Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Halvat leivänpäälliset

Vierailija
30.08.2023 |

Juusto on nykyään törkeän hintaista ja leikkeleetkin aika kalliita metvurstia ja lauantaimakkaraa lukuunottamatta. Onko vinkkejä halvoista ja hyvistä leivänpäällisistä? Pidän esim. hummuksesta, mutta sekin on aika hinnoissaan. Nyt testissä joku munakoisopyree, tämä on ihan jees mutta tuskin jää vakikäyttöön.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porkkanaraaste?

Kasvata kukkaruukussa salaattia?

Punajuuri? Lanttu?

Tykkäätkö kalasta? Muikkupihvi?

Osta punalaputettu lihaköntsä, paista, viipaloi ja pakkaseen. Sieltä pikkuhiljaa sulatellen leivälle.

Juustokaan ei ole kallista, jos ostat ison köntin ja pakastat osina.

Sienet? Toiset tykkäävät tateista hurjasti. On kuin lihaa viipaloituna.

Sipuli?

Tässä on hyviä ideoita, kiitos. Kalaan tai sienimetsälle en oikein helposti pääse, mutta raasteita voisi ainakin testailla ja punalaputettu liha tosiaan voisi mennä leivän päälläkin hyvin.

Ap

Kiva, jos ideoista oli hyötyä :)

Välillä muikkua/silakkaa saa halvalla. Niistä jos paistaa pellillisen pihvejä ja pakastaa, niin pakkasesta saa aina leivälle. Itse tykkään.

Sieniä saa halutessaan myös torilta, jos metsään ei pääse :)

Vierailija
22/43 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetehty pesto. Pestohan tarkoittaa "tahnaa", vaikka se tunnetuin versio on oliiviöljyä, basilikaa, pinjansiemeniä jne.

Näin kesällä teen porkkananaattipestoa, käytän siihen oman kasvimaan tuotteita: köynnöskrassin lehtiä ja kukkia, mangoldia, salaattia, valkosipulia (alkukesästä usein valkosipulin lehtiä). En laita juustoa, unohdin sen kun tein pestoa ihan eroja kertojaa tukkäsinkin siitä enemmän! Pinjansiementen tilalla käytän mitä tahansa pähkinöitä, joita olen halvalla ostanut...

Hunmusta teen usein niin, että laitan siihen kypsennettyä punajuurta, porkkanaa tms. kasviksia. Suosikkini on punajuuripesto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tein leipiä joissa oli keitetyn perunan siivuja ja ohuita sipulirenkaita. Päälle mustapippurirouhetta.

Vierailija
24/43 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tehty "salsa". Paprikaa, sipulia, valkosipulia pannulle, kuullota, sekaan pieni tomaattimurska purkki, mausta.

Erinomaista leivän päällä ja kestää monta päivää.

Vierailija
25/43 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus tein leipiä joissa oli keitetyn perunan siivuja ja ohuita sipulirenkaita. Päälle mustapippurirouhetta.

Tää on kyllä hyvä. Vielä vähän aromisuolaa, niin nam.

Vierailija
26/43 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsetehty pesto. Pestohan tarkoittaa "tahnaa", vaikka se tunnetuin versio on oliiviöljyä, basilikaa, pinjansiemeniä jne.

Näin kesällä teen porkkananaattipestoa, käytän siihen oman kasvimaan tuotteita: köynnöskrassin lehtiä ja kukkia, mangoldia, salaattia, valkosipulia (alkukesästä usein valkosipulin lehtiä). En laita juustoa, unohdin sen kun tein pestoa ihan eroja kertojaa tukkäsinkin siitä enemmän! Pinjansiementen tilalla käytän mitä tahansa pähkinöitä, joita olen halvalla ostanut...

Hunmusta teen usein niin, että laitan siihen kypsennettyä punajuurta, porkkanaa tms. kasviksia. Suosikkini on punajuuripesto.

Pestoa olen joskus tehnytkin, mutta tuolla "perinteisellä" koostumuksella, mihin helposti menee euro poikineen. Pitääpä testailla uudestaan vähän luovemmalla otteella.

Ap

Vierailija
27/43 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kädenlämpöinen kaalimehu palan painikkeeksi.

Vierailija
28/43 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tehty "salsa". Paprikaa, sipulia, valkosipulia pannulle, kuullota, sekaan pieni tomaattimurska purkki, mausta.

Erinomaista leivän päällä ja kestää monta päivää.

Kuulostaa hyvältä!

Ap

Vierailija
29/43 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ostanut juustoa koko ajan, kun on ollut halvalla. Nytkin on 5 e oltermanni vielä odottamassa syöjäänsä.

Vierailija
30/43 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Margariinia saa ihan edullisesti.

Vierailija
31/43 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-sipuli

-keitetty peruna

-hernekeitto

-raaste

Ei kai nyt hernekeittoa leivän päälle...🤣

Sehän on vähän kuin hummusta, vaikkakin parempaa. Mutta siis suoraan purkista veitsellä, ei sentään kattilasta lämmitettynä. :)

Vierailija
32/43 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hyvin voi juustoa pakastaa.

Kovaa juustoa siis. Myös raasteena.

Vierailija
33/43 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Margariinia saa ihan edullisesti.

Kuka nyt sellaista leivälle laittaa??

Vierailija
34/43 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

-suolakurkkua ja kananmunaa

-kylmä perunaviipale + punasipuli ja ranskankerma/kermaviili

-pari palaa silliä

-tuoretta tomaattia + siivu mozzarellaa

Vierailija
35/43 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä käytän auringonkukansiemeniä.

Vierailija
36/43 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistettu kananmuna on edullista. Hyvää ruisleivän päällä.

Vierailija
37/43 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihat on edullisia jos paistaa itse uunissa. Iso mötikkä jotain edullista possua muuttuu pulled porkiksi. Paremman makuista leivänpäälistä saa etsiä.

Vierailija
38/43 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juusto kallista? Ei todellakaan ole

Valio Hyvä suomalainen Arki® juusto 1,25 kg  6,79 € (5,43 €/kg)

Rainbow kermajuusto 1 kg  5,99 €

Valio Oltermanni® 1 kg  6,65 €

Kalleus on suhteellista, aika kituuttelubudjetilla mennään täällä kun ollaan osa-aikatyössä käyvän opiskelijan ja työttömän talous. Kahden hengen taloudessa 1 kg juustoa ehtii helposti kuivua ennen kuin sen on ehtinyt käyttää. Toki juustoakin varmaan voi pakastaa.

Ap

Itse kysyit halpaa päällistä, määrästä et sanonut mitään.

Vierailija
39/43 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuollut juustohöylällä siivuja pakastetusta makaronin keitinvedestä.

Vierailija
40/43 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä käytän auringonkukansiemeniä.

Juu, nekin sopivat tuohon (ja tarkoitin tietenkin punajuurihummusta, mutta teen kyllä pestoa punajuurten lehdistä!) eli mikä tahansa siemen tai pähkinä, mikä toimii "proteiinina" - sopisikohan hampunsiemenetkin tuohon? en ole koittanut, sain niitä ilmaiseksi pussillisen (siis ihan laillisesti kaupassa myytäviä kotimaisia). Koitin idättää, ei ollut mun makuuni. Testaanpa seuraavaan pestoon niitä.

Siitä tulikin mieleeni, että talvella idätän papuja ja linssejä, ja käytän leivän päällä.