Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kauan ihmisten pitää kärsiä raudanpuutteesta, että lääkärit ymmärtää ettei kyseessä ole mikään trendisairaus?

Vierailija
03.09.2023 |

Sen perusteella mitä olen kuullut ja lukenut niin meidän maassa valtaosa lääkäreistä ei ymmärrä raudanpuutteesta yhtään mitään.
Oma kokemus myös kahdesta lääkäristä.
Jos täällä on nyt lääkäreitä linjoilla niin skarpatkaa.

Kommentit (195)

Vierailija
161/195 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin mennyt niin ääripäätouhuksi usealle eläminen; on joko ylipainoinen huonovointinen tai sitten hoikka viulunkielisuorittaja. Yhtäkkiä normaali ruokaympyrä/pyramidi saa nämä voimaan huonosti, vaikka he eivät ole koskaan oikeasti sitoutuneita sen toteuttamiseen. Sitten vedetään joko mässyä tai itsekoostettua karsittua erikoisruokavaliota ja voidaan pahoin kaikkine puutoksineen...

Vierailija
162/195 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomatkaa, että kaikilla se rauta ei jostakin syystä imeydy. Silloin ei raudanpuuteanemia rautatableteilla katoa. Tarvitaan siis lääkäri tutkimaan, mikä on vikana.

No vika voi olla suolistossasi, pyydä letkua anukseen. 

Kun näihin tutkimuksiin ei meinaa päästä

Minä pääsin koska hemoglobiini oli n 85, haavainen paksusuolentulehdus, loppuelämän lääkitys siihen. Kuukautisia minulle ei ollut koska olin hoitanut runsaita kuukautisia hormonikierukalla. Siksi lääkäri ymmärsi epäillä muuta vaivaa.

Se vaan että yleensä suolivaivoissa on runsaasti muitakin oireita kuin pelkkä anemia. Minulla F-Calpro oli pahimmillaan 11400.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/195 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä.

Astmani paheneminen otettiin tosissaan vasta siinä vaiheessa, kun sydän alkoi yskähdellä keuhkojen tilan takia. Toki sekin oli aluksi vain samaa mielenterveysongelmaa, jonka takia henkikin oli ahtaalla.

Vierailija
164/195 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se jännää miten ihmislajin naaraat ovat selvinneet yli kaksi miljoonaa vuotta mutta nyt vuonna 2023 kun kaikki tieto ja ravinto olisi jokaisen saatavilla niin kaikilla on olevinaan hirveät puutostilat. Kyllä varmaan joo niin.

Menneisen sukupolvien naaraat olivat suurimman osan elämästään raskaana tai imettäväisiä. Silloin ei kuukautisia tullut montaakaan krt elämässä, eikä rauta valunut kuukausittain pois.

Runsailla kuukautisilla ja endometrioosilla varustettuna olen kärsinyt raudanpuutteesta. Runsaiden kuukautisten alaraja on 80 ml vuotoa kuukautispäivien aikana ja kuukupin perusteella minulla tuli 80 ml täyteen jo yhden puolikkaan päivän aikana. Vuoto oli siis satoja millilitroja joka kk. Oman raudanpuutteeni olen saanut kuriin rautavalmisteella sen jälkeen kun aloin ottaa 200 mg rautaa joka toinen YÖ. Yöaikaan otettuna mikään ruoka tai lääke ei häiritse raudan imeytymistä. Hb nousi nyt keväällä parissa kk:ssa 117->130. Kun arvot on kunnossa, muun laisen väsymyksen saa sitten korjattua ruokavaliolla, liikunnalla ja unella. Kun rauta-arvot ei ole kunnossa; ruokavalio, liikunta ja uni ei poista väsymystä.

Vierailija
165/195 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollain nyt hirveä pakkomielle raudasta??? Jatkuvaa spämmiä aiheesta. Monipuolinen ja terveellinen ruokavalio niin sillä selviätte.

Vierailija
166/195 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asialle voi itsekin tehdä jotain, vai haluatko tästäkin sen erillisen diagnoosin lääkärinpapereihin?

Maksan, lihan ja kalan sekä veriruokien rauta on tehokkaasti imeytyvää hemirautaa. Hyviä lähteitä ovat myös täysjyvävilja, soija, linssit, pavut ja pinaatti.

Ei, vaan ongelma on se ettei se ravinnosta saatava rauta imeydy. Ja se ei ole normaalia vaan syy siihen pitää selvittää.

Ohis

Sain taistelun jälkeen ferritiinit mitattua ja ne olivat 10. Koska lääkärin mielestä 10 oli juuri terveen rajalla, ei tarvitse tehdä mitään. Anemiaa on ollut ajoittain parikymppisestä asti, välillä spontaanina löydöksenä alle 100.

Oli syy mikä on, otan rautakuureja omin päin kun olo alkaa olla huono. Hb-arvot näyttää määräaikaisissa terveystarkastuksissa ok:lta. Ei ole koskaan kukaan lääkäri kiinnostunut syistä.

Minkä taistelun? Ajanvarauksen ja labramaksun?

Että selvitettäisiin syy miksi rauta ei imeydy? Katsos kun se ei ole normaalia vaan siinä on taustalla joku ( mahdollisesti vakavakin) syy.

Ei sellaisesta ollut mitään puhetta, vaan sipsisidukkamamma joutui käymään hirveän taistelun varatessaan netistä ajan ja vaivautumaan ihan fyysisesti paikalle. Varmasti jäi useampi sidukka juomatta sen johdosta.

Oot nyt jostain syystä jumittanut tuohon sidukkaan 😆

Siitä puhe mistä puute. On kirjoittajalla mielen päällä, takuulla myös kielen päällä.

Vierailija
167/195 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jollain nyt hirveä pakkomielle raudasta??? Jatkuvaa spämmiä aiheesta. Monipuolinen ja terveellinen ruokavalio niin sillä selviätte.

Tästä juuri on kyse, raudanpuutetta ja sen korjaamista vähätellään.

Vierailija
168/195 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistä hormonikierukka, niin kuukautiset voi kokonaan loppua. Jos paksuks haluut, niin ota sillon väliaikaisesti pois..

Kaikille ei voi laittaa hormonikierukkaa.

Vierailija
169/195 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kai tässäkin tilanne parantunut viime vuosina kun tieto on lisääntynyt. Jos ferritiini on alhainen ja lääkärin mukaan kaikki ok vaikka potilas oireilee niin nykyihminen kaiketi menee kauppaan ja ostaa rautatabletteja. Lääkäritkään ei enää ole Jumalasta seuraavia, eli vaikka joskus aiemmin potilaat onkin jääneet hoitamatta osataan nykyään jo itse katsoa labra-arvot omakannasta ja toimia sen mukaan.

Toki sitten he joilla ne rautatabletit ei imeydy ja infuusioon ei pääse ovat edelleen heitteillä. Mutta infuusiokaan ei ole mikään oikotie onneen ja suun kautta otettuna voi kestää vuodenkin ennen kuin rautavarastot normalisoituu. Ja toki, aina on mahdollista että taustalla on joku vakavakin syy joka pitäisi selvittää, esim verenvuoto suolistossa tai jopa syöpä.

Potilas ei osaa arvioida mikä rautavalmiste ja määrä on sopiva. Lisäksi raudanpuutteen syy tulisi aina selvittää ennen rautalisän aloittamista.

Vierailija
170/195 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söisitte sellaista ruokaa, josta saatte sitä rautaa. Ihme vinkumista kun itse ei haluta tehdä mitään asian korjaamiseksi. Huudetaan vain lääkäriä apuun. Voi yhden kerran!

Jotta anemian saa korjattua, siihen ei riitä ruoasta saatava rauta. On mahdotonta syödä sellaisia annoksia joka päivä, että saísi rautaa 50-100 mg joka päivä rautaa.

Siksipä se pitää ottaa purkista.

Rautatabletteja ja muita rautavalmisteita voi ostaa milloin vain apteekista ja tavarataloista ym. Ei siihen lääkäriä tarvitse. Yksi-kaksi 3 kk luuria vuodessa niin pärjää hyvin.

Ikävä rouskuttaa kännyköitä joka kuukausi, menee hampaatkin pilalle.

Vierailija
171/195 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti joku lääkäri vastaa tähän, miksi olette niin ammattitaidottamia tässä asiassa?

Syö lisärautaa. Vai pitääkö sen lääkärin tulla sulle kotiin se syöttämään?

Vierailija
172/195 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmahan tässä on myös se, että voi kestää vuosia ymmärtää ITSE että mikä oikein vaivaa, kun lääkärit ei itse ymmärrä ja vähättelee.

Osa ei tiedosta raudanpuutetta ikinä.

Jos lääkärit tutustuisivat aiheeseen ja ymmärtäisivät mikä tämä juttu on, ja että se on todellinen, osaisivat he oirekuvan perusteella esittää lisäkysymyksiä ja ohjata sinne ferritiinin mittaukseen.

Vierailija
173/195 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea raudanpuute ei ole pelkkää väsymystä.

Sen kyllä erottaa normaalista uupumuksesta.

Sen takia on naurettavaa että kun soittaa sinne lääkäriin, kertoo just menneisyyden keskenmenot, synnytyksen, runsaat menkat, ei jaksa olla hereillä kuin muutaman tunnin päivässä, nukahtelee kesken kaiken sohvalle mikä ei ole itselle YHTÄÄN tyypillistä, niin kyllä se ottaa päähän kun puhelimen toisessa päässä on vain vähättelijä joka ei tee työtään kunnolla.

Ap

Vierailija
174/195 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa rakastetaan kaiken kääntämistä psyykkisistä syistä johtuvaksi, psyykenlääkkeitä ja Ketipinoria määrätään mielellään plus buranaa. Muuta apua ei tipu

Miten olis ihan oma apu? Raudanpuute ei ole mikään lääkäriä tarvitseva sairaus ja se on korjattavissa syömällä.

Ihan oikeesti, ei rautaa saa syödä ominpäin ilman tutkimuksia. Se voi olla vaarallista. Mitä hitsiä nyt.

Ap

No kyllä saa syödä rautaa ihan omin päin! Siitä vain menet apteekkiin tai markettiin ja ostat rautaa. Markkinoilla on rautaa tarjolla joka lähtöön.

Saa syödä ja näin suurinosa joutuu tekemäänkin koska eivät saa hoitoa. Tässä on vain se vaara että raudanpuute johtuukin esim kasvaimesta kohdussa ja jos syytä ei selvitetä voi sillä olla huonot seuraukset.

Vierailija
175/195 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilasasiamiehen tehtävänä on neuvoa ja antaa tietoa potilaan asemasta ja oikeuksista. Potilasasiamies toimii potilaan oikeuksiensa edistämiseksi ja toteuttamiseksi.

- Kertoo potilaan oikeuksista ja neuvoo oikeuksiin liittyvissä kysymyksissä, joita ovat

oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon ja siihen liittyvään kohteluun, potilaan tiedonsaantioikeus, potilaan itsemääräämisoikeus,

alaikäisen potilaan asema, laillisen edustajan tai omaisen tiedonsaantioikeus ja toimivalta ja

tietosuoja-asiat.

- Neuvoo, miten potilas voi toimia ollessaan tyytymätön hoitoon tai kohteluun.

- Neuvoo ja avustaa tarvittaessa potilasta potilasvahinkolain tarkoittaman potilasvahinkoilmoituksen, muistutuksen tai kantelun tekemisessä.

- Tiedottaa potilaan oikeuksista ja toimii potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.

Vierailija
176/195 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos potilaana et ole tyytyväinen saamaansa palveluun, hoitoon tai kohteluun, voit:

- tehdä muistutuksen toimintayksikön vastuuhenkilölle

- tehdä kantelun valvovalle viranomaiselle

- hakea potilasvahingosta korvausta Potilasvakuutuskeskuksesta.

Vierailija
177/195 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku lääkäri kerran  sanoi, että ihan turha alkaa syömään mitään lisärautaa (tai rautapitoista lihaa), jos toisesta päästä ne   vuotaa ulos, että ensin pitää selvittää miksi vuotaa ja sitten hoito.

minulla runsaiden kuukautisten syyn selvittäminen alkutekijöissään, verikokeissa olen käynyt, aika varattu lääkärille ja sielä sitten näkee mitä tehdään seuraavaksi. Ei näitä jaksa enää, alan nyt vasta tajuta miten isoja oireita näistä runsaista kuukautisista on tullut. Muistikaan ei toimi, ei jaksa keskittyä välttämättä edes niitä lääkärin ohjeitakaan kuulemaan. Esim.  mulla meni täysin ohi, että verikokeet määränyt lääkäri oli sanonut, että käyn ensin verkokeissa ja sitten varaan ajan ehkäisyneuvolan lääkärille, heillä kun siellä ultrauslaitteet ja vois tutkia tarkemmin.   Siis ihan ohi. Minulle tuo koko homma kirjautui aivoihin, että voisin soitella sieltä aikaa, jos kiinnostaa. Eihän minua kinnostanut, koska ajattelein, että ei sinne jaksa jonotella, että menen tällä vuotoa hillitsevällä lääkkeellä.

Kun mieheni puuttui asiaan ja puoliväksiin painosti minut soittamaan sen ajan, niin aloin tajuta, että tässä ei nyt ehkä ihan täysillä mennä. Saa nähdä mitä lääkäri sanoo sitten. Hb on hyvä, mutta ferritiinit ovat aika alhaalla, ei vielä hälyyttävän alhaalla, mutta sen verran, että kuulemma näkee, että on vuodettu.

(itsekin käytän kuukuppia ja se kaikki vuoto, jota tulee kuppiin ei ole verta. Kuukupin vuodosta puolet on muuta vuotoa kuin verta.) 

Vierailija
178/195 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks oikeesti niin vaikeaa hakea apteekista rautatabletteja?

Vierailija
179/195 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraileva tohtori kirjoitti:

No koska suurimmalla osalla teistä valittajista on ferritiini ja Hb riittävän hyvällä tasolla. Lisäksi monelle on aivan mahdoton ajatus että oireenne (aivosumu, väsymys, ylipaino) johtuu käsittämättömäksi sirkukseksi vedetystä arjesta, huonosta ruokavaliosta ja liikunnan puutteesta. Monesti myöskään sille raudanpuutteen syylle (=naisilla runsaat kuukautiset) ei olla halukkaita tekemään mitään koska hormonivalmisteet on itse saatanasta seuraavia. Luonnollisesti ette myöskään voi vain syödä tyytyväisenä rautaa purkista, koska se aiheuttaa välittömän sivuvaikutuskimaran. Ainoa oikea ratkaisu on siis saada yhteiskunnan piikkiin jatkuvat rautainfuusiot (joilla ei yllättäen olekaan sitten mitään haittavaikutuksia tai riskejä..).

Oletpa todella rasittava! Tyypillinen naisten ongelmien vähättelijä. Lääkäreillä ei vaikuta olevan mitään tajua esim. menopaussista. Kaiken tiedon ja hoidon joutuu aina hankkimaan itse, lääkärit ovat ylimielisiä tolloja turhakkeita.

Vierailija
180/195 |
06.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onks oikeesti niin vaikeaa hakea apteekista rautatabletteja?

Onks oikeesti niin vaikeaa pysyä poissa keskustelusta silloin kun ei ole mitään rakentavaa sanottavaa tai kirjotettavaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi