Kun ei ole varaa mennä töihin, eli lähteä tuilta. Onko monilla sama tilanne kuin minulla? Eli että ei ole mahdollista saada kuin matalasti palkattuja töitä, ja tuilla saa saman tai enemmänkin
Jos saa tuista 1500e nettohyödyn per kuukausi, ja tarjolla olevat työt ovat jotain 10e/h bruttoa, niin tappiolle jään rahallisesti varsinkin kun työmatkat otetaan huomioon.
Mikä olisi ratkaisu tällaiseen tilanteeseen?
Kommentit (113)
Käyhän eläkeläisetkin töissä kun se on taloudellisesti kannattavaa ja siitä ei aiheudu mitään kohtuutonta "paperisotaa".
Sama malli toimisi työttömilläkin ja melkein jokaiselle työkykyiselle löytyisi edes jonkin verran työtunteja.
Nykysysteemi ei toimi lainkaan, tuetkin viedään pienipalkkaisilta ja loputkin lopettaa tuon negatiivisella palkalla työskentelyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan halua "persnettoa" ottaa töihin menon takia. Ymmärrän hyvin
1) ihmisellä ITSELLÄÄN on vastuu omasta toimeentulostaan.
2) toissä ollessa todennäköisesti tulot kasvavat nopeammin kuin minimituilla maatessa.
3) Töissä voi urakehityksellä entisestään nopeuttaa tulojen kasvua.
Minä aloitin nykyisessä työpaikassani 1600 € BRUTTOpalkalla, työmatkan ollessa 150 km/suunta. Nyt palkkani on 6240 €/kk. Tuskinpa olisin saanut samaa tulotason nousua jos olisin jäänyt kotiin makaamaan kun "tuilla pärjää paremmin".
Vissiin vuosi oli jotain 2006, kun bensa maksoi nippanappaeuron? Kyllä silloin 1600e bruttopalkalla pärjäsi, mutta yritäpä nyt aloittaa ura samalla palkalla ja nousta yli 6000e bruttopalkkaan, eipä muuten onnistu :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2) toissä ollessa todennäköisesti tulot kasvavat nopeammin kuin minimituilla maatessa.
Minä aloitin nykyisessä työpaikassani 1600 € BRUTTOpalkalla, työmatkan ollessa 150 km/suunta. Nyt palkkani on 6240 €/kk. Tuskinpa olisin saanut samaa tulotason nousua jos olisin jäänyt kotiin makaamaan kun "tuilla pärjää paremmin".
Tulot eivät kasva töissä kun työnantajien ainoa tarkoitus on maksaa mahdollisimman vähän palkkaa. Mitään urakehitystäkään ei tule tapahtumaan, kuin joillekin hyväosaisille korkeammassa asemassa oleville. Duunari sen sijaan on ja pysyy ja pidetään vain duunarina, siitä et nouse.
JUURIHAN kirjoitin ja osoitin MOLEMMAT väitteistäsi vääräksi. Olen tässä viimeisimmässä positiossa ollut vajaan vuoden ja olen jo nyt saanut 2 palkankorotusta, lisäksi sain palkankorotuksen kun siirryin tähän uuteen positioon.
Aikuiskoulutustuki on sellainen, että ei kannata tehdä töitä, kun silloin tuki laskee saman verran, mitä tienaat. Opiskellessa ei kuitenkaan välttämättä pysty täyspäiväisestikään työskentelemään. Opintotuki on siitä fiksu, että joka kuukausi saa tienata sen melkein tonnin ennen kuin täytyy alkaa palauttamaan opintotukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulot eivät kasva töissä kun työnantajien ainoa tarkoitus on maksaa mahdollisimman vähän palkkaa. Mitään urakehitystäkään ei tule tapahtumaan, kuin joillekin hyväosaisille korkeammassa asemassa oleville. Duunari sen sijaan on ja pysyy ja pidetään vain duunarina, siitä et nouse.
JUURIHAN kirjoitin ja osoitin MOLEMMAT väitteistäsi vääräksi. Olen tässä viimeisimmässä positiossa ollut vajaan vuoden ja olen jo nyt saanut 2 palkankorotusta, lisäksi sain palkankorotuksen kun siirryin tähän uuteen positioon.
Duunari et sinä kyllä ole, et osoita yhtään väitettä vääräksi.
Mikä taho sun vuokran maksaa kokonaan ?
Missä kunnassa ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse mielummin silti käyn töissä kuin makaan himassa vaikka himassa makaamalla saisi saman rahan tai enemmänkin. Kuka helvetti jaksaa könöttää himassa tekemättä mitään vuosikausia, en vain tajua!
Niin minäkin luulin.
Tukina sain niin, että käteen jäi asumiskustannusten jälkeen 416e (tästä jokunen vuosi aikaa, kun ttt:n käteen jäävä osuus oli tuota luokkaa). Sillä eli, kun oli halpa auton romu seisomassa eikä ruokakaan maksanut kuten nyt. Maksullisia harrastuksia ei kuitenkaan ollut mahdollista harrastaa eikä mitään ylimääräistä tehdä tai ostaa, mutta siinä työttömyyden ohessa nettilukiossa "opiskelin" samalla ja tein tallitöitä ratsastusta vastaan.
Sain työpaikan (ns. salaattitehdas), jossa oli bruttopalkka 9,31e, työtunteja kuussa 160h eli yhteensä palkka oli bruttona 1489e kuussa. Työpaikka sijaitsi 21km päässä ja minun piti ottaa se 400e arvoinen auto takaisin liikenteeseen päästäkseni töihin kulkemaan. Nettopalkka oli noin 1200e sisältäen työmatkakuluista tulevat vähennykset ja pieni vero%.
Jouduin ottamaan pikavipin päästäkseni töihin odottaessani tätä hurjaa ekan kuun palkkaa. Paikkakuntaan nähden halpojen asumiskustannusten jälkeen käteen jäi 780e, josta auton kulut sis. bensat, vakuutukset ja verot oli 280e. Käteen jäi 500e. Ruokakustannukset lisääntyivät, koska nyt oli pakko syödä jaksaakseen, kotona ns. tekemättä mitään pystyi pitämään vaikka puuropäiviä, mutta työn ollessa fyysistä viidakko-oloissa nopeatahtisessa työssä ei jaksanut pelkällä puurolla.
Työstä ei jäänyt käteen yhtään mitään, paitsi tuo pikavippi maksettavaksi. Mun oli pakko lopettaa ko. työ, koska en saanut lainkaan mitään puskuria käyttöön ja niin siinä kävi, että auto prakas ja empä saanut sitä korjattua, mutta töihin olisi pitänyt jotenkin päästä kulkemaan. Mutta millä, kun julkinen ei kulkenut, kukaan työkaveri ei kulkenut ns. minun kautta ja rahaakaan ei ollut hommata uutta romua?
Onko ongelma isot tuet vai pieni palkka? Nykyisin tienaan bruttona 2200e (netto 1800e) ja tällä pärjää jo jotenkin.
Kiitos, että jaoit tämän. Tällaisia avautumisia tarvitaan lisää kaiken vihamielisen huutelun keskelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nuo tuet sisältää?
Jos on lapsia, niin moni unohtaa sen, että lapsilisät ja mahdollinen elatustuki maksetaan myös työssä käyvälle.
Monesti yh on oikeutettu myös asumistukeen jos palkka on pieni.Työmarkkinatuki
Asumistuki
PerustoimeentulotukiEi ole lapsia eli ei muita tukia
ap
Paljonko noista tuista kertyy eläkettä? Itse etsisin työpaikan kylläkin, vaikka aluksi matalapalkkaisen ennenkuin työttömänä kekkuloisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin määräaikaisella työsopimuksella ihan alimman tason duunarihommasta (kuten ehkä palkasta fiksumpi olisi päätellyt) Siitä etenin ensin asiantuntijatehtäviin, liittyen tekemääni duunarihommaan, sitten hankintoihin, tiimiesimieheksi, tiimiesimiehestä sitten suurempiin vastuisiin, lopulta kansainvälisiin tehtäviin konsernihallintoon. YHTÄÄN suoraa alaista minulla ei ole tällä hetkellä, kuitenkin tekemiseni vaikuttaa 6 eri maan toimintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et varmaan, mutta tuskin tuo nousu tuli pelkästään siitä, että kävit töissä ja monta vuotta kävit työttömän tulotasolla töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin määräaikaisella työsopimuksella ihan alimman tason duunarihommasta (kuten ehkä palkasta fiksumpi olisi päätellyt) Siitä etenin ensin asiantuntijatehtäviin, liittyen tekemääni duunarihommaan, sitten hankintoihin, tiimiesimieheksi, tiimiesimiehestä sitten suurempiin vastuisiin, lopulta kansainvälisiin tehtäviin konsernihallintoon. YHTÄÄN suoraa alaista minulla ei ole tällä hetkellä, kuitenkin tekemiseni vaikuttaa 6 eri maan toimintoihin.
Mikähän duunariala kyseessä? Toki duunarialallakin voi päästä ylemmäs ja parempiin palkkoihin, mutta harvoin rivitehdastyöntekijä tai siivooja nousee kansainväliseen konsernihallintoon ja pääse vaikuttamaan useiden maiden eri toimintoihin.
Jos saan tiedustella kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et varmaan, mutta tuskin tuo nousu tuli pelkästään siitä, että kävit töissä ja monta vuotta kävit työttömän tulotasolla töissä?
Vielä lisäkysymyksiä: Monta vuotta meni tuosta 1600 kuuteentonniin? Eikö mitään koulutusta ollut tuossa välissä vai samoilla papereilla mentiin? Tuollaiset tuhkimotarinat oli totta ehkä 80-luvulla. Hyvin harvalla alalla pystyy moiseen.
Ehkä et etsi oikeasta paikasta? Kaverin kaveri oli vähällä koulutuksella satamassa töissä ja ymmärsin, että tienasi mainiosti. Seuraavan AKT:n lakon aikaan varmaan kouluttavat liittoon kuulumattomille taas alusta pitäen kaiken työssä tarvittavan. Muutenkin kannattaa pohtia työpaikkoja laajemmalla skaalalla. Jos tuista jää vähän talteen, edes muutama kymppi kuukaudessa, voi kerätä varaa pieniin kouluttautumisjaksoihin, niin pätevyys kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä taho sun vuokran maksaa kokonaan ?
Missä kunnassa ?
Kela maksaa vuokran kokonaan, jos etsii halvempaa asuntoa. Melkein 80% maksetaan perustoimeentulotuesta kalliimmat asumismenot kuin raja on, joten tämä ei ole mitenkään poikkeuksellista. Jos hallituksen esitys menee läpi, niin kohta ap saa 200 e vähemmän rahaa, kun vuokraa ei huomioida enää kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos saan tiedustella kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä lisäkysymyksiä: Monta vuotta meni tuosta 1600 kuuteentonniin? Eikö mitään koulutusta ollut tuossa välissä vai samoilla papereilla mentiin? Tuollaiset tuhkimotarinat oli totta ehkä 80-luvulla. Hyvin harvalla alalla pystyy moiseen.
Kyllähän siinä aikaa meni, en sitä kiistä. Ja tietenkin olen kouluttautunut työn ohessa, kuten pitääkin. Olen suorittanut töissäoloaikana 2 korkeakoulututkintoa, yliopiston opintokokonaisuuksia, jotka tukevat osaamistani, kymmeniä eri sertifikaatteja ja satoja kursseja. Eli TÖITÄ todellakin on tehty palkan ja palkkakehityksen eteen. Tämä kaikki on siis tapahtunut 2000-luvulla. Työn perässä on muutettu useastikin jotta ura voisi jatkua ja kehittyä. Palkka on noussut keskimäärin 400 €/vuosi
Juurikin tästä syystä niitä tukia alennetaan- jotta töihin meno rupeaa kiinnostamaan paremmin.
"Can't relate", sanoo sananlasku. Täällä missä minä asun Kela ottaa huomioon vain noin 400 euron vuokrakulut. Itse asun ränsistyneessä perityssä ok-talossa, joten ei maksa vaivaa edes hakea toimeentulotukea. Asumiskulut olen nipistänyt niin pieniksi.
1500 euron palkasta jäisi kyllä vuokrallakin monta sataa euroa enemmän kuukaudessa käteen. Tässä talossa asuessa eläisin tosi mukavaa elämää 1500 eurolla.
Totta helvetissä menisin töihin. Olen kyllä miljoonan eri alan pätkätöistä oppinut sen, ettei ihan mitä tahansa työtä kannata hakea, mutta se riippuu täysin omista vahvuuksista eikä siitä mikä on "siisti hyväpalkkainen toimistotyö" ja mikä ei. Esimerkiksi tunnen ihmisiä jotka ovat kuin kala vedessä tarjoilijana, itse introverttinä en kestäisi sitä pysyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse mielummin silti käyn töissä kuin makaan himassa vaikka himassa makaamalla saisi saman rahan tai enemmänkin. Kuka helvetti jaksaa könöttää himassa tekemättä mitään vuosikausia, en vain tajua!
Niin minäkin luulin.
Tukina sain niin, että käteen jäi asumiskustannusten jälkeen 416e (tästä jokunen vuosi aikaa, kun ttt:n käteen jäävä osuus oli tuota luokkaa). Sillä eli, kun oli halpa auton romu seisomassa eikä ruokakaan maksanut kuten nyt. Maksullisia harrastuksia ei kuitenkaan ollut mahdollista harrastaa eikä mitään ylimääräistä tehdä tai ostaa, mutta siinä työttömyyden ohessa nettilukiossa "opiskelin" samalla ja tein tallitöitä ratsastusta vastaan.
Sain työpaikan (ns. salaattitehdas), jossa oli bruttopalkka 9,31e, työtunteja kuussa 160h eli yhteensä palkka oli bruttona 1489e kuussa. Työpaikka sijaitsi 21km päässä ja minun piti ottaa se 400e arvoinen auto takaisin liikenteeseen päästäkseni töihin kulkemaan. Nettopalkka oli noin 1200e sisältäen työmatkakuluista tulevat vähennykset ja pieni vero%.
Jouduin ottamaan pikavipin päästäkseni töihin odottaessani tätä hurjaa ekan kuun palkkaa. Paikkakuntaan nähden halpojen asumiskustannusten jälkeen käteen jäi 780e, josta auton kulut sis. bensat, vakuutukset ja verot oli 280e. Käteen jäi 500e. Ruokakustannukset lisääntyivät, koska nyt oli pakko syödä jaksaakseen, kotona ns. tekemättä mitään pystyi pitämään vaikka puuropäiviä, mutta työn ollessa fyysistä viidakko-oloissa nopeatahtisessa työssä ei jaksanut pelkällä puurolla.
Työstä ei jäänyt käteen yhtään mitään, paitsi tuo pikavippi maksettavaksi. Mun oli pakko lopettaa ko. työ, koska en saanut lainkaan mitään puskuria käyttöön ja niin siinä kävi, että auto prakas ja empä saanut sitä korjattua, mutta töihin olisi pitänyt jotenkin päästä kulkemaan. Mutta millä, kun julkinen ei kulkenut, kukaan työkaveri ei kulkenut ns. minun kautta ja rahaakaan ei ollut hommata uutta romua?
Onko ongelma isot tuet vai pieni palkka? Nykyisin tienaan bruttona 2200e (netto 1800e) ja tällä pärjää jo jotenkin.
Nythän palkka ko. alalla on jotain 9,89e/h, been there done that. Että siitä vaan yrittämään kaikki kynnelle kykynevät ko. töiden tekoa ilman, että jää miinukselle nykyisten elinustannusten kanssa.
Aivan naurettavaa, että työttömälle maksetaan tukia melkein 1600 euroa nettona käteen. Ei mitään järkeä. Ei ihme, että on pakko leikata.