Miten suhtautua 2,5-vuotiaan " taantumiseen" ?
Meillä on 2v7kk vanha esikoinen ja 8kk vanha vauva. Esikoinen on ollut jo pitkään täysin kuiva ja syönyt itse vähän reilun vuoden ikäisestä. Nyt vauvan hiukan kasvettua tyttö pyysi itse yövaipan takaisin ja joka aamu vaippa on ihan märkä. Ollaan yritetty jättää vaippa pois, niin sitten tyttö pissaa sänkyynsä. Syöttääkin häntä pitäisi joka aterialla, muuten jää syömättä.
Miten pitäisi suhtautua tähän taantumiseen? Ollaan nyt syötetty tyttöä, kun tuntuu ettei hän syö muuten mitään. Pitäisikö vaan kylmästi lopettaa syöttäminen ja jätää yövaippa pois, vai mitä?
Huomiota olemme yrittäneet antaa esikoiselle erityispaljon. On kehuttu häntä itse syömisestä ja leikitty kaksin hänen kanssaan, mutta ei tunnu auttavan.
Kommentit (8)
meillä yli 3-vuotias kaivoi vaipat ja vellituttipullot kun kuopus tuli. Se oli semmoinen puolen vuoden vaihe.
Meillä on suht samanikäiset lapset myös ja isompi on nykyään tosi hankala. Jos yrittää selittää, että on jo iso poika ja pitäisi sitä ja tätä osata, niin sanoo vain: " Onni on pieni, ihan pikku." Onhan tuo tietenkin niin pieni vielä, reppana, muttei nyt sentään vauva enää, vaikka ilmeisesti haluaisikin :-(
En kyllä enää ryhtyisi lasta syöttämään. Kai se syö, jos ja kun oikein nälkä tulee. Tuo vaippajuttu onkin sitten kinkkisempi. Ehkä kannattaisi jättää vaippa pois ja pissattaa lapsi yöllä ennenkuin itse menette nukkumaan? Silloinhan lapsi on varmaan jo jonkin aikaa nukkunut (?).
Lapsilla viikkoa vaille 2 vuotta ikäeroa ja ihan samat kuviot kuin teillä muilla. En tiedä mikä olisi oikea tapa toimia mutta mä olen antanut esikoisen " vauvailla" ja nyt kun täyttää kolme niin alkaa vähän helpottaa...olen syöttänyt ja pukenut kun toinen sitä niin kovasti kaipaa. Ei pieni ymmärrä miksi nuorempaa lasta autetaan enemmän kuin häntä jos on itsekin vasta kaksivuotias...nyt tuntuu että alkaa vähitellen ymmärtää ja haluaakin välillä olla iso poika.
Isona kun kuitenkin saa tehdä kaikkea kivaa.
4
Isompi alkoi heti vauvan syntymän jälkeen pissata housuihin ja kaivata syöttämistä, oli silloin 2v7kk. Nyt kun vauva on 4kk, tämä vauvailu isommalta alkaa jäädä. Mä annoin huoletta vauvailla. Syötin häntä jne. Pienihän tuollainen vajaa kolmevuotias on itsekin.
mutta jos kokonaan vauvaksi heittäytyy niin silloin aletaan myös kohdella kuin vauvaa. Ei saa leikkiä kuin vauvaleluilla ja päiväunet pitää nukkua ja vauvanruokaa syödä ... nopsaa loppuu vauvana oleminen ;)
ikäeroa 2vuotta ja 1viikko. Esikoisen taantuma alkoi parin kolmen kuukauden kuluttua vauvan syntymästä ja kesti yli puoli vuotta!!!! Kaikkea tuota samaa, siis kieltäytyi syömästä itse, riisumasta itse ym. ym., halusi kaikkeen tosi paljon meidän vanhempien apua. Välillä pissaili tarkoituksella housuunkin.
Autoimme esikoista sen verran kuin ehdimme, mutta esim. syömisten suhteen on ollut monesti tiukka linja. Ollaan syötetty vain jos on mennyt monta ateriaa niin ettei ole syönyt mitään tai jos on ollut joku extratärkeä meno, että lapsen on ollut pakko jaksaa.
Luulen, että tuohon auttaa vain esikoisen huomioiminen ja aika. Tsemppiä! Hommaa hankaloittaa vielä se, että usein tuohon 2v. uhmaan näyttäis kuuluvan taantumaa, siis että lapsi heittäytyy tekemästä niitä asioita, jotka ennen sujuivat ihan ok.
mä olen antanut esikoisen olla vauva. Välillä menee kyllä hermot. Kait se ohi menee.