Terveydestä asiaa - mitä mieltä?
Kävin uimahallissa aamulla pitkästä aikaa. Pyöräilin hallille ja minulle tuli matkalla jo kuuma. intouduin uimaan tavallista enemmän ja kun pääsin kotiin, lihakseni olivat kipeät ja venyttelin niitä joogalla kymmenisen minuuttia. Join useamman lasillisen vettä. Olo oli tosi väsynyt ja syönnin jälkeen menin lepuulle. Urheilun jälkeinen lihassärky, joka yleensä ilmenee päivän parin päästä on jo ihan täysillä päällä.
Vessassa käydessäni huomasin kauhukseni, että pissani oli ruskeaa. Siis ruskeaa, ei tummankeltaista. Koskaan ennen ei ole ollut sen väristä. Aloin sitten juoda vettä ja olen nyt juonut litran verran. Väri on haalentunut, mutta vaikka olen juonut aika lyhyen aikaikkunan sisällä, virtsa on edelleen todella keltaista ja siinä on vähän vaahtokuplia (olen käynyt useamman kerran jo vessassa).
Koska minulla on ollut öisiä selkäkipuja useamman viikon ajan, alan huolestua (muistuttavat kipuja, joita minulla oli vuosia sitten kun virtsatieinfektio muuttui munuaisaltaan tulehdukseksi). Voiko kyseessä olla ihan vain nestehukka, vai onko tässä taustalla ehkä jotain vakavampaa? En tiedä, kannattaako tämän vuoksi mennä lääkäriin, sinne on niin hankala päästä.
Anteeksi yksityiskohtaiset ja kiusalliset selitykset...
Mielipiteitä?
Kommentit (13)
Jos kipu jatkuu ja virtsa pysyy tummana juomisesta huolimatta, kannattaa soittaa huomenna hyvinvointikeskukseen. Täältä ei kannata diagnooseja kysellä. Jo se että on huolissaan riittää että voi terveydenhuollon puoleen hoidon tarpeen arvioinnissa kääntyä.
Ehkä, en ole varma, psykiatrilla käynti olisi hyväksi mielenterveydellesi.
En huolestuisi! Seuraile tilannetta, olet varmaankin tehnyt tavallista kovemman treenin ja aikaisemmin nestetasapaino ollut jo hieman alakanttiin. Varsinkin jos on hyvä fiilis ja adrenaliinia niin keholle raskas treeni ei henkisesti välttämättä tunnu siltä. Erityisesti jos ui ja saunoo.
Mutta tietenkin jos tulee jotain kipuja, kuumetta tai juominen ei auta niin ainahan sitä voi käydä vaikka työterveydessä juttelemassa. ( Huomenna aamullakin virtsa saattaa olla tummaa, koska yön aikana ei luonnollisesti tule juotua. )
Oletko muuten syönyt esimerkiksi punajuurta tai muuta "virtsaa värjäävää" viime aikoina?
En haluaisi mennä lääkäriin ihan vaan saadakseni kuulla, että olen luulosairas. Siis jos kyseessä on vain ihan tavallinen nestehukka.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En huolestuisi! Seuraile tilannetta, olet varmaankin tehnyt tavallista kovemman treenin ja aikaisemmin nestetasapaino ollut jo hieman alakanttiin. Varsinkin jos on hyvä fiilis ja adrenaliinia niin keholle raskas treeni ei henkisesti välttämättä tunnu siltä. Erityisesti jos ui ja saunoo.
Mutta tietenkin jos tulee jotain kipuja, kuumetta tai juominen ei auta niin ainahan sitä voi käydä vaikka työterveydessä juttelemassa. ( Huomenna aamullakin virtsa saattaa olla tummaa, koska yön aikana ei luonnollisesti tule juotua. )
Oletko muuten syönyt esimerkiksi punajuurta tai muuta "virtsaa värjäävää" viime aikoina?
Kiitos sinulle!!!
Juu, toivon että tuosta vaan on kyse. Seurailen siis tilannetta. Olo on vieläkin aika väsynyt ja hutera, vaikka uinnista on jo monta tuntia.
En ole syönyt punajuuria tmv., sen värin kyllä tunnistan. Vihreitä linssejä kyllä, mutta ei niistä ainakaan ennen vastaavaa ole tullut. Plus ne yölliset selkäkivut...
Ap
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi mennä lääkäriin ihan vaan saadakseni kuulla, että olen luulosairas. Siis jos kyseessä on vain ihan tavallinen nestehukka.
Ap
No sittenhän se korjaantuu kun syöt ja juot? Toivoitko, että joku täällä diagnosoi sinulle vakavan munuaissairauden?
Soita oman alueesi terveysneuvontaan ja kysy.
Vaahtoavasta pissasta olisin kyllä huolissani, ei ole normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vaahtoavasta pissasta olisin kyllä huolissani, ei ole normaalia.
Kyllä minulla ainakin toisinaan vaahtoaa, enkä ole siitä lääkäriin mennyt. Riippuu varmasti kuinka paljon vaahtoaa, voihan se jostain olla merkkikin.
Sinuna googlaisin rabdomyolyysi... äläkä nyt ainakaan järjettömiä määriä juo sitä vettä.
Vierailija kirjoitti:
Sinuna googlaisin rabdomyolyysi... äläkä nyt ainakaan järjettömiä määriä juo sitä vettä.
Apua! No ei tämä nyt ihan noin pahalta vaikuta kuitenkaan, mutta enpä ollut koskaan edes kuullut vastaavasta. Ja virtsa oli kyllä suunnilleen yhtä tummaa kuin tuossa Wikipedian artikkelissa. Uskoisin, että minulla kyseessä on toivottavasti nestehukka, jos tämä nyt siis tuohon liikuntaan liittyy. En vetänyt mitään uintomaratonia, kunhan innokkaasti opettelin uutta tekniikkaa.
Ja juu, join litran vettä ja sitten lopetin, koska liika juominen voi sekin olla vaarallista.
Kiitos sinulle vastauksesta!
Ap
Voi kyllä muuten olla, että oli lievä rabdomyolyysi. Virtsa oli tosi tummaa, vaikka sitä oli runsaasti ja lihassärky oli ja on edelleen todella kova. Ihan mieletön väsymys ollut koko päivän. Uidessa yhdessä vaiheessa, kun pysähdyin altaan päähän hengähtämään, iski ihan hirveä päänsärky ja lihaskipu niskaan, mutta ajattelin sen johtuvan vaan huonosta uintitekniikasta.
Ei varmaan kuitenkaan kannata edes yrittää lääkäriin, kun ei sinne pääse syöpäpotilaatkaan.
Ap
Olisin todella kiitollinen, jos joku osaisi sanoa jotain.