susi. Ottaako vasemmistohallitus nyt tästä sitten vastuun.?

Vasemmistohallitus ottaa vastuun mistä? Oikeistohallitukset ovat tehneet leikkauksia yli 30 vuotta. Niitä ei pysty yhden hallituskauden aikana korjaamaan. Eikä varsinkaan valtavien kriisien keskellä ja kahden kovan oikeistopuolueen istuessa Marinin hallituksessa. Kohta tulet näkemään mihin oikeistohallituksen toimet johtavat. Itsemurhat ja henkinen pahoinvointi lisääntyvät entisestään. Kovaa ja sydämetöntä toimintaa Orpon hallitukselta.

Vierailija
59/182 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotainhan on tehtävä, nämä työttömyystukia elämäntapana pitävät ensin töihin.

Tiedän 30v nuoren joka ei ole koskaan ollut päivääkään töissä.

Näiden takia kurjistetaan kaikkien elämä. Pitäisi laittaa joku ikäraja että sen ylittäneitä ei koske leikkaukset.

30-40v voivat vielä opiskella uutta ammattia sellaiselle alalle mitä löytyy töitä. Työnantajille pitäisi vielä kelvata. 

Jos ei ole millään tavalla edistänyt työllistymistään opiskellen eikä mitään työkokemusta CV:n ollen ihan tyhjä niin tuet pitäisi puolittaa. 

Lopeta jo sadismisi!

Vierailija
60/182 |
08.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kai joudu töihin!?

No pitäisikö tuossa tapauksessa harkita alan vaihtoa jos omalta alalta ei löydy töitä? Vaikka hoitoalalle?

Ei pidä harkita!