***ELOISAT torstaina (kolme aamua enää...)***
21. joulukuuta on Tuomaan päivä.Silloin lopetettiin ennen vanhaan arkinen työnteko ja jouluvalmisteluista tuli " päätyö" .
Tule,tule Tuomas-kulta,
tuopas joulu tullessasi,
oluttynnör olalla,
pikarit, pullot pivossa,
juustot,kakut kainalossas.
Kylläs meijän portin tunnet,
hallava koira portin alla,
tervaristi ja rautarengas.
Kommentit (15)
Voi että, kävin lukemassa eilisen pinon ja nauraa hohottelin täällä itsekseni. Teidän kaikkien kirjoituksia on niin mainiota lukea ja tuntuu että saa ekstra virtaa päivään.
Tuntuu olevan väsymystä ja sairasteluakin joten voimia paljon toivottelen heti aluksi kaikille allergioista kärsiville ja muillekin!
Meillä on hiljaista kuin huopatossutehtaassa. Pikkukakkonen on ollut mummilla yötä ja esikoinen lähti juuri kouluun. Vauvakin tuntuu asettuneen vähäksi aikaa lelua katsellen. Oli äsken jumppamatolla ja kääntyilee kovasti vatsalleen koko ajan. Ja sitten tulee hermostus kun ei itse pääse takaisin selälleen ja minä juoksen kääntämässä...
Olen ihan kriisissä kun tehtiin sänkyjärjestelyjä. Pikkukakkonen sai nyt ' isojen tyttöjen' sängyn ja pinnasänky tuli vauvalle. Tänään palautan postiin tuon vaavi-sängyn. Oli kyllä hyvä kokemus ja helppo kuljettaa rullilla huoneesta toiseen. Nyt olenkin vähän hoo moilasena että missäs sitä vauvaa sitten kuljettelee kun ei voi lattiallakaan koko ajan pitää ettei jää tuon touhuikäisen leikeissä ihan jalkoihin. No, katsellaan ja tuumataan...
Jouluvalmistelut alkaa olla paketissa mutta vielä on muistettava jotakin ruokajutskia hankkia.
Jaahas, nyt alkaa vauva kiljumaan. Palailen ehkäpä myöhemmin.
Mukavaa päivänjatkoa!
t.tuuli ja Elisa 2308
Opemamma ja ikarus on jo mua tainneet huhuilla. Taustalla ollaan päivittäin, paitsi parina edellisenä päivänä ei ole netti pelittänyt, niin pitänyt vaan pasianssia pelailla, kun on koneen avannut. Miten se onkin niin vaikeaa tämä kirjoittaminen, tuntuu ettei sitten kun koneella viestit lukee, niin ei millään jaksa/viitsi kirjoittaa. Nyt olen ihan pihalla puheenaiheista kuin joulukuusi tai oikeastaan varastossa, sillä meillä on tuo ikivihreä tekokuusi, joka tänään tai huomenna koristellaan siivouksen jälkeen. Eli omaa napaa sitten.
Neiti nukkuu tuolla vaunuissa sisällä päikkäreitä tai yöunen jatkoja, heräsi kuudelta. Yörytmi on alkanut löytymään! Syö noin kahdeksan aikaan ja nukkumaan kymmeneltä. Yöllä syö yleensä kahdesti ja noin kahdeksan aikaan yleensä ylös, jos ei tarvii aikaisemmin herättää esikon hoitoon viemisen vuoksi. Päivälläkin on jo alkanut nukkumaan jonkinlaisia unia. Parhaiten nukkuu, jos itse nukkuu vieressä ja on valmiina antamaan tuttia eli tuttikin on alkanut jonkin verran pysymään suussa ja auttaa nukkumaanmenoa.
Meillä se täällä vasta onkin pullukka neiti 3 kk neuvolassa oli mitat 58 cm ja 6,7 kg ja nyt varmaan jo sen 7 kg. Käytiin myös rotavirustutkimuksessa ja ei tullut mitään oireita rokotuksesta, kauheata huutoa vaan oli tuo verinäytteenotto. Tissimaidolla mennään täällä edelleen, mutta joulun kunniaksi on ajateltu antaa maistaa bataattia, tuolloin ikää 3,5 kk. Sama ikä kun esikoiselle kunnolla aloitettiin kiinteät. Ajattelin ruveta antaa makuannoksia, en vielä urakalla syöttämään, tykkää ottaa lusikasta d-vitamiini- ja rela-tipat.
Meillä tuo tissittely on mennyt kauheaksi, ei huutoa, vaan neiti ei meinaa " joutaa" imemään, kun pää heiluu koko ajan. On ilmeisesti katseltavaa tms. Onko jotain hyviä neuvoja, miten sais syömisen sujumaan paremmin. Välillä tuossa tuntui, ettei sieltä riitäisi maitoa ja yritin tiheämmin syötellä, mutta kai sitä maitoa on tullut ihan tarpeeksi, kun ei ole nälkäiseltäkään vaikuttanut?!? Eli apuja ja vinkkejä kaivataan!!
Meillä siis joulusiivous tänään, kun isäntä kotiutuu töistä. Jouluruoatkin on kohta ostettu. Taitaa olla tuo lauantai aika pitkä päivä odotella tuota aattoa. Joulu ihan vietetään perheen voimin kotosalla.
Pitää yrittää ottaa niskasta kiinni ja kirjoitella useammin. Kaikille hauskaa joulun odotusta!
Teippi ja Iiris 3 kk 12 pv (piti ihan kalenterista laskea tarkka ikä)
Ja ai niin, meillä ei vielä käännytä selältä vatsalleen, leluihin tarttuu ja työntää suuhun!
meillä se lenssu siirtyy aina jollekkin,nyt esikoinen on nuhassa ja ukkeli valittelee...:(
eipä meille ihmosia..sitä samaa rataa. kukas se kirjottelin tosta ei malta syödä niin meillä pullonkaa sama,pää pyörii puolelta toiselle eikä millään malta syödä,mutta..äitin hermot toistaseks kestäny ;)
nyt poistunkin aamupalalle,iida kun koisii vielä vaunuissa.
hei,te joitten mukelot on tarhassa/eskarissa niin ootteko vieny hoitajille kukkia vikana pvänä enne kun loma alkaa? mä kun aattelin viiä joulutähdet jokaiselle hoitajalle :) esikoisel alkaa loma huomena..
Täälläkin herätty uuteen aamuun! Vähän väsyttää taas näin aamutuimaan mutta ei tässä auta kuin lähteä pian ylös ulos ja lenkille kun on tänään nelikuukautisneuvola. Tai no autoilemaan tän laiskimuksen tapauksessa ;)
Ollaan myös leikkimässä edustusrouvaa ja -vauvaa illemmalla eli katsotaan miten smalltalk onnistuu vauva kainalossa. Ei sitten kannata varmaan alkaa mistään vauvankakasta puhumaan ;) vaan pitäisi jotain ihan muuta tosi mielenkiintoista puheenaihetta keksiä kuin se oma niin mielenkiintoinen vauveli...
MALTTAMATTOMUUS SYÖMISEEN: Sitähän se teippi kyseli ja sama on täälläkin havaittu että syöminen on hankalaa usein jos jotain mielenkiintoista seurattavaa ympäristöstä löytyy. Joskus pitää ihan omille vauvankäsillekin alkaa jutella kesken syömisen tai sitten katsotaan mitä se koira siellä oikein puuhaa tai isä. Meillä toimii se etten tuputa rintaa mitenkään liikaa koska muuten tulee taas raivokohtaus ja sitten syötän mieluiten jossain hieman rauhallisessa paikassa jossa ollaan ihan kahdestaan. On tullut syötettyä vauvaa esim. lastenhoitohuonetta/naistenvessan eteistä ympäri kävellen silloin kun on ollut vaikea rauhoittua reissussa. Kyllä se hätä keinot keksii...Kotona tietty on helpompaa järjestää se rauhallinen paikka ja aika.
Nyt kun alkaa olla tämä kinkunpaisto ajankohtaista, tässä hauskaa luettavaa asian tiimoilta. Lukekoon ken ehtii lasten ja askareiden keskellä!
http://koti.mbnet.fi/manneweb/ruoka/kinkku.htm
t.tuuli (myös kalkkunan ystävä)
Heippa kaikille joulukiireiden keskelle! Meillä oli eilen tosin vielä ihan eri kiireet, kun oli valmistujaiset ja päälle kahvitus ystäville. Nyt sitten jatkuu taas joulutohinat!
HUHTI ja äh -unohdin jo toisen nikin joka kyseli YÖTOUHUISTA: meillä on täsmälleen samanlaista huitomista, tutti ei tahdo kelvata ja välillä yritetään kääntyä masulleen (nukkuu meidän välissä). Nälkä ei läheskään aina ole, eli Onni syö vain pari kolme kertaa yössä, joten tylsää herätä tunnin välein tuon kapellimestarin esitykseen. Se auttoi kääntymisyrityksiin, kun alettiin pitää kestovaippaa yöllä eli paksu paketti rauhoitti menoa. Pakko lisäksi mainostaa, että kestovaippa ei ainakaan vuoda kyljestä, toisin kuin kertikset! Viime yönä jätkis heräsi kuitenkin monesti heiluttelemaan käsiään ja syy taisi olla ilmavaivat, epäilen aiheuttajaksi syömääni suklaata, jota tuli popsittua sacher-kakkua kuorruttaessani :( Nyt sit suklaa pannaan...
VIERASTAMINEN: Onni on kerran vierastanut äitiäni (on tumma ja on silmälasit!): hassua sinänsä sillä hän on mieheni ja minun lisäkseni eniten hoitanut Onnia. No, tuon yhden kerran jälkeen ei ole enää vierastanut, mutta niitä aikoja odotellessa.
Sit vielä kommentti TEIPILLE eli syöttöprobleemaan, kun vauva ei malta syödä päivisin: Mulle neuvottiin taannoin imetystuesta, että tässä 4kk:n iässä tuo on ensinnäkin tosi tavallista (ja siksi yösyötöt voi lisääntyä) ja yksi keino on tosiaan etsiä rauhallinen paikka syötölle (esim. pimeä huone) - toinen keino oli vetää vaikka pipo silmille että malttais syödä päiväsaikaan edes kerran pari rauhallisesti! Meilläkin on aikamoinen ero yö- ja päiväsyötöillä: päivällä naureskellaan ja tissi venyy kun pää kääntyilee ja syötöt kestää max 5min, öisin taas syö hyvin rauhallisesti ja reilustikin 10 min. Niin ja päivisin hotkii ja pärskii ja joka syötöllä menee ainakin kerran maitoa väärään kurkkuun!
Jep, jatkan leikkiä esikon kanssa. Älkäähän stressatko jouluvalmisteluista!
Kerttukasperi ja Onni 260806
Kukka on oikein kiva idea muistaa lastenhoitajaa! Mä ostin tosin tällä kertaa sellaisen vartalovoide-pesuainesetin hoitajalle ja laitettiin se ihan joululahjapakettiin. Meidän pph muistaa hoitolapsiaankin ja esikko saa kuulemma tänä jouluna Nasudvd:n lahjaksi. Päiväkodissa ei ehkä ihan samalla lailla muisteta?
Kerttukasperi
Opemammalle: Iso kiitos kaunista päivänavauksesta taasen :D Äidin sydäntä niin lämmitti, kun meillä ihan tuo Tuomas täällä lymyilee. Se on semmonen punaposkinen joulupoika toden tosiaan.
Tuuli: aivan hulvattoman ihana kinkupaisto-ohje, aiokin noudattaa sitä sanantarkasti ;D. Pikkusen nuo matemaattiset kaavat minua henkilökohtaisesti uuvuttivat, selvisinhän lukion matikasta vissiin säälistä :) eivät enää jaksaneet katsella tätä siellä.
Mukavaa päivänjatkoa edelleen :)
Tuolla huudellaan ja kakkonen painui huoneeseensa kakalle ;D
Eria kera (ex)Piuha ja Peuha-Peten
Täällä on vähän sairasteltu viime päivinä. NImittäin minulla on ollut jokin vatsataudin tapainen. Koko ajan yrjöttänyt ja vatsassa kiertänyt. Onnex ei vielä ainakaan muilla ole juuri oireita ilmennyt. Kyllä se siltä vähän tuntuu, ettei äiti oikein voisi sairastaa. Tosi raskasta lapsen hoitaminen oksennus kurkussa. Eilen piti vielä imuroida ja pestä pyykkiä. Mies on parhaillaan hakemassa mun mummua n. 200 km päästä tänne meillepäin jouluksi. Se ei ois millään halunnut lähteä ajamaan. Olis halunnut olla tytön kanssa kotona. Ei kuitenkaan päästänyt mua rattiin. Lapsi kuulemma tarvitsee äidin. En mä mielestäni niin surkea kuski ole....
Mä aion ostaa elkein kaikki valmiina. Laatikoita en ole vielä voinut ostaa, koska meidän kaupassa myydään 22-23.12 käyttöpäivällä. No, täytyy mennä taas tänään katteleen. Vaihteeksi kaunis ilma. Täytyy mennä taas vaunuttelemaan.
Meillä tyttö kääntylee jo myös takaisin vatsalta selälle. Ei tosin tee sitä kovin usein. Kääntyy myös molemmille kyljille. Oikealle vain harvoin. tuleekohan siitä vasuri? Perjantaina lisäx laittoi molemmat kädet tuttipullolle, kallisti sitä ja avas suunsa. Sitten voimat pettivät :( Yritystä löytyy. Nyt täytyy yksikätisen lopettaa...
t. Lillefi ja Stella 2408
Meillä tapahtui varsinainen ihme viime yönä! Tyttö laitettiin nukkumaan n. kymmenen aikaan ja heräsi ekan kerran syömään vasta kuuden jälkeen!!!! :O Kuudelta heräsin johonkin vaikerrukseen ja ajattelin, että tyttö siellä kiehnää mutta olikin esikoinen. No, hetken päästä siitä tyttö sitten heräsi syömään ja jatkoi uniaan vielä yhdeksään! Piti kyllä kerran jos toisenkin kelloa katsoa, että kuusi?, mitä, KUUSIKO???. ;D Taisi tyttö antaa näin etukäteen joululahjan vanhemmilleen...;)
Joo, no esikoisella vatsa edelleen sekaisin.... Onneksi pidetään sillä yövaippaa, koska muuten olisi tullut kivat pyykit.... Ruoka ei maistu ja kun kaveri on muutenkin tollanen hammastikku niin hiukka huolettaa kuihtuuko kohta pois koko kaveri....:( No, gefilusmehua ja -mustikkasoppaa menee, että ehkä se tästä....
Lillefille tsemppiä. Toivotttavasti säästyisitte vatsapöpöltä, niin kuin kaikki muutkin eloisat! On kyllä se vihonviimeisin tauti varsinkin kun lapsiakin pitäisi samalla hoitaa.... No, käytännössä se on kyllä mahdotonta. Kun viikko sitten taudissa olin niin miehen oli PAKKO tulla kesken päivän töistä.
Jep. Mutta nyt kaikki pöpöt ja taudit, hus, hus.....
oinasmamma
Kiitos opemammalle ihanista aamunavauksista!
On ollu niin paljon tohinaa ja menoa, et pitkästä aikaa ehdin koneelle oikein kunnolla lukemaan teidän viestejä ja muutenkin palstaileen tänne! Oikeesti kahteen viikkoon ei oo tullu kirjoiteltua mitään, välillä vaan pikaisesti käyny lukeen teidän juttuja..
Täällä ollaan vähemmän joulufiiliksellä.. Oikeesti. Harmittaa, kun alkuviikosta pääsi jo tunnelmaan ja oli mukava laittaa joulua ja sit fiilistellä. Sitten pahuksen auto pilasi koko jouluviikon! Olin menossa tiistaina pelaamaan autolla, ni se jättikin minut matkan varrelle. Sammui yhtäkkiä!!!!!!!!!!!! " #¤&¤#!!!!!!!!! Sen jälkeen on sit manailtu kaikkia kulkuneuvoja.. Ja yllättäen kallis remppa tulossa - ei naurata! Tänään meidän piti se saada, mut ei saadakkaan.. Huomenna vissiin, jos silloinkaan.. Ja huomenna meillä olis tarkoitus startata joulun viettoon mummilaan.. Millä lie mennään, jos ei saadakkaan autoa?!? Matkaa kumminkin 550km. Tällä hetkellä ei vois vähempää kiinnostaa koko joulun vietto!!
Sori tämä manailu ja valittelu, mut ku tuntuu et aina vaan vastustaa..
Meidän pikkumies kasvaa ja kehittyy.. Sitä on mukava seurata, ku oppii koko ajan uuttaa. Kaks viikkoa sitten puhkesi molemmat alahampaat peräkkäisinä päivinä - kyllä oli äitillä ihastelemista :) Niin ja vihastelemista kun meinaa syöttäessä lopuksi mennä puremiseksi :(
Käy muuten kipeetä.. Onko muilla tullu vielä hampaita?
Meillä ei vielä käännytä kunnolla. Kovasti yritetään ja pari kertaa onnistuttukki mut ei vielä oo selkärangassa..
Olitko se sä KERTTUKASPERI, joka olit myös säbäfriikki???
Muistelen joskus lukeneeni, et joku teistä on myös innokas salibandyn ystävä.. Täällä ilmoittautuu yksi :)
Olipas omanapaista, mut en nyt muista gallupeja ja kommentoimista..
Nyt syömään - - ja siivoileen..
Onelinen ja pikkumies 4.5kk
Pakko tulla hehkuttamaan, meidän neiti nukkui 21-6, ei herännyt touhuamaan kuin kerran ja silloinkin nukahti itse ilman tuttia tai nukuttamista. Vaan minä en kylläkään saanut nukuttua kun tuo meidän poika valvoi 2-4.30. Miten se onkin niin levoton nukkuja.
Eilen tuli miehelle avauduttua kun väsyneenä häneen jälleen hermostuin. Mesosin että vaihdetaan rooleja ja MINÄ menen töihin ja mies jää kotiin. Siinähän hoitaa imetysten aikana pojan kakalla käynnit, ruuan pöytään, laittaa pesukoneen päälle, levittää pyykin, siivoaa kodin ym. Minä kun tulen kotiin niin istun rauhassa puoli tuntia syöden ja päivän lehteä lukien. En kuule enkä näe mitään muuta kuin lehden ja ruokalautasen. Sitten kun olen saanut syödyksi heittäydyn sohvalle, otan kaukosäätimen käteeni ja aloitan kanavarallin. Saatan ottaa tytön syliin ja pojalle mutisen että kohta tulen leikkimään. Ilta kahdeksalta sitten nousen sohvalta ja ihmettelen, että kuinkas poika ei ole pyjamaa vaihtanut päälleen. Onkos jo iltapalan syönyt ja tyttöhän on jo yöunille menossa. Käyn itse pesulla ja menen nukkumaan ja nukun koko yön heräämättä. Mies sitten illalla kysyi, käyttäytyykö hän todellakin noin. Tämä kaikki alkoi siitä, kun väsyneenä valitin ja mies tokaisi että sähän olet vain kotona.
No, tässä tuli taas vain omaa napaa.
Nyt täytyy mennä kun vaunuissa herättiin
Huhti ja lapset
Eipä vielä herättykään.
Käytiin valitsemassa keittiön kaapit ja tasot ja tehtiin suunnitelmaan pari muutosta. Remonttiajankohtaa ei vielä päätetty. Siellä liikeessä oli ajateltu lapsia, yhdessä kaapissa oli palapelejä, autoja, kyniä ja paperia. Meidän poikakin jaksoi käyttäytyä mallikkaasti ja me saatiin rauhassa keskittyä valitsemaan ja päättämään.
Kiva oli kuulla pumpuli sinustakin. Tulehan taas kirjoittelemaan kun vaan jaksat. Samoin kaikki muutkin, jotka harvemmin koneelle ehtivät, kiva on kuulla teistäkin.
Koittakaahan kaikki saada pöpöt jouluksi pois.
En taida enää tällä viikolla ehtiä kirjoittelemaan, joten kaikille RAUHALLISTA JOULUA!!!
Huhti
Toivo meni äsken nukkumaan. Tosin nukahti vasta huudettuaan kurkku suorana jotain 5min :( Pieni protestoi tietysti sitä vastaan kun ei saanut tissiä tuttuun tapaan. Olin koko ajan vierellä ja silitin päätä ettei tuntis itteään ihan hyljätyksi. Käy niin kkovasti sääliksi mut uskon et näin on loppujen lopuksi parempi. Tosi itsepäinen veijari Toivo on, ei millaan ottais pullosta sitä korviketta. Ja edelleen annetaan sekoitusta jossapuolet on ämmää ja puolet erityiskorviketta.
Maanantaina tehtiin sairaalassa prickit joissa kananmunanvalkuainen ja sit joku gliadiini nous kolmoselle. Sitä ei vielä pidetä allergian merkkinä. Muista ei tullu mitään. Seuraavana päivänä oli osastolla ns. suuri kierto johon kuului useita lääkäreitä yms. joten mentiin seuraavana aamuna kahdeksaksi takas. Silloin piti tehdä myös maitoaltistus. Poski oli menny yön aikana pikkuisen pahemmaksi joten kierrossa mukana ollut suositteli osastonlääkärille maitoaltistusta vasta seuraavana päivänä. Hoitaja sit rasvas Topsun ja laitto vielä jalkoihin ja käsivarsiin kääreet jotta rasvat imeytyis hyvin. Poskea taputeltiin keittosuolalla ja rasvattiin.
Keskiviikkona mentiin taas heti aamusta osastolle (meillä oli siellä oma huone koko ajan) ja aloitettiin altistus. Kamalaa huutoa taas ja väkisin piti ruiskulla syöttää pojalle sitä maitoa (Nania). Sehän menee niin että ensin sivellään maitoa huulen limakalvolle, odotetaan 15min ja jos ei reaktiota niin sit saa 2 ml. Odotetaan ½h ja seuraavaks 10ml jos ei reaktiota. Se 50 ml saaminen topin suuhun oli kyllä hikistä hommaa ja kaikkea ei loppujen lopuks sit annetukaan. Toivo nukahti sit taistelun päätteeks ja nukku toista tuntia pitkälle. Sit ajateltiin et olis aika herätellä ja koittaa saada se desi jotenkin menemään.... Se menikin sit niin et Toivo avasi vähän silmiänsä, minä laitoin pullon suuhun ja poika alkoi imemään silmät puol ummessa. Se desi meni jossain kymmenes minuutissa!
Kun tuo desi juotiin kello oli jotain 2. Kolmelta oli rasvaus ja katottiin samalla ettei ollu tullu mitään reaktiota. Lääkäri kävi ennen kotiin lähtöä katsomassa et kaikki ok ja sovittiin et soittaa viikon päästä onko tullu oireita ja mä saisin palauttaa maidon ruokavalioon! Jee mikä ilouutinen! Vähän aikaa lääkärin lähdettyä alettiin katsomaan kun Toivono mahaan alkoi ilmestynmään pientä punaista näppyä. Katsottiin selkään ja sinnekin oli ilmestyny punaista ihottumaa, sekä koholla oleva läiskä vasemmalle kylkeen. Muualla ei näkyny tmitään. Hoitaja pyysi päivystävän lääkärin paikalle joka tuli jonkun ajan kuluttua. Annettiin Toivolle Ataraxia kun ihottuma muuttui koko ajan vaan punasemmaks. Huudon kanssa väkisin tungettuna meni sekin :( Rankka päivä pojalla. Päivystävä lääkäri sanoi et pitäis jäädä sinne tarkkailuun ja mä taas sanoin et esikoisen luokan joulujuhla alkaa klo 18 ja haluaisin päästä sinne.... Sovittiin et katotaan viidelta jos ihttumat on rauhoittunut niin soitetaan lääkärille jos voitais lähteä. Viideltä ei ollut tapahtunut mitään edistystä. Poika oli vatsasta ja selästä saman näköinen kuin noissa yhteisössäkin olevissa kuvissa :( Kuudelta lekuri tuli taas ja kyseli hoitajilta mitä yleensä näis tapauksissa tehdään. Sanoivat et on annettu adrenaliini piikki ja niin sit päätettiin tehdä Toivollekin. Ja taas poika huutaa kun pistetään, kävi tosi paljon sääliksi pientä. Me jäätiin edelleen odotteleman osastolle. Lääkäri sanoi tulevansa seitsemältä uudestaan. Siinä sit odoteltiin ja mä päätin jo mielessäni et puhun sen lääkärin päästämään meidät silloin klo 19 kotiin. Se oli jo nähty et pahemmaksi se ihottuma ei mennyt ja mitään hengitysvaikeuksia ei ollut missään vaiheessa. Eikä niitä ole ollu näillä meidän muillakaan allergisilla. Ja olihan mullakin kokemusta jo allergisten lasten hoidosta. Seiskan maissa lääkäri tulikin ja katsottiin et iho oli edelleen yhtä punainen mut uskoi itsekin ettei se varamsti enää pahemmaksi mene ja antoi luvan lähteä kotiin. Iltavuoroon tullu hoitaja tuntui olevan enemmän huolissaan ja olis varmaan mieluusti meidät siellä pitänyt.
Loppujen lopuksi oltiin puol 9 kotona. Tänään soitti osastonlääkäri ja sanoi laittavansa b-todistuksen tulemaan. Me aloitellaan totuttelu siihen korvikkeeseen jo nyt vaikkei vielä Kelan korvauksia siitä saadakaan. Viljaa en uskalla palauttaa omaan ruokavalioon vaikkei sekään näkynyt prickeissä, pelko siitä et pojan iho menis yhtä huonoon kuntoon kuin reilu viikko sit on sen verran suuri. Nyt iho on hyvä ja pidän tän dieetin siihen asti kun poika syö mukisematta pullosta pelkkää korviketta. Meillä on rankka yö edessä kun yritetään selvitä ilman tissiä. se on vaan väsyneenä niin helppo lipsahtaa ja antaa tissiä, mut täytyy yrittää pysyä kovana vaikka kuin säälittäis. Sain täs kirjottamisen aikana pumpattua pari desiä, pitäis yöks riittää kun yhteensä tulee korvikkeen kanssa 4dl. Jatkossa onkin sit helpompi seurailla mitkä on pahiksia kun aloitetaan kiinteät yks ruoka-aine /1-2 vkoa. Tosin niillä ei mikään kiire vielä ole, kunha nyt lähtee tuo korvike ensin menemään.
Jouluvalmistelut on ihan puolivalissä, kun meni tuolla sairaalassakin näitä päiviä. Huomenna pitäis siivoja ja tuosta OPEMAMMAN viestistä jossa sanoi et hänen ei tarvi ruuista huolehtia kun ne on miehen hommaa niin keksin sit sanoa et et siivous on miehen päävastuulla ja mulla ruuanlaitto ;o) Tottakai itekin siivoilen mut mies saa hoitaa pääasiassa, on itse asiassa tällä hetkellä siivoamassa kylppäriä ja saunaa :) Nykyään kun sen siivouskin on ihan kelvollista, kyllä sekin on jotain näiden 15 yhteisen vuoden aikana oppinu...
Minna ja Toivo 2708
Kiva kun olit huhuillut ja kiitokset mukavista päivänaloituksista!
Meillä täällä tehdään jouluvalmisteluja kaikessa kiireettömyydessä pikkuhiljaa mitä ehditään. Joulu kyllä tulee vaikka ei kaikkea ehtisi tehdäkään. Uskokaa tai älkää... hih!
Meillä Eetu keksi muutama päivä sitten kääntymisen. Muuten pysyttelee vielä aika lailla paikoillaan. Puhua pulputtelee kovasti ja katossa olevat spottilamput saavat osakseen paljon tarinoita päivän mittaan. Yöt sujuvat edelleen hyvin, nukkuu illasta aamuun. Parina aamuyönä on herännyt puhelemaan, ja olen tarjonnut tissiä tainnutukseen. Hän on imaissut pari imua ja sitten on jatkanut uniaan.
Peevelille kovasti jaksuja Toivon allergioiden kanssa, toivottavasti pian selviää aiheuttajat. Meillä kakkonen on ruoka-aineallergikko ja atooppinen iho kiusaa varsinkin talvisaikaan. Me löysimme viime talvena vauvojen sinkkivoiteesta hyvän avun. Sekoitimme hyvin rasvaista perusvoidetta ja sinkkivoidetta keskenään. Yritämme välttää kortisonia mahdollisimman paljon ja nyt kun tyttö tietää sen sivuvaikutuksista, niin ei suostu että sitä laitetaan lainkaan.
Jaksamista myös kaikille muille äideille vauvojen kanssa ja piristystä päiväänne!
Nyt täytyy mennä herättämään koululaiset toiseksi viimeiseen koulupäivään tänä vuonna. Huomenna on joulukirkko ja todistusten jako ja sitten pääsevät ansaitulle joululomalle.
myry kera viisikon