Uskaltaako täällä joku maaseudulla omakotitalossa asuva pitää ulko-ovea auki päivisin ja iltaisin?
Kommentit (117)
Uskaltaa. Ja jos ei olla kotona, laitetaan harja oven päälle merkiksi. Vieraat ymmärtää tulla myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Uskaltaa. Ja jos ei olla kotona, laitetaan harja oven päälle merkiksi. Vieraat ymmärtää tulla myöhemmin.
En ymmärrä tuota pohjalaista harjatapaa. Oikein toivotetaan varkaat tervetulleiksi!
Siinä mielessä on mahtavaa olla tällainen semipersaukinen minimalisti että joskus olen kotoa lähdettyäni miettinyt hetken että "laitoinkohan oven lukkoon?" ja sit muistanut että enhän mä omista juuri mitään. Kännykkä ja pankkitunnukset on ainoat tärkeät ja ne on yleensä mukana.
Vierailija kirjoitti:
Saattaa olla lukitsematta yölläkin ja joskus silloinkin kun ei olla kotona. Ei ole tullut kutsumattomia vieraita.
Korvaako vakuutus jos ovet on lukitsematta?
Vierailija kirjoitti:
Hirveä luotto ihmisillä tuntuu olevan koiriinsa. Kuitenkin lähes koiran kuin koiran saa lepytettyä kun tietää mitä tekee, ja jos ei saa niin piikkivasara kalloon lopettaa rähinän.
Hyi älä viitsi provota.
Kenenkään on tuskin mikään välttämättömyys mennä toisen kotiin varkaisiin, varsinkaan jos ulkona on varoituskyltit vartioivasta koirasta.
Näinä aikoina, kun ihmiset muutoinkin konmarittavat niin sitä saattaisi saada ihan ilmaiseksi ja luvalla myytävää tavaraa, jos pyytää.
Niin ne ajat muuttuu. Kun olin lapsi, niin meidän ovi oli aina auki. Mummillani on tosin vieläkin :D oma ovi on lukossa ja turvaketju kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Niin ne ajat muuttuu. Kun olin lapsi, niin meidän ovi oli aina auki. Mummillani on tosin vieläkin :D oma ovi on lukossa ja turvaketju kiinni.
Meillä oli avain ovessa olevan postiluukun sisällä narussa.
Niinkuin muillakin naapurustossa.
No eipä siellä työläiskorttelissa kyllä mitään ryöstettävää olisi ollutkaan.
Meillä maaseudulla saattoi ulko-ovi olla auki yötäpäivää jos ei illalla muistettu laittaa lukkoon. Aamulla ovi auki lukosta kun postia haettiin ja illalla lukkoon nukkumaan mennessä. Jos lähdettiin kotoa pois niin ovi lukkoon ja avain kukkapurkkiin.
Mulla ovi lukossa vain siksi ettei kukaan tuo mitään tavaraa taloon! Ei ole varastettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovet on lukossa vain kun ei olla kotona. Kotosalla ollessa ovet auki myös öisin. Kaksi koiraa kyllä ilmoittaa jos joku tulee. Välillä kuulee täälläkin murroista mutta eivät tule koirapihoille keikoille näköjään.
Arvaatkos, miksi eivät tule koirataloihin? He tulevat maista, joissa on oikeasti todella vihaisia koiria ja käyvät päälle purren lujaa koiran kokoon katsomatta. Lisäksi siellä on kulkukoiria, jotka tartuttavat kotikoiriinkin vesikauhun. Heillä on hyvä syy välttää koiria.
Kyllä saisivat varkaat kyytiä meilläkin. Toinen koiramme ei siedä yhtään vähääkään vieraampia ihmisiä ja käy kiinni aivan varmasti jos joku saapastelee sisälle.
Olihan se tässä jokin aika sitten juttua niistäkin rosvoista, jotka olivat menneet katon läpi taloon.
Ajattelin silloin, että olisi niillä täällä pohjoisessa ollut kyllä aikamoinen lumenluontiurakka ensin edessä.
Eikä edes mitään vietävää.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsuudenkodissa meillä ei vielä 80-luvulla ollut edes lukkoa ulko-ovessa, vain haka minkä sai sisältä päin kiinni. Ja kun lähdettiin jonnekin, laitettiin vielä harjanvarsi ovea vasten merkiksi ettei kukaan ole kotona :D oikein tervetulotoivotus kutsumattomille vieraille.
Anoppilassa jättävät edelleen harjan oveen kun ovat poissa..
Vierailija kirjoitti:
Siinä mielessä on mahtavaa olla tällainen semipersaukinen minimalisti että joskus olen kotoa lähdettyäni miettinyt hetken että "laitoinkohan oven lukkoon?" ja sit muistanut että enhän mä omista juuri mitään. Kännykkä ja pankkitunnukset on ainoat tärkeät ja ne on yleensä mukana.
Mullakin oikeastaan ainoa asia, jonka varastamista pelkäisin, on koira. Kaikki muu talosta löytyvä on ihan yhdentekevää ja korvattavissa.
Jos haluaa meille sisälle, kannattaa soittaa ovikelloa, koska ovi on aina lukossa.
Vierailija kirjoitti:
Hirveä luotto ihmisillä tuntuu olevan koiriinsa. Kuitenkin lähes koiran kuin koiran saa lepytettyä kun tietää mitä tekee, ja jos ei saa niin piikkivasara kalloon lopettaa rähinän.
Et näköjään ole laumanvartijan kanssa ollut tekemisissä. Etkä näköjään monen muunkaan rodun.
Meillä on ovet auki suurinpiirtein aina,jos lähdetään yön yli reissuun niin sit lukossa, koirakin on, mut varmaan heilettais vaan häntää, jos joku tulis ei oo mitään varastettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on auki, mutta sisällä on sitten vastassa 4 sakemannia. Ei ole koskaan kukaan tullut kutsumatta sisälle.
Hui kamalaa! Eihän niille ole kuitenkaan vain tulitikkuja annettu?
Epäilen,että pelkosi juuri miehiä kohtaan juontuu lapsuutesi vääristyneeseen isä suhteeseesi?
Voisiko kyseessä olla jokin traumaattinen kokemus? Misandria kehittyy useasti juuri näistä traumaattisista kokemuksista varhais lapsuudessa.