Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kauan ihmisten pitää kärsiä raudanpuutteesta, että lääkärit ymmärtää ettei kyseessä ole mikään trendisairaus?

Vierailija
03.09.2023 |

Sen perusteella mitä olen kuullut ja lukenut niin meidän maassa valtaosa lääkäreistä ei ymmärrä raudanpuutteesta yhtään mitään.
Oma kokemus myös kahdesta lääkäristä.
Jos täällä on nyt lääkäreitä linjoilla niin skarpatkaa.

Kommentit (195)

Vierailija
181/195 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onks oikeesti niin vaikeaa hakea apteekista rautatabletteja?

Rauta-arvojen nostaminen ei ole niin yksikertaista kuin kuvittelet. Mutta hyvä sä jos sulla ei ole ongelmaa.

Vierailija
182/195 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin menet labraan ja otat omakustanteisesti rauta-arvot testi maksaa n. 25€:a.

Tuloksilla menet lääkäriin ja voit aidosti keskustella onko sitä puutetta vai ei. Muuten menee va an jahkaamiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/195 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa rakastetaan kaiken kääntämistä psyykkisistä syistä johtuvaksi, psyykenlääkkeitä ja Ketipinoria määrätään mielellään plus buranaa. Muuta apua ei tipu

Ei minulle määrätty koskaan mitään psyykenlääkkeitä.

Aina olen saanut avun, hoidon ja lääkkeen, niihin vaivoihin, joiden takia, olen lääkäriin mennyt.

Vierailija
184/195 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos magneetti ei pysy ihossa kiinni niin on liian vähän rautaa.

Vierailija
185/195 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rauta-arvojen nostaminen ei ole niin yksikertaista kuin kuvittelet. Mutta hyvä sä jos sulla ei ole ongelmaa.

Niinpä, ei olekaan.Vaatii pitkän ajan, että rauta- arvot, kuten hemoglobiini nousee normaaliksi, vaikka rautatablettaja syökin.

Ei net hetkessä nosta arvoja.

Vierailija
186/195 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Mulla huomattiin sattumalta että hb ja ferritiini oli molemmat ihan pohjalukemissa. Anemia oli päässyt tosi pahaksi runsaiden menkkojen takia.

Vierailija
187/195 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hakisin? tukitmukset ja esim. rautatasojen seuranta on päällä, joten jos hakisin apteekista rautaa ja alkaisin hoitaa niillä itseäni, niin ne näkyisivät labra-arvoissa ja lääkärien olisi vaikeampi hoitojen tehoa. Ainakin itselleni lääkäri sanoi ihan suoraan, että missään nimessä et ala syömään nyt lisärautaa tai edes lisävitamiineja.

minulla siis on kokemus, että kuukautisasioissa minut on otettu vakavasti, asiaa alettiin tutkia ja selvitellä. En odottanutkaan muuta. Pakkohan lääkärin on uskoa, että jos potilas sanoo, että kuukautiset ovat häiritsevät, niin sitten ne on sille potilaalle häiritsevät. On todella ikävää, että noinkin moni nainen on kokenut, että heitä ei ole otettu vakavasti.

Nuorena ärsytti kuukautiset ihan muuten vaan, sanoin siitä gynekologille ja kysyin, että ihanko pakko näistä on kärsiä. Gynekologi (mies, jos tällä on mitään väliä, mutta sanon, koska miesgynejä usein näkee haukuttavan) sanoi, että ei tarvitsekaan, että älä pidä taukoviikkoa pillereissä, niin pääset niistä eroon, käyt vaan vuosittain sitten tarkastuksessa. Silloin minulla ei ollut runsaat kuukautiset, mutta kivuliaat, jotka johtuivat kohdunkaulakanavan ahtaudesta  (samainen gyne tutki asiaa), josta syystä kohtuni piti supistella rajummin saadakseen kaiken ulos.

Vierailija
188/195 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raudanuutteeseen voi itsekin vaikuttaa, ihan ruokavaliolla, ei siihen lääkäriä tarvita. Äly hoi älä jätä.

Kuukautisvuodon määrää on pikkasen vaikea itse muuttaa ilman lääkkeitä, lääkinnällistä laitetta (kuten hormnikierukka) tai kirurgista hoitoa.

Minulla kohdussa polyyppeja, jotka lisäävät vuodon määrää ja tällä hetkellä hoitonani on leikkausta odotellessa vuotoa hillitsevä lääke + pysyvä lähete  naistentautien päivytykseen, jos joudun sinne joskus menemään liian runsaan vuodon takia hakeamaan apua.

Näin mennään kunnes polyypit on saatu poistettua. Meillä on aikamoiset jonot noihin toimenpiteisiin (ja puhun nimenomaan nyt toimenpiteistä, joissa hoidetaan kuukautisvuotoja (kysyin viimeksi gynekologilta, että onko nämä vaivat kovinkin yleisiä, joten hän kertoi), kertonee siitä, että aika moni muukin nainen kärsii kuukautisistaan niin paljon, että tarvitaan erikoissairaanhoitoa.

Vierailija
189/195 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on jatkuva raudan puute, niin sit vedetään niitä reseptivapaita rautapillereitä.

Vierailija
190/195 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on jatkuva raudan puute, niin sit vedetään niitä reseptivapaita rautapillereitä.

ei vaan mennään lääkäriin selittämään miksi vuotaa niin paljon ja mitä sille tehdään. Jos lääkäri sanoo, että mene apteekkiin ja osta respetivapaita rautapillereitä ja syö niitä, niin sitten sen voi tehdä.

Vierailija
191/195 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut siinä ymmärryksessä, että jos nainen ottaa yhteyttä lääkäriin ja valittaa liian runsaista kuukautisista, niin oletusarvoisesti perusverenkuvan lisäksi määritetään ferritiini. Ainakin minulle ihan tk-lääkäri määräsi heti nuo tutkimukset ja vielä patisti menemään veriokeisiin lähipäivinä ettei tarvi odotella pidempään asian selvittelyn aloittamista.  Runsaat kuukautiset oli itselläni uusi oire, tiedä sitten toimitaanko samoin, jos naisella on ne olleet 2aina2 (ehkä oletetaan, että asia on jo aikoinaan selvitetty?)

Kuitenkin: kannattaa valittaa asiasta, miksi sitä ihmeessä haluaisi niiden kanssa kärvistellä ja elää vaippojen kanssa pahimmillaan yli viikon useammin kuin kerran kuukaudessa.

Itsellä alkoi eilen kuukautiset pahimmalla mahdollisella tavalla: heräsin sängystä verilammikossa. Onneksi olin tajunnut juuri viime viikolla ennakoida tätä ja laittanut lakanan alle patjansuojuksen. Ei tarvi nyt sitten pestä petauspatjaa ja sen päällistä. Nyt pääsee varaamaan kierukanasennusajan. Saa nähdä ehtiikö sen saada ns. näiden vuotojen aikana vai meneekö ensi kuuhun.

Vierailija
192/195 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runsaiden kuukautisten taustalla voi olla myös syövän esiaste eli tältä puolelta pitäisi myös selvittää asia, samaan aikaan voisi miettiä, että jos syö tabletteja eikä veriarvot nouse, mikä edistäisi raudan imeytymistä ja sitten sitä lisäksi. Jos samaan aikaan on kipuoireita nivelissä pitäisi tutkia onko elimistössä tila, jossa rauta hakeutuu vääriin paikkoihin, silloin tableteista on vain haittaa. Silloin asia hoidetaan ruokavaliolla: vihreät lehtivihannekset +foliren. Magnesium, sinkki ja kalanmaksaöljy. Nainen on monimutkainen taideteos, siksi naista hoitaa parhaiten naisten tauteihin erikoistunut lääkäri, kenellä on hyvä yleistieto edellä mainituista seikoista ja mielellään oma kokemusmasilma=naislääkäri. Miten tällaisen nykyaikana löytää, on taas toinen asia, kun lääkärit arvioidaan tähtien määrällä eikä tieto-taidon pohjalta. Ennen kaikki oli helpompaa.

Vierailija
193/195 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä paitsi menkää vain apteekkiin tai supermarkettien luontaistuoteosastolle.

Rautaa on tarjolla joka lähtöön. Ei siihen raudan ottamiseen lääkärin lupaa tarvita. 

Ei niin, mutta se ei korjaa sitä syytä miksi nainen vuotaa niin paljon. Ne ihmiset ovat fiksuja, jotka menevät lääkäriin selvittääkseen syyn. Kun sitten löytyy hoito, niin ei välttämättä tarvitse mitään pilleripurkkia.

Vierailija
194/195 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Supisteleeko teidän muiden runsaasti vuotavien kohdut jo paljon ennen kuukautisten alkua? Olen itse nyt menossa tutkimuksiin runsaiden kuukautisten vuoksi ja kohtu alkaa supistella varmaan jo viikkoa ennen eikä ole mitään pikkusupistuksia. En ole raskaana.

Vierailija
195/195 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asialle voi itsekin tehdä jotain, vai haluatko tästäkin sen erillisen diagnoosin lääkärinpapereihin?

Maksan, lihan ja kalan sekä veriruokien rauta on tehokkaasti imeytyvää hemirautaa. Hyviä lähteitä ovat myös täysjyvävilja, soija, linssit, pavut ja pinaatti.

Ei, vaan ongelma on se ettei se ravinnosta saatava rauta imeydy. Ja se ei ole normaalia vaan syy siihen pitää selvittää.

Ohis

Kaiken a ja o korjata suolisto joka sata varmasti pilalla jos syö perus ravintosuositusten mukaan "terveellisesti". Ja tämä on valitettavasti tosi vaikka joku muuta väittää.

Vaikeasti suolistosairas tuttu ei toipunut lääkkeillä(myrkyillä). No alkoi sitten syödä Jalmari Ellosen opeilla metsästäjä keräilijän tavoin ja parin kk päästä oli tähystys ja lääkäri oli täysin ihmeissään mitä on tapahtunut 😅😅😅 potilas oli vain hiljaa koska oli aiemmin saanut negatiivista palautetta kertoessaan halusta kokeilla "luolamiesruokaa". 

Tämä esimerkki oli siis ihan jäävuoren huippu mutta hyvä esimerkki siitä että ihminen paranee vakavistakin sairauksista oikealla ruualla. Ihmisellä ei tarvitse olla näkyviä ja tuntuvia suolisto oireita mutta suolisto on silti pilalla. Googlettakaa vuotavasuoli ja mitä kaikkea se aiheuttaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän