Lue keskustelun säännöt.
Paljonko ex-puolisonne maksaa elatusapua?
31.08.2008 |
Haluaisin tietää mikä on ns. normaali elatusapu. Itse olen huomattavasti huonompituloinen kuin exäni. Minkälaisilla tuloilla elatusapunne määrä on muovautunut?
Kommentit (2)
että lähipiirissä tuntuu olevan vallalla "vanha tonni" eli ainakin työssäkäyvät etät maksavat usein 170 euroa pienempi- tai samantuloiselle lähivanhemmalle. Jos lähivanhempi hoitaa kaikki lapsen / lasten hankinnat, kuuluu minusta elaireiden olla ihan kunnolliset (vaikka 200 per lapsi) vaikka molemmat kävisivät töissäkin. Varsinkin lapsen kasvaessa 200 euroakin on aika pieni summa, varsinkin jos tulot ovat keskitulojen yläpäässä.
-2-
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Minä, lähivanhempi, käyn töissä, mutta olen "vain" keskituloinen. Ex on elämäntapataiteilija, jolla mammonaa tilillä muttei tuloja > maksaa mulle 130 euroa per lapsi, kahdesta lapsesta yhteensä siis 260 euroa / kk.
130 e on se minimi, jonka saisin siis kunnaltakin mutta minusta on moraalisesti oikein, että nimenomaan isä maksaa elarit eikä kunta. Yhteisistä lapsistahan tässä on kyse. Elarit pienentävät exän pääomaa mutta eiköhän se myös hyödy maksuista (vähennyskelpoisia moneen asiaan).
Jos ja kun exä joskus jaksaa mennä töihin, penään siltä tietenkin suurempia elareita koska luultavasti se tulee saamaan isompaa liksaakin.