Annatteko rahaa jos joku kerjää sitä?
Miten kerjäläisiä voi auttaa, ilman että kannustaa kerjäämiseen? Jos jokaiselle antaisi rahaa aika pian olisi mennyt paljonkin, eikä pienistä tuloista voi sellaisia jakaa. Minua harmittaa että minulta pyydetään rahaa, kuin olisin muka joku kroisos.
Kommentit (48)
Kerran annoin rahaa rehelliselle kerjääjälle, väitti käyttävänsä rahat olueen.
En todellakaan anna. Romanikerjäläiset ovat osa organisoitua rikollisuutta vaikka olisi kuinka säälittävä nuori tyttö tai nainen lapsineen kerjäämässä, kai nyt kaikkien pitäisi se jo tietää.
Keskustaan mennessä pitää olla muutamat kolikot varalla, taskussa valmiina. Jos siis on mistä antaa. Jos joku tekee sen pyynnön liikennevaloista tultua kadun toiselle puolelle, se on liian vaarallinen kohta, johon ei voi pysähtyä. Bussipysäkillä se voi olla pelottavaa. Lompakko tiiviisti laukkuun. Riittävä perustulo Euroopassa ja muualla voisi korjata tilannetta?
En tietenkään, ikinä, missään.
Kerjäämisen voisi huoletta kriminalisoida kuten monessa paikassa on tehtykin.
Riippuu tilanteesta. Ei minun rahatilanteeni siitä miksikään muutu, jos annan euron tai kaksi.
Kerran Itiksessä kaksi nuorta miestä pyysi euroa ja näin että nyt on kundeilla darra päällä, annoin 20. Ikinä en ole saanut niin vuolaita kiitoksia kuin silloin.
Vierailija kirjoitti:
Kerran annoin rahaa rehelliselle kerjääjälle, väitti käyttävänsä rahat olueen.
Malmin aseman yläpuolella olevassa tunnelissa, vanhempi mies?
Jotenkin näin lukee kylmissään: Lupaan olla ostamatta rahoilla ruokaa. Käytän rahat vain KALJAAN
Hankala antaa, sillä kerjäläisellä ei ole maksupäätettä.
Aina rupean säälimään nälkäisiä lapsia ja aikuisia vaikka olen itsekin köyhä, mutta koska tiedän millaista on olla nälissään ja koska pystyn muutaman roposen antamaan.
Totta kai annan koko omaisuuteni alusvaatteita myöten.
En. Ei minulla ikinä ole käteistä ja jos olisikin niin ainoat kerjäläiset joille voisin harkita antavani ovat rehellisesti bilerahaa kerjäävät opiskelijat.
Riippuu tilanteesta. Eräs hieman vajaalla käyvä nainen kerjää paikallisella ostarilla välillä pari euroa maitoon. On selvinpäin ja joku selkeä kehityshäiriö niin olen välillä antanut maitorahan. Romanikerjäläisille en anna mitään enkä narkeille. Alkoholisteille harkitsen tapauksen mukaan.
Ei mulla ole koskaan edes käteistä ja vaikka olisikin, en antaisi. Maksan kirkollis- ja yleisveroja niin siinä on mun hyväntekeväisyyteni. Uskon hyvinvointiyhteiskuntaan ja sen ylläpitoon jolloin rahankäyttöä valvotaan paremmin kuin 3. sektorin aktivoimisella.
Ammattilaisille en anna. Amatööreille joskus hellyn antamaan.
Suomalaisille annan jos ne soittaa tai laulaa tms. Ulkomaalaisille en koskaan. Paljoa ei ole antaa koska olen köyhä mutta muutama lantti kuitenkin.
En. Joku herra lähestyi minua englantia puhuen ja pyysi rahaa, selitin hänelle että olen täysin rahaton, keksein oikein kunnon tarinan syyksi. Hän suuttui ja alkoi vihaisesti painostamaan että minun pitää antaa hänelle rahaa. Mistäköhän kuvitteli että taion hänelle rahaa. Tällaiset tapaukset eivät ole innostaneet minua jakelemaan rahojani kerjäläisille, menköön itkemään sossulle.
Ne jotka antavat niin miettikää sitä kuinka kiusallista on kun ne pummit kiusaavat kaikkia ihmisiä joka paikassa. Tupakan pummijat ovat ihan kamalin riesa joka paikassa eikä saa kulkea missään rauhassa niiltä.
Mitäs se raha sitten on olemassa? Voisiko joku kerjäläinen kertoa?
En ole antanut. Paitsi pari vuotta sitten koululainen tuli pyytämään olisko ollut 50 senttiä vai 1,50e tai kuitenkin jotakin pientä summaa bussilippuun, ja annoin. Epäilykset heräsivät, kun seuraavana päivänä samassa paikassa toinen saman ikäinen pyysi rahaa samalla perustelulla. Ei ollut edes bussipysäkki tai mikään, ihan vain satunnainen paikka kaupungilla. Heti miettii, että onko joku TikTok-haaste tai juokseeko sieltä joku kaveri nappaamaan lompakon, jos varomattomasti käsittelee... Joo mutta muuten en kerjureille anna rahaa.