Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raudanpuute ilman anemiaa

Vierailija
03.09.2023 |

Sattuma löydöksenä tuo diagnoosi. Ferrit oli 5 ja hemoglobiini 118.

Syy ei ole selvillä. Sekäsyöjä, keliakia negatiivinen, ei kuukautisia, ei huomattuja verenvuotoja. Ei raskauksia.

Olen pitänyt itseäni laiskana, tykkään vaan lepäillä töiden jälkeen. Saa nähdä onko näillä arvoilla korjaantuessa mitään vaikutusta.

Miten saman kokeneet olette oireilleet? Miten korjaantui?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
2/12 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli mm. väsymystä ja sydämentykytyksiä, jotka korjaantui rautakuurilla. Itsellä tosin johtui runsaista kuukautisista, joten on siinä mielessä jatkuva vaiva, jollei hankkiudu menkoista eroon. Jos sulla ei ole menkkoja niin ehkä olisi hyvä selvittää mistä johtuu ja poissulkea kaikki sisäiset verenvuodot ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudalla. Ei siinä muu auta, kuin syödä rautatabletteja tms pitemmän aikaa.

Vierailija
4/12 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötköhän jotain sellaista päivittäin, joka estää raudan imeytymisen.Esim Juotko paljon teetä, tai kahvia. Maitoa ruoan kanssa?

Syötkö liian vähän lihaa?

Vierailija
5/12 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut samat lukemat, joskin taustalla monta selkeää syytä: perimä, kuukautiset, runsas liikunta, imeytymishäiriöt, ruokavalio - en vain jaksa syödä nitä rautapitoisia ruokia enkä muutenkaan paljon. Oireili aikanaan väsymyksenä, kalpeutena ja kylminä käsinä. Rautakuureja olen joutunut ottamaan ja käytännössä myös päivittäistä monivitamiinia, jossa on rautaa mukana. Tunnen kuitenkin ihmisiä, joille lisät eivät auta, joten joutuvat käymään sairaalassa saamassa jonkilaisia verensiirtoja. Vaikea vaivahan tuo on, kun ei kaikki lääkäritkään ota sitä vakavasti. Toivottavasti saat apua!

Vierailija
6/12 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautatabletteja joutuu syömään käytännössä jatkuvasti, todennäköisesti johtuu runsaista kuukautisista. Oireina on ollut ainakin väsymystä, hiustenlähtöä, hikoilua/hengästymistä.

Vierailija
7/12 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikein selity ruokavaliolla. Syön päivittäin lihaa/kanaa tai kalaa. En juo maitoa, jugurttia syön joka aamu. Kahvia juon yhden kupillisen.

Kierukka pitänyt kuukautiset poissa jo useamman vuoden.

En ole yhtään urheilija, kävelen kyllä. Se nyt ollut uuvuttavaa, hengästyy. Iho on kuiva. Näkö sumea, vaikka silmälääkärissä käynyt.

Odottelen vielä lääkärin soittoa. En ole saanut ohjeita raudasta tai lisätutkimuksista.

Vierailija
8/12 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini 13, hb 125. Tolkuton väsymys, unen tarve aivan valtava. Hengästyin ihan pienestä ja haukoin happea jos jouduin ottamaan muutamankin nopeamman askeleen. Hiukset rutikuivat vaikka aina olleet hyvässä kunnossa. Mitään ei jaksanut tehdä, töissä sinnittelin ja sen jälkeen loppuilta ja viikonloput sohvalla torkkuen.

Syynä oli närästyslääke joka liian tuju annostus oireisiin (refluksitauti) nähden. Sitä pienennettiin ja lopulta lopetettiin kokonaan kun aloin pärjätä ilman. Ravinnossa ei ollut vikaa missään vaiheessa, eli kun hapoton maha korjaantui niin alkoi ravinnosta saatu rautakin taas imeytyä, toki otin 50 mg rautatabletin per päivä. Olo koheni todella nopeaa, vielä en ole käynyt seurantalabrassa mutta olo kertoo mielestäni enemmän kuin labatulis.

Vierailija
9/12 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä rautavarastot tyhjeni kahden raskauden vuoksi ja tosiaan hemoglobiini alkoi laskea vasta, kun rautavarastot oli ihan tyhjät ja ferritiini muistaakseni 4. Raudanpuute voi siis olla jo pitkällä, vaikka hemoglobiini on normaali.

Vierailija
10/12 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla mitattiin tammikuussa ferritiiniarvo 12. Takana yksi raskaus ja ei kuukautisetkaan niukimmasta päästä ole. Olen siis yli puoli vuotta nyt syönyt rautalisää, mutta oireet ei tunnu helpottavan. Olen niin järjettömän väsynyt. Töissä selviydyn, aamut on jotenkin helpompia, mutta sitten illalla kotona vaikka pyykkien ripustaminen tuntuu aivan ylivoimaiselta ponnistukselta. Makaan sohvalla kaikki illat, en kykene muuhun. Lisäksi uusimpana vaivana on nivelkivut. Niveliä pistelee ja kolottaa sekä käsissä että jaloissa, etenkin nilkat on pahat. Täytyy hakeutua uudelleen mittaukseen ja kysyä lääkäriltä mitä jatkossa.

Vierailija
11/12 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakian veritesti ei ole 100% luotettava. Äidilläni näytti neg myös. Otettiin myös näyte ohutsuolesta, joka varmisti keliakian jo tuhonneen suolinukkaset ja siksi ravinto ei imeytynyt. Ferritiini oli 2. Hemoglobiini yli 130.

Vierailija
12/12 |
09.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että löydettiin ja saat apua.

Kaikilla ei vain imeydy jotkin ravintoaineet hyvin. Sinun kohdallasi voi hyvin olla että rauta ei vaan imeydy hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi