Te jotka luulette perustoimeentulotuen menevän vain ruokaan -Tajuatteko että sillä pitää ostaa kaikkea muutakin? Eilen ostin hammastahnaa, tänään deodorantin, pyykinpesuaine on lopussa, ja vessapaperia 2 rullaa jäljellä
...Alusvaatteita pitää ihan juuri ostaa lisää kun alkavat olla reikäisiä.
Sillä perustoimeentulotuella pitää ostaa _paljon muutakin_ kuin vain ruokaa, ja siksi on hölmöä miten niin moni aina sanoo että kyllä hän sillä rahalla söisi...Joo syö, mutta kun IHAN KAIKKI kulut mitä vain keksit, pitää maksaa siitä rahasta (pl. reseptilääkkeet kunnalliselta, kunnallinen lääkäri, vuokra ja sähkölasku)
Se ei ihan oikeasti riitä enää nykyään kun otetaan huomioon mitä kaikkea sillä pitää hankkia.
Kommentit (904)
You shall not pass kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te ihmiset saatte tästä jankutuksesta, että jankutatte sellaiselle ihmiselle "mene töihin", jolla on useampia tutkintoja, eikä silti pääse töihin?
Tuolla on 12 000 työpaikkaa auki, joita hakee 284 000 työtöntä. On täysin selvää, että koskaan ei ole ollut, eikä tule olemaan riittävästi työpaikkoja, vaan osa ihmisistä jää aina ilman työpaikkaa.
Avatkaa hieman sielunmaisemaanne ja logiikkaanne. Mitä henkistä hyvää oloa tai ylemmyyttä se teissä aiheuttaa? Järkeä teidän toiminnassanne ei ole.
Ei siitä mitään saadakaan, mutta outo yhtälö meillä Suomessa tällä hetkellä vaan on, kun esim. sosiaali-, ravintola- ja vartiointialalla on paljon paikkoja auki & työvoimapula. Tekijöitä ei muka saa ja pomot soittelee aamuvuorolaisille ja vapaalla olijoille, että etkö nyt pääsisi töihin tai voisi jatkaa vielä iltavuorolla "kun ei ketään saada".
Sitten on myös samaan aikaan paljon työttömiä, jotka ei kuulemma saa töitä, vaikka haluaisivat.
Pitäisikö vaan kehittää joku systeemi, että oikeasti rankattaisiin ne tosissaan 100% varmasti työkyvyttömät ja heidät armahdettaisiin ja päästettäisiin vaikka eläkkeelle. Sitten lopuille vaan jotain määräystä töihin ja täytettäisiin eka nämä paikat, joihin ei muka ketään saa. Meidänkin firmassa olisi tehtäviä, joihin ei mitään ylitsepääsemätöntä vaatimusta olisi ja sitä voisi tehdä melkein kuka vain, joka osaa olla ns. ihmisiksi. Ja kohta joku vaatii firman nimeä esille, että sano nyt sitten. Okei, se kolmen punaisen pallon vartiointifirma. Eikä tarvitse olla mikään "vartija" perinteisessä mielessä, ihan asiakaspalveluduunia myös tarjolla.
Vartijaksi pääsevät vain nuhteettomat kansalaiset.
Nämä yhteiskunnan pohjasakkaa olevat eivät täytä vaatimuksia.
Se juuri on se syy miksi eivät työllisty.
Yksikään työnantaja ei ole niin epätoivoinen että tuollaisia palkkaisi.
Palkkaisitko itse tyhmän,laiskan,saamattoman ihmisen? Ihmisen joka kaiken lisäksi on vielä vastuuton?
Eli minulla on kiitettävä todistus, 4 tutkintoa, kiitettävät työtodistukset edellisistä paikoista, olen päihteetön, rikosrekisterini on puhdas ja olen nuhteeton.
Mutta koska työnantaja ei palkkaa minua, niin olen yhteiskunnan pohjasakkaa, laiska, saamaton ja vastuuton?
Vierailija kirjoitti:
Näiden kokoomusrottien kanssa on ihan turha väitellä asioista sillä vaikka heille selitettäisiin miten paljon tahansa niin sama kitinä jatkuu.
He ovat ihmisryhmä jolle yksinkertaisesti mikään ei koskaan riitä.
Kuin loiseläjät jotka lopulta tappavat ravinnonlähteensä.
Kehittyvät kuin syöpä ja lisääntyvät kuin home leivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinasuvan toimeentulotuen perusosa on 555,11 kuukaudessa. Pärjäisin sillä vallan hyvin, kun asumista ja terveydenhoitomenojahan tuosta ei tarvitse maksaa.
Palkkani on yli neljätonnia kuussa. Verojen, asumisen ja päivähoitomaksujen jälkeen ei taida jäädä eees noin paljoa käteen kuussa. :D Kyllä työnteko kannattaa!
Miksi valitat? Olet hyvätuloinen ja menosi ovat selvästi liian suuret omien valintojesi takia.
Luulisi fiksun, menestyvän työssäkäyvänkin pystyvän elämään toimeentulotuen veroisella määrällä rahaa, kerta haukkumansa köyhät luuseritkin siihen pystyy. Niin. Sehän on mahdollista.
Ymmärsin siitä aiemmasta viestistä, että niin hän pärjääkin. Vaan onko sinusta kohtuutonta, jos odottaa että työssäkäyvänä verojen, asumisen ja päivähoitomaksujen jälkeen työtätekevälle jää enemmän rahaa kuin työttömälle? Minusta varsin kohtuullinen odotus, toki en tiedä mikä heidän asumisratkaisunsa on ja onko se kohtuuton talouden tuloihin nähden.
Viisihenkinen perhe, asumme neljän huoneen rivitaloasunnossa. Oma, mutta asuntolainaa on. On meille pienehkö, mutta eipä sitä kannata vaihtaakaan, koska kulut nousisivat vielä tästä. T:neljän tonnia tienaava perheen äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wc paperiakin voi alkaa säännöstelemään. Itekin aloin. Aiemmin meni 5 arkkia pisuunkin. Nykyään 2. Iso hätä 4.
Aika moni hoksaa tuon ihan itse viimeistään siinä vaiheessa kun sen wc-paperinkin joutuu itse ostamaan ja maksamaan kun omilleen muuttaa.
Ylipäätään kaikenlainen tuhlailu loppuu kummasti siinä vaiheessa, kun sitä ei kukaan muu (ei yhteiskunta/veronmaksajatkaan) kustanna vaan kaikki tienattu on ns omasta selkänahasta revittyä.
Nämä tällaiset on just niitä pikkuasioita joita meinataan, kun esim kokkareet sanoo että köyhät voi elää halvemmalla kuin mihin on itsensä totuttaneet. Lisäksi sitten monillakin tuillaelävällä on näitä oikeasti älyttömiä ja täydellisen tarpeettomia rahareikiä eli he polttavat tupakkaa ja tykkäävät juopotella viikoittain/päivittäin.
Usein vielä vedotaan että kyllä köyhälläkin pitää olla jotain millä itseään rentouttaa tai mikä tuo hyvää oloa, mutta nuo kaksi on kyllä älyttömimmät keinot oman olon parantamiseen.
Ei, vaan sinulla ei ole käsitystä siitä minkälaisen kirjon ihmisiä tuensaajat kattavat. Osa on ikävä kyllä alkoholisteja ja osa muuten vaan viinaan meneviä. Siellä on kuitenkin joukossa täysin raittiita ja työhaluisia. Miksi haluat, että sinutkin tuomitaan pahimman pohjasakan mukaan? Miksi uskot siihen, että naapurisi teot määrittävät sen mikä sinä olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normityöttömänä olen voinut ansaita lisätuloja nyt viime ajat keräämällä mustikoita sekä sieniä. Noin tuhat euroa kasassa ja kausi jatkuu vielä. Toimeentulotukea nostaessa samaa tehden pitäisi olla peloissaan ettei vain jää kiinni koska kaikki tienaaminen ehdottomasti kielletty minisummia lukuun ottamatta.
Samalla olen tietysti puolisoni kanssa täyttänyt omaa pakastinta ja säilöneet satoa myös muutoin joten euroja säästyy tulevissa ruokalaskuissa seuraavina kuukausina. Itse kärsin vain kausityöttömyydestä satunnaisesti enkä todellakaan kadehdi toimeentulotukea nostavia koska elämä heillä paljon vaikeampaa.
Soo soo, ei saa puhua marjastuksesra eikä juureksista vähävaraisille. Ei ole pakastinta ja ilmaisiin ämpäreihinkin pitkä jono!
Ei vaan, pointsit sinulle. Tulet todennäköisesti aina pärjäämään koska et jää makaamaan ja valittamaan.
Siinäpähän syötte torilta ostamianne sieniä, jotka on poimittu moottoritien varresta ja marjoja, jotka on poimittu koirankusetuspolulta. Nimittäin samat henkilöt olen nähnyt sienivakkoineen asialla. Keräävät ahkerasti sieltä minne on lyhin matka. Sitten torimyyntiin!
Ihan kuin joku Putoushahmo 🤣
Minun piti lopettaa lääkkeitten syönti kahden eri lääkkeen osalta kun rahat ei riittänyt ja kela ei hyväksy kahta minun lääkettäni tt tukeen kyseessä epilepsia ja verenpaiine lääke. Joten aika tarpeellinen sanoisin.
Ja montakohan minunlaistani "lääkkeittä" elävää tuleekaan uusien tukien lakattua olemasta enää kiitos orpolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wc paperiakin voi alkaa säännöstelemään. Itekin aloin. Aiemmin meni 5 arkkia pisuunkin. Nykyään 2. Iso hätä 4.
Pyyhi naisen menkkaveret kahdella palalla, monta kertaa päivässä, monta kertaa kuussa.
Voihan sitä varten ottaa vaikka kuukautispyyhkeen käyttöön ja pyyhkiä sillä isoimmat veret ja peset sitten, kun on pyykkipäivä?
Sähkön ja veden kulutus lisääntyy ja maksaa. Pyyhkeitä kuluu ja pitää ostaa lisää.
Mitä ihmeen piikkilankaa ja kaktuksia sulla on alapää täynnä jos sen kuivaaminen tuhoaa pyyhkeet niin, että niitä pitää olla alvariinsa uusia lisää ostamassa?!
Sillä yhdellä erillisellä käsipyyhkeellä kyllä kuivaa alapäänsä noiden pikapesujen jälkeen sen viikon verran (ja sehän ei sotkeennu mihinkään kun just on huuhtonut/pessyt alapäänsä) ja sitten se menee ihan samassa koneellisessa missä muutkin käsi- ja kylpypyyhkeet.
Ei sitä pyyhettä tarvitse erikseen pestä eikä varsinkaan joka kuivauksen jälkeen.
Ei sotkeennu mihinkään? Sinulla ei taida olla kokemusta runsaista kuukautisista?
Köyhillä on aina runsaat kuukautiset, jotka kestävät vähintään viikon kuukaudessa. Tällekään asialle ei voi tietenkään tehdä mitään. Ei voi esimerkiksi syödä sitä ketjussa mainittua halpaa Ibumaxia, joka tutkitusti puolittaa vuodon määrän. Ei myöskään köyhä voi syödä e-pillereitä, joka korjaa asian, ei laittaa ilmaista hormonikierukkaa, ei käyttää reseptilääkkeitä vuodon vähentämiseen. Ja kyllä saisi e-pillerit ja lääkkeet ilmaiseksi mutta se ei käy se ei käy se ei käy se ei kertakaikkiaan käy.
Mulla on ihan yhtä runsaat menkat olin sitten työtön tai töissä. Ibumax ei auta mitään eikä pillerit.
Ja ihan itse maksan kaikki lääkkeet.
Sinusta tulisi sitten mielenkiintoinen tapauskertomus lääketieteelliseen julkaisuun: naisoletettu, jonka runsaisiin kuukautisiin ei auta mikään. 🤪
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinasuvan toimeentulotuen perusosa on 555,11 kuukaudessa. Pärjäisin sillä vallan hyvin, kun asumista ja terveydenhoitomenojahan tuosta ei tarvitse maksaa.
Palkkani on yli neljätonnia kuussa. Verojen, asumisen ja päivähoitomaksujen jälkeen ei taida jäädä eees noin paljoa käteen kuussa. :D Kyllä työnteko kannattaa!
Miksi valitat? Olet hyvätuloinen ja menosi ovat selvästi liian suuret omien valintojesi takia.
Luulisi fiksun, menestyvän työssäkäyvänkin pystyvän elämään toimeentulotuen veroisella määrällä rahaa, kerta haukkumansa köyhät luuseritkin siihen pystyy. Niin. Sehän on mahdollista.
Ymmärsin siitä aiemmasta viestistä, että niin hän pärjääkin. Vaan onko sinusta kohtuutonta, jos odottaa että työssäkäyvänä verojen, asumisen ja päivähoitomaksujen jälkeen työtätekevälle jää enemmän rahaa kuin työttömälle? Minusta varsin kohtuullinen odotus, toki en tiedä mikä heidän asumisratkaisunsa on ja onko se kohtuuton talouden tuloihin nähden.
Viisihenkinen perhe, asumme neljän huoneen rivitaloasunnossa. Oma, mutta asuntolainaa on. On meille pienehkö, mutta eipä sitä kannata vaihtaakaan, koska kulut nousisivat vielä tästä. T:neljän tonnia tienaava perheen äiti
Miksi halusit tuloihisi nähden liian suuren perheen? Pienempi perhe, pienempi asunto ja pienemmät kulut. Tulisit ihan hyvin toimeen palkallasi, jos et olisi alkanut ahnehtimaan. Jokainen lapsi oli oma valintasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyyhi naisen menkkaveret kahdella palalla, monta kertaa päivässä, monta kertaa kuussa.
No hyi. Huuhtaise sen sijaan ne kuset ja veret ensin käsisuihkulla ja sitten kaksi palaa päällekkäin riittää hyvin kuivaamiseen "taputtelemalla" jos et viitsi pitää erikseen sellaista alapääpyyhettä.
Ja kas, paperia ei kulu yhtään enempää edes menkkojen takia.
Vierailija kirjoitti:
Tajuaako toimeentulotuella oleva että samanlailla meillä työssäkäyvilläkin on muutakin ostettavaa kuin ruoka? Me myös ostetaan lääkkeet itse omalla rahalla, lääkäri maksetaan itse ei kukaan muu, hammastahnaa kuluu myös ja hammaslääkäri maksetaan ihan itse. Alusvaatteita pitää myös ostaa ja minulla kuluu paljon kenkiä, kun seison päivät töissä. Asuminen, sähköt, vedet jne maksetaan itse ilman mitään tukia. Polttoaine ostetaan itse kun sinne töihin pitää päästä, töissä on eväät mukana kun työpäivän aikana vain kahvit saa työnantajan piikkiin. Ihan siis kaikki menee omasta pussista ja jos ei riitä, puretaan kynsiä.
Sä kyllä saisit lääkärikulut julkisella puolella ja reseptilääkkeet toimeentulotukena. Ja niihin reseptilääkkeisiin voit tosiaan saada vaikka maksusitoumuksen apteekkiin, niin ei tarvitse jälkikäteen hakea.
On se kumma kun perustoimeentulo riittää kaljaan ja tupakkaan, mutta hammastahnaa ja vessapaperia sillä ei voi ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti useimmat ymmärtää ihan omakohtaisen kokemuksen kautta. En ole enää tt-tuella mutta silti välillä hämmästyttää miten paljon siihen kauppalaskuun sisältyy muutakin kuin ruokaa. Siis just noita perushygieniatarvikkeita.
Siis kyllä ymmärrän että ostetaan muutakin kuin ruokaa, mutta näissä keskusteluissa aina muistetaan mainita nuo deodorantit, pesuaineet ym.
Itse ostan nuo paikallisesta Tokmannista, yleensä kun siellä on joku tarjous juttu. Tämä https://www.tokmanni.fi/nestesaippua-pisara-3-l-laventeli-6419860837536 on monesti tarjouksessa 2,99 / 3 litraa.. Muistan kun aloitin seurustelun niin ostin puolen litran saippuapullon keittiöön, kun muutimme vuoden päästä yhteen niin siitä oli noin puolet jäljellä ja se loppui noin vuoden yhdessäolon jälkeen uudessa asunnossa. Tuollainen 3 litran kanisteri riittää monta vuotta, joten ei nämä saippuat kyllä ole se mikä ihmisiä ajaa köyhyyteen.
Deodorantit ym. on vähän kalliimpia, mutta perus dödö maksaa miehille 2 euroa ja naisille 3 euroa. Kestää kuitenkin pari kuukautta nekin.
Vierailija kirjoitti:
On se kumma kun perustoimeentulo riittää kaljaan ja tupakkaan, mutta hammastahnaa ja vessapaperia sillä ei voi ostaa.
Kotiviini on niin työlästä. 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi halusit tuloihisi nähden liian suuren perheen? Pienempi perhe, pienempi asunto ja pienemmät kulut. Tulisit ihan hyvin toimeen palkallasi, jos et olisi alkanut ahnehtimaan. Jokainen lapsi oli oma valintasi.
Olipas kommentti. Ihan kuin vain köyhillä olisi oikeus saada lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhän vaatimuksia ihmisarvoiseen elämään listattuna tästä ketjusta:
-erikseen kännykän netti ja laajakaista
-hotelleissa yöpyminen ja laivaristeilyt
-kalliit vitamiinit, kukaan järkevä ei käytä edullisia
-kalliit merkkituotteet vessapaperissa (halvat köyhän pyllyyn käyttökelvottomia), deodoranteissa (köyhät haisevat muuten pahalle), hammastahnoissa, pyykinpesuaineessa (köyhillä on herkkä iho)
-markkinoiden kalleimmat silmälasinlinssit (köyhillä tunnetusti suurempi sairastavuus, tässä ketjussa lähes sokeita kaikki)
-kampaajalla tai parturissa käyminen
-yksityisellä hammaslääkärillä käyminen
-oma auto tai kuukausikortti julkisille, vaikka ei mitään pakollisia menojaAjatella, että ihan julkisesti koko Suomelle paljastit olevasi NOIN tyhmä :D
Ajattele, että täällä köyhät julkisesti pitävät veronmaksaja tyhminä. 🤪
Se köyhä voi olla myos samaan aikaan töissä ha tai vuosikymmenten katkeamaton työhistoria takana, josta on maksanut verot. Ehkä maksanut enemmän veroja kuin sinä.
Jos köyhä on aiemmin ollut hyvä veronmaksaja niin ehkä hän on saanut jotain säästöönkin. Sittenhän voi käyttää niitä säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näköjään ilmainen, vastikkeeton raha sokaisee nämä köyhät.
Valitetaan ettei töitä saa,kyllä töitä on, kun viitsii kouluttautua, vaikka hoitajaksi tai bussikuskiksi.
Aina on selitys, miksi ei voi todellinen syy on, ettei halua, niin helposti tuilla elää.
Kokoajan huudetaan pääkenossa lisää rahaa, kuin linnunpojat konsanaan. Mikään ei riitä.Varsinaisia käenpoikasia nämä köyhät.
Kaiken te saatte ilmakseksi. Ihan kaiken.
Ootko oikeasti noin tyhmä etkö tajua että ei kaikista vaan voi tulla bussikuskeja tai hoitajia erinnäisten fyysisten tai muiden esteiden takia.Työnantajat haluaa 100% työntekijän ei vajaa kuntoista.
Oletko noin tyhmä, ettet ymmärrä, että sinun itsesi on etsittävä työ ja ala, mitä pystyt tekemään. Taidat pitää meitä loisimisenne maksajia niin tyhminä, ettei me tajuta, että suurin osa teistä on ihan työkykyisiä ja kuntoisia, ainostaan ne työkalut puuttuu, koska tuilla saa saman elintason kuin pienipalkkaisessa työssä!!!
Se se todellinen syy on. Myös sinulla.
Ihmiset lähettävät hakemuksia = etsivät työtä, mutta heitä ei oteta töihin. Palkkaavia tahoja on liian vähän työttömien määrään nähden.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Minun piti lopettaa lääkkeitten syönti kahden eri lääkkeen osalta kun rahat ei riittänyt ja kela ei hyväksy kahta minun lääkettäni tt tukeen kyseessä epilepsia ja verenpaiine lääke. Joten aika tarpeellinen sanoisin.
Ja montakohan minunlaistani "lääkkeittä" elävää tuleekaan uusien tukien lakattua olemasta enää kiitos orpolle.
Epilepsialääkettä ei korvata koska sinulla ei ole epilepsiaa. 😳 Gabapentiini on väärinkäytettävä lääke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on perusohje kokoomukselta. Teet vain sen verran lapsia kuin sinulla on varaa. Tätä ohjetta on jaettu köyhille viimeiset 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on perusohje kokoomukselta. Teet vain sen verran lapsia kuin sinulla on varaa. Tätä ohjetta on jaettu köyhille viimeiset 20 vuotta.
Köyhiä kyllä tuetaan, ja mitä enemmän lapsia, sen enemmän lapsilisää. Oikein kannustetaan siihen.
Aika moni hoksaa tuon ihan itse viimeistään siinä vaiheessa kun sen wc-paperinkin joutuu itse ostamaan ja maksamaan kun omilleen muuttaa.
Ylipäätään kaikenlainen tuhlailu loppuu kummasti siinä vaiheessa, kun sitä ei kukaan muu (ei yhteiskunta/veronmaksajatkaan) kustanna vaan kaikki tienattu on ns omasta selkänahasta revittyä.
Nämä tällaiset on just niitä pikkuasioita joita meinataan, kun esim kokkareet sanoo että köyhät voi elää halvemmalla kuin mihin on itsensä totuttaneet. Lisäksi sitten monillakin tuillaelävällä on näitä oikeasti älyttömiä ja täydellisen tarpeettomia rahareikiä eli he polttavat tupakkaa ja tykkäävät juopotella viikoittain/päivittäin.
Usein vielä vedotaan että kyllä köyhälläkin pitää olla jotain millä itseään rentouttaa tai mikä tuo hyvää oloa, mutta nuo kaksi on kyllä älyttömimmät keinot oman olon parantamiseen.