Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä 5-vuotiaalta voi odottaa?

Vierailija
05.09.2023 |

Millaista itsenäisyyttä esimerkiksi?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5-vuotiaalta voi odottaa jo hyvää itsenäisyyttä. Kannattaa pitää yllä toimiva keskusteluyhteys, sillä oman ajattelun ja toiminnan sanoittaminen lisää loogista päättelykykyä, ongelmanratkaisutaitoja ja edesauttaa huomattavasti lukutaitoa. Nämä taidot on todettu juuri laskeneen suomalaislasten viimeisissä pisa-tutkimuksissa!

On todettu, että syvä - ja monilukutaidon hyvään kehittymiseen vaikuttavat ennen kaikkea varhaislapsuudessa (ennen 6. ikävuotta) saatu kielellinen malli, harjoitus ja omatoimisuus, jotka ruokkivat motivaatiota. Lapsen kanssa yhdessä keskustelu, laulaminen, lukeminen, loruttelu, vierailu erilaisissa museoissa, luontoympäristöissä, tapahtumissa, kirjastoissa ja harrastuksissa, sinnikkyys ja asioista yhdessä keskustelu ovat ensiarvoisen tärkeitä jo ennen 5-vuotiaaksi tuloa. Kaiken a ja o on lapsen kohtelu vanhemmasta erillisenä, yksilöllisenä ja omanarvontuntoisena yksilönä.

On karmea karhunpalvelus lapselle tehdä hänen puolestaan asiat, jotka ihminen osaa tehdä itse, kunhan ne hänelle opetetaan ja harjoitteluun kannustetaan. Pitää iloita siitä, missä onnistuu ja kuka on.

Nykyäidit iloitsevat enemmänkin siitä, että kokevat itsensä tärkeäksi, tarpeelliseksi ja halutuksi, kun lapsi "tarvitsee häntä" kaikkeen. Ei tarvitse! Lapsi haluaa tehdä itse ja oppii kyllä, kun häntä sinnikkäästi opetetaan ja kannustetaan kokeilemaan ja tekemään itse.

"Nykyäodit"? Kaikki mun tuntemani nykyäidit (joilla alle 7v lapsia) kasvattavat lapsensa juurikin noin kuten ilmaisit, rohkaisevat lapsiaan tekemään itse ja tekevät lastensa kanssa asioita.

T. Aiemminkin tänne kommentoinut eskariope

Etelä - Espoo kuulostaa kivalta paikalta kasvaa. Ehkä melko suppea, homogeeninen otos kotona 3-vuotiaaksi kasvatettuja ylemmän keskiluokan perheitä, joilla on harrastuksia ja yrittäjäosaamista perheissä?

Muista, opettajana omalla vastuullaan olevaa eskariryhmää arvioiva työntekijä ei ole tieteellisesti aivan puolueeton/pätevä , jollei tutkijapositiota ole avattu kriittisesti lukijalle. Objektiivisuus on tiedon intressin keskiössä.

Kun tarkoitus on löytää menestyksekkäitä ratkaisuja ja keskustella eri näkemyksistä on tunnistettava tunteista lähtevät subjektiiviset purkaukset ja niiden vaikutus lopputulokseen. Niiden ilmaisussa 5-vuotias onkin aika mestari, aikuisen rauhallinen ja päämäärätietoinen, horjumaton ohjaus on siis arvokas kyky pienten lasten kasvatuksessa - ja niiden jo isojen, 5-vuotiaiden lastenkin kanssa.

Etelä-Espoossa on monenlaisia alueita. Esimerkiksi Matinkylä, jossa on yksi Suomen tiheimmistä maahanmuuttajakeskittymistä.

Toi eskariope ei kai halua häntä tunnistettavan. Itekiin meinasin murjaista tänne, kuinka "etelä-espoo" voi olla juurikin joko Matinkylä (kutensanoit) tai pientalovaltainen Latokaski tai Tillinmäki, tai miljoonakämppien Suvisaaristo.

Tai Kovenlahti, tuo kaikenlaisten sosioekonomisten luokkien sulatusuuni!

Vierailija
2/26 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähes poikkeuksetta maailmalla 5-vuotiaat ovat koulussa, tekevät lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan koulutehtäviä, pukevat ja riisuvat itse, osaavat syödä haarukalla ja veitsellä (tai puikoilla), ovat hiljaa kun heille puhutaan, vastaavat kun kysytään ja harjoittelevat muita normaaleja käytöstapoja sekä ryhmässä toimimisen taitoja, osaavat pestä hampaansa itse, pyyhkiä peppunsa ja käydä suihkussa, käyttää kännykkää ja perusasiat tietokoneen käytöstä, osaavat kulkea kouluun ja kotiin, avata ja lukita ulko-oven, vetää vessan ja pestä kädet huomauttamatta, tietävät missä tavaransa ovat, siivoavat omat lelut/tavarat, annostelevat itse ruokansa ja auttavat pienissä kotitöissä. Varsin moni 5-vuotias hallitsee rahan käytön 10-20 euroon saakka, osaa kellon ja perus liikennesäännöt.

Suomessa vielä 6-vuotiaille pannaan päälle vauvojen ulkohaalari, kuoma-kengät ja pyyhitään peput + tarjoillaan ruoka valmiina lautasella kuin olisivat jotenkin vajaakehityskykyisiä. Kun Suomesta perheet muuttavat ulkomaille lapsineen, nauravat suomalaisille jättivauvoille kaikki ja lapset itse itkevät, kun eivät osaa mitään. Jos pysyvät Suomessa, riehuvat ne kuin pellet päiväkodeissa 7 ikävuoteen saakka ja sitten ovat ekaluokalla sormi suussa ja vanhemmat tekevät läksyt puolesta, vaatteet aina hukassa ja kaikkeen maristaan "en mä haluu..."

Olen aloittanut koulun 5v. kun asuttiin silloin Britanniassa. Eskarin 4v. Kouluun mennessä piti olla mukana saattaja, joku aikuinen. Samoin piti olla joku hakija koulusta. Koulun alkaessa osa osasi lukea ja kirjoittaa, mutta osa ei. Vessassa piti osata käydä itsenäisesti. Samoin pukea ja riisua omat vaatteet. Eskarissa ja vielä ekaluokallakin moni asia perustui leikin kautta oppimiseen. Esimerkiksi sellaisen muistan, että istuttiin piirissä ja heiteltiin jotain pehmopalloa. Opettaja näytti numeroa tai kirjainta ja se kenellä pallo oli sai kertoa mikä kirjain tai numero oli kyseessä.

Kiva muisto, kiitos sen jakamisesta!

Myös Britanniassa opetussuunnitelmat ja metodit ovat kehittyneet 2000-luvulla aiemmista käytännöistä ja tavoitteista. Oletettavasti yllä jaettu muisto on vuosituhannen vaihteen tienoilta tai ennen vuotta 2008?

Se oli tosiaan vaan ihan yksittäinen esimerkki. Ja peräisin 90-luvulta. Oli meillä ihan oppituntimaistakin opetussisältöä, mutta kyllä se perusmeininki oli 5v aika erilaista kuin vaikka muutamaa vuotta myöhemmin.

En oikein tiedä, miksi pitää vertailla Britannisan. Suomen lapset on kaikissa Pisa-tutkimuksissa ja muissa vertailuissa aina edellä brittilapsia niin lukutaidossa, matematiikassa kuin kaikilla muillakin vertailtavilla osa-alueilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5-vuotiaalta voi odottaa jo hyvää itsenäisyyttä. Kannattaa pitää yllä toimiva keskusteluyhteys, sillä oman ajattelun ja toiminnan sanoittaminen lisää loogista päättelykykyä, ongelmanratkaisutaitoja ja edesauttaa huomattavasti lukutaitoa. Nämä taidot on todettu juuri laskeneen suomalaislasten viimeisissä pisa-tutkimuksissa!

On todettu, että syvä - ja monilukutaidon hyvään kehittymiseen vaikuttavat ennen kaikkea varhaislapsuudessa (ennen 6. ikävuotta) saatu kielellinen malli, harjoitus ja omatoimisuus, jotka ruokkivat motivaatiota. Lapsen kanssa yhdessä keskustelu, laulaminen, lukeminen, loruttelu, vierailu erilaisissa museoissa, luontoympäristöissä, tapahtumissa, kirjastoissa ja harrastuksissa, sinnikkyys ja asioista yhdessä keskustelu ovat ensiarvoisen tärkeitä jo ennen 5-vuotiaaksi tuloa. Kaiken a ja o on lapsen kohtelu vanhemmasta erillisenä, yksilöllisenä ja omanarvontuntoisena yksilönä.

On karmea karhunpalvelus lapselle tehdä hänen puolestaan asiat, jotka ihminen osaa tehdä itse, kunhan ne hänelle opetetaan ja harjoitteluun kannustetaan. Pitää iloita siitä, missä onnistuu ja kuka on.

Nykyäidit iloitsevat enemmänkin siitä, että kokevat itsensä tärkeäksi, tarpeelliseksi ja halutuksi, kun lapsi "tarvitsee häntä" kaikkeen. Ei tarvitse! Lapsi haluaa tehdä itse ja oppii kyllä, kun häntä sinnikkäästi opetetaan ja kannustetaan kokeilemaan ja tekemään itse.

"Nykyäodit"? Kaikki mun tuntemani nykyäidit (joilla alle 7v lapsia) kasvattavat lapsensa juurikin noin kuten ilmaisit, rohkaisevat lapsiaan tekemään itse ja tekevät lastensa kanssa asioita.

T. Aiemminkin tänne kommentoinut eskariope

Etelä - Espoo kuulostaa kivalta paikalta kasvaa. Ehkä melko suppea, homogeeninen otos kotona 3-vuotiaaksi kasvatettuja ylemmän keskiluokan perheitä, joilla on harrastuksia ja yrittäjäosaamista perheissä?

Muista, opettajana omalla vastuullaan olevaa eskariryhmää arvioiva työntekijä ei ole tieteellisesti aivan puolueeton/pätevä , jollei tutkijapositiota ole avattu kriittisesti lukijalle. Objektiivisuus on tiedon intressin keskiössä.

Kun tarkoitus on löytää menestyksekkäitä ratkaisuja ja keskustella eri näkemyksistä on tunnistettava tunteista lähtevät subjektiiviset purkaukset ja niiden vaikutus lopputulokseen. Niiden ilmaisussa 5-vuotias onkin aika mestari, aikuisen rauhallinen ja päämäärätietoinen, horjumaton ohjaus on siis arvokas kyky pienten lasten kasvatuksessa - ja niiden jo isojen, 5-vuotiaiden lastenkin kanssa.

Etelä-Espoossa on monenlaisia alueita. Esimerkiksi Matinkylä, jossa on yksi Suomen tiheimmistä maahanmuuttajakeskittymistä.

Toi eskariope ei kai halua häntä tunnistettavan. Itekiin meinasin murjaista tänne, kuinka "etelä-espoo" voi olla juurikin joko Matinkylä (kutensanoit) tai pientalovaltainen Latokaski tai Tillinmäki, tai miljoonakämppien Suvisaaristo.

Tai Kovenlahti, tuo kaikenlaisten sosioekonomisten luokkien sulatusuuni!

Kivenlahti

Vierailija
4/26 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähes poikkeuksetta maailmalla 5-vuotiaat ovat koulussa, tekevät lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan koulutehtäviä, pukevat ja riisuvat itse, osaavat syödä haarukalla ja veitsellä (tai puikoilla), ovat hiljaa kun heille puhutaan, vastaavat kun kysytään ja harjoittelevat muita normaaleja käytöstapoja sekä ryhmässä toimimisen taitoja, osaavat pestä hampaansa itse, pyyhkiä peppunsa ja käydä suihkussa, käyttää kännykkää ja perusasiat tietokoneen käytöstä, osaavat kulkea kouluun ja kotiin, avata ja lukita ulko-oven, vetää vessan ja pestä kädet huomauttamatta, tietävät missä tavaransa ovat, siivoavat omat lelut/tavarat, annostelevat itse ruokansa ja auttavat pienissä kotitöissä. Varsin moni 5-vuotias hallitsee rahan käytön 10-20 euroon saakka, osaa kellon ja perus liikennesäännöt.

Suomessa vielä 6-vuotiaille pannaan päälle vauvojen ulkohaalari, kuoma-kengät ja pyyhitään peput + tarjoillaan ruoka valmiina lautasella kuin olisivat jotenkin vajaakehityskykyisiä. Kun Suomesta perheet muuttavat ulkomaille lapsineen, nauravat suomalaisille jättivauvoille kaikki ja lapset itse itkevät, kun eivät osaa mitään. Jos pysyvät Suomessa, riehuvat ne kuin pellet päiväkodeissa 7 ikävuoteen saakka ja sitten ovat ekaluokalla sormi suussa ja vanhemmat tekevät läksyt puolesta, vaatteet aina hukassa ja kaikkeen maristaan "en mä haluu..."

Oli sulla vähän tarkoituksella väritettyä juttua.

Monissa maissa lapset ei kulje koulumatkaa koskaan yksin, isompanakaan. Suomessa taas vaaditaan itsenäisyyttä, niin että 7-vuotias osaa olla koulun jälkeen yksin kotona. 

Lienet tuo edellinen vastaaja, joka pyyhkii yhä 5-vuotiaansa pepun ja "kaikki omaan tahtiinsa".

Aloitus oli "Mitä 5-vuotiaalta voi odottaa?", ja suomen kielellä. Suomessa voi odottaa, että 5-vuotias osaa käydä lähikaupassa ja ottaa vastuuta omasta toiminnastaan, itsestään ja ympäristöstään huolehtimisesta.

Jos kyseessä on kehitysviivästymä tai vammaisuus, on odotukset asetettava sen mukaan.

On eri asia, mitä suomalaiset odottavat lapsiltaan ja mitä heiltä voidaan odottaa.

Yllä kerrottu on länsimaissa ja Aasian kehittyneissä valtioissa yleistä 5-vuotiaiden osaamistasoa. Tämä on todettu tutkimuksissa edesauttavan lasten oppimista, itseluottamusta ja suunnitelmallista toimintaa myöhemminkin elämässä.

Kehittyvissä maissa puolestaan lapset joutuvat jo hyvin nuorina ottamaan vastuuta itsestään ja muista, tekemään palkka-, orja- tai seksityötä tai asumaan kadulla ilman perhettä / arjen rahoituksesta huolehtivaa aikuista. Tämän on tutkimuksissa todettu vaurioittavan kehitystä.

Suomessa laadittiin varhaiskasvatuslaki 2015, jonka jälkeen sitä on säännöllisesti tiukennettu. Suomessa halutaan nyt koko 0-5-vuotiaiden ikäluokka järjestetyn varhaiskasvatuksen piiriin, jotta saavutetaan muiden kehittyneiden maiden taso. 2-vuotisen esiopetuksen kokeiluun on osallistunut huomattava osa maan 5-vuotiaista ja tulokset ovat kannustavia. Esiopetus on jo pitkälti siirretty kouluihin päiväkodeista.

Kansataloudellisesti on kestämätöntä säilöä 5- ja 6- vuotiaita pikkulapsille tarkoitetuissa päiväkodeissa, kun kyvyt ja mahdollisuudet riittävät vaativampien motoristen, kognitiivisten ja sosioemotionaalisten taitojen harjoitteluun.

Joillekin voi olla tarpeen pidennetty oppivelvollisuus tai tuettu esiopetus.

Varhaiskasvatuksessa päiväkodissa lapsi oppii vähemmän kuin kotona, kun kotona on enemmän aikaa per lapsi ja voidaan huomioida lapsen oma osaaminen.

Varhaiskasvatuslaki oli huono juttu ja sen jälkeen alkoi varhaiskasvatuksen alasajo ja hoitajapula.

Pitäisi siirtyä ihan yksilöllisiin koulunaloitusikiin tai jättää lasta luokalle riittävän monta kertaa, koska lapset ovat niin erilaisia. Ei ole oikein, että jo lukemaan ja laskemaan osaavat lapset ovat samoilla tunneilla lasten kanssa, jotka vasta opettelevat suomea tai eivät tunne edes yhtään numeroa tai kirjainta ennen koulun alkua. Nämä ovat kuitenkin asioita, joita ihan jokainen 5-vuotias halutessaan osaa.

Vierailija
5/26 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitätkö nyt kirkkain silmin, että lähes kaikkialla maailmassa 5-vuotiaat osaavat kulkea kouluun ja kotiin yksin?

Koulu tosiaan alkaa nuorempana valtaosassa maailmaa, mutta sinne ei mennä ilman saattajaa, vaan ilman saattajaa kulkeminen aloitetaan VANHEMPANA kuin Suomessa.

(Poikkeuksia on varmasti muutamia, esimerkiksi ääriturvallinen Japani.)

Yksi defenssin muoto on etsiä laajasta kommentista pieni, sinänsä epäoleellinen, mutta konkreettinen yksityiskohta ja sitä kovaan ääneen kailottamalla sekä johonkin toiseen ääripäähän vertaamalla (yleensä mutuun tai omaan henk. koht. kokemukseen) pyrkiä tunnepitoisesti osoittamaan, miten täydellisen väärässä toinen puhuja onkaan.

Tätä toimintatapaa on nähty viime aikoina runsaasti esim. oikeistopopulistien, rokotevastaisten ja salaliittoteorioitsijoiden huutelussa. Suomen hallituksessa oleva PS-puolue käyttää tietoisesti vastaavaa toimintatapaa ja retoriikkaa.

Opetustoimi ja varhaiskasvatus sen osana keskittyvät opettamaan lapsille kriittistä medialukutaitoja ja kykyä ajatella ja toimia itsenäisesti sekä kantamaan vastuu teoistaan ja tekemättä jättämisistään. Yhteistyötaitojen harjoittelu ei tarkoita sitä, että jättää hankalat hommat muiden tehtäväksi omasta puolesta.

Opiskelu ja uuden oppiminen on vaikeaa, vaativaa, mutta palkitsevaa työtä.

Vinkki jatkoa ajatellen: yksi uskottavan tekstin peruspilareista on faktantarkistus.

Kun lukija huomaa tekstin seassa väärän väitteen, muunkin tekstin uskottavuus vesittyy hänen silmissään välittömästi.

Sinulla on siihen täysi oikeus. Jos et itse ymmärrä lukemaasi oikein, ei sitä kukaan muu voi sinulle selittää.

Juuri tuota syvälukutaitoa nykylapsille opetetaan kouluissa, eskareissa ja varhaiskasvatuksessa, etteivät he jumittuisi epäoleellisiin yksityiskohtiin tai silmät vesittyisi heti, kun maailmassa on muullakin tavalla ajattelevia ja toimivia kuin he itse.

Ei saa purra kuitenkaan. Verbaalisesti hoidetaan keskustelu. (niin kauan kuin se on keskustelua)

Mielenkiinnolla yritän seurata tätä logiikkaa. Eli siis miten ne väitteet, että viisivuotiaat kulkevat maailmalla yksin kouluun eivätkä suomalaiset eskarilaiset osaa pyyhkiä peppujaan, olisi pitänyt ymmärtää "oikein"?

Näinkö: "Tietenkään eivät oikeasti kulje ja kyllä oikeasti osaavat pyyhkiä, kaikkihan sen tajuavat että minä vain vähän kärjistin ja liioittelin?"

Vierailija
6/26 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvapalstan perusteella heitä ei juuri ole huomattu ollenkaan, tai muutosta 2-vuotiaasta 3-vuotiaaksi, muutosta siitä 4-vuotiaaksi, ja kuinka todella eri ihmisestä onkaan kyse jo 5-vuotiaana.

Surullista, kuinka vähän vanhemmat kasvattavat, oikeasti kasvattavat, lapsiaan. Kohtelevat niitä vauvoina/lapsina/koululaisina/murkkuina/ sitten aikuisina.

Tutustukaa siihen omaan 5-vuotiaaseenne. Kysymys pitäisi oikeasti olla niin päin, että mitä 5-vuotias voi odottaa omalta isältään? Entä äidiltään?

Jos lähtisi edes siitä, että sillä lapsella on oikeus odottaa, että kumpikin vanhempi ovat hänen saatavillaan ja rakastavat häntä. 5-vuotiaalle se rakkaus osoitetaan olemalla hänen kanssaan, pelaamalla, leikkimällä ja juttelemalla yhdessä.

Vierailija
7/26 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranmaksua vähintäänkin.

Vierailija
8/26 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvapalstan perusteella heitä ei juuri ole huomattu ollenkaan, tai muutosta 2-vuotiaasta 3-vuotiaaksi, muutosta siitä 4-vuotiaaksi, ja kuinka todella eri ihmisestä onkaan kyse jo 5-vuotiaana.

Surullista, kuinka vähän vanhemmat kasvattavat, oikeasti kasvattavat, lapsiaan. Kohtelevat niitä vauvoina/lapsina/koululaisina/murkkuina/ sitten aikuisina.

Tutustukaa siihen omaan 5-vuotiaaseenne. Kysymys pitäisi oikeasti olla niin päin, että mitä 5-vuotias voi odottaa omalta isältään? Entä äidiltään?

Jos lähtisi edes siitä, että sillä lapsella on oikeus odottaa, että kumpikin vanhempi ovat hänen saatavillaan ja rakastavat häntä. 5-vuotiaalle se rakkaus osoitetaan olemalla hänen kanssaan, pelaamalla, leikkimällä ja juttelemalla yhdessä.

Aika puskista ilmoille pölähti tällainen saarna. :D

Useimmat vanhemmat kyllä tuntevat lapsensa, ovat saatavilla ja rakastavat heitä. Ja ovat huomanneet kaikki nuo kehitysvaiheiden muutokset. Mutta kiitos kommentista nyt kuitenkin.

Vierailija
9/26 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika puskista ilmoille pölähti tällainen saarna. :D

Useimmat vanhemmat kyllä tuntevat lapsensa, ovat saatavilla ja rakastavat heitä. Ja ovat huomanneet kaikki nuo kehitysvaiheiden muutokset. Mutta kiitos kommentista nyt kuitenkin.

Liian monta lasta tässä maassa on, joilta toinen vanhempi on kielletty tai sysätty lomien aikana nähtäväksi etävanhemmaksi. Pahimmassa tapauksessa se lähivanhempi haukkuu toista vanhempaa lapsen kuullen, pakottaa lapsen ottamaan harteilleen oman turhautumisensa ja aikuisen omat tunteet.

Se on väärin.

Lapsella on oltava oikeus rakastaa kumpaakin vanhempaansa ja tulla rakastetuksi omana itsenään. Ei siellä mikään pirttihirmu voi diktaattorina päättää, että hän ja hänen mielihalunsa ovat ehdoton talon laki.

Vierailija
10/26 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samanlaista noilla Britanniassa edelleen asuvilla siskon lapsilla näkyy olevan koulussa kuin itselläni aikoinaan. Toki nyt kun ovat ylemmillä luokilla, meininki on enemmän sitä tavallista koulumaisuutta, oppitunteja, tehtäviä ja läksyjä.

Minusta Suomessa ja Britanniassa lapset on aika samanlaisia. Okei, Britanniassa ehkä vähän harvemmin näkee toppahaalareita 4-6-vuotiailla kuin Suomessa, mutta se nyt johtuu ihan siitäkin, että Suomen ja Britannian talvet on erilaisia. Täällä on yleensä pakkasta ja isot lumikasat helmikuussa, Britanniassa alkaa kukkia krookukset ja näyttää keväältä.

Vierailija
11/26 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 5v ottaa ja syö ruokansa itse, haluaa itse ottaa vaatteet kaapista ja pukea. Oppi polkemaan juuri ilman apupyöriä. Opetellaan kovasti kirjaimia, numeroita osaa todella hyvin. Pojalla vain tuo hienomotoriikka ei ole koskaan ollut kauhean hyvä, joten kynä on jatkuvasti hassusti kädessä eikä osaa kirjoittaa omaa nimeään, kun taas pikkusisko 4v kirjoittaa jo nimensä sujuvasti ja kynä oikein kädessä. Joskus ovat ulkona siskonsa kanssa keskenään, mutta yleensä aina isä tai äiti tai molemmat touhuaa myös ulkona. En kyllä jättäisi yksin kotiin vielä, saatikka liikkumaan itsenäisesti ulkona. Asummekin tosin haja-asutusalueella eikä lähellä ole mitään mihin voisi päästää. Sisällä on joskus yksin tai siskon siskon kanssa keskenään, kun viedään roskat tai haetaan posti eli hyvin lyhyt aika. 5-vuotias on vielä pieni, eikä mielestäni mitään suuria saavutuksia tarvitse odottaa. Normaalit arkiasiat on mielestäni hyvä osata. Kaikki tulee aikanaan.

Vierailija
12/26 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 5v ottaa ja syö ruokansa itse, haluaa itse ottaa vaatteet kaapista ja pukea. Oppi polkemaan juuri ilman apupyöriä. Opetellaan kovasti kirjaimia, numeroita osaa todella hyvin. Pojalla vain tuo hienomotoriikka ei ole koskaan ollut kauhean hyvä, joten kynä on jatkuvasti hassusti kädessä eikä osaa kirjoittaa omaa nimeään, kun taas pikkusisko 4v kirjoittaa jo nimensä sujuvasti ja kynä oikein kädessä. Joskus ovat ulkona siskonsa kanssa keskenään, mutta yleensä aina isä tai äiti tai molemmat touhuaa myös ulkona. En kyllä jättäisi yksin kotiin vielä, saatikka liikkumaan itsenäisesti ulkona. Asummekin tosin haja-asutusalueella eikä lähellä ole mitään mihin voisi päästää. Sisällä on joskus yksin tai siskon siskon kanssa keskenään, kun viedään roskat tai haetaan posti eli hyvin lyhyt aika. 5-vuotias on vielä pieni, eikä mielestäni mitään suuria saavutuksia tarvitse odottaa. Normaalit arkiasiat on mielestäni hyvä osata. Kaikki tulee aikanaan.

No teillähän on mukavasti asiat, olipa hauskaa luettavaa.

Kolmiokynä, sellainen paksumpi, auttaa kynäotteen harjoittelussa. Tai tavalliseen kynään sujautettava kuminen kolmiotuki (kirjakaupoissa myydään). Saksien tai lasten veistelypuukon käyttö antaa sormivoimaa ja näppäryyttä, samoin muovailu ja punominen.

Vierailija
13/26 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samanlaista noilla Britanniassa edelleen asuvilla siskon lapsilla näkyy olevan koulussa kuin itselläni aikoinaan. Toki nyt kun ovat ylemmillä luokilla, meininki on enemmän sitä tavallista koulumaisuutta, oppitunteja, tehtäviä ja läksyjä.

Minusta Suomessa ja Britanniassa lapset on aika samanlaisia. Okei, Britanniassa ehkä vähän harvemmin näkee toppahaalareita 4-6-vuotiailla kuin Suomessa, mutta se nyt johtuu ihan siitäkin, että Suomen ja Britannian talvet on erilaisia. Täällä on yleensä pakkasta ja isot lumikasat helmikuussa, Britanniassa alkaa kukkia krookukset ja näyttää keväältä.

Briteissä on suuri määrä sosiaaliluokan mukaan toisistaan eroavia kouluja, ihan koulupiirialueidenkin sisällä.

Brittisysteemiä ei voi verrata Suomeen yleisellä tasolla. Kahta tms. yksittäistä, tutkimuksessa nimettyä koulua tietysti voisi, mutta kuinka mielekästä se olisi, on eri asia. Pitää edes tietää puhutaanko yksityisistä vai julkisista kouluista, mistä maasta (Wales, Skotlanti, Englanti...), maalla vai kaupungissa, sisäoppilaitos?, luokka-aste vai lasten ikä?

Ei niitä kyllä voi noin vain vertailla yhden Britteihin muuttaneen suomalaissukkulaisen kokemuksen perusteella koko suomalaiseen peruskoulujärjestelmään, joka on kaikille yhteinen ja yksi ja sama opetussuunnitelma velvoittaa ihan jokaista.

Eikä tässä aloituksessa siitä tietysti ollut kysekään.

5-vuotiaat pysryy vaikka mihin, jos heiltä jotain vaaditaan ja ovat saaneet hyvää ohjausta.

Vierailija
14/26 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei edes ekaluokan alussa meinanneet sormivoimat riittää ulko-oven avaamiseen. Kerrostaloasunnoissa voi olla tietty eri, tsi jos uudet ovet.

Vierailija
15/26 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 5v alkoi harjoitella itsenäistä liikkumista lähiympäristössä kellopuhelin kädessään. Kotona myös pieniä hetkiä itsekseen eikä pelkää pimeää. Tarkka tavaroista eli aurinkolasi, lippis tai hanskat ei häviä. Myös hygieniasta tarkka eli pesee kädet pyytämättä ja kengät jättää eteisen matolle eikä lompsi ja heittele tavaroita ympäriinsä. Osaa pukea, hakea ruokaa kaapista ja juomista hanasta tai ravintolassa buffet pöydästä. Tuntee kirjaimet ja osaa kirjoittaa mallista, hyvä saksien käsittelyssä sekä piirtää tarkkoja yksityiskohtia. Tutustuu rohkeasti uusiin lapsiin ja osaa asioida aikuisten kanssa eli uskaltaa esim kysyä kirjaston tädiltä tai uimahallin henkilökunnalta jotain. Liikenteessä katsoo ympärille ja havannoi asioista eikä paina päätä pahkaa omissa maailmoissa. Erittäin itsenäinen mielestäni ikäisekseen.

En tiedä voiko näitä odottaa kaikilta samanikäisiltä, mutta paljon vaikuttaa varmasti vanhempien käyttämä aika ja ohjaus sekä suhtautuminen eri asioihin. Jos vanhemmat lampsii kengät jalassa sisään ja hygienia vähän sinne päin niin tuskin lapsikaan silloin osaa. Ihan tavallista että tuon ikäinen syö lunta pihalla, mutta meidän 5v pitää sitä ällöttävänä

Vierailija
16/26 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset eivät kulje yksin kouluun eivätkä mihinkään muuallekaan missään ns. kehittyneessä maassa 5-vuotiaana. Kyllä suomalaiset lapset ovat maailman mittakaavassa poikkeus kun he kulkevat 6-7-vuotiaina yksin kouluun tai lähipuistoon. Tiedoksi tälle, jonka mielestä suomalaislapset ovat "jättivauvoja".

Vierailija
17/26 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Briteissä on suuri määrä sosiaaliluokan mukaan toisistaan eroavia kouluja, ihan koulupiirialueidenkin sisällä.

Brittisysteemiä ei voi verrata Suomeen yleisellä tasolla. Kahta tms. yksittäistä, tutkimuksessa nimettyä koulua tietysti voisi, mutta kuinka mielekästä se olisi, on eri asia. Pitää edes tietää puhutaanko yksityisistä vai julkisista kouluista, mistä maasta (Wales, Skotlanti, Englanti...), maalla vai kaupungissa, sisäoppilaitos?, luokka-aste vai lasten ikä?

Ei niitä kyllä voi noin vain vertailla yhden Britteihin muuttaneen suomalaissukkulaisen kokemuksen perusteella koko suomalaiseen peruskoulujärjestelmään, joka on kaikille yhteinen ja yksi ja sama opetussuunnitelma velvoittaa ihan jokaista.

5-vuotiaat pysryy vaikka mihin, jos heiltä jotain vaaditaan ja ovat saaneet hyvää ohjausta.

Ja mihin sinä perustut tietämyksesi siitä, millaista Britannian koulussa on?

Vierailija
18/26 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti katosi pari sivua kommentteja tästä ketjusta.

Vierailija
19/26 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mihin sinä perustut tietämyksesi siitä, millaista Britannian koulussa on?

Ei ole olemassa mitään "Britannian koulussa".

Perustan käsitykseni kansainvälisiin ja paikallisiin koululaitosten tutkimuksiin usean vuosikymmenen ajalta. Historian ja yhteiskuntatieteiden tuntemus on kiinteä osa tätä.

Vierailija
20/26 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitätkö nyt kirkkain silmin, että lähes kaikkialla maailmassa 5-vuotiaat osaavat kulkea kouluun ja kotiin yksin?

Koulu tosiaan alkaa nuorempana valtaosassa maailmaa, mutta sinne ei mennä ilman saattajaa, vaan ilman saattajaa kulkeminen aloitetaan VANHEMPANA kuin Suomessa.

(Poikkeuksia on varmasti muutamia, esimerkiksi ääriturvallinen Japani.)

Yksi defenssin muoto on etsiä laajasta kommentista pieni, sinänsä epäoleellinen, mutta konkreettinen yksityiskohta ja sitä kovaan ääneen kailottamalla sekä johonkin toiseen ääripäähän vertaamalla (yleensä mutuun tai omaan henk. koht. kokemukseen) pyrkiä tunnepitoisesti osoittamaan, miten täydellisen väärässä toinen puhuja onkaan.

Tätä toimintatapaa on nähty viime aikoina runsaasti esim. oikeistopopulistien, rokotevastaisten ja salaliittoteorioitsijoiden huutelussa. Suomen hallituksessa oleva PS-puolue käyttää tietoisesti vastaavaa toimintatapaa ja retoriikkaa.

Opetustoimi ja varhaiskasvatus sen osana keskittyvät opettamaan lapsille kriittistä medialukutaitoja ja kykyä ajatella ja toimia itsenäisesti sekä kantamaan vastuu teoistaan ja tekemättä jättämisistään. Yhteistyötaitojen harjoittelu ei tarkoita sitä, että jättää hankalat hommat muiden tehtäväksi omasta puolesta.

Opiskelu ja uuden oppiminen on vaikeaa, vaativaa, mutta palkitsevaa työtä.

Vinkki jatkoa ajatellen: yksi uskottavan tekstin peruspilareista on faktantarkistus.

Kun lukija huomaa tekstin seassa väärän väitteen, muunkin tekstin uskottavuus vesittyy hänen silmissään välittömästi.

Sinulla on siihen täysi oikeus. Jos et itse ymmärrä lukemaasi oikein, ei sitä kukaan muu voi sinulle selittää.

Juuri tuota syvälukutaitoa nykylapsille opetetaan kouluissa, eskareissa ja varhaiskasvatuksessa, etteivät he jumittuisi epäoleellisiin yksityiskohtiin tai silmät vesittyisi heti, kun maailmassa on muullakin tavalla ajattelevia ja toimivia kuin he itse.

Ei saa purra kuitenkaan. Verbaalisesti hoidetaan keskustelu. (niin kauan kuin se on keskustelua)

Mielenkiinnolla yritän seurata tätä logiikkaa. Eli siis miten ne väitteet, että viisivuotiaat kulkevat maailmalla yksin kouluun eivätkä suomalaiset eskarilaiset osaa pyyhkiä peppujaan, olisi pitänyt ymmärtää "oikein"?

Näinkö: "Tietenkään eivät oikeasti kulje ja kyllä oikeasti osaavat pyyhkiä, kaikkihan sen tajuavat että minä vain vähän kärjistin ja liioittelin?"

Mitä kuoleman jälkeen?

Olen pian menettämässä usean itselleni rakkaan ihmisen, ja nyt mietin että onko kuolema todella kaiken loppu, vai jatkuuko elämä jossain tuonpuoleisessa? Miten sinä uskot?

Aattelen, että tietoisuus on energiaa. Energia ei häviä, vaan muuttaa muotoaan. Kuolema on fyysisen loppu, mutta en pidä ihmistä pelkästään fyysisenä olentona. Onhan mielikin materiatonta, mutta kokijalleen olemassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi