Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tehoaako SSRI yleiseen ahdistukseen ja jännitykseen?

Vierailija
03.09.2023 |

Kiitos vastauksista ja kokemuksista.
M28

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toiminut minulla vaan pahensi oireita. Jatkuva ahdistus ja hermostunut olo, verenpaine todella korkealla. Kokeiltiin sekä essitalopraami että venlafaksiini. En suostuisi noita enää ottamaan.

Bentsot sen sijaan toimivat erittäin hyvin. Harmillisesti niillä on vain tosi suuri addiktiopotentiaali. Nykyisin oireet paljon lievemmät ja ihan beetasalpaaja (Propral) riittää useimmissa tilanteissa.

Mummolla on beetasalpaaja käytössä juuri ahdistukseen. Käyttää tarvittaessa.

Vierailija
22/36 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse hoidin ahdistuksen pois elintavoilla. Saahan sitä toki lääkkeitä syödä jos haluaa. Paljon haittoja tosin noissa on.

Mulla ei riitä vaikka optimoi elintavat. Tarviin siihen rinnalle vielä lääkkeen. ap

Itse elin noin 20 vuotta ahdistuksen kanssa ilman lääkkeitä. Lopulta pääsin siitä eroon elintavoilla ja oman ajattelun muutoksilla. En usko että tarvitset lääkkeitä.

Maksoitko itse elämisesi ja muutoksesi? Saitko apua muikta ihnisiltä jossain muodossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toiminut minulla vaan pahensi oireita. Jatkuva ahdistus ja hermostunut olo, verenpaine todella korkealla. Kokeiltiin sekä essitalopraami että venlafaksiini. En suostuisi noita enää ottamaan.

Bentsot sen sijaan toimivat erittäin hyvin. Harmillisesti niillä on vain tosi suuri addiktiopotentiaali. Nykyisin oireet paljon lievemmät ja ihan beetasalpaaja (Propral) riittää useimmissa tilanteissa.

Mummolla on beetasalpaaja käytössä juuri ahdistukseen. Käyttää tarvittaessa.

Mummosi ei ehkä osaa nimetä tunteitaan. Ahdistukseen ei auta verenpaineen ja sykkeen laskeminen kuin kiertoteitse.

Vierailija
24/36 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään hyötyä mulla.

Antipsykooteista yksi kokeilluista (ei toki kokeiltu kaikkia) toimi niin, ettei aiheuta ongelmia toimintakyvyn suhteen.

Bentsot myös toimivat ja kodeiini.

Vierailija
25/36 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on venlafaxiini auttanut ihan mielettömästi jännitykseen, uskallan nyt tehdä asioita joista aikaisemmin vain haaveilin. Jotenkin on itseluottamusta ja pokkaa vähän enemmän kuin ennen. Annos on 225. Ahdistukseen ei ole kyllä niin tehokas kuin opamox.

Mulla kyseinen lääke laukaisi manian. Paino tippui 10kg, meni luottotiedot rahankäytön takia, meni myös suhde kuten kaveritkin suurelta osin, potkut töistä. Mutta eipä ahdistanut!

Vierailija
26/36 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä lääkkeet on sellaisia, että pitää vain kokeilla. Vielä ei ole sellaista pohjaa tieteessä, joka varmuudella voisi juuri sinulle suositella tiettyä lääkettä. Minulle keski-ikäisenä on sopinut sitalopraami, nuorempana ei sopinut. Venlafaxin on SRNI lääke, ei sopinut minulle. Ilman sitalopraamia elämäni olisi hyvin vaikeaa, jotenkin se tasoittaa SI häiriötä ja sitä kauttaa auttaa ahditukseen.

Vierailija
27/36 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on venlafaxiini auttanut ihan mielettömästi jännitykseen, uskallan nyt tehdä asioita joista aikaisemmin vain haaveilin. Jotenkin on itseluottamusta ja pokkaa vähän enemmän kuin ennen. Annos on 225. Ahdistukseen ei ole kyllä niin tehokas kuin opamox.

Mulla kyseinen lääke laukaisi manian. Paino tippui 10kg, meni luottotiedot rahankäytön takia, meni myös suhde kuten kaveritkin suurelta osin, potkut töistä. Mutta eipä ahdistanut!

Mikset pyytänyt lääkkeen vaihtoa ennenkuin tilanne paheni?

Vierailija
28/36 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mulla ssri:n ohessa epätyypillinen masennuslääke

lisänä (työ)elämänmuutos ovat auttaneet

ja huom: "Kofeiini voi lisätä hermoston toimintaa, mikä johtaa ahdistukseen ja levottomuuteen. Kofeiini myös vähentää unen laatua ja lisää unettomuutta, mikä voi lisätä ahdistusta ja levottomuutta. Kofeiinin käyttöä on suositeltavaa välttää tai vähentää, jos kärsii ahdistuksesta tai levottomuudesta"

Mikä SSRI ja mikä lisälääke? Minulla Voxra ja pelkään, että joudun ottamaan vielä jotain muutakin. 

Vierailija
29/36 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvoin sitä itse huomaa siinä vaiheessa. PItäisi katsoa itseään ulkopuolelta eli läheisten pitäisi ilmaista huolensa. 

Vierailija
30/36 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille kummallekaan ei sovi SSRI:t tai ainakaan käyttämämme SSRI. Minulla lähti kehitys toiseen suuntaan. Painoa tuli 15 kg ja turposin ja olin ponneton enkä tunnistanut itseäni henkisesti tai peilistä.

Vierailija
31/36 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olisin pyytänyt kun tunsin olevani elämäni kunnossa. Kyllä osa läheisistä ilmaisi huolensa mutta pidin heidän ajatuksiaan vääränä. Hoitosuhteenkin lopetin kun ajattelin että turhaan siellä käyn kun niin hyvä olla.

Jossain vaiheessa lääkkeestä tavallaan meni teho ja nyt korjaan tuon jälkeisiä sirpaleita, mutta ilman lääkitystä. Päivä kerrallaan ja parempaan päin

Vierailija
32/36 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

SSRI aiheutti ahdistuksen voimistumisen sietämättömäksi, oli jatkuva kuolemanpelko ja omituisia pakkoajatuksia, joita en tunnistanut omiksi.

Vaihdoin SNRI-lääkkeeseen, joka toimi tehokkaasti ja ahdistus katosi, mutten enää reagoinut oikein mihinkään, tunteet katosivat. Mulle olisi voinut tehdä mitä vaan ja olisin hyväksynyt sen, koska en osannut myöskään pitää puoliani, kun mikään ei herättänyt tunteita.

Lopetin SNRI-lääkkeen ja jatkoin pelkällä terapialla, joka on auttanut löytämään haitallisia ajatusmalleja, purkamaan tunnelukkoja ja sanoittamaan tunteita. Tämä on se todellinen apu. Tahdon tuntea ja hyväksyä tunteeni ja työstää asiaa terapeutin kanssa.

Mutta jokaisella on yksilöllinen tilanne ja tämä on vain oma kokemukseni. Suosittelen silti kuulostelemaan omaa oloa herkästi ja miettimään onko lääkkeestä enemmän haittaa vai hyötyä.

Vierailija
33/36 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta mutta Diapam auttaa.

Vierailija
34/36 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Venlafaksiini ei ole ssri vaan ihan eri ryhmään kuuluva lääke eli snri. Vaikuttaa eri tavalla, eli serotoniinin lisäksi myös noradrenaliiniin. Näin ollen vaikutuksia ei voi verrata.

Olen syönyt montaa ssri-lääkettä sekä 2 snri-lääkettä, eikä kumpikaan paljoa auttanut ahdistukseen.

Vierailija
35/36 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varokaa ja lukekaa pakkausseloste. Läheinen teki viimeisen ratkaisun näiden ssri-lääkkeiden takia. Lähtötapa viittasi jonkinlaiseen sekoamiseen tai psykoosiin. Siellähän se im mainitaan haittavaikutuksissa.

SSRI:ssä on agressiivisen toiminnan riski kun annosta nostetaan tai lasketaan sekä nuorilla. Länsimaiden kouluampujista aika monella on SSRI-tausta. Pidemmällä aikajänteellä eroa verrokkiryhmiin ei juuri ole.w

Vierailija
36/36 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin bentsoja..Tarvittaessa pari bisseä kylkeen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi