Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun ei ole varaa mennä töihin, eli lähteä tuilta. Onko monilla sama tilanne kuin minulla? Eli että ei ole mahdollista saada kuin matalasti palkattuja töitä, ja tuilla saa saman tai enemmänkin

Vierailija
07.09.2023 |

Jos saa tuista 1500e nettohyödyn per kuukausi, ja tarjolla olevat työt ovat jotain 10e/h bruttoa, niin tappiolle jään rahallisesti varsinkin kun työmatkat otetaan huomioon.

Mikä olisi ratkaisu tällaiseen tilanteeseen?

Kommentit (113)

Vierailija
41/113 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs eläkkeellä oleva tokaisi tuollaiseen "se on myöskin väärin" kun puhuimme kuinka joku saattaa olla menemättä töihin, jos ei saa enempää kun työttömänä. Hän selitti, kuinka työnteko voi muuten olla tärkeää esim. mielenterveydelle, kuten se että on jotain tekemistä.

Tuollainen henkilö on yleensä tehnyt koko ikänsä töitä, ehkä melko pienellä palkalla ja pitää moraalittomana ja outona tukien saamisen tai tuollaisten asioiden vertaamisen, kuten saako enemmän kun työttömänä.

Saattaa tokaista että "Itsekin tehnyt töitä ikänsä pienellä palkalla."

Tuo eläkeläisen tyttären poika taas tokaisi että ei hän todellakaan kävisi töissä, jos saisi saman kun työttömänä ja vielä pitää aika kamalana, jos kokoaikatyöstä jää alle 500€ enemmän käteen kun mitä työttömällä asumiskulujen jälkeen. Eihän työnteko mikään harrastus ole tai pitäisi olla ja harva sitä oikeasti tarvitsee mielenterveyden tueksi, vaan ihan jotta, saa rahaa elääkseen ja ei aivan hullu tai moraaliton toive tai tavoite ole, että elintaso ja käytettävissä oleva netto olisi enemmän kun työttömänä ja enemmän kun joku 150€ erotus. Tuohon eläneinen että, jaa.

Tuossa huomaa sukupolvien eron.

Mutta ennenkuin leimaisin eläkeläisen moraaliltaan kunnon ihmiseksi, jolla aivan oikea näkökulma muistuttaisin että yleensä kyseessä on henkilö, joka ei ole ollut kuitenkaan ikinä elämänsä aikana tilanteessa, missä olisi tehnyt töitä samalla netolla kun työtön, vaikka pienituloinen olisi ollut. Silloin voi tuntua hieman hassuilta moraalisaarna,

kuinka joku toinen tarvitsee työtä mielenterveytensä tueksi, vaikka ei saisi siitä sen kummempaa taloudellista hyötyä.

Vierailija
42/113 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos saan tiedustella kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan halua "persnettoa" ottaa töihin menon takia. Ymmärrän hyvin

1) ihmisellä ITSELLÄÄN on vastuu omasta toimeentulostaan.

2) toissä ollessa todennäköisesti tulot kasvavat nopeammin kuin minimituilla maatessa.

3) Töissä voi urakehityksellä entisestään nopeuttaa tulojen kasvua.

Minä aloitin nykyisessä työpaikassani 1600 € BRUTTOpalkalla, työmatkan ollessa 150 km/suunta. Nyt palkkani on 6240 €/kk.  Tuskinpa olisin saanut samaa tulotason nousua jos olisin jäänyt kotiin makaamaan kun "tuilla pärjää paremmin".

Et varmaan, mutta tuskin tuo nousu tuli pelkästään siitä, että kävit töissä ja monta vuotta kävit työttömän tulotasolla töissä?

Vielä lisäkysymyksiä: Monta vuotta meni tuosta 1600 kuuteentonniin? Eikö mitään koulutusta ollut tuossa välissä vai samoilla papereilla mentiin? Tuollaiset tuhkimotarinat oli totta ehkä 80-luvulla. Hyvin harvalla alalla pystyy moiseen.

Kyllähän siinä aikaa meni, en sitä kiistä. Ja tietenkin olen kouluttautunut työn ohessa, kuten pitääkin. Olen suorittanut töissäoloaikana 2 korkeakoulututkintoa, yliopiston opintokokonaisuuksia, jotka tukevat osaamistani, kymmeniä eri sertifikaatteja ja satoja kursseja.  Eli TÖITÄ todellakin on tehty palkan ja palkkakehityksen eteen. Tämä kaikki on siis tapahtunut 2000-luvulla. Työn perässä on muutettu useastikin jotta ura voisi jatkua ja kehittyä. Palkka on noussut keskimäärin 400 €/vuosi

Älä vertaa sitä mitä tapahtui 20 vuotta sitten nykyaikaan. Luulisi korkeakoulutetun ymmärtävän ettei työelämä duunarialoilla ole todellakaan entisen kaltainen. Eikä maailma ylipäätänsä. Ja ainahan kouluttautumalla useita tutkintoja ja satoja kursseja ylenee, kaikkihan tämän tietävä, mutta kaikilla ei ole mahdollisuutta siihen.

Mutta hienoa, että pääsit kertomaan täällä ylpeänä elämäntarinasi, pointtia en vain ymmärtänyt...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/113 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuet eivät ole suuria, vaikka työssäkäyvät niin luulevat.

Lasten kanssa erityisesti on tosi tiukilla, kun niitä menoja on paljon ja ymmärrän täysin, että on lastenkin edun mukaista, että vanhemmalla riittää rahat edes ruokaan kuukaudeksi.

Kirppareilta ei kokoja aina löydä, vaikka kuinka etsii ja nykyään käytetyistä vaatteistakin pyydetään huimia summia.

Sossusta saa täydentävää toimeentulotukea vain todella harva.

Itse kerran kokeilin, kun lapsen polkupyörä jäi pieneksi, mutta kuuluu kuulemma perustoimeentulotuellä ostaa pyörä.

Käytetyt pyörätkin nuorella maksaa n. 150e ja otin sitten pikavipin tuohon.

Sossu hyysää tummia ja päihdevanhempia.

Ja edellämainittuja on paljon...

Mikä pakollinen tarve on lapsen polkupyörä? Varsinkin niin pakollinen, että se tulee noin yhtäkkiä, että on pikavippi otettava?

Luulisi, että ah-niin-autuaat-ja-armaat äidit ja isät osaavat ennakoida tilanteita ja täten kun huomaa sen tarpeen pyörälle niin säästää. Tää on se taktiikka, mitä me työssäkäyvät harrastetaan. Me ennakoidaan ja säästetään. Mulla olisi laittaa vaikka se 150 euroa kuussa neljään eri lasten pyörään, mutta haluan opettaa myös lapselle sen säästämisen tärkeyden, joten yhdessä säästetään kuukaudessa 5€ seuraavan vuoden pyörään ja itse katan sen välin siitä kun ollaan pyöräkaupoilla. Lapsi ei ikinä saa kalleinta, yleensä mennään sillä halvimmalla.

Vierailija
44/113 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu. Ainut tapa päästä irti köyhyydestä ja jatkuvasta työttömyydestä. Tarvittaessa muutto alueelle, jossa valmistumisen jälkeen oman alan työtä on. Tutkinnon valinnassa kannattaa huomioida alan palkkaus sekä työllisyystilanne. Työvoimatoimisto neuvoo opiskeluun liittyvissä tukiasioissa. Työttömille on erilaisia vaihtoehtoja.

Vierailija
45/113 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eihän ole tarkoitus tehdä tuolla palkalla ikuisesti töitä, vaan silloin kouluttautuu alalle, jolla työskentelemällä voi elättää itsensä?

Vierailija
46/113 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2) toissä ollessa todennäköisesti tulot kasvavat nopeammin kuin minimituilla maatessa.

Minä aloitin nykyisessä työpaikassani 1600 € BRUTTOpalkalla, työmatkan ollessa 150 km/suunta. Nyt palkkani on 6240 €/kk.  Tuskinpa olisin saanut samaa tulotason nousua jos olisin jäänyt kotiin makaamaan kun "tuilla pärjää paremmin".

Et varmaan, mutta tuskin tuo nousu tuli pelkästään siitä, että kävit töissä ja monta vuotta kävit työttömän tulotasolla töissä?

Vielä lisäkysymyksiä: Monta vuotta meni tuosta 1600 kuuteentonniin? Eikö mitään koulutusta ollut tuossa välissä vai samoilla papereilla mentiin? Tuollaiset tuhkimotarinat oli totta ehkä 80-luvulla. Hyvin harvalla alalla pystyy moiseen.

Kyllähän siinä aikaa meni, en sitä kiistä. Ja tietenkin olen kouluttautunut työn ohessa, kuten pitääkin. Olen suorittanut töissäoloaikana 2 korkeakoulututkintoa, yliopiston opintokokonaisuuksia, jotka tukevat osaamistani, kymmeniä eri sertifikaatteja ja satoja kursseja.  Eli TÖITÄ todellakin on tehty palkan ja palkkakehityksen eteen. Tämä kaikki on siis tapahtunut 2000-luvulla. Työn perässä on muutettu useastikin jotta ura voisi jatkua ja kehittyä. Palkka on noussut keskimäärin 400 €/vuosi

Niin, mikä duunariala ?

Itse olen omalla duunarialallani oikeasti todella vahvasti kouluttautunut, on koulutuksia ja vaativia luokkia moneen laatuun, minusta kilpaillaan alallani. Palkka nousi 12 vuoden aikana yhteensä 2,5e/tunti oman kouluttautumisen ja 247 työpanoksen myötä, joten kilpailutin aika ajoin myös työnantajaa. Muualla tarjottiin jopa satoja euroja vähemmän kuussa, koska lähtötaso oli jo valmiiksi iin alhainen. Lähdin lopulta kokonaan uudelle alalle, sillä huippu oli saavutettu omalta alaltani silloisessa työpaikassani ja koulusta valmistautuneet tiputtavat kaikkien palkkoja tasapuolisuuden nimissä muualla.

Vierailija
47/113 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eihän ole tarkoitus tehdä tuolla palkalla ikuisesti töitä, vaan silloin kouluttautuu alalle, jolla työskentelemällä voi elättää itsensä?

Ja kuka kouluttautuu aloihin, joilla ei elätä itsensä kovin hyvin? Ai niin, ne jotka ei edes mieti asiaa tai ne jotka ei pysty. Rakkaus ja henkisyys you know. Ei tarvitse tuollaisia miettiä tai puhua.

Vierailija
48/113 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nuo tuet sisältää?

Jos on lapsia, niin moni unohtaa sen, että lapsilisät ja mahdollinen elatustuki maksetaan myös työssä käyvälle.

Monesti yh on oikeutettu myös asumistukeen jos palkka on pieni.

Työmarkkinatuki

Asumistuki

Perustoimeentulotuki

Ei ole lapsia eli ei muita tukia

ap

Ei noista tule 1500 euroa netto, lähellekään. Noin 1100e netto.

Laskut tietysti päälle, mutta ei niistäkään montaa kymppiä kuuta kohden tule.

890e vuokra

555e perustoimeentulotuen lakisääteinen osa

sähkölasku n. 60e tällä hetkellä

Reseptilääke jota syön ja nyt Kela maksaa 60e/kk

Kotivakuutus 10e/kk

Yhteensä 1575e/kk

Miten sait 1100e?

Jo perustoimeentulotuen vuokraraja 694e + perusosa 555e = 1249e

ap

Vuokra on vuokra, ei mikään tulo. Asumistuki ei kata koko vuokraa varsinkaan noin korkealla vuokralla.

Lisäksi sanoit alussa saavasi työmarkkinatukea. Mihin se nyt katosi?

Vierailija
49/113 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan naurettavaa, että työttömälle maksetaan tukia melkein 1600 euroa nettona käteen. Ei mitään järkeä. Ei ihme, että on pakko leikata.

Olisi kuitenkin hyvä muistaa tässä kaikessa kiihkossa myös pienipalkkaiset kokoaikatyössäkäyvät!

Itse olen kokoaikatyössä ja saan silti 150e asumistukea. Kun tuo tuki poistetaan koska olen "tukia saava kotona makoileva lusmu", tekee se todella ison loven elämääni jossa ei muutenkaan juhlita !

Vierailija
50/113 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastus ammatit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuka kouluttautuu aloihin, joilla ei elätä itsensä kovin hyvin? Ai niin, ne jotka ei edes mieti asiaa tai ne jotka ei pysty. Rakkaus ja henkisyys you know. Ei tarvitse tuollaisia miettiä tai puhua.

Jos sellaiselle alalla on erehdyksessä kouluttautunut, niin sitten tietenkin vaihtaa alaa ja kouluttautuu uudelleen.

Vierailija
51/113 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mä olin yhden lapsen opiskeleva yh, niin meidän kaikki tulot oli n.1200€/kk. Tuosta piti maksaa kaikki vuokrasta lähtien. Eli kirkkaasti alle köyhyysrajan elettiin. Nykyiset 2300€ nettotulot tuntuu suorastaan luksukselta. 

Vierailija
52/113 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan naurettavaa, että työttömälle maksetaan tukia melkein 1600 euroa nettona käteen. Ei mitään järkeä. Ei ihme, että on pakko leikata.

Olisi kuitenkin hyvä muistaa tässä kaikessa kiihkossa myös pienipalkkaiset kokoaikatyössäkäyvät!

Itse olen kokoaikatyössä ja saan silti 150e asumistukea. Kun tuo tuki poistetaan koska olen "tukia saava kotona makoileva lusmu", tekee se todella ison loven elämääni jossa ei muutenkaan juhlita !

Kyllä, mutta tämä keskustelu koski niitä ihmisiä, joiden toiminnan takia niitä leikkauksia nyt tehdään. Eli sellaisia, jotka eivät ota töitä vastaan, koska se "ei kannata" eivätkä myöskään kouluttaudu muulle kannattavammalle alalle.

Vierailija
53/113 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tää jännä yhtälö. Moni työssä käyvä joutuu nipistämään esim asunnon koosta kun palkka ei riitä isompaan vuokraan. Tuilla elävän ei kannata mennä töihin, koska elämiseen jää vähemmän rahaa. Tämä loukku pitäisi jotenkin ratkaista, saada töihin meno kannattavaksi. Huhuu, hallitus, tehkää jotain.

Vierailija
54/113 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta tämä keskustelu koski niitä ihmisiä, joiden toiminnan takia niitä leikkauksia nyt tehdään. Eli sellaisia, jotka eivät ota töitä vastaan, koska se "ei kannata" eivätkä myöskään kouluttaudu muulle kannattavammalle alalle.

Ongelma vaan on siinä näissä keskusteluissa, että kaikki tukien saajat niputetaan nyt sekä kansan että median ja hallituksen toimesta työtä vältteleviksi, vaikka myös työssäkäyvät saavat tukia ja heihinhän nämä tulevat "kannustinloukkujen" poistamiset iskee kaikista pahiten.

Vierailija
55/113 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kannattaisi muuttaa huomattavasti edullisempaan asuntoon, vuokra max 600-700. Sitten olisikin jo kannattavaa mennä töihin vaikka itse vuokran maksaisikin. Jäisi monta sataa enemmän kuussa käteen.

Vierailija
56/113 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä nämä tilanteet vain johtuu siitä että ihmiset ei osaa laskea. Ei ne kaikki tuet mihinkään häviä vaikka matalapalkka töissä kävisikin. Ne vain pienenee. Tosin kun nyt olette tätä vuosia hokeneet että ei voi ottaa töitä kun tuet on isommat niin tuet nyt sitten poistetaan oikeasti.

Vierailija
57/113 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä vertaa sitä mitä tapahtui 20 vuotta sitten nykyaikaan. Luulisi korkeakoulutetun ymmärtävän ettei työelämä duunarialoilla ole todellakaan entisen kaltainen. Eikä maailma ylipäätänsä. Ja ainahan kouluttautumalla useita tutkintoja ja satoja kursseja ylenee, kaikkihan tämän tietävä, mutta kaikilla ei ole mahdollisuutta siihen.

Mutta hienoa, että pääsit kertomaan täällä ylpeänä elämäntarinasi, pointtia en vain ymmärtänyt...

IHAN samalla tavalla se nykyäänkin toimii, ainakin meidän firmassa. Monet aloittavat nimenomaan näistä Entry-tason tehtävistä, Asiakaspalvelun helpoista tehtävistä, rutiinitöistä yms. Kyvykkäämmän siirtyvät todennäköisesti jo muutaman kuukauden jälkeen hiukan vaativampiin tehtäviin ja palkka nousee samalla, jne. Tunnen moniakin henkilöitä jotka ovat aloittaneet ihan samoista hommista kuin itsekin vuosi sitten, ja nyt he ovat talon sisällä siirtyneet vaativampiin hommiin.

Se pointti on että pitää ymmärtää että työttömänä menettää mahdollisuuden urakehitykseen, ja ei todellakaan kannata tuijottaa vain ja ainoastaan sitä juuri sen hetken palkka vs tuet eroa. Tilaisuuksiin tulee tarttua kun niitä tulee, ja niiten tilaisuuksien saamiseksi on nähtävä vaivaa ja tehtävä työtä. Hyvin harvoin menestys on "tuurissa" vaan se on nimenomaan tuossa halussa ja rohkeudessa tarttua tilaisuuksiin, kouluttaa itseään ja nähdä vaivaa urakehityksen eteen. Tuuriakin tarvitaan, mutta kun on aktiivinen niin noita tilaisuuksia tulee enemmän kuin passiivisella odottelulla ja lyhytjänteisellä ajattelulla.

Vierailija
58/113 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Realiteetti kun on että rahaa tarvitaan elämiseen koska ei asuminen eikä ruoka ole halpaa. Jos töihin meno ei kannata, on palkat liian pieniä. Suomihan on jo saanut varoituksen liian matalasta sosiaaliturvan tasosta. . Täällä huudellaan kouluttautumisen ja ylenemisen perään, mutta yhteiskunta ei pyöri ilman sitä tekevää kerrosta. Joten miksi heille ei maksettaisi palkkaa jolla pystyy elämään? Hallituksen agenda on tukia pienentämällä "pakottaa" ihmiset töihin ja samalla hajottaa ay-liike jotta duunareista tulee pelkkää karjaa ilman oikeuksia: on pakko ottaa työ kuin työ ehdoilla millä ehdoilla jotta saa edes sen kaurapuuropaketin pöytään. Tarkoitus on edelleen siirtää siitä jaettavasta siivusta yhä enemmän rikkaille. Kaikki eivät voi olla rikkaita, ilman köyhiä ei ole rikkaita. 

Vierailija
59/113 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä aiheesta on ollut uutisointia ja keskustelua viime aikoina paljon. Palkkojen nousut täällä laahaa pahasti jäljessä muista pohjoismaista. Ei mikään ihme, että elintasomme on myös sen mukainen. Me saataisiin enemmän ihmisiä aloille joilla on työntekijöistä pulaa, jos palkkoja nostettaisiin sille tasolle kuin niiden tänä päivänä kuuluisi olla. Kuka haluaa vaikkapa mennä päiväkotiin töihin, kun sulla jää käteen joku 1700 euroa niissä hommissa? Sitten vielä kehdataan voivotella, kun ei saada uutta verta alalle ja kriisiä pukkaa.

Vierailija
60/113 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuet eivät ole suuria, vaikka työssäkäyvät niin luulevat.

Lasten kanssa erityisesti on tosi tiukilla, kun niitä menoja on paljon ja ymmärrän täysin, että on lastenkin edun mukaista, että vanhemmalla riittää rahat edes ruokaan kuukaudeksi.

Kirppareilta ei kokoja aina löydä, vaikka kuinka etsii ja nykyään käytetyistä vaatteistakin pyydetään huimia summia.

Sossusta saa täydentävää toimeentulotukea vain todella harva.

Itse kerran kokeilin, kun lapsen polkupyörä jäi pieneksi, mutta kuuluu kuulemma perustoimeentulotuellä ostaa pyörä.

Käytetyt pyörätkin nuorella maksaa n. 150e ja otin sitten pikavipin tuohon.

Sossu hyysää tummia ja päihdevanhempia.

Ja edellämainittuja on paljon...

Turha hakea ainakaan Turun kaupungilta täydentävää toimeentulotukea. Minulle sanoi johtava sossu ihan muun keskustelun yhteydessä, että siitä on pysyvä ohje että semmoista ei myönnetä.

Ennalta ehkäisevä ttuki: mikä se semmoinen on, onko ne asiakkaat jo ennustajia, ei me semmoisia aleta maksamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän