HOIKAT ODOTTAJAT/SYNNYTTÄNEET, PAINONNOUSU
Heippa kaikki hoikat odottajat ja jo synnyttäneet!
Kertokaapa miten teillä noussut paino raskausaikana ja
paljon tuli kaikenkaikkiaan?
Ja MITEN ne lähti pois???
Itselläni on BMI 18.
Nyt kiloja rv 30 tullut jo 11kg.
(Edellisestä raskaudesta 10 kg kaikenkaikkiaan).
Alkaa jo huolestuttamaan tämä kamala painonnousu / (turvotus).
Paino noussut lähes koko ajan 500-700g /vko tahtia. Neuvolassa ei
reagoitu millään lailla..kuulemma laihoilla nousee herkemmin.
Alkaa huolettaa mihin lukemiin mennään ja miten saan kilot pois
synnytyksen jälkeen??!!
En liiku nyt yhtään, onko sillä ollut vaikutusta (liikkuuko/ei liiku)?
Kertokaapa kokemuksia..
Herkut on kyllä maistuneet :)
Kommentit (9)
tuli raskausaikana 12 tai 13 kiloa (en muista enää niin tarkasti).
BMI oli ennen odotusta 18.
Tein pitkiä vaunulenkkejä vauvan kanssa, mutta muuta liikuntaa en harrastanut. Paino oli lähtöarvossa jälkitarkastuksessa. Voi olla, että oli ollut jo kauankin, mutta meillä ei ollut silloin vaakaa kotona.
Nyt, melkein 2 vuotta synnytyksestä paino on 4-5 kg miinuksella tuosta lähtöpainosta ja BMI 17. Näin on ollut jo pitkään. Pitkiä kävelylenkkejä harrastetaan edelleen pojan kanssa, muulle liikuntaharrastukselle ei ole aikaa. Kovasti olisin toivonut muutaman kilon jäävän raskausajalta, mutta miinukselle mentiin ja siellä tuntuu sitkeesti pysyvän.
Hei,
Mulla nousi paino 18 kg. Ihan tasaisesti joka viikko 500g.
Synnytyksen jälkeen en pyrkinyt millään lailla kiloista eroon. en tarkkaillut syömisiäni tai kummemmin urheillut. Kaikki lähti 6 kk kuluttua.
Uskon että ns. perushoikilla ihmisillä paino lähtee itsestään synnytyksen jälkeen. Mutta ei varmaan ihan heti.
Viime neuvola käynnillä painoa oli tullut alkuun nähden 10 kiloa. Suhteessa painoa tullut enemmän kun kävi alkukuukausien aikana pienemmissä lukemissa pahan olon ja oksentelun takia. Nyt viikkoja 36+4 ja tällä viikolla tuntuu että turvotusta tullut joten painokin varmaan noussut enemmän kun sen 500-600 per viikko mitä tullut sen jälkeen kun paino noususuuntaan lähti. Raskaus on ensimmäinen joten en tiedä sitten miten taupauksessani lähtee sitten mikäkin pois. Vaikka painoa tullut tasaiseen tahtiin on neuvolassa ärsyttänyt terveydenhoitajan kommentit että pitäisi syödä enemmän vaikka luulen etten ikinä ole näin paljoa syönyt. Nyt yöt menneet valvoessa joten tuntuu että teksti on sekavaa mutta jospa jotain saat tästä.
BMI nyt aloittaessa 16,7 ja painoa tullut kokonaisuudessaan 7kg, kun viikkoja on kasassa +30. Edellisessä raskaudessa painoa tuli n. 10kg, mutta multa jäi viimeinen kuukausi keräämättä, kun esikoinen syntyi jo rv36. Sairaalasta kotiin en tuonut kuin 2kg eli multa jäi lähes kaikki synnärille. Nyt toivon, että jäisi kotiin viemisiksi vähän enemmän, sillä laihduin vähän liiankin hoikaksi imetyksen seurauksena.
Eli olen myös sitä mieltä, että hoikkuuteen taipuvaisilta ihmisiltä se paino lähtee nopeammin ja ns. helpommin. Mun ei ainakaan tarvinnut tehdä mitään, että olisin saanut eturepun pois, sillä sellaista ei mulla juuri edes ollut. Eli anna kilojesi nousta rauhassa!
tullut kahdessa edellisessa raskaudessa: esikon kanssa 19kg ja kuopuksen kanssa: 17kg
Ja nyt viikkoja ruhtinaat 12 ja painoa JO tullut reilu 4kg mitä ei kahdesta aiemmasta ollut ennen viikkoa 25... Itselläni on BMI: 20 nyt kun tullut tuon reilu 4kg painoa, neuvolassa katsoi, kun kauhistelin painoa näin alkuraskaudesta jo.
Neuvolasta sanoi että sitten voin alkaa huolestu kun BMI on 27 korvilla, mutta ei koskaan ei ei ei... saisin aikamoisen määrän painoa lisää kroppaani ja se tuskin edes mahdollista saada odottaes..siis et mulla olisi toi 27
Esikosta tuli viimeisen kk aikana turvotusta järkyttävästi ja painoa hävisikin laitoksella olles jo 10kg ja loput painot hävisi n: ½ vuoden kuluttua hitaasti ja varmasti.
Kuopuksesta aika samalla tavalla lähti paino ja toivon että nyttenkin lähtee kilot pois :O)
Esikoisesta tuli 17 kg, toisesta 14 kg ja nyt on rv 33 ja tullut jo 14 kg. KÄÄÄÄÄK! Mutta toisaalta kahden ekan lapsen jälkeen paino putosi jälkitarkastukseen mennessä niin et oli vain pari kiloa enää jäljellä. Imetyksen (9 ja 7k) jälkeen olin molemmista pari kiloa alle lähtöpainon.
Nyt painoa on tullut monta kuukautta 500-1300g/vko huolimatta siitä että kuvittelen syöväni suht järkevästi. En liiku kuten normaalisti supistusten takia. Ja yleensä olen ilmeisesti ns. läpipasko, nyt kun ummettaa, tuntuu et kaikki herkut imeytyy ja jää. Kukaan ei kuitenkaan usko et ois tullut jo 14 kg, kun esim. käsivarteni on edelleen ihan tikut. Maha on aika valtaisa. Nyt kun jätin viikko sitten sokerit pois (vauva alkoi kasvaa liikaa), olen sen jälkeen laihtunut (!) kilon vaikka oon syönyt ruokaa ihan normaalisti. Välipalat olen vaan vaihtanut sokerittomaan marjarahkaan ja ruisleipään ja jättänyt pullat ja vaaleet leivät syömättä + vaihtanut kaikki makaronit ja riisit tummiin versioihin. Jotenkin raskaana pienemmätkin herkkumäärät tuntuu jäävän vaikka normaalisti en niistä ees lihoisi yhtään.
Rv 33+
viime raskaudessa ennen raskautta BMI 18, kiloja tuli 17. Kaikki ja ylikin lähti pois kahdeksassa kuukaudessa ilman mitään laihdutuskuureja. Lapsi oli täysimetyksellä 5 kk ja imetin 6 kk (jouduin lopettamaan pahojen allergioiden vuoksi mikäli nopea lopettaminen ihmetyttää..).
Tässä raskaudessa taidan vetää täällä pohjat, nyt rv 34 ja kijoa on tullut jo 20,5 eikä varmaan jää tähän. Toivossa eletään että lähtevät pois kuten viime kerrallakin. Mulla asiaan vaikuttaa insuliinihoito, mutta olen kyllä varmaan muutenkin taipuvainen lihomaan jos olosuhteet on suotuisat :) Viime raskaudessa kävin lenkillä melkein joka päivä mutta nyt en ole ehtinyt liikkumaan säännöllisesti, ja ruokailukin usein kiireistä ja tulee syötyä mitä helpoiten valmistuu. Herkutkin maistuu useammin kun ei ole paljoa kodin ulkopuolista elämää/harrastuksia. Monet asiat painoon vaikuttaa vaikka periaatteessahan kilot kertyy yksinkertaisesti siitä että syö enemmän kuin kuluttaa..
Kirjoitin pitkän jutun joka hävisi :(
Lyhyesti: Mulla alussa 50kg/158cm BMI 20. Nyt rv 25+6 ja kiloja tullut tasan 8. Ilmeisesti luonto näin määrää koska syön suht entiseen tapaan ja koetan liikkuakin.
Raskausaikana liikuin jonkun verran mutta synnytyksen jälkeen en yhtään. Ja palasin silti entisiin mittoihini, eli minun tapauksessa " kilot" lähti imettämällä.
itse asiassa minusta ne ei olleet ylimääräisiä kiloja, toi lienee sitä se normipaino mikä kaikissa taulukoissa suunnilleen sanotaan tulevan. Ja pakkohan painon on raskausaikana nousta! En siis saanut " läskiä" yhtään. Nyt toka raskaus näyttää menevän prikulleen samalla lailla. painoa tullut muutaman kymmenen gramman heitolla sama määrä tähän mennessä (vika kolmannes menossa).
Vielä tosta sun painonnoususta. Mulle kommentoitiin vaan tollaisia painnnousuja, että pakkohan se on sulla noustakin :)
Iloista odotusta!