MAALIS'05 SYYSkuu
Kommentit (30)
Täällä sitä totutellaan arkielämään kolmen lapsen äitinä =) Vauveli syntyi 10.09.08 ja eilen jo tultiin kotiin. Tosi kiltti on ollut ekat päivät ja otan sen kiitollisena vastaan niin kauan kuin sitä riittää.
Synnytys oli kivuliain näistä kolmesta. Alkoi lapsiveden menolla ja kätilö sanoi, et siitä voi johtua. 1.30 siis meni vedet ja kolmen aikaan alkoi säännölliset heti kipeät supistukset. Puoli kuuden aikaan olin jo kättärillä. Paikat oli väljästi kahdelle sormelle auki ja aattelin, et noinkohan pistävät mut vielä kotiin, mutta eivät onneksi. Olin tarkkailuhuoneessa 8 tietämille ja olin jo tosi kipeenä. Sisätutkimuksessä kätilö totesi, et oon 4 senttiä auki. Lähdettiin synnytyssaliin ja menin suihkuun.
Suihkusta tultua aloin ottaa ilokaasua ja pyysin samalla spinaalipuudutuksen. Lääkäri ei meinannut millään löytää paikkaa, mihin puudutus laitetaan ja kaksi supistustakin ehti tulla sinä aikana. Sattui ihan mielettömästi! Sen jälkeen kuitenkin tuli taivaallinen olo noin tunnin ajaksi jonka jälkeen aloin tuntea ponnistuksen tarvetta.
Ponnistusvaihekin oli kuin suoraan jostain kauhusynnytysleffasta, kaikki venytykset ja muut tuntui. Onneksi sitä ei kestänyt kuin 8 minuuttia ja ihana tyttövauva tuli maailmaan klo 11.42. Pituutta oli 52cm ja painoa 3700g, eli isoin vauva, muttei kuitenkaan painossa kuin 40g enemmän kuin Oona. Pituutta oli sitten reilummasti.
Eeli ja Oona on ottaneet vauvan aika hyvin vastaan, hoitavat mielellään, mutta on kuitenkin havaittavissa jonkinlaista mustasukkaisuuttakin ainakin Oonalla. Eiköhän se tästä lähde sujumaan.
Mä yritän kuumeisesti miettiä mitä tekisin lasten hoitopaikan kanssa, ovat siis tähän asti olleet kokopäivähoidossa. Vantaalla ainakin ovat painostaneet montakin kaveriani ottamaan lapset kotiin... Ajattelin osa-aikaista hoitoa ma-ke ja kuusi tuntia päivässä. Olisi aikaa tehdä kotitöitä ja vähän levähtää. Mut en tiedä...
Vauvan ja lasten kuvia on mulla irc-galleriassa nimimerkillä kadi81, jos jotakuta kiinnostaa :) Näkyy tosin vain sisäänkirjautuneille, oletuskuvassa on kuitenkin kuva uudesta tulokkaasta.
Nyt täytyy lähtee hakee isommat hoidosta, hyvää syksyn jatkoa kaikille =)
Rosa, Eeli, Oona ja vauva 2 vrk
Paljon Onnea pikkuvauvasta!!! Ihmeellisesti sitä taas kerran kävi mielessä omat synnytykset, heh. Ei muuta kuin ihanaa vauvan tuoksua!
Tuulia
Rosalle ja koko perheelle ihanasta tulokkaasta!
Näitä uutisia on aina vaan niin ihana lukea. Ja minäkin Tuulian tavoin elin taas ne omat synnytykset läpi ;-)
Viikonlopusta on tulossa tyyyyllllsssääääää... Pitää hoitaa kotihommia ja tehdä töitä. Blääääääh... No, onneksi tää työhomma helpottaa muutaman viikon päästä, kun saadaan yksi uusi työntekijä.
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Terhi & aikoja sitten hiljenneet kullanmurut
Touhua ja tohinaa varmasti siellä riittää!
Toivottavasti voit pitää isommat lapset hoidossa ainakin osa-aikaisesti. Ainahan voit ottaa heidät kokonaan kotiin, jos tuntuu siltä, että jaksat kolmen noin pienen kanssa kotona. Itselläni on kahdenkin kanssa kädet täynnä, ja mietin tämän tästä, että maalistytöllä olisi mukavampaa jos olisi vaikka parina päivänä viikossa tarhassa näkemässä oman ikäisiään kavereita eikä väsynytttä äitiä 24/7.
Meillä siis huonot yöt jatkuvat ja äiti marmattaa kilpaa maalistytön kanssa. Pikkumies kävi eilen 10 kk neuvolassa ja siellä kaikki mitat jatkoivat omilla käyrillään. PikkuJärkäle on 80 cm ja 12kg ja risat. Turha kai mainitakaan, että selkään sattuu, kun tätä nostelee sängystä. Onneksi on oppinut kiipeämään portaat yläkertaan, niin mun tarvitsee vaan toimittaa alas.
Nyt painun takavasemmalle marmattamaan...
korvapuustit
Niin Onnea minultakin Rosalle vaikka kävinkin jo irkissäkin onnittelemassa =) Suloisia lapsia teillä!! =)
Korvapuustit: Voi että, toivottavasti teillä yöt pian parantuu! Meillä on nyt aika seesteinen vaihe eli yöt nukutaan mutta tiedän että tullaan vielä valvomaan =)
Mites teillä liikutaan? Meidän tytteli hokas konttauksen ja tukea vasten kävelyn tässä muutaman viikon aikana. Joka paikkaan pitää päästää ja syöttötuolissakin on noustava seisomaan tämän tästä. Ilman tukea yrittää kovasti nousta seisomaan ja seisoa mutta vielä hiukan hoippuu. Kokkareruoat menee vihdoinkin ilman muussauksia!
Maalisneiti pelkäsi viime yönä ekan kerran pimeää tai sit näki pahaa unta. Hortoili reppana tuolla pimeässä eteisessä ja huusi että haluaa äiskän viereen! Eipä ole nukkunut vieressä sitten vauvaiän, omasta halustaan siis on nukkunut omassa huoneessaan ja sängyssään. Tai no ei vauvana sitä toki osannut sanoa mutta nyt myöhemmin siis =))
Miulla alkaa vesijumppa lokakuussa! Ihanaa! Ja kuntopiirikin tässä ensi viikolla mutta käyn jommassa kummassa sitten kerran viikossa. Työn puolesta ovat ihan ilmaisia joten jotain hyvää tässä metsäteollisuudessa sentään vielä....Pelottaa että onko omakin työpaikka liipasimella. Kaikki kuulemma käydään läpi että ketä tarvitaan ja ketä ei. Et silleen :/
Maalisneidin kanssa on hirveä taistelu edelleen tästä kakkaushommasta. Ummetus kummittelee ja tekisi kakan mieluiten vaippaan vaikka muuten ei sitä käytä. Tosi rasittavaa mutta kun ei saisi hermostua. Tänään sit laitoin peräruiskeen ja vein pöntölle mutta ei vaan tee mitään!!! Oon ihan neuvoton tän ummetuksen kanssa. Nyt kokeillaan luontaistuotteita seuraavaksi, sellaista aloe vera/hunaja liuosta. Tiedän että kun kerran saisi tuloksen pönttöön ni tekis ne sinne jatkossakin, sillee kävi pissihomman kanssa. Onko kellään antaa neuvoa???
Kyselempä huvikseni galluppia vähän: Eli onko teillä muilla karkkipäivä käytössä? Meil on lauantai. Mut sit jos on jotkut juhlat nii saa kyllä syödä herkkuja. Mutta aina vasta ruoan jälkeen =)
Miulla on vähän ongelma näiden talvikamppeiden kanssa. Neiti kirppu on n. 95cm pitkä ja ainakin Jonathan vk-haalari menee vallan hyvin koossa 98cm. Taidan kuitenkin ostaa 104cm. Ja housut ja takin, ei haalaria enää. Housut saisi olla kunnolliset henkselihousut jossa korkea vyötärö. Ja täytyy pikkusiskollekin ostaa jo muutakin kuin vaunuvaatteet, kengätkin. Koko taitaa olla 20 =)
Semmosta...tänään lähdetään ukon kanssa ukon siskon tupareihin/kihlajaisiin ja muksut on lähdös kohta hoitoihin. Mukavaa viikonloppua kaikille tasapuolisesti!!!!!!!!!!!!!!!!
Jo toinen vauva uutinen samana päivänä. Työkaverini oli aamuyöllä saanut kanssa vauvan.
Meillä tänään ollut ohjelmassa takapihan "syyskunnostus". Päivävarjon vein varastoon, omppuja riittää puussa edelleen vaikka niitä on jaeltu tutuille ja tuntemattomillekin melkein. Pakastimessa on omenahilloa, viipaleita , piirakkaa... no on hyvä että edes omppua ku ei marjoja paljon tullut (lue mustikoita).
Esikoisemme menee myös huomenna Flamingoon kylpylään kaverinsa synttäreille. Joo kiva kiva meillä oli "vaan" kotisynttärit viime viikonloppuna ja sitte toisella on tollaset ökyjuhlat.
Mullakin on "ongelma" maaliksen talvivaatteiden kanssa, niitä on niin paljon ettei varmana ehdi käyttää kaikkia yhden talven aikana.... Pari huonompikuntoista haalaria lähetin jo Uff:n. Haalareissa kyllä pysytään ainaski kouluikään asti. On musta paljon kätevämpi ja neiti saa ite puettua. Kenkiä ei sitten olekaan kuin yhdet kuomat ja niillä ei näissä etelän loskatalvissa pitkälle pötkitä.
Saunaa pitäis lähteä lämmittää!
Eilen ei tainnut kukaan päästä nettiin vai?
Suuren suuret onnittelut täältäkin Rosalle ja koko perhelle!
Niin se taas arki pyörähti viikonlopun jäliltä käyntiin. Lauantaina oltiin ystäväni pojan 3- vuotis synttäreillä. Sunnuntaina aamusta siivottiin autotalli, jonne oli kerääntynyt kaikki rakennusaikaiset ylimääräiset laatat, tapetit yms. Juuso oli sit iltapäivän mummulassa jossa oli myös hänen serkkupoikansa.
Mikähän se galluppi kysymys mahtoi olla....no talvivaatteista oli ainakin puhetta. Tilasin Juusolle Reiman 104cm haalarin. Jos on pienen oloinen, niin vaihdan 110cm. Juusolle meni vielä viime talvi 92cm Reima eli ovat siis reilun kokoisia.Vanhan haalarin sain myytyä eteenpäin, onneksi.
Juuson kans menee vaihtelevasti. Huonoa käytöstä kun ei huomioi niin homma sujuu. Hyvää käytöstä ja toimintaa muistettaan kehua ja iloita onnistumisista.
Tässäpä tärkeimmät ja nyt tunnille. Eilen oli pistoshajoitukset luokkakaveriin ja hienosti onnistui!
Suohomppeli81 ja Juuso
Pikkumies himoitsee näppistä koko ajan, ei ollenkaan usko, että hänellä on ihan yhtä hyvä käytössään tuossa laatikon päällä. Pieni siis kävelee sujuvasti puita pitkin tai työntelee tuolia, laatikkoa tai mitä vaan sopivan kokoista edellään ja tietenkin osaa kiivetä yläkertaan ja pöydälle. Seisoo ilman tukea sekunnin-pari ja muksahtaa sitten lattialle.
Syömäpuoli sujuu, kun muusaan haarukalla perunan. Maitotuotteista olen raejuustoa kokeillut ja mies tykkää myös sotkea sillä kovasti itsekin. Makaroneja lappaa kanssa suuhun ja lattialle, samoin kun kurkunsuikaleita.
Karkkipäivää ei meillä ole, mutta likka saa kyllä syödä namia, jos joku tarjoaa.
Välikausihaalari on kokoa 116 samoin peritty talvihaalari. Toivottavasti likka tykkää pitää haalaria mahdollisimman pitkään, koska on kuitenkin sellainen rymyäjä, joka pyörii hiekassa mielellään. Housut ja takki päästävät melkoiset satsit hiekkaa vaatteisiin.
Nyt vaativat ipanat jo kirjaimellisesti kiljuen huomiota...
korvapuustit
...Menin tyynesti Taapero-palstalle, ja ihmettelin kovasti, miksi meidän pinoa ei näy... Hyvä, etten aloittanut sentään uutta ;-) Tajusin sitten, että hetkinen, eihän me enää täällä olla...
Meillä on nyt Saanalla uusi tautituttavuus eli enterorokko. Alkoi tiistaina päivällä (hoidossa, tietysti) korkealla kuumella. Ti-iltana neiti sitten oksensi pari kertaa, ja luultiinkin, että on sittenkin oksutauti (vaikka olivat pk:ssa sanoneet, että enterorokkoa on siellä liikkeellä). Eilen sitten nousivat näpyt, kuume jo laski. Onneksi näppyjä ei ole paljoa ja Saana on ihan pirtsakka. Olen nyt tässä kotityöpäivillä loppuviikon (olin jo eilen) ja yritän saada hommia tehtyä samaan aikaan, kun kaikenlaiset lelut kiipeilevät mun päällä ;-) Eilen vielä Saanalla oli vähän kuumetta, joten oli aika rauhallinen, mutta nyt on kyllä sitten meno jo normaali...
Nyt sitten ootellaan, iskeekö esikoiseen kohta sama tauti. Ei muuten, mutta kun ollaan lähdössä miehen kanssa sinne Italiaan viikon kuluttua... No, taudin pitäisi kyllä iskeä niin, että alkaa olla ohi jo ensi perjantaina. Pidetään siis peukkuja, että jos on tullakseen, tulisi huomenna illalla... Olisi paras sauma ;-)
Muuten ei sitten kuulu muuta kuin töitä. Mässäily on jatkunut, joten paino ei ainakaan laske... tänään olen menossa jumppaan, ja muutenkin pitää ottaa itseään nyt taas niskasta kiinni, kun on se lomakin tulossa. Viikonloppu menee kotosalla töitä tehdessä, joten mälsää, mälsää... No, onneksi kohta on se pieni LOMA...
Kuulostaako siltä, että odotan reissua? Hehee...
Karkkipäivästä oli puhe: Meillä ei ole karkkipäivää, syövät tosi vähän karkkia (toisin kuin minä ja isäntä), mutta muuta makeaa menisi sitten kyllä (keksiä ja jätskiä). Viikolla rajoitamme makean syöntiä, viikonloppuna saa herkutella. Ja kipeänä...
Haalareita meillä on muiden lasten peruja vaikka muille jakaa, joten en ole ostanut... Täytyykin ruveta kaivelemaan haalarivarastoista sopivan kokoista...
Semmottis. Nyt jatkan töitä, Saana lähtikin omaan huoneeseen leikkimään, joten saa tehdä ihan rauhassa hetken...
T: Terhi & näppyläinen Saana
Pikkumies vaan nukkuu aivan hyperhuonosti, nyt parina yönä herättänyt tunnin välein ja mulla silmäpussit leuassa asti...
Kerrothan sitten, Tuulia, millaista oli Flamingossa. Sinne kylpylään olette menossa? Onko kiva lasten kanssa? Mä olen vaan siellä Hoplopissa käynyt maalisneidin kanssa, ja hän meinasi jäädä isompien jalkoihin. Aamupäivällä varmaan mahtuisikin paremmin...
tästä puurolle...
korvapuustit