Kun ei ole varaa mennä töihin, eli lähteä tuilta. Onko monilla sama tilanne kuin minulla? Eli että ei ole mahdollista saada kuin matalasti palkattuja töitä, ja tuilla saa saman tai enemmänkin
Jos saa tuista 1500e nettohyödyn per kuukausi, ja tarjolla olevat työt ovat jotain 10e/h bruttoa, niin tappiolle jään rahallisesti varsinkin kun työmatkat otetaan huomioon.
Mikä olisi ratkaisu tällaiseen tilanteeseen?
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
No itse mielummin silti käyn töissä kuin makaan himassa vaikka himassa makaamalla saisi saman rahan tai enemmänkin. Kuka helvetti jaksaa könöttää himassa tekemättä mitään vuosikausia, en vain tajua!
Voihan siellä työttömänä tehdä paljon muutakin kuin könöttää tekemättä mitään. Voi vaikka opetella uuden kielen tai jonkun muun uuden taidon, harrastaa liikuntaa, maalata tauluja, kirjoittaa runoja tai kirja, hoitaa puutarhaa, lukea kirjoja, leipoa, mennä metsäkävelylle, tavata ystäviä jne. Mielestäni ihmiseltä puuttuu mielikuvitusta jos työpaikkaa tarvitsee tylsistymisen vuoksi.
Myös työssäkäyvä on oikeutettu toimeentulotukeen ja asumistukeen jos palkka ei riitä. Jos tulot näyttävät olevan esimerkiksi toimeentulotukeen liian suuret niin toimittamalla sen hakemuksen yhteydessä ne silmälasit, lääkkeet, sähkölaskut sun muut tositteet niin toimeentulotukea saa samalla tavalla kun työttömänäkin jos näiden kulujen jälkeen katsotaan toimeentulotuen rajan täyttyvän. Eli ei voi toimeentulotuen asiakas miinukselle jäädä töissä käymällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo ajatus, että ei voi tulla "persnettoa" töiden takia. Aika monelle on aikanaan tullut eikä silti ollut edes vaihtoehto olla menemättä töihin.
En tiedä ketään, joka on jatkanut työtä vuosi toisensa jälkeen, jos joka kuukausi tili menee koko ajan enemmän ja enemmän miinukselle eikä koskaan plussalle. Kyllä se työ ennemmin ja myöhemmin lopetetaan ja siinä vaiheessa sitä onkin velkaa niin paljon, että ei auta yhteiskunta eikä varsinkaan se naapuri, jonka mielestä kyseinen työtön räkii vain kattoon.
Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot! Ei voi vaatia, että yhteiskunta maksaa vuokran ja elämisen lisäksi myös kynsihuollot, silikonit niin huuliin, kuin tisseihin, botoxit, tatuoinnit ja baarireissut. Niille lapsillekin voi opettaa, että kaikkeen ei vain ole varaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse mielummin silti käyn töissä kuin makaan himassa vaikka himassa makaamalla saisi saman rahan tai enemmänkin. Kuka helvetti jaksaa könöttää himassa tekemättä mitään vuosikausia, en vain tajua!
Niin minäkin luulin.
Tukina sain niin, että käteen jäi asumiskustannusten jälkeen 416e (tästä jokunen vuosi aikaa, kun ttt:n käteen jäävä osuus oli tuota luokkaa). Sillä eli, kun oli halpa auton romu seisomassa eikä ruokakaan maksanut kuten nyt. Maksullisia harrastuksia ei kuitenkaan ollut mahdollista harrastaa eikä mitään ylimääräistä tehdä tai ostaa, mutta siinä työttömyyden ohessa nettilukiossa "opiskelin" samalla ja tein tallitöitä ratsastusta vastaan.
Sain työpaikan (ns. salaattitehdas), jossa oli bruttopalkka 9,31e, työtunteja kuussa 160h eli yhteensä palkka oli bruttona 1489e kuussa. Työpaikka sijaitsi 21km päässä ja minun piti ottaa se 400e arvoinen auto takaisin liikenteeseen päästäkseni töihin kulkemaan. Nettopalkka oli noin 1200e sisältäen työmatkakuluista tulevat vähennykset ja pieni vero%.
Jouduin ottamaan pikavipin päästäkseni töihin odottaessani tätä hurjaa ekan kuun palkkaa. Paikkakuntaan nähden halpojen asumiskustannusten jälkeen käteen jäi 780e, josta auton kulut sis. bensat, vakuutukset ja verot oli 280e. Käteen jäi 500e. Ruokakustannukset lisääntyivät, koska nyt oli pakko syödä jaksaakseen, kotona ns. tekemättä mitään pystyi pitämään vaikka puuropäiviä, mutta työn ollessa fyysistä viidakko-oloissa nopeatahtisessa työssä ei jaksanut pelkällä puurolla.
Työstä ei jäänyt käteen yhtään mitään, paitsi tuo pikavippi maksettavaksi. Mun oli pakko lopettaa ko. työ, koska en saanut lainkaan mitään puskuria käyttöön ja niin siinä kävi, että auto prakas ja empä saanut sitä korjattua, mutta töihin olisi pitänyt jotenkin päästä kulkemaan. Mutta millä, kun julkinen ei kulkenut, kukaan työkaveri ei kulkenut ns. minun kautta ja rahaakaan ei ollut hommata uutta romua?
Onko ongelma isot tuet vai pieni palkka? Nykyisin tienaan bruttona 2200e (netto 1800e) ja tällä pärjää jo jotenkin.
Oletko yhtään ajatellut, että nykyisen työpaikan saamisessa saattoi auttaa juurikin tuo huonosti palkattu työpätkä ja siitä saatu työtodistus? Työnantaja mielellään palkkaa sellaisen, jolla on työkokemusta edes jostakin, eli näyttöä siitä että yrittää. Jos pitää valita kahdesta hakijasta: toisella työkokemusta edes vähän, toisella ei mitään "kun ei ole kannattanut mennä töihin", niin mitäpä lottoat, kumman työnantaja palkkaa?
Minä, niin kuin moni muukin on edennyt juuri niin, että ensin otetaan vastaan mikä tahansa työ. Itse aloitin osa-aikaisena kaupassa, ja totesin, etten sitä halua tehdä loppuelämääni. Hain ja pääsin ammattikorkeaan, tein opintojen ajan kaupassa osa-aikatöitä. Valmistuin, sain alani töitä, toki pienellä palkka, kun ei kokemustakaan vielä ollut. Firman sisällä hain kokemuksen karttuessa muihin tehtäviin, jolloin palkkani nousi. Työn ohessa olen vuosien varrella suorittanut niin avoimen yliopiston opintoja, kuin ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon, ja etenemällä pikkuhiljaa vaativampiin tehtäviin saanut nostettua palkkaani. Olisin toki voinut tehdä niinkin, että olisin jäänyt sinne kauppaan, tai todennut, ettei sekään kannata, koska tukia saa enemmän, ja nyt valittaisin sitä, ettei työssäkäynti kannata.
Tukien varassa eläminenhän ei tarkoita automaattisesti, että ei olisi mitään työkokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo ajatus, että ei voi tulla "persnettoa" töiden takia. Aika monelle on aikanaan tullut eikä silti ollut edes vaihtoehto olla menemättä töihin.
En tiedä ketään, joka on jatkanut työtä vuosi toisensa jälkeen, jos joka kuukausi tili menee koko ajan enemmän ja enemmän miinukselle eikä koskaan plussalle. Kyllä se työ ennemmin ja myöhemmin lopetetaan ja siinä vaiheessa sitä onkin velkaa niin paljon, että ei auta yhteiskunta eikä varsinkaan se naapuri, jonka mielestä kyseinen työtön räkii vain kattoon.
Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot! Ei voi vaatia, että yhteiskunta maksaa vuokran ja elämisen lisäksi myös kynsihuollot, silikonit niin huuliin, kuin tisseihin, botoxit, tatuoinnit ja baarireissut. Niille lapsillekin voi opettaa, että kaikkeen ei vain ole varaa..
Käytäthän itekin sen palkasta käteen jäävän osuuden mihin haluat, joten kai sen saa käyttää muutkin, vaikka kyse onkin tuesta.
Vierailija kirjoitti:
Myös työssäkäyvä on oikeutettu toimeentulotukeen ja asumistukeen jos palkka ei riitä. Jos tulot näyttävät olevan esimerkiksi toimeentulotukeen liian suuret niin toimittamalla sen hakemuksen yhteydessä ne silmälasit, lääkkeet, sähkölaskut sun muut tositteet niin toimeentulotukea saa samalla tavalla kun työttömänäkin jos näiden kulujen jälkeen katsotaan toimeentulotuen rajan täyttyvän. Eli ei voi toimeentulotuen asiakas miinukselle jäädä töissä käymällä.
Toimeentulotuessa ei huomioida työssä käymisen kuluja, ei ainakaan mulla koskaan. Eli laskelmissa usein näyttää plussalle juuri siksi, että menoina ei huomioida työmatkakuluja, joten ei ole oikeutettu mihinkään monesti. Asumistuessa taas otetaan huomioon bruttotulo, joten summa ei välttämättä ole iso jos sitä ylipäätään saa. Ja omistusasuntoon usein ei saakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni hämmästyttää se, miten tuloista näissä keskusteluissa usein puhutaan. Monesti tukien varassa olevat kertovat, mitä heille jää jäljelle "pakollisten kulujen/laskujen jälkeen". Sitten työssäkäyvien osalta puhutaan monesti vain netosta. Eihän nämä ole mitenkään vertailukelpoisia. Monella työttömällä on aivan utopistinen käsitys siitä, mitä keskivertotallaajalle jää rahaa "vapaaseen kulutukseen".
Noin 500€/kk jää hupi rahaa minulla työttömällä
Sehän on todella paljon! Harvalla keskituloisella työssäkäyvällä jää tuollaisia summia vapaaseen kulutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytäthän itekin sen palkasta käteen jäävän osuuden mihin haluat, joten kai sen saa käyttää muutkin, vaikka kyse onkin tuesta.
Saa toki, mutta turha tulla palstalle itkemään, ettei oo varaa kuin makaroniin, eikä lapsikaan saa uutta Jopoa. Ketuttaa tommoset ( sunlaiset ? ) lokit 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tienannut sen TYÖTÄ tekemällä, sulle vissiin vieras sana tuo työ..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nuo tuet sisältää?
Jos on lapsia, niin moni unohtaa sen, että lapsilisät ja mahdollinen elatustuki maksetaan myös työssä käyvälle.
Monesti yh on oikeutettu myös asumistukeen jos palkka on pieni.Työmarkkinatuki
Asumistuki
PerustoimeentulotukiEi ole lapsia eli ei muita tukia
ap
Ei noista tule 1500 euroa netto, lähellekään. Noin 1100e netto.
Laskut tietysti päälle, mutta ei niistäkään montaa kymppiä kuuta kohden tule.
890e vuokra
555e perustoimeentulotuen lakisääteinen osa
sähkölasku n. 60e tällä hetkellä
Reseptilääke jota syön ja nyt Kela maksaa 60e/kk
Kotivakuutus 10e/kkYhteensä 1575e/kk
Miten sait 1100e?
Jo perustoimeentulotuen vuokraraja 694e + perusosa 555e = 1249e
ap
Siis miksi yksi ihminen asuu noin kalliisti????
Pelkkä vuokra lähes 900e/kk. Asunnon täytyy joko olla liian suuri yhdelle (iso kaksio tai kolmio) tai asut jonkun ison kaupungin keskustassa hyvässä talossa.
Pitäisi olla joku vuokrakatto noissa asumiseen maksettavissa tuissa, eli ei yhdelle noin kallista asuntoa kustannettaisi.
Vaikka itse käyn töissä, en IKINÄ pystyisi asumaan noin kalliissa asunnossa.
Itse asiassa ei edes nuoret aikuiset lapseni asu noin kalliisti, vaikka jokainen asuu puolisonsa kanssa ja kaikilla yliopistot käytynä/ammatit ja tulot sen mukaan , eli ei mitään pienituloisia yksikään. ja sitten työtön asuu noin kalliissa asunnossa ja yhteiskunta maksaa. Nyt ei kyllä mene ihan oikein. Kyllä ainakin asumisen tuot saa pienentää roimasti. Opiskelijoiden asumistukiin ei tarvitse puuttua, mutta ei työttömille noin kalliita asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa toki, mutta turha tulla palstalle itkemään, ettei oo varaa kuin makaroniin, eikä lapsikaan saa uutta Jopoa. Ketuttaa tommoset ( sunlaiset ? ) lokit 🙄
Sorry, oon töissä, mutta olen nähnyt ja kokenut molemmat puolet.
Hyvinvointivaltiossa työttömistä pidetään huolta. Työttömyys korvaukset on viisaat laskeneet kohtuullisiksi ja muut korvaukset myös. Tähän ei ole nokan koputtaminen. Jos korvaukset ovat isommat kuin palkka, niin sanoisin että palkka on liian pieni. Tukia ei voi leikata, sillä nykyäänkin ne takaavat aikalailla minimi toimeentulon. 10e/h palkkana on melko pieni ja hyvä jos sillä pääsee tuohon 1500e tieninkiin.
Meidän mökkinaapurina on perhe, jossa isä käy kylillä töissä, 50 km suunta ja äidillä ei ole korttia, ei ammattia. Määkyy samaa aina.
Kysyin miksi osti asunnon keskeltä korpea.
Lasten pitää antaa olla lapsia.
Ota vastuu itsestäsi
Saan tukia alle 1000 euroa. Palkan pitäisi olla 1900 et menisin töihin. Olin töissä silloin kun bensan hinta oli 2.50 euroa lähes ja sain palkkaa 1500 ja joka päivä meni bensaan 18 euroa työmatka ajoon. Ei jäänyt palkasta enää kun satanen laskujen ja verojen jälkeen, sitten joten opetin työn koska pomo ei halunnut maksaa lisää palkkaa 250 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nuo tuet sisältää?
Jos on lapsia, niin moni unohtaa sen, että lapsilisät ja mahdollinen elatustuki maksetaan myös työssä käyvälle.
Monesti yh on oikeutettu myös asumistukeen jos palkka on pieni.Työmarkkinatuki
Asumistuki
PerustoimeentulotukiEi ole lapsia eli ei muita tukia
ap
Ei noista tule 1500 euroa netto, lähellekään. Noin 1100e netto.
Laskut tietysti päälle, mutta ei niistäkään montaa kymppiä kuuta kohden tule.
890e vuokra
555e perustoimeentulotuen lakisääteinen osa
sähkölasku n. 60e tällä hetkellä
Reseptilääke jota syön ja nyt Kela maksaa 60e/kk
Kotivakuutus 10e/kkYhteensä 1575e/kk
Miten sait 1100e?
Jo perustoimeentulotuen vuokraraja 694e + perusosa 555e = 1249e
ap
Niinä muutamina kertoina kun olen saanut toimeentulotukea, en ikinä ole saanut sitä täysmääräisenä vaikka speksit muuten samat.
takuulla olet saanut jos olet saanut toimeentulotukea. Se ei ole vakio summa vaan maksetaan VAJE vakiosummaan, eli voi olla mitä tahansa 1 eurosta ylöspäin, jotta se laskennallinen euromäärä jää käytettäväksi kaikkiin menoihin hyväksyttävien kulujen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan halua "persnettoa" ottaa töihin menon takia. Ymmärrän hyvin
1) ihmisellä ITSELLÄÄN on vastuu omasta toimeentulostaan.
2) toissä ollessa todennäköisesti tulot kasvavat nopeammin kuin minimituilla maatessa.
3) Töissä voi urakehityksellä entisestään nopeuttaa tulojen kasvua.
Minä aloitin nykyisessä työpaikassani 1600 € BRUTTOpalkalla, työmatkan ollessa 150 km/suunta. Nyt palkkani on 6240 €/kk. Tuskinpa olisin saanut samaa tulotason nousua jos olisin jäänyt kotiin makaamaan kun "tuilla pärjää paremmin".
Tämä! Itselläni palkkakehitys 1600 -> 5600, sinnikkäästi pyrkinyt eteenpäin ja mielekkäitä ja uusia haastavia tehtäviä tavioitellen. Ei akateemista tutkintoa, mutta päivittänyt osaamista muilla koulutuksilla ja työtehtävien kautta, aikaa tähän mennyt 19 vuotta mutta vielä on aikaa ja varaa tavoitella uusia lisähaasteita :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvänä koen, että palkka tulee pyytämättä, sen sijaan tuilla elävät pyörittelevät eri luukuille tiliotteita, anomuksia jms. ts.kerjääväät elantoaan. Työstä maksettu palkka vapauttaa.
Muuttohan se onkin perheelliselle helppoa!
Ja juu, onhan se opiskelu järkevää ellei käy niin kuin minulle. Opiskelin aikoinaan työn ja perheen ohessa tarkoituksenani saada lisää pätevyyttä. Kun olin kahden vuoden tiukan ja uuvuttavan työ-perhe-opiskelu - yhtälön jälkeen saanut opinnot päätökseen, olikin pätevyysvaatimuksia muutettu eikä vaivalla hankkimani pätevyys enää riittänytkään, olisi pitänyt opiskella lisää. Vähänkö v...tti ja loppui opiskeluinnostus saman tien. En saanut opintovapaata enkä vuorotteluvapaata, koska olin pätkätöissä vuoden kerrallaan eikä niitä tuolloin annettu muille kuin vakituisille.