5-v kärttää KOKO ajan leikkimään, en jaksa..
Parasta mitä meidän 5-v poika tietää, on yhteiset leikit äidin (minun) kanssa. Jos on vapaapäivä, aloittaa kärttämisen heti aamusta. Hän alkaa valmistella leikkiä heti herättyään (rakentaa puitteet ja jakaa ukkelit).
Nyt on ruvennut ahdistamaan. En jaksaisi/haluaisi olla koko ajan kieltäytymässä, välillä hermostun huutamaan et" Nyt en leiki!" .
Yksin poika ei juuri leiki, paitsi rakentelee. Mutta hän rakastaa eritoten noita ukkelileikkejä ja kun niitä leikitään, seuraa ihastuneena minun vuoropuhelujani.
Miten tukea poikaa leikkimään itsekseen?
Kommentit (4)
Olen onnistunut kyllä aika hyvin saamaan perille sen, että äiti ei leiki - eli yleensä kinuaa isäänsä mukaan :-) - mutta jonkun aikuisen pitäisi koko ajan olla pojan kanssa leikkimässä. Mummi kertoo että he leikkivät joskus parikin tuntia yhdessä Legoilla kun hän on poikaa hoitamassa ja poika vaan jatkaisi loputtomiin, jos ei mummille tulisi kahviaika...
Pojalla on tarhassa vain pari kaveria, joiden kanssa leikki sujuu ( on vähän levoton ja hankala luonne). Aikuisen kanssa leikkiminen on tetenkin paljon helpompaa eikä riitoja tule, ehkä hän siksi sitä niin kaipaa. Tunnen itseni tosi huonoksi ja laiskaksi äidiksi kun en vaan jaksa ja viitsi leikkiä, ja poika sitten vielä osaa itkeä sitä, " kun mulla ei ole ketään kaveria täällä" .
Vinkkejä ei siis löytynyt. Sori.
Joiltakin olen saanut kuulla, että hemmottelen lapsen piloille, kun leikin sen kanssa. Ja, ettei lapsi opi kuulema ikinä leikkimään itsenäisesti jos sen kanssa vaan aina suostuu leikkimään.
Olen kuitenkin halunnut olla läsnäoleva, välittävä äiti. En kai ole voinut kovin paljon tehdä hallaa leikkimällä lapseni kanssa?
Silti. On se rankkaa ja olisi tosiaan kiva kuulla miten se siitä joskus vielä muuttuu itsenäiseksi leikiksi.
Meillä esikoinen on aina leikkinyt paljon itsekseen. Jo 3-vuotiaana viihtyi pitkät tovit yksinään leikkien ja puhua pulputtaen. Hän on muutenkin vetäytyvämpi ja hiljaisempi ja ollut esim. kiinnostuneempi kirjoista (esikoinen luki Aku Ankkoja yli tunninkin keskittyneesti jo 5-vuotiaana ¿ itse asiassa muistan kieltäneeni sen häneltä jossain vaiheessa kun olin siitä huolissani...).
Tämä nuorempi sen sijaan on kauhean kiinnostunut kavereista, vaikka ei aina osaakaan ottaa heitä leikeissään huomioon. Hän on vähän levoton toheltaja, ei oikein jaksa lueskella itsekseen ja hermostuu heti jos jotain menee pieleen. Luulen että hän nimen omaan tarvitsee aikuisen siihen leikkiin pitämään homman kasassa; yksinleikki loppuu aina nopeasti siihen että joko rakennelmat sortuu tai sitten meno menee niin rajuksi (pikkuautot lentelee ympäri huonetta) että on pakko käydä kieltämässä.
Mä jaksaisin kyllä leikkiä sen puoli tuntia tms. mutta se ei tälle kaverille riitä, vaan aina leikin loputtua alkaa hirveä huuto. Jos olisin sinä, eli olisi noita arkivapaita, kutsuisin varmaan jonkun kaverin meille ainakin osaksi päivää, vaikka niin että hakisin kaverin tarhasta lounaan jälkeen. Aamupäiväkin varmaan sujuisi ihan mukavasti kun pojalla olisi jotain odotettavaa.
Meillä ei lapsi ole ikinä tarvinnut aikuisen leikkiseuraa, mutta varmasti sitä olisi vastaanottanut, jos olisin mennyt. Tämä meidän ainokainen 5v on mainiosti aina viihtynyt itsekseen leikeissä ja myös keksinyt tekemistä. Vielä ei ole tullut valittamaan tekemisen puutetta *kop kop*
Olen kyllä aina paikalla ja läsnä, kun apua tarvitaan. Eli kun lapsi on huutanut auttamaan jossakin jutussa (liimaamisessa, leikkaamisessa, solmimisessa jne.) olen paikalla auttamassa. Sitten taas siitä hiippailen pikkuhiljaa takavasemmalle.
Nyt on valmistellut erilaisia esityksiä, joita käy meille vanhemmille esittämässä. Luen myös mielelläni lapselle, joten siinäkin ollaan yhdessä. Toki hän on myös mukana kotitöissä, tekee välillä palapelejä, tykkää " lukea" sarjakuvia, temppuilla renkailla, pelata tietokoneella Eemeliä ja Peppiä, rakennella majoja jne.
Itse en tykkää leikkiä, joten barbileikkejä en ole mukana leikkimässä. Sen sijaan voidaan vaikka pelata jotain lautapeliä tai vaikka siivota huonetta yhdessä.
= niin paljon muutakin voi tehdä kuin " leikkiä" ukkeleilla tms. Rohkaise siis lasta tekemään jotain sellaista, josta itsekin pidät.