Lapsella samat vaatteet monet päivää
Yhdellä tuntemallani 10-vuotiaalla saattaa olla samat vaatteet yli viisi päivää. Ei vaihda vaikka olisi ollut koulussa liikuntaa tms.
Onko normaalia vai huolestuttavaa? Kuinka usein teidän lapset vaihtaa vaatteita?
Kiitos
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Satun tietämään, että vaatteita ei ole useampaa kappaletta. Vaatteet ovat likaiset. Huppari ja Adidaksen verkkarit.
Ap
Se on aivan eri juttu, jos lapsella ei muita vaatteita ole ja siksi pitää samoja. Vai olisiko niin itsepäinen lapsi, että ei suostu pitämään mitään muita kuin niitä samoja eikä anna niitä edes pyykkiin?
Meillä nepsylapsi joka ei vaan halua vaihtaa vaatteita eikä osaa itsenäisesti . Vaikka laittaisi vaatteet valmiiksi. Jos en ehdi aamulla vahtia onko pukenut menee samoissa. Enkä aina ehdi koska lähden itse töihin aiemmin.
Toisaalta jos joku tekisi lasun, saisimmeko lisää tukitoimia, en tiedä. Ei niitä kaupungilta tule kuin apteekin hyllyltä.
Jahas, täällä weeteet nyt porukalla keksineet, että lapsillaan on samat vaatteet, vaikka samoissa hikivaatteissa kulkevat päivästä toiseen. :O
Olen saanut sen vaikutelman, että lapsi on nepsy ja vanhemmat eivät välitä vaatteiden vaihdosta.
Ap
Vaikka olisi monta satsia samanlaisia vaatteita, kyllähän niistä freesiyden näkee ja tuntee, varsinaisesta likaisuudesta puhumattakaan.
En mene näihin nepsy-pohdintoihin. Ihan aikuisena vain kokisin myötätuntoa ja muusta kokonaisuudesta riippuen jonkinlaista huolta lapsesta. Lapsen oikeus on tulla oman ihmisen arvonsa mukaisesti hoidetuksi ja huolletuksi hyvin. Jos vielä on erityisvaikeuksia, tulisi saada parasta hoivaa niiltä osin kuin on mahdollista, ja useinhan ns. erityislapsilla niin onkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut sen vaikutelman, että lapsi on nepsy ja vanhemmat eivät välitä vaatteiden vaihdosta.
Ap
Minä saan sen vaikutelman, että sinä et ymmärrä hölkäsen pöläystä elämästä nepsylapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minun kouluaikoina useimmilla oli erikseen kouluvaatteet, eli sellaiset, joita pidettiin vain koulussa. Ja kuvitelkaa, ihan joka päivä samat vaatteet koko viikon!
Näin minunkin lapsuudessani. Ja silloin tekstiilit olivat laadukkaampia kuin nykyään. Nyt vaatteet ei kestä mitään, ja silti niitä pidetään jo uusina iltaan asti ja pestään jatkuvasti.
Lasun paikka tuo on, vanhempien tehtävä on huolehtia lapsen hygieniasta, jos vanhemmilla on esimerkiksi mielenterveys ongelmia niin sellainen voi jäädä tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Lasun paikka tuo on, vanhempien tehtävä on huolehtia lapsen hygieniasta, jos vanhemmilla on esimerkiksi mielenterveys ongelmia niin sellainen voi jäädä tekemättä.
Eikö tässä maassa enää mitään saa puhuttua ilman viranomaisia?
Vierailija kirjoitti:
Meillä nepsylapsi joka ei vaan halua vaihtaa vaatteita eikä osaa itsenäisesti . Vaikka laittaisi vaatteet valmiiksi. Jos en ehdi aamulla vahtia onko pukenut menee samoissa. Enkä aina ehdi koska lähden itse töihin aiemmin.
Toisaalta jos joku tekisi lasun, saisimmeko lisää tukitoimia, en tiedä. Ei niitä kaupungilta tule kuin apteekin hyllyltä.
Sinun tehtäväsi on huolehtia puhtaat vaatteet. Illalla suihku ja yö vaatteet, likaiset vaatteet pyykkiin ja esim tuolille sängyn viereen laitat lapselle aamua varten odottaa puhtaat vaatteet. Ala ottaa vastuuta lapsestasi. Se on sinun tehtäväsi ei kenenkään muun. Nepsy lapsi tarvitsee enemmän huolenpitoa kuin nentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tietysti voit tarjota lapsen vanhemmille esim siivous/pyykinpesu apua, tarjota sopivan kokoisia ehjiä vaatteita lahjoituksena.
Olen itse aikuinen ja kuljen useamman viikon samoissa vaatteissa. Ei ne likaisiksi mene, ellen sitten tiputa ruokaa päälleni. Silloin tietysti menee pesuun. Ihan tyhjästä täällä taas vouhkataan. Ihan normaalia kulkea useampi päivä samoissa vaatteissa. Turha peseminen vaan kuluttaa tekstiilit ennenaikaisesti.
Kyllä niistä vaatteista huomaa ja haistaa onko ne viikon olleet samat päällä vai onko vaan ostettu useampia samanlaisia käyttöön, meilläkin nepsyjen kanssa jälkimmäinen on ollut hyvä vaihtoehto.
Meidän lapsella on erikseen koulu- ja kotivaatteet. En halua että kouluvaatteissa ollaan sisällä, esimerkiksi sohvalla ja sängyllä. Samat kouluvaatteet saattavat olla useamman päivän mikäli ovat puhtaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tietysti voit tarjota lapsen vanhemmille esim siivous/pyykinpesu apua, tarjota sopivan kokoisia ehjiä vaatteita lahjoituksena.
Kela, eli valtio kyllä pitää huolen että vaatteisiin on aina varaa,niin lapsella kuin vanhemmillaankin.
Hieman nyt taas ylireagointia havaittavissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse aikuinen ja kuljen useamman viikon samoissa vaatteissa. Ei ne likaisiksi mene, ellen sitten tiputa ruokaa päälleni. Silloin tietysti menee pesuun. Ihan tyhjästä täällä taas vouhkataan. Ihan normaalia kulkea useampi päivä samoissa vaatteissa. Turha peseminen vaan kuluttaa tekstiilit ennenaikaisesti.
10v lapsi harvoin on kovin siisti. Meillä ainakin saman ikäinen ja aina löytyy ruokatahraa, milloin mitäkin hiekkaa ja kuraa ulkoilun jäljiltä, koulussa kuvataide ja käsityöt yleensä teettää joitakin maalitahroja vaatteisiin... Liikunnassa tuon ikäinen lapsi kyllä hikoilee ja pitäisi olla sinne vaatteet erikseen..
Vai ihan monet päivää! Hyvin huonoa suomea.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niistä vaatteista huomaa ja haistaa onko ne viikon olleet samat päällä vai onko vaan ostettu useampia samanlaisia käyttöön, meilläkin nepsyjen kanssa jälkimmäinen on ollut hyvä vaihtoehto.
Mikä tuollainen Nepsy lapsi sitten on? Neppe lapsen tiedän toki.
Eihän tuon ikäinen välttämättä vielä edes hikoile, niin mitä järkeä vaihtaa sitten?
Vaihdan itsekin kotona kotivaatteet, työvaatteet vaihdan päivittäin vain siitä syystä, että tännekin on pesiytynyt joku kulttuuri, että joka päivä pitää olla eri vaatteet. Kuitenkin laitan vaatteet usein vain vaatepuulle ja otan siitä taas, eli ihan yhtä likaisena käytän varmaan viikon verran, jos en enemmänkin.
Likaisena sitten pyykkiin tietenkin.
Ihan turhaa energian ja materiaalin tuhlausta pestä päivän käytön jälkeen.
Mistä tiedät? Omalla pojalla kuudet samanliset adidakset raitaverkkarit kun sai xxls pilkkahintaan